مراحل راه اندازی کارواش، تجهیزات و لوازم مورد نیاز و هزینه ها

راه اندازی کارواش ایده ای سودآور است چون همه از پاکیزگی لذت می برند و افرادی که ماشین دارند به پاکیزگی ماشین خود و خوشبو بودن آن اهمیت زیادی می دهند. در حال حاضر سیستم های کارواش در مدل های مختلف سنتی، صنعتی و اتوماتیک وجود دارد. لذا هر کسی علاقه مند به تاسیس این شغل است باید با تعیین جا و مکان و خرید دستگاه های لازمه این کار را راه اندازی کند. در اینجا شما را با انواع کارواش و صفر تا صد راه اندازی کارواش (تجهیزات و لوازم مورد نیاز و هزینها لازم) آشنا می کنیم.

فهرست موضوعات مطلب راه اندازی کارواش

مراحل راه اندازی کارواش، تجهیزات و لوازم مورد نیاز و هزینه ها

صفر تا صد راه اندازی کارواش

آشنایی با انواع کارواش

امروزه شما می توانید با توجه به بودجه خود سه نوع کارواش را تاسیس کنید:

کارواش اتوماتیک

جهت راه اندازی کارواش اتوماتیک نیاز به دستگاهی اتوماتیک است که کاملا مکانیزه عمل می کند و بدون دخالت انسان تمامی مراحل شستشو را انجام می دهد. این کارواش دارای انواع مختلفی می باشد:

کارواش دروازه ای

در این کارواش ماشین بدون اینکه حرکتی داشته باشد در محلی ثابت قرار می گیرد و ریلی متحرکی که دارای قابلیت های متنوعی است با واکس یا مواد شوینده به صورت اتوماتیک ماشین را شستشو می دهد.

کارواش تونلی

در این روش نیز هم دستگاه شستشو و هم خودرو در یک محل ثابت قرار می گیرد و با رولر کانوایر خودرو به قسمت آخر تونل می رود تا مراحل شستشو بر روی آن اجرا شود.

کارواش لیزری

این سیستم فاقد دستمال و برس است و با لیزر و بدون آسیب به رنگ خودرو عملیات شستشو انجام می شود.

مطلب مشابه: اصول راه اندازی کسب و کار شخصی (راهکارها برای راه اندازی کار برای خودتان)

مراحل راه اندازی کارواش، تجهیزات و لوازم مورد نیاز و هزینه ها

کارواش اتوبوسی

کارواش اتوبوسی مخصوص شستشو اتوبوس خواهد بود.

تراک واش

مخصوص شستشو ماشین های سنگین می باشد.

مترو واش

انواع قطار، واگن و مترو را شستشو می دهد و به طور کل شستشو ماشین های صنعتی را عهده دار می باشد.

کارواش سنتی

دستگاه کارواش خانگی همان روش سنتی است که دست در این روش شستشو دخالت بیشتری دارد.

کارواش صنعتی

دستگاه های واتر جت وظیفه شستشو خودرو را بر عهده دارد. این دستگاه دارای سه مدل می باشد:

کارواش صنعتی سیار

با دستگاه و تجهیزات آن به محل مورد نظر مشتری رفته و خودرو را شستشو می دهید.

کارواش صنعتی بخار سیار

این سیستم با بخار کار می کند و با بخار براحتی کثیفی ها تمیز خواهد شد.

کارواش نانو بخار سیار

از مواد نانو جهت شستشو استفاده می کند و باید دقت کرد که از مواد باکیفیت نانو در آن بکار ببرید.

کارواش واترجت

دستگاه واترجت صنعتی جریان آب را از بیرون می گیرد و آن را با فشار قوی و بالاترین سرعت بر روی ماشین می پاشد که آلودگی ها با فشار زیاد آب پاک خواهند شد. این سیستم در دو گونه واترجت آب گرم و آب سرد عرضه می شود.

مطلب مشابه: صفر تا صد راه اندازی کافی شاپ + لیست تجهیزات مورد نیاز و هزینه ها

مراحل راه اندازی کارواش، تجهیزات و لوازم مورد نیاز و هزینه ها

مراحل راه اندازی کارواش

جهت راه اندازی کارواش قدم های زیادی است که باید به ترتیب یا برداشت این گام ها کار خود را افتتاح کنید. در اینجا قصد داریم شما را با این مراحل آشنا کنیم:

داشتن برنامه تجاری برای کارواش

جهت موفقیت در تاسیس یک کارواش باید یک طرح تجاری داشته باشید تا بتوانید با ناشناخته ها آشنا شوید و ویژگی های کار را تعیین کنید. در این زمینه باید به موضوعات مهمی مانند هزینه توجه کنید.

هزینه راه اندازی کارواش چقدر است؟ در سال ۱۴۰۱ هزینه تاسیس کارواش بسته به نوع کارواشی که بر می گزینید فرق دارد. هر فردی بر اساس بودجه خود نوع کارواش را انتخاب می کند. بهتر است در این زمینه با افراد با تجربه مشورت کنید تا ببینید توان راه اندازی چه نوع کارواشی با چه هزینه ای را دارید. این هزینه ها شامل موارد زیر می باشد.

هزینه اجاره یا خرید یک مکان مناسب چقدر است؟

جهت راه اندازی کارواش باید مکانی را انتخاب کنید که از موقعیت خوب و سوددهی ایده آلی برخوردار باشد. مکانی که شلوغ و پرازدحام باشد برای این کار مناسب تر می باشد. فضای مورد نیاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد و این فضا باید به اندازه ای باشد که خودرو براحتی در آنجا جابجا شود. بهتر است مکان ۲۰۰ متری یا بیشتر را در نظر بگیرید. حتی اگر برترین تجهیزات را جهت راه اندازی این شغل انتخاب کنید ولی اگر مکان شما مساحت کمی داشته باشد  نمی توانید کار خود را به خوبی پیش ببرید. مناسب ترین مکان برای کارواش:

  • نزدیکی بودن به مراکز فروش
    • نزدیکی به بازار
    • نزدیک بودن به میدان های بزرگ یا چهارراه
    • نزدیکی به مناطق مسکونی
    • نزدیکی بودن به تعمیرگاه های خودرو

مطلب مشابه: مشاغل خانگی برای پولدار شدن و بهترین شغل های خانگی ویژه مردان و زنان (roozaneh.net)

مراحل راه اندازی کارواش، تجهیزات و لوازم مورد نیاز و هزینه ها

هزینه خرید لوازم و تجهیزات چقدر است؟

موقعیت جغرافیایی کارواش در مقدار سرمایه اولیه تاثیرگذار بوده و همه کارواش ها نیازمند ورودی و خروجی هستند. مثلا هر یک باید دارای سه یا چهار ایستگاه شستشو با تجهیزات کامل باشند. بسته به نوع کارواش نیز قیمت تجهیزات متفاوت است و با خرید دستگاه های دست دوم هزینه های شما به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

هزینه ثابت کارواش چقدر است؟

شما باید قسمتی از بودجه خود و درآمدی را که بدست می آورید صرف دستمزد کارگرانی کنید که با این دستگاه ها کار می کنند. همچنین باید هزینه آب، برق و گاز را نیز در نظر بگیرید. ممکن است محاسبه دستمزد کارگران وقت گیر و سخت باشد و در این فرایند امکان دارد با خطا در محاسبات مواجه شوید. در اینصورت باید یا نرم افزار حسابداری داشته باشید یا یک حسابدار استخدام کنید. امکان دارد از خود بپرسید که درآمد کارواش چه اندازه است؟ یک کارواش با تمیز کردن و شستشو خودروهای مردم کسب درآمد می کند. لذا بر اساس تعداد ایستگاه ها و موقعیت مکانی درآمدش متفاوت می باشد. لذا هر چقدر تعداد ایستگاه بیشتر باشد و دستگاه ها نیز جدیدتر و بیشتر باشد کیفیت و سرعت خدمات بالا می رود و مسلما درآمد بالاتری خواهید داشت. سود خالص راه اندازی کارواش چه مقدار است؟ بسته به تعداد ایستگاه ها این سود متفاوت خواهد بود.

ثبت برای مالیات

امروزه برای هر فعالیتی و هر گونه معافیت و مشوق مالیاتی و برای اشخاص حقوقی، ارسال اظهارنامه ضروری می باشد. کارواش نیز یکی از این کسب و کارها است که مشمول مالیات هستند. طبق قانون جدید سازمان امور مالیاتی فرایند ثبت نام مالیاتی به صورت آنلاین انجام می شود و نیازی به ثبت نام حضوری نخواهد بود. مراحل آن شامل موارد زیر می باشد.

  • پیش ثبت نام مالیاتی
    • سنجش صحیح بودن اطلاعات
    • تهیه و تولید اطلاعات کاربری
    • ثبت نام اینترنتی
    • صحت سنجی ستادی و حضوری اطلاعات
    • مرحله نهایی

مطلب مشابه: انواع کسب و کار برای دانشجویان (شغل دانشجویی با ایده های خوب)

مراحل راه اندازی کارواش، تجهیزات و لوازم مورد نیاز و هزینه ها

ایجاد حساب بانکی تجاری رسمی و دریافت کارت

در زمانی که قصد راه اندازی کارواش را دارید جهت حفاظت از دارایی شخصی باید حساب بانکی و اعتباری اختصاصی راه اندازی کنید. در زمان ترکیب شدن حساب شخصی و تجاری شما با هم، در صورتی که از فروشگاه شما شکایت شود دارایی تان به خطر خواهد افتاد.

خرید نرم افزار حسابداری

جهت ثبت و شناسایی عملکرد حساب کسب و کارتان، ثبت منابع درآمد و مخارج مختلف بسیار اهمیت دارد. جهت راحت شدن محاسبه مالیاتی سالانه نیز باید به کمک نرم افزارها حساب را دقیق نگهداری نمود.

کسب مجوزهای لازمه

در صورتی که مجوزهای ضروری را اخذ نکنید مشمول جرائم سنگینی خواهید شد و ممکن است با تعطیلی کارواش روبرو شوید. در اینصورت باید در مراحل ابتدایی این مجوزها را کسب نمود.

نحوه گرفتن پروانه کسب کارواش

جواز کسب کارواش زیر نظر اتحادیه صنف پارکینگ، تعمیرگاه، اتحادیه دارندگان اتو سرویس و کارواش خودرو ارائه می شود. جهت اخذ این جواز باید این شرایط را داشته باشید.

  • متراژ واحد صنفی حداقل ۴۰۰ متر مربع باشد.
  • مطابق عرف اتحادیه مکان مورد نظر دارای ابزار و وسایل کار باشد.
  • واحد صنفی باید لوازم بهداشتی، لوازم اطفاء حریق و دیگر لوازم ایمنی را داشته باشد.
  • در زمان کار رعایت نکات بهداشتی ضروری است.
  • کارگر نیز باید بدون مشکل جسمی باشد.

جهت دریافت مجوز کارواش طی کردن مراحل زیر لازم است:

  • از طریق سامانه ایرانیان اصناف باید مراحل لازمه را طی نمود.
  • ظرف ۱۰ روز تحقیقات ابتدایی بوسیله ارگان زیربط انجام می شود.
  • در صورت پذیرفته شدن درخواست شما، ارسال مدارک باید انجام شود.
  • بعد از پذیرش اسناد و ارسال مدارک، ناظر اتحادیه به آدرس مورد نظر شما مراجعه خواهد نمود.
  • سپس بر اساس شرایط و صلاحیت فرد، هیئت مدیره اتحادیه تایید شدن اخذ جواز را به درخواست دهنده ارائه می کند.
  • در آخرین مراحل باید وجوهی بوسیله سامانه ایرانیان اصناف پرداخت شود.
  • در صورت صلاحیت داشتن درخواست دهنده، انجام فعالیت، جواز کسب برای یکسال صادر می شود و بعد از گذشت یک سال این جواز به مدت ۵ یا ۱۰ سال قابلیت تمدید را دارد.
مراحل راه اندازی کارواش، تجهیزات و لوازم مورد نیاز و هزینه ها

تشکیل پرونده بیمه

کارواش برای ادامه فعالیت ایمن نیاز به جواز کسب دارد و امور بیمه، تشکیل پرونده بیمه و گرفتن کد کارگاهی مهم ترین کاری است که در زمان تاسیس کارواش باید مد نظر قرار گیرد. بعد از اخذ کد کارگاهی توسط کارفرما، او می تواند نام کارگرانی را که در کارواش کار می کنند جهت بیمه کردنشان ارسال کند.

تبلیغ کارواش تازه تاسیس

جهت تبلیغ و بازاریابی کارواش روش های مختلفی وجود دارد و تبلیغات آنلاین، پیامکی و فیزیکی از جمله آنها می باشد.

تهیه دستگاه های مورد نیاز کارواش

جهت راه اندازی کارواش باید وسایل و تجهیزاتی را که مورد نیاز این شغل است تهیه شود. در اینجا این تجهیزات را معرفی خواهیم کرد:

پمپ کارواش یا واترجت صنعتی

پمپ کارواش برای هر ایستگاه مورد نیاز خواهد بود. این دستگاه بسته به قدرت موتور، دبی و میزان فشار دارای انواع مختلفی می باشد. قدرت موتور نیز بر حسب اسب بخار و کیلووات، میزان فشار طبق واحد بار و دبی دستگاه بر حسب لیتر محاسبه می شود. به طور کل اگر این سیستم عدد بالاتری داشته باشد در پاک کنندگی، قدرت و ظرفیت بالاتری خواهد داشت.

جاروبرقی صنعتی

هر جاروبرقی دو ایستگاه را پاسخگو است و در صورت استفاده بالا، برای سه ایستگاه دو جاروبرقی کافی می باشد. این دستگاه در دو مدل های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک و در انواع یک، دو و سه موتوره موجود می باشد. از ویژگی های اصلی آن نیز داشتن قابلیت مکش آب خواهد بود.

کف ساز کارواش

کف ساز با تولید کف بر روی سطح خودرو باعث تمیز شدن بهتر آن خواهد شد. هر دو ایستگاه به یک دستگاه کف ساز نیاز دارد. این دستگاه با اتصال به پمپ باد، کف را ایجاد نمود و آن را پاشش می کند.

نازل زیر شویی

این نازل با چاله سرویس یا جک بالابر کار می کند و جهت استفاده از آن به فضای بیشتری نیاز دارید. برخی مدل ها بدون نیاز به چاله، جک یا خم شدن کار می کنند که آنها با اتصال به شلنگ براحتی کار شستشو را انجام می دهند.

صندلی شوی

صندلی شوی در انواع مختلفی وارد بازار می شود.

  • صندلی شوی دریلی: این سیستم با فرچه چرخان کار شستشو صندلی و رویه درب خودرو را انجام می دهد. ولی آب را جمع آوری نمی کند.
  • صندلی شوی Gren CAB-: به صورت همزمان کار شستشو و جمع آوری آب را انجام می دهد. با آن کف و سقف خودرو را می توان تمیز کرد.

پمپ باد صنعتی

با پمپ باد صنعتی نظافت داخل خودرو و رفع آب روی موتور انجام می شود که این دستگاه به کف ساز نیز متصل شده تا کف تولید شود.

مواد شوینده

مواد شوینده در کیفیت شستشو تاثیر زیادی دارند و نمونه های با کیفیت دارای کف فراوان و قدرت شستشوی بالایی بوده و با رنگ و جنس اجزای مختلف خودرو سازگاری دارد.

اسپری نظافتی خودرو

با آن خودرو را شسته و برق می اندازند و این دستگاه مدل های مختلفی دارد.

صندلی چرخ دار تعمیرگاهی

صندلی چرخ دار از جابجایی راحت و مقاومت بالایی برخوردار بوده و مناسب صفرشویی می باشد.

سطل زباله

نوع سطل زباله چرخ دار از جنس پلی اتیلن بوده و جهت جمع آوری زباله های داخل خودرو استفاده می شود. همچنین دارای دوام و مقاومت بالایی است که در زمان خرید باید به ظرفیت و زمان بندی تخلیه آن توجه کنید.

تجهیزات رفاهی کارواش

جهت بهبود عملکرد خدمات می توان از تجهیزات رفاهی مانند دستگاه واکس، دستگاه خوشبوکننده، صابون ریز اتوماتیک و دست خشک کن استفاده نمود.

مخزن آب

مخزن آب تامین کننده فشار مناسب برای پمپ است.

سختی گیر

این فیلتر از جمع شدن رسوب در اتصالات و پمپ جلوگیری می کند.

اتصال شیر فشارشکن به پمپ کارواش

جهت اتصال شیر فشارشکن واشرها را حتما در جای خود قرار داده و ابتدا پیچ اول و بعد پیچ دوم را در جای خود قرار داده و سپس همزمان آنها را ببندید.

تعویض درب روغن پمپ کارواش

تعویض درب روغن پمپ نکته مهمی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

سخن پایانی

جهت راه اندازی کارواش باید در این زمینه اطلاعات کافی را در اختیار داشته و از انواع تجهیزات مورد نیاز و انواع کارواش آگاهی لازمه را کسب کنید. بر اساس نوع کارواش نیز میزان سرمایه مورد نیاز را تخمین زده و کار خود را شروع نمایید.

مطلب مشابه: آموزش راه اندازی پیج اینستاگرام برای کسب و کار (از صفر تا صد)

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری؛ لیست بروز برترین ها بازار فارکس یا ارزدیجیتال؟ مقایسه کریپتو و بازارهای مالی پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس