مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

در این بخش اطلاعات صفر تا صد راه اندازی فست فود را ارائه کرده ایم. در ادامه وسایل مورد نیاز، تجهیزات و هزینه ها را نیز بررسی کرده ایم با ما همراه باشید.

صفر تا صد راه اندازی فست فود

فست فودها غذاهای خوشمزه‌ ای هستند که از دل تغییر ذائقه و سبک زندگی مردم بیرون آمدند. انواع فست فود طرفداران زیادی دارد که باعث می ‌شود راه اندازی فست فود یک گزینه‌ پررنگ برای کسانی محسوب ‌شود که می‌ خواهند کسب و کار خودشان را راه بیاندازند.

 فست فودها جز مشاغل کم ریسک با سود بالا محسوب می ‌شوند، اما کم ریسک بودن این شغل باعث نمی‌ شود که همه بتوانند در این راه موفق بشوند. موفق شدن در این راه مستلزم دانستن نکاتی است که بهتر است قبل از شروع کار نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید تا در هنگام کار به مشکل نخورید.  ما در ادامه این مقاله سعی کردیم با گفتن مزایای راه اندازی فست فود و همچنین بیان نکاتی در خصوص صفر تا صد راه اندازی فست فود به شما در این راه کمک کنیم.

مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

راه اندازی فست فود مناسب چه کسانی است؟

در ابتدای این مقاله شاید بهتر باشد بگوییم که این شغل مناسب چه کسانی است.

  • داشتن علاقه به آشپزی و فست فود اولین و مهم ‌ترین نکته ‌ای است که می‌تواند باعث تعیین مناسب بودن یا نبودن این شغل برای شما شود. پس اگر از علاقه خودتان مطمئن هستید می ‌توان گفت که نصف راه موفقیت را طی کردید.
  • در راه اندازی فست فود باید توجه داشته باشید که این شغل تایم کاری مشخصی ندارد. همچنین بهترین زمان ‌ها برای فروش در تایم ناهار و شام و همچنین روزهای تعطیل است. به همین دلیل اگر شرایط خانوادگی و خودتان به گونه ‌ای نیست که بتوانید این زمان ‌ها را به کارتان اختصاص دهید، این شغل مناسب شما نیست.

مطلب مشابه: اطلاعات کامل راه اندازی رستوران (از انتخاب نام تا خرید تجهیزات)

مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

مزایای راه اندازی فست فود

حال که از مناسب بودن این شغل مطمئن شدید بهتر است از مزایای این شغل بگوییم. دانستن این مزایا قبل از شروع روند صفر تا صد راه اندازی فست فود باعث می‌شود انگیزه بگیرید و نیمه دیگر راه موفقیت را نیز طی کنید. از مهم ترین مزایای راه اندازی فست فود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اولین مزیتی که این شغل به همراه دارد این است که این شغل همیشگی است و مخصوص به زمان خاصی نیست، تا جایی که داشتن مغازه فست فود می ‌تواند بعدها به شغل خانوادگی شما نیز تبدیل شود.
  • مزیت بعدی که این شغل به همراه دارد این است که فست فود در روزهای تعطیل و شب ‌ها که دیگر مغازه ‌ها نمی ‌توانند فروش داشته باشند، همچنان فروش خود را دارد و در حال سوددهی است.
  • قابلیت گسترشی که این شغل به همراه دارد نیز یکی از مزیت ‌های این شغل است که می ‌تواند باعث شود شما همواره به فکر پیشرفت و باز کردن شعبه‌ های متعدد باشید.
  • از دیگر مزایای مهمی که این شغل به همراه دارد این است که اجناس به صورت نقد فروخته می ‌شوند، اما شما می ‌توانید مواد اولیه خود را به صورت نسیه و چکی خریداری کنید.
مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

مهارت‌های مورد نیاز در راه اندازی فست فود

لازمه راه اندازی هر نوع کسب و کار، برخورداری از یک سری مهارت ‌های مرتبط است که می ‌تواند کار شما را در این راه آسان‌تر کند. در ادامه به گفتن اصلی ‌ترین مهارت ‌هایی که در صفر تا صد راه اندازی فست فود به آن احتیاج دارید می پردازیم.

از مهم ‌ترین مهارت ‌هایی که داشتن آن برای شما الزامی است، مهارت در زمینه آشپزی است. البته داشتن مهارت آشپزی به تنهایی نمی‌ تواند زمینه ساز پیشرفت شما باشد، به همین دلیل خلاقیت نیز باید به این مهارت افزوده شود. خلاقیت در زمینه آشپزی و نوع سرو غذا باعث می ‌شود بتوانید منویی مخصوص به خودتان تهیه کنید و از دیگر رقبا پیشی بگیرید.

مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

فست فود‌ همانطور که از اسمش پیداست از آن دست غذاهایی است که روند درست کردنش کوتاه است. همین نکته باعث شده تا این غذا اولین انتخاب فردی باشد که زمان طولانی را نمی ‌تواند به تهیه وعده غذایی خود اختصاص دهد. پس دومین مهارتی که می‌ تواند زمینه ساز موفقیت و سوددهی بیشتر شما شود سرعت بالا در خصوص ارائه خدمات است.

داشتن مهارت‌ ارتباط با مشتری و جذب آن‌ها از دیگر مهارت ‌های لازم برای هر شغلی است که مستقیم با ارباب رجوع خود ارتباط دارد. مشتری مداری می ‌تواند باعث ثابت شدن مشتری ‌های شما شود. پس بهتر است با صورتی آراسته به لبخند و رفتاری مودبانه و مشتری محور کار خود را شروع کنید.

مطلب مشابه: صفر تا صد راه اندازی کافی شاپ + لیست تجهیزات مورد نیاز و هزینه ها

مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

مراحل راه اندازی فست فود

راه اندازی فست فود نیز مانند دیگر شغل ‌ها مراحل مختلفی دارد که اگر از قبل شروع این راه، نسبت به هر مرحله آگاهی داشته باشید، می ‌توانید به راحتی آن‌ها را طی کنید و به مشکل نخورید.

مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

نوشتن طرح کلی کار

یک برنامه ریزی تجاری درست و اصولی می‌تواند از بسیاری از مشکلات در حین کار جلوگیری کند. این برنامه ریزی باید شامل موارد بسیار زیادی باشد و همچنین باید تمامی شرایط و جوانب را بسنجد تا شما در روند کار با مسئله ‌ای از قبل پیش بینی نشده مواجه نشوید.

یک برنامه ریزی تجاری خوب باید شامل موارد زیر باشد:

  1. تعیین بازار هدف
  2. تعیین میزان سود قابل انتظار و راه‌ های دستیابی به آن
  3. تعیین میزان مخارج و هزینه ‌های جاری
  4. انتخاب مکان برحسب مقدار سرمایه ‌ای که در اختیار دارید.
  5. انتخاب لیست غذاهایی که می‌ خواهید ارائه دهید و برآورد هزینه‌ های مربوط به آن.
  6. اختصاص بودجه برای حل مشکلاتی که غیر قابل پیشبینی هستند.
  7. اختصاص هزینه جهت تامین اقلام مورد نیاز برای راه اندازی فست فود و خرید بهترین و کارآمدترین وسایل که قیمت مناسبی نیز دارند.
مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

انتخاب محل مناسب جهت تاسیس فست فود

 انتخاب محل مناسب که در برنامه ریزی تجاری شما نیز قرار دارد، یکی از مهم ‌ترین انتخاب ‌هایی است که در روند صفر تا صد راه اندازی فست فود با آن موجه هستید. اهمیت این مورد از آن جهت است، محل تاسیس فست فود شما سهم بسزایی در میزان فروش و سوددهی شما دارد. به همین دلیل در ادامه، به گفتن  ویژگی‌ هایی می پردازیم که مکان فست فود باید دارای آن باشد.

  • اولین نکته‌ای که باید در انتخاب محل مناسب فست فود به آن توجه کنید این است که سطح اقتصادی خانوده‌های ساکن در آن محل باید با نوع فست فودی که شما ارائه می‌ دهید متناسب باشد. به طور مثال راه اندازی فست فودهای زنجیره‌ ای، فودکورت‌ها و رستوران‌ های بزرگ در محل‌هایی که در پایین شهر قرار دارند کار عاقلانه ‌ای نیست، زیرا مخارج تاسیس این فست فودها زیاد، ولی سطح درآمد خانواده‌ هایی که در بازار هدف شما قرار دارند کم است.
  • دومین و پر اهمیت‌ترین نکته‌ای که باید در انتخاب مکان فست فود در نظر بگیرید، میزان رفت و آمد است. اصول فست فودهایی که کسب و کار موفقی دارند در محل ‌های پر رفت و آمد هستند.
  • وجود وسایل نقلیه عمومی در مکانی که می‌ خواهید فست فود خود را تاسیس کنید نیز مهم است. این مورد باعث دسترسی آسان به فست فود شما و نیاز نداشتن به جای پارک می‌ شود که می ‌تواند علاوه بر فراهم آوردن شرایط راحتی خریدار، از مزایای فست فود شما نسبت به دیگر رقبا نیز باشد.

مطلب مشابه: مراحل راه اندازی کارواش، تجهیزات و لوازم مورد نیاز و هزینه ها

مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

اخذ جواز برای تاسیس فست فود

بعد از انتخاب مکان مورد نظر برای راه اندازی فست فود، باید به فکر اخذ جواز باشید. در کشور ما برای راه اندازی هر نوع کسب و کاری نیاز به جواز دارید. این جوازها توسط اتحادیه ‌هایی صادر می ‌شوند که مربوط به کسب و کارتان است، به طور مثال اتحادیه اغذیه فروشی می ‌تواند مجوز لازم برای تاسیس فست فود را صادر کند.

در روند صفر تا صد راه اندازی فست فود اخذ جواز پروسه ‌ای اداری دارد. این پروسه با انتخاب مکان توسط شما شروع می ‌شود و با دادن معرفی نامه به نهادهای مختلف مثل آتش نشانی، اداره بهداشت و اماکن توسط اتحادیه ادامه می ‌یابد. این معرفی نامه ‌ها باعث می ‌شوند شرایط خود شما و مکان انتخابی‌تان از چند لحاظ بررسی شود.

مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

 اولین چیزی که در پروسه اخذ مجوز بررسی می‌ شود، رعایت شرایط بهداشتی است که طی دو مرحله انجام می ‌شود. در مرحله اول از شما تست عدم اعتیاد دریافت می‌ کنند و در مرحله بعد به مکان انتخابی شما می ‌‌‌آیند و آن جا را از لحاظ داشتن سرویس بهداشتی، کاشی، سرامیک و .. بررسی می‌ کنند. بعد از اداره بهداشت، اداره دارایی نیز یکی از اداراتی است که در طی اخذ مجوز باید به آن جا سر بزنید تا مکان شما را از لحاظ پرداخت عوارض تائید کند.

 پس از گذراندن مراحل گفته شده باید در کلاس ‌هایی شرکت کنید که از طرف اداره اصناف به صورت فشرده برگزار می‌ شوند. این کلاس ‌ها اطلاعات مفیدی از لحاظ بهداشتی، مالی و ایمنی در اختیار شما می ‌گذارند که دانستن آن‌ها الزامی است. بعد از گذراندن این کلاس ‌ها می ‌توانید منتظر صدور مجوز خود باشید. البته در پروسه صدور مجوز به مدارک مختلفی نیاز دارید که در ادامه به گفتن آن‌ها می ‌پردازیم.

  1. اصل و کپی سند مالکیت ملک
  2. اصل و کپی صفحات شناسنامه
  3. اصل و کپی کارت پایان خدمت
  4. اصل و کپی کارت ملی
  5. 5.    12 قطعه عکس سه در چهر پشت نویسی شده
  6. فیش تلفن واحد صنفی برای تشخیص کد پستی
  7. ارائه سوابق کاربری محل واحد صنفی
  8. ارائه هرگونه مدرک مربوط به پرداخت مالیات بر درآمد در سال‌های قبل از تقاضا
  9. ارائه اخرین مدرک تحصیلی اخذ شده
  10.  گواهی عدم سو پیشینه
مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

استخدام نیروی متخصص

یکی دیگر از موارد مهمی که در صفر تا صد راه اندازی فست فود باید به آن توجه کنید، استخدام نیروی متخصص است. موفقیت در راه اندازی هر نوع کسب و کاری وابسته به تیمی است که جمع می ‌کنید. سعی کنید حتما برای استخدام، مصاحبه حضوری در نظر بگیرید تا بتوانید فرد مقابل‌تان را از هر لحاظ مورد آزمون قرار دهید و با الویت‌های درون ذهنتان مقایسه ‌اش کنید.

مهم‌ترین فردی که در تیم استخدامی شما وجود دارد، سرآشپز است. در انتخاب سرآشپز باید دقت کنید تا سرآشپزی خلاق و با مهارت را به کار بگیرید تا بتواند منویی جذاب در اختیار شما بگذارد و یا بتواند منویی که شما می‌خواهید را ارائه دهد.

مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

بعد از سرآشپز، سوپروایزرها نیز از رده شغلی پراهمیتی برخوردارند، زیرا این افراد غذا را از لحاظ کیفیت و دیگر پارامترها بررسی می‌ کنند و سپس به دست مشتری می ‌رسانند. به همین دلیل انتخاب کسی که بتواند به درستی از پس این کار بر بیاید بسیار مهم است.

صندوقدار و گارسون نیز دو رده شغلی دیگری است که در جای خود پر اهمیت است و نیاز دارد تا شما فردی را برای قبول مسئولیت‌ آن استخدام کنید که از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشد.

مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

طراحی دکوراسیون

طراحی دکور مناسب که مخصوص فضای فست فود باشد بسیار پر اهمیت است. در طراحی دکور موارد مختلفی مثل نور پردازی، رنگ و نوع صندلی، فضا و نمای بیرونی، فضای داخلی و… باید مورد توجه قرار گیرد. در کنار این موارد رعایت هارمونی از لحاظ رنگ و جنس  وسایل مختلفی که در فست فود وجود دارد نیز بسیار مهم است. همچنین نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که فست فودها اصولا نورپردازی قوی می‌ خواهند، به همین دلیل از درست کردن یک فضای تاریک برای فست فود خود اجتناب کنید. در کنار این نورپردازی قوی می ‌توانید از رنگ‌ های شاد و تند نیز استفاده کنید، چون افراد مختلف اصولا زمان زیادی در فست فود نخواهند ماند.

مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

فست فود بیرون بر و سیار

دو نوع فست فودی که برای تاسیس به سرمایه اولیه کمتری نیاز دارد، فست فود بیرون بر و سیار است.

فست فود بیرون‌ بر:

 یکی از انواع فست فودها است که شما می ‌توانید در هنگام تاسیس فست فود خود انتخاب کنید. این فست فودها فضایی برای خوردن غذا ندارند و صرفا دارای پیک‌ هایی هستند که می ‌توانند غذای سفارش داده شده را به دست مشتری برسانند. مزیت این فست فودها این است که تاسیس آن سرمایه اولیه کمتری می‌ خواهد. برای مثال این فست فودها نیاز به اجاره یا خرید مکان بزرگ ندارند پس در سرمایه اولیه‌‌ ای که برای تهیه مکان و  طراحی دکوراسیون نیاز است، صرفه‌ جویی می ‌شود.

فست فود سیار:

فست فودهای سیار، فست فودهایی هستند که درون یک ماشین فعالیت خود را ادامه می ‌دهند. این فست فودها امروزه رواج فراوانی دارند و اگر کمی خلاق باشید می ‌توانید فست فود خود را با هزینه بسیار پایین‌تری نسبت به دیگر فست فودها راه اندازی کنید. ماشین مورد استفاده در این فست فودها اصولا ون، کامیونت و فولوکس ‌ها هستند زیرا از فضای بیشتر و سقف بلندتری برخوردارند.

مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

روش‌های بازاریابی و تبلیغ

تبلیغات درست و اصولی تنها چیزی است که می‌تواند بعد از انجام تمام کارهای گفته شده در صفر تا صد راه اندازی فست فود شما را به سر منزل مقصود برساند. امروزه روش‌های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

یکی از راه‌های تبلیغات که بسیار موثر است، تبلیغ در فضای مجازی است. شما می ‌توانید با استفاده از تولید محتوای مناسب در سطح فضای مجازی مثل اینستاگرام مشتری‌های خود را فرا منطقه ‌ای کنید و میزان سوددهی خود را بالا ببرید. به غیر از فضای مجازی پخش تراکت‌های مختلف که درونش فست فود شما معرفی شده و منوی شما نیز در آن قرار گرفته است می ‌تواند افراد بسیاری را به سمت فست فود شما جذب کند.

البته در کنار تمام این راه‌های تبلیغاتی بزرگترین تبلیغی که می‌توانید برای فست فود خود داشته باشید، کیفیت فست فودهایتان است. اگر غذایی که ارائه می ‌دهید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، افراد مختلف که غذای شما را تست کردند، فست فود شما را به دیگران نیز معرفی می‌ کنند و همین باعث شبکه سازی از مشتری‌ ها خواهد شد که می ‌توانند مشتری دائم شما باشند.

راه اندازی فست فود، انتخابی هیجان انگیز

در پایان تمامی مطالب گفته شده، راه اندازی فست فود را باید انتخابی هیجان انگیز بدانیم که می ‌تواند به زندگی شما شور و حال بدهد. راه اندازی فست فود در کنار تمام مزایایی که برای شما به همراه دارد، باعث می‌شود افراد زیادی به طور مستقیم و غیر مستقیم صاحب کار و درآمد شوند. در کنار کارآفرینی که توسط شما انجام می ‌شود راه اندازی فست فود همانطور که اشاره شد یک سرمایه گذاری مطمئن و با ریسک کم  است و احتمال ضربه مالی آن بسیار کم است.

پس اگر شما نیز علاقه و استعداد خود را در این کار دیدید می ‌توانید با امید به خدا و تکیه بر پشتکارتان فست فود خود را تاسیس کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری؛ لیست بروز برترین ها بازار فارکس یا ارزدیجیتال؟ مقایسه کریپتو و بازارهای مالی پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس