انواع کسب و کار برای دانشجویان (شغل دانشجویی با ایده های خوب)

انواع کسب و کار دانشجویان

دانشجویی یکی از دوران فوق العاده هر کسی است و افراد دوست دارند که در این دوره تجربه های متفاوتی کسب کنند. بعضی از افراد که به هر دلیلی می خواهند مستقل شوند و استقلالشان را به دست بیاورند، به دنبال کار می گردند. اما یک موضوعی که در این بین وجود دارد این است که دانشجویان عزیز به دلیل داشتن کلاس نمی توانند تمام وقت کار کنند و بعضی از دانشگاه ها در شهرهای خیلی کوچک هستند.

در نتیجه نمی شود هر روز مسافتی را برای رفت و برگشت به کار طی نمود. پس باید این دوستان عزیز به دنبال شغل هایی متناسب با وضعیت خودشان باشند. کار کردن دارای حس خوبی است که هر انسانی بعد از انجام آن این حس فوق العاده را کسب می کند. اما شما باید یک سری ویژگی در خودتان داشته باشید تا بتوانید کار را همراه با درس ادامه بدهید و مهم ترین ویژگی داشتن اراده است. نباید به این شکل باشد که اگر به اصطلاح مزه پول زیر زبان شما رفت، درس خواندن را کنار بگذارید. یادتان نرود که برای چه هدفی در حال تلاش هستید. هدف شما در اولین قدم درس خواندن و ادامه تحصیل می باشد. پس نباید در وسط راه مسیر خودتان را گم کنید. بهترین راه کار کردن برای دانشجویان عزیز کارهایی است که در منزل انجام می شود؛ یعنی دورکاری. در ادامه با ما همراه شوید تا با ایده چند کسب و کار کوچک شما را آشنا کنیم.

چگونه ایده ای که سود داشته باشد را پیدا کنیم؟

این کار تنها با تحقیق و پرس و جو امکان پذیر است. به این صورت که شما باید نیاز مردم را در طول روز و در طول سال بسنجید. مردم این روزها چه چیزی می خرند؟ چه خدماتی را طلب می کنند؟ آیا شما در این موارد مهارت کافی دارید؟ این قضیه هم بسیار مهم می باشد. به طور مثال یکی از دانشجویان هنر به سراغ طراحی لباس برای مزون می رود، درحالی که هیچ علاقه و مهارتی در این کار ندارد. پس ادامه دادن این شغل فقط آسیب روحی به وی وارد می کند. یک لیست تهیه کنید و در آن هر کاری را که به ذهنتان می آید بنویسید.

بعد از این که تمامی کارها را نوشتید، ببنینید که در منزل امکان انجام کدام یک را دارید. یک قضیه را هم باید در نظر بگیرید و خیلی به آن توجه نمایید. اگر آینده شغلی و درسی برای شما مهم می باشد سعی کنید کاری را انتخاب کنید که در آینده بر شغل و درس شما تاثیر مثبتی بگذارد. کارهایی که در شان و شخصیت شماست را انجام دهید. خصوصا خانوم ها در دوران دانشجویی به دلیل ظرافتی که دارند حساس تر می باشند و باید به دنبال درست ترین کار بگردند تا هم روحیه آنها قوی تر شود و هم آسیبی به ایشان وارد نگردد.

Student 3 e1662458156459

شغل های دانشجویی

در لیست زیر یک سری از شغل هایی که این روزها دانشجویان آنها را انجام می دهند برای شما لیست کرده ایم. در قسمت بعدی کارهایی که تازه هستند را برای شما می آوریم تا با ایده های نو آشنا شوید. پس همراه ما بمانید تا مطالب مفیدی در این زمینه آموزش ببینید.

کارهایی که اغلب دانشجویان در دوران دانشجویی انجام می دهند:

  • فعالیت در شرکت ها به صورت پاره وقت (شرکت های فنی مهندسی)
  • فعالیت در شرکت های نرم افزار و کامپیوتر
  • انجام انواع خدمات تایپ، تهیه مقاله و نگارش انواع پایان نامه
  • فعالیت داشتن در کمپانی های بزرگ به عنوان مشاور (اگر تخصص دارید)
  • فعالیت های فریلنسری مانند طراحی گرافیست، طراحی سایت و برنامه نویسی
  • برنامه نویسی برای انواع شرکت ها
  • فعالیت به عنوان برنامه ریز مدیران شرکت
  • فعالیت در حوزه بازاریابی و بازار
  • کار کردن در کتاب فروشی ها
  • کارشناس فروش در فروشگاه ها
  • کار نیمه وقت در کافه و رستوران ها
  • مدل شدن
  • عکاسی در فضای باز

کسب و کار دانشجویی

اغلب دانشجویان چه در ایران و چه در خارج از کشور، به دنبال شغلی هستند که بتواند آنها را به تخصص نزدیک تر کند. یعنی اینکه بهتر است که در رابطه با درسی که درحال خواندن آن هستند، کار کنند و یک حرفه را آموزش ببینند. مثلا دانشجویانی که در زمینه هنر درس می خوانند می توانند با کشیدن نقاشی و یا طراحی چهره، پول در بیاورند. همچنین دانشجویان طراحی می توانند لباس هایی را طراحی کنند و بعد از مدتی با یک تولیدی قرارداد بسته و به صورت دائمی کار کنند.

این کارها باعث می شود تا در زمینه درسی که می خوانید حرفه ای شوید و تجربیات کاری هم به دست بیاورید. پس گاهی اوقات کار کردن در دوران دانشجویی نه تنها نیاز برای رفع معاش نیست، بلکه نیازی می شود تا شما در آینده به شغلی درست و جایگاه مناسب برسید. در این راه مسلما با افراد زیادی آشنا می شوید و آموزش می بینید که در مسیر شغلی با افراد چه رفتاری را کنید.

انواع کسب و کار برای دانشجویان (شغل دانشجویی با ایده های خوب)

ایده های شغلی جدید

در ادامه با برخی ایده های جدید کار دانشجویی آشنایتان می کنیم.

کسب درآمد از رسانه های اجتماعی

اگر شما هم روی گوشی فیسبوک، اینستاگرام، تویتر، یوتیوب و غیره دارید، جالب است بدانید که می توانید از این طریق کسب درآمد کنید. کسب درآمد از این راه ساده نیست و با این که یک کار در خانه می باشد، اما باید وقت زیادی برای آن بگذارید. مثالی برای شما می زنیم و تا آخر داستان را شما بفهمید. دختر و پسری دانشجو بودند و برای اینکه بتوانند پول کافی برای دوران دانشجویی خود به دست بیاورند، جوراب می خریدند و آن را در بازار می فروختند. یکی دو سال این دانشجویان به این شکل کار انجام دادند و بعد از مدتی که اینستاگرام وارد برنامه های اجتماعی شد، کم کم فعالیتشان را گسترده کردند و در پیج خودشان شروع به فروختن جوراب نمودند.

آنقدر فعالیت این دوستان زیاد شد که تصمیم گرفتند پیجی کاری بزنند و در آن جا جوراب های خودشان را بفروشند. کم کم این دو عزیز ازدواج کردند و این بار برای تهیه جوراب به ژاپن، چین و مالزی سفر می نمودند. در حال حاضر پیج اینستاگرامی که دارند با چندین هزار فالور اداره می شود و هنوز بعد از گذشت 10 سال این عزیزان در کار فروش جوراب هستند و درآمد زیادی از این راه به دست می آورند. شما هم می توانید با داشتن یک ایده ساده ولی مسمم، این کار را آغاز کنید.

راه اندازی وب سایت

شما می توانید برای این که شغلتان را معرفی کنید یک سایت کسب و کار راه بیندازید. مهم نیست که سایت شما چیست و می خواهید در آن مشغول به چه کاری شوید. مهم این است که شما سایت را راه اندازی کنید و موضوعتان را مشخص نمایید. بعد از زدن سایت و بالا آوردن آن می توانید روی یک موضوعی متمرکز شوید. به طور مثال یک فردی به گردشگری علاقه دارد. می تواند هر روز در سایت خودش مطالبی در رابطه با گردشگری بگذارد و افراد مطالب او را بخوانند.

کم کم که سایت فرد بالا بیاید می تواند از دیگران آگهی بگیرد و یا خودش در سایت، یک کسب و کار دیگری را راه بیندازد. دختر خانمی بود که شمع های دست ساز می ساخت و محلی برای فروش محصولاتش نداشت. به او پیشنهاد ساخت سایت را دادم و در حال حاضر شمع های او یکی از پرفروش ترین شمع های ایران شده است و به درآمد خوبی نیز رسیده است. همچنین بعد از اتمام دوران دانشجویی قصد دارد که کسب و کارش را بزرگ تر کند و افرادی را برای انجام برخی از کارهایش استخدام کند.

فعالیت در یوتیوب

پر در امد ترین شغل دنیا! شاید باورتان نشود ولی شما می توانید به راحتی یک صفحه راه بیندازید و در رابطه با موضوع موردنظرتان ویدیو درست کنید و  با دیده شدن ویدیوهای شما، پول است که به حسابتان می آید. بله! ویدیو بسازید و پول بگیرید! اگر ذهن خلاقی دارید و یا هنر حرفه ای بلد هستید که می خواهید با دیگران به اشتراک بگذارید، می توانید این کار را انجام دهید.

همچنین اگر ویدیوهای شما جذاب باشد، حتی افرادی هستند که اسپانسر شما شده و می توانند به شما کمک مالی کنند تا شما در شرایط بهتری به ساخت ویدیو بپردازید. درآمدی که می توانید از یوتیوب داشته باشید حتی می تواند تا 100 میلیون و بیشتر هم برود. اما باز هم می گوییم که ذهن خلاق شما برای ساخت ویدیو و محتوای آن مهم است. باید توجه کنید که این روزها مردم به چه موضوعاتی بیشتر اهمیت می دهند و سر همین نخ را بگیرید و تا ته بروید.

انواع کسب و کار برای دانشجویان (شغل دانشجویی با ایده های خوب)

مراقبت از حیوانات خانگی

واقعا ایده ای راحت تر از این قضیه نیست که شما یکی دو شب مهمان ناخونده گوگولی داشته باشید. اگر به حیوانات که اغلب آنها سگ و گربه هستند علاقه دارید، این کار برای شما فوق العاده است. فرض کنید که هم موجودی ناز و ملوس را نگه می دارید و هم بابت آن پول می گیرید. برای این کار نیاز به یک فضا دارید. پس مهم است که شما در منزل شخصی باشید و هم خانه نداشته و یا او هم به این کار راضی باشد.

زیرا در خوابگاه این کار جرم بوده و نمی توانید انجام دهید. حیوان به جای خواب و غذا و آب نیاز دارد. می توانید از پت شاپ مقداری غذای سگ و گربه تهیه کرده و در دیوار آگهی نگهداری بگذارید. هر فردی که با شما تماس گرفت نسبت به شرایط حیوان و شرایط خودتان اورا قبول کنید. درآمدی که از این راه کسب می کنید نیز به نسبت زیاد است. اما مشکلی که دارد این است که شما به صورت 24 ساعته باید مانند نگهبان ها در خانه بمانید و بیرون نروید.

خرید و فروش کتاب

زمانی که امتحان آخر را دادید، کتاب های همکلاسی های خود را به قیمت مناسبی بخرید. شاید بپرسید چرا؟ برای اینکه بتوانید کتاب ها را با قیمتی بالاتر به ترم پایینی های خودتان بفروشید. بله! این یک کار جالب و کاملا قانونی است و حتی باور کنید که دانشجویان ترم پایینی را از خرید کتاب راحت می کنید. علاوه بر این، شما می توانید همه کتاب های رشته های دیگر را تهیه کنید و در پی آن یک پیج راه اندازی نمایید و در آن به معرفی و فروش کتاب های درسی بپردازید. این کار شما می تواند درآمد خوبی داشته باشد و خیلی هم ساده است. اما باید روابط اجتماعی خوبی داشته و خوش برخورد باشید. برخورد خوب در این مدل از کارها یکی از نکات اصلی است.

فروش لباس

شما می توانید از تولیدی های لباس، انواع لباس را بخرید و آنها را در سایت و یا پیج اینستاگرام با قیمتی بالاتر بفروشید. اما دقت کنید که این کار نیازمند زمان و تجربه است. اگر شما فردی کم رو و یا بی حوصله هستید، پیشنهاد می کنم که این کار را انجام ندهید. زیرا حوصله زیاد در این کار مهم است. اول باید اعتماد مردم را جذب کنید. راه هایی که باعث می شوند تا شما فالوور پیدا کنید را مطالعه نمایید و بعد از آن می توانید به فروش بپردازید.

نمایش فیلم

آیا در دانشگاه به سالن کنفرانس و یا نمازخانه دسترسی دارید؟ اگر به این محیط ها دسترسی دارید (اگر پرژکتور دارند) می توانید هر روز یک فیلم خاص و یا حتی سریالی را پخش کنید تا دانشجویان زمانی که بیکار هستند را به این فضا بیایند و فیلم تماشا کنند. حالا می توانید این فیلم را آموزشی و یا با محتواهای جذاب دیگر بگذارید. ولی حتما باید با مدیر امور دانشجویی صحبت کنید و بعد از تایید ایشان کارتان را شروع کنید. زیرا در غیر این صورت انجام این فعالیت خطرناک بوده و حتی ممکن است سبب اخراجتان شود. پس حتما با امور دانشجویی دراین زمینه مشورت نمایید.

گذاشتن دوره در اسکایپ

اگر شما هم در یک زمینه خاص حرفه ای هستید، نرم افزاری را آموزش دیده اید و یا بقیه کاری را از شما می خواهند که انجام دهید، می شود یک گروهی راه اندازی کرد تا در طی دوره هایی آموزش بدهید. به طور مثال اکثر دانشجویان نیاز دارند تا دوره نرم افزار پایتون را بگذرانند. اگر شما هم این نرم افزار کاربردی را بلد هستید، می توانید یک گروهی را تشکیل دهید، تبلیغ کنید و در نهایت آموزش بدهید. این کار درآمد به نسبت خوبی دارد و باعث می شود شما در آن مسیر موفق تر عمل کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

زندگی در فرانسه چگونه است؟ مزایا+معایب عادات روزانه مفید برای زندگی بهتر؛ 7 کار موثر برای داشتن زندگی خوب افزایش انگیزه شغلی؛ 17 روش برای بالا بردن انگیزه برای کار کردن موسسه مهاجرتی چیست؟ نکاتی در مورد وظایف و مسئولیت های موسسات مهاجرتی متن نامه گواهی اشتغال به کار به فارسی و انگلیسی + 5 نمونه فارسی و انگلیسی نامه نکات کلیدی در بهبود مهارت مکالمه زبان انگلیسی راهنمای انتخاب بهترین گل برای هدیه به آقایان در مناسبت‌ها زبان بدن در فروش؛ تکنیک های استفاده از زبان بدن برای فروش بهتر و جذب مشتری همه چیز درباره کلاس خصوصی آیلتس آداب و رسوم شب یلدا در ایران و تاریخچه شب چله در شهرهای مختلف