اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

راه اندازی رستوران نیاز به ایده های خلاقانه، برنامه ریزی دقیق، بازاریابی درست و خوش وعده بودن دارد. باید از تجربیات و اشتباهات دیگران عبرت بگیرید و کاری را راه اندازی کنید که مورد رضایت مشتریان باشد. یک رستوران دار باید اول از همه به کیفیت غذایی که دست مشتری می دهد توجه کند تا بتواند مشتریانش را راضی نگه دارد. در اینجا صفر تا صد راه اندازی رستوران را برای شما شرح خواهیم داد.

اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

صفر تا صد راه اندازی رستوران

در ادامه تمام اطلاعات راه اندازی رستوران (صفر تا صد راه اندازی رستوران) شامل اطلاعاتی در مورد تجهیزات، سرمایه اولیه و … را توضیح داده ایم و چنانچه قصد راه اندازی رستوران دارید می بایست نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

سیاست کلی رستوران

در قدم اول باید مشخص کنید که قرار است خودتان رستوران را تاسیس کنید یا عهده دار نمایندگی یک برند معروف خواهید شد. چون هر کدام مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مثلا اگر برای برند دیگری کار کنید مشتریان آن برند را خواهید داشت. این کار علاوه بر اینکه ریسک بالایی دارد؛ باید پولی را بر اساس قرارداد به صاحب برند پرداخت کنید. همچنین باید بر اساس قانون صاحب برند کار کنید.

رستوران داشتن یک تعهدی است که شما بیشتر وقت ها بالاخص روزهای تعطیلات نیز مشغول به کار خواهید بود. لذا جهت راه اندازی این کار باید فاکتورهای زیادی را در نظر داشته باشید. مثلا باید به هزینه تاسیس رستوران، برگزیدن نام و مکان مورد نظر، بکارگیری پرسنل، تهیه دستگاه ها و وسایل لازمه، تهیه نرم افزار حسابداری، برگزیدن منو منحصر به فرد، تبلیغات و جواز کسب توجه کنید.

مطلب مشابه: مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

برآورد مالی و تخمین هزینه رستوران

علت های زیادی سبب ورشکستگی رستوران ها می شود که امکان دارد به دلیل برگزیدن محل نامناسب، عدم تحقق درست در مورد رقیب ها، خدمات رسانی ضعیف و غیره باشد. بیشترین دلیل شکست رستوران ها کمبود سرمایه می باشد. زمانی که قصد تاسیس رستوران را دارید باید میزان سرمایه لازم را در نظر داشته باشید و بعد از راه اندازی نیز امکان دارد مدت زمان زیادی طول بکشد تا به سوددهی برسید.

اینکه بتوانید از پس هزینه های رستوران داری غلبه کنید مهم است و این کاری سختی برای رستوران داران خواهد بود. فراموش نکردن نیازهای سرمایه در ماه های ابتدایی جهت تاسیس امری ضروری می باشد. همچنین باید بتوانید با پوشش هزینه های عملیاتی تان و با در نظر گرفتن سرمایه برای زمانی که فروشتان کم می شود به بهترین نحو ممکن به کار خود ادامه دهید.

مطلب مشابه: اصول راه اندازی کسب و کار شخصی (راهکارها برای راه اندازی کار برای خودتان)

اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

هزینه راه اندازی رستوران

هزینه راه اندازی رستوران شامل موارد زیادی است که شرح خواهیم داد.

هزینه مکان

 خرید یا اجاره ملک جهت راه اندازی رستوران مهم ترین هزینه ای است که باید در نظر گرفته شود. این ملک را امکان دارد بخواهید بخرید یا اجاره کنید. لذا منطقه ای که ملک در آنجا قرار دارد نیز بر میزان هزینه تاثیرگذار خواهد بود.

هزینه تجهیزات و وسایل

 این تجهیزات نیز اگر نو باشد مسلما قیمت های بالاتری دارد. شما با خرید نمونه های دست دوم می توانید بر هزینه های خود بکاهید. این تجهیزات شامل: یخچال و فریزر، کباب پز، گریل، گاز صنعتی، گرمخانه غذا، ماشین ظرفشویی، هود صنعتی، سرخ کن، چرخ گوشت، مخلوط کن، جعبه کمک های اولیه و کپسول آتش نشانی، انواع ظروف و قابلمه و غیره است.

هزینه مواد اولیه

 باید در ابتدای تاسیس مواد اولیه را خریداری کنید و یخچال رستوران را پر کرده باشید. باید سعی کنید مواد اولیه تازه، باکیفیت و ارزان را تهیه کنید تا بتوانید سودی بدست آورید.

اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

حقوق پرسنل

 در رستوران به گارسون، سرآشپز، نظافت چی و کارگر نیاز دارید که هر کدام دستمزد متفاوتی دارند. باید جهت آموزش این افراد نیز هزینه کنید. خودتان نیز به عنوان مدیر مجموعه باید سودی از رستوران بدست آورید. کارگران بر اساس اداره کار حقوق می گیرند ولی حقوق آشپز بالاتر خواهد بود.

هزینه دکوراسیون

 برای اینکه بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید باید دکوراسیون خود را چشم نواز کنید. مبلمان، کفپوش، رنگ دیوار، وسایل دکوری، موسیقی، سیستم تلفن، نور و غیره تاثیر زیادی بر جذابیت دکوراسیون دارد. اگر قصد دارید در بیرون از رستوران نیز صندلی بچینید باید به فکر نورپردازی آن باشید.

هزینه تبلیغات

 این تصور را از ذهن خود دور کنید که بعد از تاسیس رستوران مشتریان به آن سرازیر می شوند. بلکه شما باید به فکر جذب مشتری باشد و باید با تبلیغات و بازاریابی کسب و کار خود را به دیگران بشناسانید. می توانید با تبلیغات در فضای مجازی مانند اینستاگرام و ایتا کار خود را انجام دهید. با پخش تراکت به صورت حضوری نیز کار تبلیغات شما انجام خواهد شد.

مطلب مشابه: صفر تا صد راه اندازی کافی شاپ + لیست تجهیزات مورد نیاز و هزینه ها

اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

هزینه های آب، برق و گاز

شما باید مبالغی برای پرداخت قبوض، بیمه، مالیات، دریافت مجوز و غیره در نظر بگیرید.

انتخاب نام و لوگوی رستوران

انتخاب اسم رستوران نیز به عنوان برند کسب و کار شما به شمار می رود و باید خلاقانه انتخاب شود تا شما را خاص نشان دهد. این نام باید متناسب با چیدمان و منو برگزیده شود و بهتر است آن را به ثبت برسانید. این نام در داشتن مشتری ثابت و شناساندن خود به دیگران تاثیرگذار خواهد بود.

انتخاب نوع رستوران

در راه اندازی رستوران باید مشخص کنید که چه نوع رستورانی را قرار است راه اندازی کنید. امکان دارد قصد راه اندازی رستوران سنتی یا مدرن را داشته باشید. اگر قصد تاسیس رستوران سنتی را دارید باید غذاهای سنتی ارائه دهید و می بایست دکوراسیون و دیزاین سنتی را در آن اجرا کنید. اگر هدف شما راه اندازی رستوران مدرن و لوکس است باید غذاهای نوین و حتی خارجی را ارائه دهید و دیزاین آن نیز لوکس و مدرن باشد. شاید بخواهید نمایندگی یک برند معروف را راه اندازی کنید که در اینصورت باید مطابق با خواست صاحب برند عمل کنید.

اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

انتخاب مکان رستوران

انتخاب منطقه ای که قرار است رستوران در آنجا راه اندازی شود از اهمیت زیادی دارد. باید توجه کنید منطقه پرجمعیت و شلوغ باشد تا مطمئن شوید مشتریانی به اندازه کافی خواهید داشت. وجود رقبا در آن منطقه نیز در رشد کاری شما تاثیر گذار است؛ مثلا نزدیک به یک رستوران نباید رستوران بزنید. همیشه سعی کنید قیمتی رقابتی را ارائه دهید تا بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید. دقت کنید که اگر وجدان کاری داشته باشید و غذای باکیفیت و قیمت مناسب تحویل مشتری دهید همیشه سربلند خواهید بود.

استخدام پرسنل رستوران

بعد از تاسیس رستوران باید پرسنل در بخش های مختلف استخدام کنید و باید به این افراد آموزش های لازم را در مورد کارتان بدهید. این پرسنل را باید بر اساس ارزش های اصلی کارتان انتخاب کنید.

مطلب مشابه: ترفندهای خاص برای جلوگیری از شکست در کسب و کار

اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

خرید تجهیزات سخت افزاری

تجهیزات سخت افزاری شامل سفارش گیری اندروید، صندوق فروشگاهی، کیوسک سفارش گیری، پرینتر و غیره است که به مزایای هریک می پردازیم:

  • صندوق فروشگاهی: با نام پوز تاچ یا سیستم نمایشگر لمسی نیز شناخته می شود که با صفحه لمسی نمایشگر کار خود را انجام می دهد. این صندوق سبب سرعت بخشی در مدیریت باکیفیت رستوران شده و به کانتر شما جلوه بهتری خواهد داد؛ زیرا مانتیور آن جلوه زیبایی داشته و به موس و کیبورد نیز احتیاجی ندارد؛ همچنین کیس در مانتیتور جاسازی شده و ظاهر آن را زیباتر کرده است. با نصب نرم افزار فروشگاهی، سفارش مشتریان را براحتی ثبت خواهید کرد.
  • سفارش گیری گارسون: سفارش گیری اندروید کار مشتریان را راحت می کند و از شلوغ شدن صندوق جلوگیری خواهد نمود. در اینصورت مشتری از روی سفارش گیر، منو و عکس آن را مشاهده نموده و به ثبت سفارش می پردازد. در این روش بعد از ثبت سفارش، بلافاصله نوع سفارش جهت آماده شدن به آشپزخانه ارسال می شود. این سفارش گیر اندروید را بر روی گوشی مشتری و گارسون نیز می توان نصب نمود.
  • کیوسک سفارش گیر: کیوسک سفارش گیر یک پلتفرم لمسی در جهت ثبت سفارشات است که منوی رستوران و عکس آن را نشان می دهد و مشتری با مشاهده آن ثبت سفارش می کند. سپس با کارتخوان که به کیوسک متصل شده عملیات پرداخت انجام خواهد شد. با وجود این کیوسک مشتریان لازم نیست در صندوق تجمع کنند و وقتشان تلف نخواهد شد. در نتیجه سرعت سفارش افزایش پیدا می کند و هزینه ها کاهش یافته و رضایت مندی مشتریان کسب می شود.
  • پرینتر حرارتی: پرینتر حرارتی کار چاپ بارکد فاکتورهای نرم افزار را با وضوح و بدون جوهر و با حرارت انجام می دهد.
اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

انتخاب بهترین نرم افزار رستوران

مدیریت رستوران کار مهمی است. شما لیست طولانی از کارها دارید که شامل مدیریت میزها، ثبت سفارش، اصلاح منو، حسابداری و غیره می باشد. با نصب این نرم افزار رستورانی، مدیریت را با برنامه ریزی و بدون خطا انجام خواهید داد. یک سیستم مدیریت خوب کار مدیریت رستوران را راحت می کند و زمان و هزینه نیروی کاری را کاهش خواهد داد.

انتخاب منوی جذاب

طراحی منو شما باید متناسب با بازار باشد و کیفیت و طعم غذا نیز باید باب میل مشتری باشد. منوی ساده و بدور از پیچیدگی انتخاب مشتری را راحت می کند. منوی پیچیده نیز نیاز به آشپز بسیار ماهر دارد که باید در آشپزی واقعا متخصص باشد. یک رستوران لوکس نیاز به منوی پیچیده و یک رستوران خانگی به منوی ساده نیاز خواهد داشت. سرآشپز اگر حرفه ای باشد غذایی با طعم بی نظیر خلق می کند و منوی ایده آلی در اختیار مشتریان قرار می دهد.

بازاریابی و جذب مشتری

بسیاری از صاحبان کسب کارها آشنایی کاملی با روش های کسب و کار ندارند و امروزه به دلیل رقابتی بودن بازار باید این مرحله بازاریابی را به صورت جدی پشت سر گذاشت. استفاده از روش های نوین در بازاریابی نیز امری ضروری می باشد. با این روش می توان مشتریان مناسب را پیدا کرد.

اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

داشتن حسابرسی دقیق

شما باید برای خود به صورت اختصاصی یک حساب بانکی تجاری باز کنید. این حساب نیز باید جدای از دیگر حساب های شما باشد. حسابرسی صحیح و قانونی و مدیریت اصولی حساب ها و هزینه ها به موفقیت شما بسیار کمک خواهد کرد. با افزایش اطلاعات بیمه ای خود در زمینه بیمه کارکنان در آینده دچار مشکل نخواهید شد.

کسب مجوزهای ضروری رستوران

جهت راه اندازی رستوران باید مجوزهای لازمه اخذ شود که این مجوزها شامل جواز کسب، مجوز سلامت پرسنل، مجوز بهداشت، مجوز برند، مجوز موسیقی و مجوز مالیات می باشد. دریافت هر یک از این مجوزها هزینه بر و زمان بر است. در صورتی که این مجوزها را کسب نکنید و رستوران را راه اندازی کنید مشمول جرائم سنگین خواهید شد.

شرکت های راه اندازی رستوران

در این شرکت ها مشاوره های لازمه در مورد راه اندازه شرکت به شما داده می شود و می توانید از راهنمایی های آنها استفاده کنید.

انواع قرارداد رستوران

جهت رفع نیاز حقوقی جامعه و روابط افراد قرارداد بسیار نقش مهمی دارد و جهت راه اندازی رستوران نیز قراردادهای زیادی بسته می شود. افراد با استفاده از این قراردادها به خوبی ملزم به رعایت اصول و مقررات هستند و کار خود را به خوبی انجام می دهند. در اینجا انواع این قراردادها را نام می بریم.

قرارداد شرکت در رستوران

امکان دارد به دلیل سرمایه کمی که دارید جهت راه اندازی رستوران بخواهید از توانایی و سرمایه فردی دیگر نیز استفاده کنید. در اینصورت باید قراردادی بین خودتان با فرد دوم ببندید. در نگارش این قرارداد باید تعهد پیمانکار، مالیات، ضمانت حسن انجام کار، بیمه و غیره ذکر شود. بهتر است در حین راه اندازی رستوران و بستن قرارداد از کارشناس حقوقی مشاوره بگیرید و با افراد باتجربه مشورت کنید.

قرارداد اجاره رستوران

اگر بخواهید به جای راه اندازی رستوران با برند خودتان، تحت نام برند دیگری رستوران را راه اندازی کنید. در اینصورت باید آن رستوران را اجاره کنید.

قرارداد استخدام پرسنل

جهت راه اندازی رستوران باید از تخصص و تجربیات دیگران استفاده کنید. مثلا یک آشپز و سر آشپز استخدام کنید تا غذاهای مختلف و بروزی طبخ کند. همچنین نیاز به استخدام کارگر، صندوق دار، پیک موتوری، حسابدار و غیره خواهید بود. لذا جهت استخدام آنها نیاز به بستن قرارداد می باشد.

قرارداد پیمانکاری تامین غذا

یکی از پرکاربردترین قراردادهای پیمانکاری قرارداد تامین غذا است که آشپزخانه این قرارداد را با فردی  حقوقی یا کترینگ می بندد. می بایست قبل از بستن این قرارداد از کارشناس مشاوره بگیرید.

سخن پایانی

راه اندازی یک رستوران نیازمند توجه به دستورالعمل هایی است که با رعایت آنها می توانید شغلی سودآور داشته باشید. افراد زیادی با رعایت این اصول توانسته اند رستوران بزرگی برپا کنند. جهت قدم برداشتن به این راه باید ابتدا سرمایه خود را برآورد کنید و بر اساس سرمایه ای که در اختیار دارید وسعت کار خود را انتخاب نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری؛ لیست بروز برترین ها بازار فارکس یا ارزدیجیتال؟ مقایسه کریپتو و بازارهای مالی پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس