صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

در این مطلب روزانه در مورد صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی یا فروشگاه لباس اطلاعاتی مفید را ارائه کرده ایم. با خواندن این مطلب می توانید هر آنچه که در مورد راه اندازی بوتیک مورد نیاز است (از صفر تا صد راه اندازی فروشگاه لباس) را بدانید و برای راه اندازی این شغل و کسب و کار، برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

تمام مراحل راه اندازی بوتیک لباس فروشی

لباس فروشی از آن دست شغل‌ هایی است که در هیچ برهه ‌ای از زمان از بین نرفته است و همگی بر این باوریم که این اتفاق در آینده نیز رخ نخواهد داد. پس اگر به دنبال شغلی هستید که حتی اگر هوش مصنوعی نیز به اوج ظهور خود برسد همچنان باقی بماند، داشتن بوتیک لباس فروشی را به شما پیشنهاد می ‌دهیم.

 البته این شغل همیشه ماندگار، شاید در ابتدا به ظاهر ساده به نظر برسد اما درون خود پیچیدگی ‌هایی دارد که اگر به آن ‌ها وارد نباشید ممکن است در همان ابتدا با واژه‌ ای به نام ورشکستگی به طور کامل آشنا شوید. برای همین در ادامه این مقاله سعی کردیم با گفتن نکاتی در خصوص صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی، به شما در راه اندازی بوتیک کمک کنیم.

صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

مزایا و معایب ‌‌های راه اندازی بوتیک لباس فروشی

در همین ابتدا شاید بهتر باشد مزایا و معایب کلی این شغل را بیان کنیم تا با یک دید کامل و همه جانبه کار خود را شروع کنید.

مزایا

همیشگی بودن یا مخصوص به زمان خاصی نبودن یکی از مهم‌ترین مزایای این شغل است که در همان ابتدا به آن اشاره کردیم. دومین مزیتی که این شغل برای شما به همراه دارد تنوع است. یعنی شما دارای حق انتخاب هستید که چه نوع لباسی بفروشید و چه بوتیکی داشته باشید. شما می ‌توانید از بین فروش لباس زنانه، بچگانه، مردانه یکی را برگزینید.

 البته در کنار این انتخاب شما مختارید در بوتیک خود انواع لباس را به فروش برسانید و فیلد مشخصی را انتخاب نکنید.

 مزیت بعدی که این شغل به همراه دارد این است که ، لباس‌ها تاریخ انقضا ندارند و تا زمانی که صنعت مد یا فصل اجازه دهد می ‌توانید آن‌ها را به فروش برسانید. آخرین و به نوعی یکی دیگر از مهم ‌ترین مزیت ‌های این شغل که به آن اشاره خواهیم کرد این است که پوشاک جز کالاها مصرفی محسوب می‌ شود و سرعت مصرف بسیار بالایی دارد. به همین دلیل هیچگاه نمودار عرضه و تقاضایش به صفر نمی ‌رسد. البته این موضوع به این معنی نیست که ورشکستگی در این شغل وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی: مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

معایب

از معایب اصلی این شغل باید به تغیر مد اشاره کنیم. اگر در گذشته تغییر مد هر چند سال یک بار اتفاق می ‌افتاد، امروزه این اتفاق با توجه به گستردگی شبکه ‌های اجتماعی به روز و لحظه رسیده است.

یکی دیگر از معایب این شغل این است که شاید لباس جز اقلام ضروری باشد اما در رتبه دوم قرار دارد و در هنگامی که وضعیت اقتصادی خانواده‌ ها به هم بریزد، ممکن است خریداران شما کم شود و از سود کمتری برخوردار شوید.

صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

مهم‌‌ترین موارد در راه اندازی بوتیک

بوتیک لباس فروشی نیز مانند دیگر شغل ‌ها نیاز به ملزوماتی دارد که بهتر است در همان ابتدا آن ‌ها را به صورت اصولی و با دید درست تهیه یا انتخاب کنید تا بعدها نیاز به تغییر آن‌ها با یک هزینه مضاعف نداشته باشید.

از مهم ‌ترین ملزومات مورد توجه در راه اندازی بوتیک لباس فروشی می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: مراحل راه اندازی کارواش، تجهیزات و لوازم مورد نیاز و هزینه ها

صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

مغازه مناسب برای راه اندازی بوتیک

 به طور کلی اگر بخواهیم به مهم‌ترین نکاتی که در صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی وجود دارد، اشاره کنیم باید به نکات مخصوصی اشاره کنیم که با استفاده از آن بتوانید در بهترین مکان، مغازه خود را راه اندازی کنید. زیرا ممکن است شما تمام سرمایه، تلاش و دانش خود را در این راه بگذارید اما چون در مکان درستی این کار را نکردید ضرر کنید و سرمایه ‌تان را از دست بدهید.

از مهم ترین نکات می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تردد بیشتر= فروش و سود بیشتر، این یک اصل در حوزه لباس فروشی است و این به معنا است که قطعا فروش لباس در خیابان‌ها کم تردد و فرعی سودی نخواهد داشت. در هنگام انتخاب مکان بهتر است به میزان رفت و آمد توجه داشته باشید.
  • دومین نکته حائز اهمیت در مکان لباس فروشی این است که اگر در پاساژها و مراکز خرید قصد اجاره یا خرید مغازه را دارید بهتر است مغازه ‌هایی مد نظر شما باشد که در ابتدایی ‌ترین طبقات باشد. زیرا همه افراد از طبقات اول شروع به خرید می ‌کنند و اگر کالای مورد نظر خود را در همان چند مغازه ابتدایی پیدا کنند، قطعا به بازدید بوتیک شما هم نخواهند ‌آمد.
  • سومین نکته‌ ای‌ که در این زمینه وجود دارد مرتبط با نوع لباسی است که می ‌خواهید بفروشید. این مورد نیز بسیار در میزان سوددهی شما تاثیر دارد. برای مثال اگر شما قصد فروش لباس‌ های مارک دار و گران قیمت را دارید باید در مناطقی بوتیک خود را باز کنید که سطح درآمد خانواده ‌‌های ساکن در آنجا متناسب با خرید این لباس ‌ها باشد و اگر اینطور نباشد قطعا فروش چندانی نخواهید داشت.
صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

دکور مناسب بوتیک لباس فروشی

یکی از راه ‌های جذب مشتری انتخاب دکور مناسب است. انتخاب و اجرا دکور یک کار تخصصی محسوب می ‌شود و به دلیل اهمیت بالای این موضوع در بحث جذب مشتری بهتر است از متخصص این کار کمک بگیرید تا بهترین دکور را برای مغازه شما پیاده سازی کند. دکور مغازه صرفا به دکور یا نمای بیرون مغازه و همچنین چیدمان لباس ‌ها درون مغازه باز نمی ‌گردد بلکه کفپوش‌ ها، درب، قسمتی از دیوار که خالی است و … نیز جزئی از دکور شما محسوب می ‌گردند و باید با طرح کلی دکور هم خوانی داشته باشند.

در کنار انتخاب دکور مناسب چند نکته کوتاه نیز ممکن است در جذب مشتری بیشتر به کار بیاید که در ادامه به آن‌ها اشاره می ‌کنیم:

  • از شلوغی بپرهیزید. لباس ‌ها را طوری بچینید که در دسترس باشند و باعث سردرگمی مشتری نشوند.
  • اگر از لباس ‌هایی با قیمت ‌های مختلف برخوردارید، بهتر است لباس ‌های قیمت مناسب را در ابتدای بوتیک خود بگذارید.
  • داشتن اتاق پرو نیز یکی از مزیت ‌هایی است که می ‌تواند در جذب مشتری تاثیر گذار باشد. بهتر است اتاق پرو در مکانی باشد که دید کمتری نسبت به آن وجود داشته باشد.
  • سعی کنید تمامی لباس ‌ها تیکت قیمت را داشته باشند. این کار باعث می ‌شود مشتری هر لحظه از شما قیمت لباس ‌ها را نپرسد.

مطلب پیشنهادی: اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

نور پردازی

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که باید در صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی به آن اشاره کنیم نور پردازی بوتیک است. البته نورپردازی مقوله مهمی محسوب می ‌شود نورپردازی نکات گسترده و خاص خود را دارد که پرداختن به آن خود به یک مقاله تخصصی احتیاج دارد و در این بحث نمی گنجد.

امروزه در بسیاری از بوتیک ‌ها مشاهده می‌ کنیم که بوتیک از فضایی به شدت تاریک برخوردار است که هم زمان نیز آهنگ ملایمی در حال پخش است. این نوع نور پردازی و آهنگ شاید بیشتر مناسب فضایی مثل کافه و رستوران باشد، تا یک بوتیک لباس فروشی که متقاضی، قطعا برای خرید لباس به آنجا می ‌آید.

نور پردازی بوتیک بهتر است به طوری باشد که اگر مشتری قصد خرید داشت بتواند به راحتی در هر ساعتی از شبانه روز جنس و رنگ لباس را به طور کامل ببیند و بعد تصمیم به خرید بگیرد. البته در این خصوص زیاده روی هم جایز نیست و بهتر است در حد متوسط یک نورپردازی مناسب را انجام دهید.

ویترین

ویترین بوتیک نیز یکی از مواردی است که به دلیل اهمیت آن در جذب مشتری سعی کردیم در عنوانی جدید به گفتن نکات کامل آن بپردازیم. نکات زیر از مهم ترین نکاتی است که در خصوص چیدمان ویترین می ‌توان به آن اشاره کرد.

  • همیشه بهترین و همه پسندترین کارهای موجود در بوتیکتان را در ویترین بگذارید.
  • لباس ‌های درون ویترین خود را به طور منظم و در فاصله ‌های زمانی مناسب عوض کنید. زیرا این کار باعث می ‌شود مشتری‌ های شما بدانند که شما از بروزترین لباس‌ های موجود در بازار برخوردارید و همواره کارهای جدیدی برای عرضه دارید.
  • ویترین باید مناسب با فصل چیده شود. اگر در فصل زمستان ویترینی تابستانه داشته باشید قطعا مشتری ‌های خود را از دست می ‌دهید.
صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

برندسازی و انتخاب یک اسم صحیح برای بوتیک

اسم مغازه شما در کنار ویترینتان جز اولین چیزهایی هستند که به چشم مشتری می ‌آید، به همین دلیل سعی کنید یک نام زیبا و ایرانی برای مغازه خود انتخاب کنید. این اسم بهتر است از لحظ آوایی ساده باشد تا در ذهن مشتری بماند. در حوزه برندسازی نیز اسم بوتیک شما در واقع برند شما محسوب می ‌شود. این اسم  بهتر است در پوستر‌های تبلیغاتی و کارت ویزیت بوتیک نیز مورد استفاده قرار بگیرد تا بیشتر در ذهن مشتری باقی بماند.

راه اندازی بخش فروش آنلاین برای بوتیک خود

فروش آنلاین یک راهکار مناسب برای کسب سوددهی بیشتر است. به طوری که می ‌توانیم راه اندازی بخش فروش آنلاین را نیز جزئی از روند صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی قرار دهیم. در این زمان که خیلی از مردم به خرید اینترنتی روی آورده ‌اند، بستری مناسب و به شدت سود آور نیز برای شما فراهم شده است.

برای فروش آنلاین لباس چندین روش وجود دارد که در ادامه به این روش ‌ها می ‌پردازیم.

  1. راه اندازی سایت: اگر بتوانید برای مغازه خود سایتی مخصوص راه‌ اندازی کنید، بسیار به افزایش میزان سود خود کمک کرده ‌اید. پیشنهاد ما در این خصوص کمک گرفتن از متخصصانی است که در این حوزه فعالیت دارند و می ‌توانند یک سایت مناسب با فضای کاربری خوب را در اختیار شما و مشتریان‌تان قرار دهند.
  2. راه اندازی پیج اینستاگرام: اینستاگرام یکی از مناسب‌ترین اپلیکیشن ‌های موجود است که اگر بتوانید درست و اصولی کار خود را در آن شروع کنید، مشتری ‌های مغازه‌ تان فرا منطقه ‌ای می ‌شود و کسب و کارتان رونق می‌ گیرد.

به غیر از توجه به بسترهای فروش آنلاین، باید به چند نکته نیز توجه داشته باشید تا در این زمینه موفق شوید.

  • اولین نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که باید بدانید جلب اعتماد در فروش آنلاین بسیار سخت ‌تر از فروش حضوری است پس همواره از اجناس با کیفیت استفاده کنید.
  • دومین نکته‌ای که می‌تواند فروش شما را به مقدار قابل ملاحظه‌ای بالا ببرد امکان ارسال رایگان است.
  • سعی کنید در بحث فروش آنلاین، از مزایای فروش حضوری خود برای مخاطب بگویید تا آنها حضوری نیز به مغازه شما بیایند و دیگر اجناس را نیز از نزدیک ببینند. این مسئله باعث اعتماد بیشتر آن‌ها به شما شده، همچنین باعث افزایش رونق بوتیکتان نیز خواهد شد.

مطلب مشابه: صفر تا صد راه اندازی کافی شاپ + لیست تجهیزات مورد نیاز و هزینه ها

صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

دریافت پروانه کسب برای بوتیک لباس فروشی

به دلیل اینکه در ایران کمی شرایط و روند مجوز گرفتن سخت است بهتر است اگر هنوز مکان مغازه خود را اجاره یا خریداری نکردید، جایی را مد نظر خود قرار دهید که علاوه بر شرایط گفته شده جواز همین کسب و کار را نیز داشته باشد. اما اگر نتوانستید مکانی شبیه به مکان گفته شده تهیه کنید می ‌توانید برای گرفتن جواز اقدام کنید.

مدارک لازم جهت تقاضای پروانه کسب

  1. اصل هرگونه قرداد عادی یا رسمی
  2. فتوکپی سند ملک یا سند اجاره ملک قبلی
  3. اصل شناسنامه
  4. اصل کارت پایان خدمت
  5. سه قطعه عکس سه در چهار
  6. اصل کارت ملی
  7. تائیدیه کد پستی واحد صنفی با نشانی صحیح از اداره پستی

نکته مهم در این خصوص اینجا است که حضور متقاضی پروانه کسب به همراه مدارک الزامی است.

فنون فروشندگی

فنون فروشندگی نیز از نکات مهمی است که باید در نکات صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی قرار بگیرد. خیلی از افراد، فروشندگی را یک کار ساده می ‌دانند که به جواب دادن به سوالات مشتری و آوردن اجناس مختلف خلاصه می‌ شود، اما قطعا اینطور نیست.

فروشندگی به خصوص فروشندگی لباس یک هنر است که اگر شما از این هنر بهره‌مند نباشید قطعا به مشکل خواهید خورد. از نکات به ظاهر ساده اما تاثیر گذاری که در این حوزه وجود دارد می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • همیشه لبخند بزنید. لبخند حس مثبتی به خریدار القا می کند که قطعا این حس مثبت به خودتان نیز باز خواهد گشت.
  • از شوخی کردن و صمیمی شدن با افرادی که وارد مغازه می ‌شوند جدا بپرهیزید.
  • از لحن و گفتاری مودبانه برای برخورد با مشتری خود استفاده کنید.
  • همواره از اطلاعات مناسبی در خصوص انواع پارچه و لباس بهره ‌مند باشید. دادن اطلاعاتی از قبیل نوع پارچه، نوع اتوکشی، نوع شست و شو همچنین داشتن اطلاعات در مورد اینکه هر لباسی مخصوص کدام مکان است، می‌ تواند شما را یک فروشنده آگاه و جدی جلوه دهد.
  • از تحمیل لباس به مشتری بپرهیزید. اجازه دهید مشتری با اطمینان خاطر باتوجه به بودجه و سلیقه خود در کنار اطلاعاتی که شمار در اختیارش می ‌گذارید، لباس خود را انتخاب کند. تحمیل یک لباس به مشتری شاید باعث فروش یک باره آن شود ولی قطعا باعث از دست رفتن مشتری ثابت خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: مشاغل خانگی با سرمایه کم و لیست کارهایی که می توان در منزل انجام داد + ویدیو

صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

تامین کالای مورد نیاز بوتیک

تامین کالای مورد نیاز بوتیک چندین نکته دارد که توجه به هرکدام باعث افزایش سود و همچنین مشتری‌های شما خواهد شد. کالای مورد نیاز بوتیک خود را از تولیدی‌هایی که لباس ‌هایشان از کیفیت مناسبی برخوردارند تهیه کنید تا بتوانید در فروش آنلاین و حضوری اعتماد و رضایت مشتری خود را جلب کنید.

البته اگر به دنبال فروش لباس‌های مارک دار هستید می‌توانید لباس ‌های مدنظر خود را به شخصه از کشورهایی مثل ترکیه وارد کنید. هرچند که پیشنهاد ما به شما تامین لباس از تولیدکننده ‌‌های داخلی است زیرا با این کار می‌توانید بعد از چندین بار خرید و آشنا شدن با تولیدی، خرید غیر نقدی را تجربه کنید و هم می ‌توانید از تولیدکنندگان داخلی که لباس ‌هایشان از کیفیت مناسبی برخوردارند حمایت کنید.

برگزاری افتتاحیه بوتیک

یکی از انواع تبلیغ‌ برای بوتیک لباس فروشی را می‌توان نحوه برگزاری افتتاحیه‌ آن دانست. افتتاحیه بوتیک می ‌تواند با استفاده از پخش تیکت بین مردم و فضای مجازی‌ اعلام رسمی شود . شما می‌توانید طی یک جشن، مراسم و یا یک حراجی بزرگ بوتیک خود را افتتاح کنید.

در این مورد می‌توانید با ایده گرفتن از اینترنت یا دیگر افرادی که در این حوزه مشغول به کار بودند یک افتتاحیه جلب توجه کننده برگزار کنید تا اولین مشتری ‌هایتان با استفاده از همین کار پیدا شوند.

بوتیک فروش لباس، شغلی هیجان انگیز

در این مرحله شما می ‌توانید با استفاده از نکات و راهکارهای گفته شده، یک شغل جذاب را از ابتدا تا انتها خلق کنید و سپس به درآمدزایی مشغول شوید. این شغل جزو مشاغلی است که می ‌توانید به وسیله آن به طور مستقیم با مردم در ارتباط باشید و از این حال خوب بهره‌ مند شوید.

پس اگر طالب این حال خوب هستید و از انگیزه و پشتکار کافی برخوردارید می ‌توانید اولین قدم ‌هایتان را در جهت باز کردن یک بوتیک خوب بردارید.

مطالب مشابه را ببینید!

پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس آروا؛ تولید کننده انواع ابزار آلات صنعتی و خانگی با بهترین کیفیت نوسان گیری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می شود؟