صفر تا صد راه اندازی کافی شاپ + لیست تجهیزات مورد نیاز و هزینه ها

اطلاعات از صفر تا صد راه اندازی کافی شاپ

اگر قصد دارید یک راه اندازی کافی شاپ را دارید باید به این فکر کنید که آیا با این شغل آشنا هستید؟ آیا سرمایه لازم جهت راه اندازی آن را دارید؟ همچنین باید ضمن آشنایی یا این شغل و تجهیزات ضروری آن، باید توان کار با تجهیزات و روش آماده کردن انواع خوراکی ها را داشته باشید. ما در اینجا مراحل صفر تا صد راه اندازی کافی شاپ را شرح خواهیم داد.

سرمایه راه اندازی کافی شاپ

شاید از خود بپرسید چقدر سرمایه لازم است تا یک کافی شاپ راه بیندازم؟ هزینه تاسیس کافی شاپ همیشه و همه موقع یکسان نیست. اگر از تجهیزات جدید، نو و گران خریداری کنیم و اگر مکانی که برای کافی شاپ در نظر می گیریم لوکس، بزرگ و مدرن باشد مسلما هزینه بالاتری برای ما خواهد داشت در حالی که با یک مکان ساده و دیزاین معمولی و با وسایل دست دوم می توان با هزینه های کم کافی شاپ را راه اندازی کرد. هزینه های کافی شاپ شامل:

  • هزینه جواز کسب
  • خرید یا اجاره مکان مناسب
  • خرید وسایل و دستگاه های ضروری
  • آماده کردن مواد اولیه منو
  • هزینه آب، برق و گاز
  • دستمزد کارگران
  • بازاریابی و تبلیغات
راه اندازی کافی شاپ

انتخاب محل مناسب برای راه اندازی کافی شاب

جهت راه اندازی کافی شاپ باید مکان مناسبی با موقعیت خوب انتخاب کنید تا متناسب با کار شما باشد و بازدهی خوبی داشته باشد. در انتخاب محل مناسب باید به نکات زیر توجه کنید:

  • مکان مورد نظر باید در نقطه ای از شهر قرار گرفته باشد که بسیار شلوغ، پر ازدحام، پرتردد، باشد و به خیابان اصلی، فروشگاه، مرکز خرید، بازار و غیره نزدیک باشد.
  • دسترسی به آن راحت باشد تا مشتری های بیشتری به آنجا مراجعه کنند.
  • اگر در محله ای مسکونی آن را تاسیس می کنید باید توجه کنید که اهالی محل از ساکنین سطح بالا یا متوسط باشند تا استقبال بیشتری از کافی شاپ شما شود.
  • هر چه تبلیغات و بازاریابی بیشتری کنید در جذب مشتری موفق تر خواهید بود.
  • کافی شاپی در اولویت مردم است که دارای محل پارک مناسبی باشد.
  • توجه کنید متراژ محل مورد نظر کمتر از ۲۰ متر و بیشتر از ۳۰۰ متر نباشد.

منوی کافی شاپ

باید مشخص کنید که چه خوراکی هایی را قرار است در کافی شاپ به مردم عرضه کنید. این خوراکی ها شامل اسموتی، قهوه، اسپرسو، کوکتل، شیک، گلاسه، کاپوچینو، دسر، بستنی و غیره می باشد. بهتر است به جای اینکه منوی شلوغ آماده کنید به فکر منوی خلوت و باکیفیت باشید. همچنین به سلیقه و ذائقه مشتریان توجه کنید و ببینید به چه خوراکی هایی بیشتر علاقه مند هستند و همان را بیشتر مد نظر قرار دهید. اینکه بتوانید یک خوراکی خوشمزه و باب میل مشتری تهیه کنید چنان چه طعم آن مورد استقبال زیادی قرار بگیرد از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در جذب مشتری بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: معرفی مشاغل خانگی پردرآمد برای زنان و مردان (شغل دوم در منزل)

راه اندازی کافی شاپ

تجهیزات برای تاسیس کافی شاپ

جهت تهیه وسایل و دستگاه های کافی شاپ باید در ابتدا مشخص کنید که چه خوراکی ها و نوشیدنی هایی را قرار است عرضه کنید و می خواهید در منوی شما چه خوراکی هایی وجود داشته باشد. سپس تجهیزات لازم را متناسب با چیزی که قصد دارید عرضه کنید تهیه نمایید؛ مثلا اگر بستنی می خواهید درست کنید و بدست مشتری برسانید باید به فکر تهیه یک دستگاه بستنی ساز باشید. این تجهیزات را هم می توانید نو و هم می توانید دست دوم خریداری کنید.

دستگاه اسپرسوساز

دستگاه اسپرسوساز دانه های قهوه را به شکل کاپوچینو، موکا، لاته و غیره تبدیل می کند و کیفیت و نوع دستگاه در کیفیت نوشیدنی تهیه شده تاثیر زیادی دارد.

آسیاب قهوه

آسیاب قهوه از تجهیزات مهمی است که در انوع صنعتی و غیر صنعتی وجود دارد. این دستگاه سوراخی از جنس استنلس استیل و مخروطی شکل داشته که دانه های قهوه داخل آن ریخته می شود تا به بهترین شکل این دانه ها آسیاب شوند. درجه اندازه خرد شدن دانه ها نیز از ۲۰ تا ۶۰ قابل تنظیم خواهد بود.

راه اندازی کافی شاپ

آبمیوه گیری صنعتی

برای اینکه براحتی آب میوه ها را بگیرید به یک آبمیوه گیری نیاز دارید. کیفیت این دستگاه نیز در کیفیت آب میوه های تهیه شده بسیار تاثیر می گذارد. نوع صنعتی از توان و قدرت بیشتری نسبت به نوع خانگی برخوردار می باشد و با آن می توان آب میوه هایی مانند هویج، پرتقال، سیب، کرفس، چغندر و غیره را جدا کرد.

فر صنعتی

خوراکی های متنوعی با فر صنعتی تهیه می شود. این فر نیز از نظر نحوه پخت و ساختار انواع مختلفی دارد که هر مدلی نیز دارای ظرفیت، جنس بدنه، ظرفیت، ابعاد، و عملکرد مختلفی می باشد.

اجاق گاز صنعتی

در این اجاق گاز می توان انواع غذا را همزمان آماده کرد و سرعت طبخ در آن بسیار بالا بوده و به راحتی می توان با آن پخت و پز کرد. این دستگاه َچندین شعله با شیر گاز جداگانه دارد. در مدل های مختلف رومیزی، پایه دار و فردار موجود می باشد.

مطلب پیشنهادی: انواع کسب و کار برای دانشجویان (شغل دانشجویی با ایده های خوب)

راه اندازی کافی شاپ

دستگاه بستنی ساز

این دستگاه در دو مدل خانگی و صنعتی موجود است که ظرفیت و ابعاد آن متفاوت خواهد بود. لذا نمونه های بزرگ دارای توان و قدرت بالا تری خواهد بود. بسته به نوع برق مصرفی و قدرت موتوری در انواع مختلف تک فاز و سه فاز موجود می باشد.

مخلوط کن صنعتی

از تجهیزات مهم است که در مخلوط کردن میوه ها، اسموتی، کوکتل، آبمیوه، کره بادام زمینی، دسرهای سرد، سس، چاشنی و غیره بکار می رود. این دستگاه یک قسمت همزن و یک بخش میکسر دارد که یک مخزن با ظرفیت ۲ تا ۶ لیتری از جنس پلی کربنات یا استیل در آن تعبیه شده است. لذا بسته به نیاز خود باید آن را انتخاب کنید. به دلیل مجهز بودن به سیستم کنترل سرعت، می توانید اندازه چرخش پره ها را تنظیم کنید تا مواد به میزانی که دوست دارید خرد شوند.

قهوه ساز فیلتردار

قهوه ساز از وسایل مهم است که باید مقاومت بالایی داشته باشد تا با استفاده مدام دچار آسیب نشود. چنان سریع باشد تا در کمترین زمان ممکن بتوان با آن قهوه را تهیه کرد و از مشتریان زیاد پذیرایی نمود و چنان بزرگ باشد تا نیاز کافی شاپ را تامین کند.

راه اندازی کافی شاپ

دستگاه فیلتر آب

برای اینکه دوام دستگاه اسپرسو را بالا ببرید و طعم قهوه را نیز بهبود ببخشید باید این دستگاه را تهیه کنید. زیرا آب مواد معدنی بالایی دارد و سبب آسیب به دستگاه های شما خواهد شد.

سیستم فروشگاهی

با سیستم فروشگاهی می توانید پیگیر حساب هایتان باشید و از سودی که بدست می آورید اطلاع کسب نمایید.

توستر صنعتی

در بیشتر کافی شاپ ها شیرینی، نان، ساندویچ صبحانه ارائه می شود که با یک توستر ریلی می توانید نیاز خود را رفع کنید.

یخچال و فریزر صنعتی

باید یک یخچال فریزر داشته باشید تا مواد غذایی خود را در آنجا تازه نگهدارید و یخچال پیشخوان دار مناسب کافی شاپ می باشد.

سیستم ایمنی

سیستم ایمنی امنیت کافی شاپ را تامین نموده و شامل دزدگیر، دوربین و غیره می شود. نصب این سیستم نیز توسط افراد متخصص انجام خواهد شد.

مطلب مشابه: مشاغل خانگی برای پولدار شدن و بهترین شغل های خانگی ویژه مردان و زنان

راه اندازی کافی شاپ

سود حاصل از کسب و کار کافی شاپ

کافی شاپ بسته با اینکه چه اندازه گستردگی داشته و مشتریانش چه تعداد هستند سود مختلفی را به همراه دارد. ولی به طور کلی این سودی که نصیب مالک رستوران می شود از ۵۰ درصد تا ۳۰۰ درصد خواهد بود. مثلا ممکن است در یک کافی شاپ کیک با سود ۵۰ درصد عرضه شود ولی در کافه ای دیگر با سود ۳۰۰ درصد همراه باشد. بنابراین این شغل با بازدهی خوبی همراه است و این رقم قابل توجه نیز به مهارت و توان صاحب کار نیز بستگی دارد.

دکوراسیون در راه اندازی کافی شاپ

فراموش نکنید که دکوراسیون در جذب مشتری تاثیر زیادی دارد و جهت جذابیت و خاص بودن آن باید تلاش زیادی کنید. می توانید از افراد حرفه ای بخواهید تا دکوراسیون لوکس و مدرن یا مشتری پسندی را برای شما بسازند. ولی اگر سرمایه کافی جهت انجام این کار ندارید می توانید خودتان در ایجاد فضایی جذاب ایده پردازی کنید. با ترکیب رنگ ها و با خلاقیت خود یا با استفاده از چیدمان صندلی، نوع منو، نوع لباس کارکنان، ظروف، نام کافی شاپ و غیره محیط کافی شاپ را منحصر به فرد کنید.

مطلب پیشنهادی: بلاگر کیست و چگونه در آمد دارد؟ (اطلاعات کامل در مورد بلاگرها)

راه اندازی کافی شاپ

جواز در راه اندازی کافی شاپ

 از اتحادیه صنف کافی شاپ، آبمیوه و بستنی جواز کارتان را دریافت کنید و جهت دریافت این مجوز باید مدارک زیر را ارائه دهید.

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • شناسنامه و کارت ملی
  • اجاره نامه یا سند مالکیت
  • سابقه کاری واحد صنفی
  • کارت پایان خدمت یا معافیت
  • ۱۲ قطعه عکس
  • کد پستی ده رقمی مکان مورد نظر
  • ارائه مدرک تحصیلی

مجوز کافی شاپ بانوان

اگر خانمی تصمیم بر افتتاح کافی شاپ را داشت باید علاوه بر اینکه مدارک ذکر شده را ارائه می دهد؛ یک آقا را به اتحادیه به عنوان مباشر معرفی نماید.

تاسیس کافی شاپ بیرون بر

اگر قصد تاسیس کافی شاپ بیرون بر را دارید باید مکان کوچکی را در حد ۵ متر انتخاب کنید و یک منوی اصلی نیز به مشتری جهت خدمت رسانی ارائه دهید. در اینصورت نیازی به خرید صندلی برای نشستن مشتریان نخواهید داشت. همچنین باید به کیفیت کار خود بسیار توجه کنید تا مشتریان شما را به دیگر مراکز ترجیح دهند.

راه اندازی کافی شاپ
Empty cafe or bar interior, daytime

تبلیغات و بازاریابی

به شکل های مختلفی می توانید کافی شاپ خود را به دیگران معرفی کنید و این تبلیغات تاثیر زیادی بر شناساندن خود به دیگران و جذب مشتری دارد. برای تبلیغات می توانید به صورت تراکت و فیزیکی صنف خود را معرفی کنید یا به صورت پیامکی یا اینترنتی در فضای مجازی در اینستاگرام و غیره این کار را انجام دهید.

فوت و فن های راه اندازی کافی شاپ

هر کس قصد وارد شدن به این کار را دارد باید به یک سری ریزنکات و فوت و فن هایی توجه کند تا بتوان رضایت مشتریان را کسب نموده و سود خوبی را نصیب خود نماید.

  • قهوه انواع مختلفی دارد و به طرق مختلفی تهیه می شود و باید از روش تهیه همه نوع آن مهارت داشته باشید. همیشه علم خودتان را در مورد آنها بالا ببرید تا مشتریان از طعم قهوه شما رضایت داشته باشند.
  • همیشه فضای کافی شاپ را بدون سر و صدا نگه دارید و با پخش موزیک ملایم، آرامش مشتریان را فراهم کنید.
  • اگر کافی شاپ شما به اداره جات، مدارس، دانشگاه و غیره نزدیک است سعی کنید پیتزا، ساندویچ، الویه و غیره را ارائه دهید تا مشتریان را جذب نمایید.
  • بعد از تاسیس کافی شاپ باید به فکر جذب مشتری و حفظ مشتری باشید و در کنار نوشیدنی ها سعی کنید کیک های متنوع هم ارائه دهید.

مطلب مشابه: اینفلوئنسر کیست و چه تفاوتی با بلاگر دارد؟ (لیست معروف ترین آنها)

راه اندازی کافی شاپ
Empty cafe or bar interior, daytime

معرفی انواع کافی شاپ

 کافی شاپ انواع مختلفی دارد که در اینجا به معرفی آنها می پردازیم:

کافی شاپ لوکس یا لاکچری

محیط های جدیدی هستند که اکثرا در خیابان های بالاشهر و در پاساژهای مدرن ایجاد می شوند و افراد مشهور و ثروتمند مشتریان آنها هستند. سرویس دهی و چیدمان آنها بسیار مدرن بوده و از نظر سرویس، سفارش دادن و پرداخت ها کاملا متفاوت هستند و قیمت های بالایی در منوی آنها دیده خواهد شد.

کافی شاپ دانشجویی

در نزدیک دانشگاه ها، اماکن هنری و فرهنگی ایجاد شده و بیشتر دانشجویان و جوانان مشتریان آن هستند. در دکور آنها عکس سلبریتی ها و نویسندگان دیده می شود و قیمت های مناسب تری در منوهایش وجود دارد.

کافی شاپ خاص

فضای متفاوتی با دیگر کافی شاپ ها داشته و مشتریان و منوی آن خاص است. از نظر دکوراسیون، نوع سرویس، چیدمان، میز، صندلی، نور و غیره متفاوت می باشد.

کافی شاپ سیار

با هزینه کمی تاسیس شده و در هر مکانی می تواند وجود داشته باشد. همچنین بسیار کوچک بوده و بیرون آن طراحی می شود.

کافی شاپ بیرون بر

فقط مخصوص بیرون بر است و با هزینه کمتری تاسیس می شود و نوشیدنی ها در لیوان کاغذی درب دار سرو می شوند.

سخن پایانی

کافی شاپ یک کسب و کار پرسود است که در هر جایی می تواند راه اندازی شود. می تواند در پاساژ، گالری، سینما، مراکز هنری، مراکز خرید، اماکن ورزشی، استخرها، خیابان ها و ترمینال ها تاسیس شود. ولی بسته به عوامل مختلفی درصد سود متفاوتی را به همراه دارد. برای راه اندازی این شغل باید با نحوه تهیه خوراکی های مختص به آن و ترفندهای مربوطه آشنایی کاملی داشته باشید.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری؛ لیست بروز برترین ها بازار فارکس یا ارزدیجیتال؟ مقایسه کریپتو و بازارهای مالی پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس