طرز تهیه انواع شربت نذری خوشمزه و خوشرنگ ماه محرم

آموزش طرز تهیه انواع شربت های نذیری عالی و خوشمزه

در روزهای عزاداری ماه محرم چهره تمامی شهرها سیاه پوش می‌ گردد و در این ماه هر یک از افراد به طریقی به دنبال آن می باشند که دِین خود نسبت به ماه امام حسین و یارانش ادا کنند. در این میان بعضی از اشخاص قصد دارند که با توزیع نذری این کار را انجام بدهند که در بین تمامی نذری‌ها، شربت های مختلف به دلیل گرمای هوا در این روزها طرفداران زیادی دارد. در این مقاله می خواهیم به طرز تهیه انواع شربت نذری به همراه نکات مهم و کلیدی برای خوش خوشرنگ و طعم شدن این شربت ‌ها بپردازیم.

فصل تابستان و شربت

فصل تابستان، فصل گرما و تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها می باشد که بازار نوشیدنی‌ها خنک بسیار داغ می شود. در فصل زمستان استفاده بیشتر مردم از چای، قهوه و یا انواع دمنوش است. در فصل تابستان گرایش مردم بیشتر به سمت شربت و نوشیدنی های خنک تابستانی می باشد. اصولا محرم را همه افراد با شیرکاکائوهای معروفش می شناسند. اما در این سال ها که محرم و ایام حسینی در فصل تابستان می باشد، بهتر است که برای عزاداران احترام قائل شد و با یک شربت خنک در عزاداری آن ها شریک شد.

انواع نوشیدنی های معروف در بین مردم که در فصل تابستان مورد استفاده قرار می ‌گیرد، می توانیم به شربت خاکشیر، تخم شربتی، شربت لیمو نعنا، شربت بهار نارنج و… اشاره کنیم. این نوع نوشیدنی ها را می توانید شما در منزل آماده کرده و در هیئت ها و مراسمات سینه زنی در لیوانهای یکبار مصرف ریخته و به دست عزادارن و مردم بدهید. مطمنا این کار شما در این روزهای گرم عزاداری به یاد می ماند. پس اگر می خواهید یک نذری مقرون به صرفه و در عین حال لذت بخش به عزاداران بدهید، انواع شربت به شما کمک می کند تا در این ثواب شریک شوید.

در ادامه ما طرز تهیه انواع شربت ماه محرم مخصوص تابستان را با مقدار و مواد مورد لازم برای شما توضیح داده ایم که می توانید نسبت ها را به هر تعدادی که می خواهید افزایش دهید. به طور مثال اگر مواد لازم برای 5 نفر است، شما هر مقدار را در تعداد افرادی که می خواهید ضرب کنید. اگر برای 100 نفر می خواهید شربت درست کنید، از 100 لیوان آب استفاده کنید. به همین ترتیب بقیه مواد هم می توانید به دست آورید.

شربت تخم شربتی نذری

شربت تخم شربتی نذری

شربت تخم شربتی یکی از شربت‌های تابستانی و مناسب ماه محرم برای ما ایرانیان است. شاید برای یک بار هم شده این شربت را به عنوان نذری در مراسم‌ه ای مختلف از جمله ماه محرم استفاده نموده‌ باشیم. شربت تخمه شربتی یکی از ساده‌ ترین شربت‌ هایی می باشد که می ‌توان به سادگی آن را تهیه نمود؛ بنابراین در این قسمت قصد داریم به طرز تهیه شربت تخم شربتی برای ۵ نفر بپردازیم.

  • آب ۴ لیوان
  • تخم شربتی ۴ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده به میزان دلخواه
  • شکر ۲ قاشق غذاخوری (به دلخواه کم یا زیاد نمایید)
  • لیمو ترش ۱ عدد

ابتدا تخم شربتی‌ها را در یک کاسه دلخواه بریزید و مقداری آب به آن اضافه نمایید تا لعاب بیاندازد و حجیم بشود. سپس به وسیله  صافی ریز، آن ها را چند بار بشویید. در یک قابلمه شکر و آب را ریخته و بگذارید تا روی حرارت متوسط به آرامی بجوشد و به غلظت مدنظرتان برسد. زمانی که شیره خنک گشت، تخم شربتی و زعفران دم شده را به آن اضافه کنید و با آب خنک نوش جان نمایید.

شربت خاکشیر نذری

شربت خاکشیر نذری

خاکشیر گیاهی می باشد که اصطلاحا به آن خاکشی می‌گویند که تخم این گیاه ریز و کمی بلند است و به 2 رنگ قرمز و قهوه‌ا ی در بازار وجود دارد. جالب است بدانید که طعم خاکشیر قرمز، تلخ می باشد و برای نذری مورد استفاده قرار نمی‌ گیرد. پس از این که توضیح مختصری راجع به خاکشیر داده شد در ادامه قصد داریم به طرز تهیه این شربت نذری پر طرفدار در ماه محرم بپردازیم ولی برای تهیه این شربت برای ۵ نفر به چه مواد اولیه‌ ای نیاز داریم؟

  • خاکشیر ۴ قاشق غذاخوری
  • آب ۴ لیوان
  • لیمو ترش تازه ۱ عدد
  • شکر یا عسل به میزان دلخواه
  • آلو بخارا به میزان لازم
  • گلاب به میزان لازم
  • یخ به میزان لازم

ابتدا برای شستن خاکشیر آن را درون کاسه‌ مناسب ریخته و روی آن آب می ‌ریزیم. پس از اضافه کردن آب به خاکشیرتان، دانه‌های آن به شکل دایره‌ ای روی آب جمع می ‌شوند که باید به کمک چنگال آن‌ ها را هم بزنیم تا به زیر آب روند. معمولا خاکشیر با خاک و برگ ‌های ریز همراه می باشد که باید اجازه بدهیم این مواد ته نشین بشوند و سپس آب کاسه را آهسته خالی می ‌کنیم. نیاز می باشد که این کار چندین بار تکرار بشود تا به طور کامل این برگ ‌ها و خاک‌ ها از بین رود. خاکشیر را با آب سرد، شکر یا عسل و همچنین گلاب مخلوط می‌ نماییم و پس از خنک شدن آماده خوردن است.

شربت آلبالو نذری

شربت آلبالو نذری

آلبالو یکی از میوه‌ های تابستانی و محبوب می باشد که به دلیل خواص بسیار زیاد، کاربرد بسیار زیادی دارد. شربت آلبالو نیز یکی از خوشمزه ‌ترین و خوشرنگ ‌ترین شربت‌ هایی می باشد که در مناسبت ‌های مختلف از جمله ماه محرم به عنوان نذری و همچنین در ماه رمضان بسیار پرطرفدار می باشد. در این قسمت قصد داریم به طرز شربت آلبالو برای ۵ نفر بپردازیم با ما همراه باشید.

  • آلبالو ۷۵۰ گرم
  • شکر ۱.۵ کیلو گرم
  • آب به میزان لازم

طرز تهیه شربت آلبالو

آلبالو ها رو بشویید و هسته های آلبالو رو به کمک نی یا هسته گیر در بیارید. اگه ترازو نداشتید به ازای هر یک کاسه‌ کاملا پر آلبالوی بدون هسته 1 و نیم یا دو کاسه ( بسته به ترشی و شیرینی آلبالو ها) سر صاف شکر استفاده بکنید. داخل ظرف مناسبی یک لایه آلبالو و یک لایه شکر بریزید. روی مواد یک لیوان آب جوش بریزید و در قابلمه رو بذارید و توی یخچال به مدت دوازده الی بیست و چهار ساعت قرار بدهید.

در این مدت آلبالو ها آب می اندازند. قابلمه رو روی حرارت متوسط قرار بدهید؛ آلبالو ها روی حرارت آب می اندازند و کم کم از کناره شروع به جوشیدن می کنند و شکرها آب می شوند. بعد از آب شدن شکرها شربت شروع به جوشیدن و کف کردن می کند و افزایش می آید. کف روی شربت را به صورت مداوم جمع کنید تا در نهایت شربت شفاف و خوش رنگی داشته باشید.

در کل به قوام رسیدن شربت نباید بیشتر از 30 دقیقه طول بکشد چون رنگ شربت تیره می شود. وقتی یک ربع الی 20 دقیقه از زمان پخت طی گشت با یک کفگیر سوراخ دار آلبالو ها رو از شربت جدا کنید و کفگیر رو توی دست حرکت بدهید تا شیره کاملا از آلبالوها جدا شود. ده دقیقه باقی مانده از زمان پخت شربت به تنهایی می جوشد. حرارت رو خاموش نمایید و بلافاصله شربت رو از صافی ریز ( یا پارچه) رد کنید تا تفاله‌های آلبالو از شربت جدا بشود؛ بعد از خنک شدن شربت غلیظ‌تر میشه و رد کردنش از صافی سخت‌ تر می شود پس تا گرمه این کار را انجام و اجازه بدهید شربت خنک شود و بعد داخل ظرف شیشه ای بریزید.

طرز تهیه شربت زعفران

طرز تهیه شربت زعفران

زعفران بیش از ۱۵۰ ترکیب آنتی اکسیدانی مختلف دارد که فواید بسیاری برای بدن می گذارد؛ از جمله می ‌توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، تقویت حافظه و غیره اشاره داشت. شربت زعفران در ماه محرم به عنوان نذری در بین عزاداران پخش می‌ شود و به دلیل محبوبیت بالا در این بخش می خواهیم به طرز تهیه شربت آلبالو برای ۴ نفر را توضیح دهیم.

  • زعفران آسیاب شده ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • شکر به میزان دلخواه
  • آب ۴ لیوان
  • گلاب ۴ قاشق غذاخوری

ابتدا زعفران را آسیاب و آن را دم کنید. برای دم کردن زعفران می توانید از 2 روش دم کردن با یخ و دم کردن با آب جوش استفاده نمایید

دم کردن با یخ

برای دم کردن زعفران با یخ ابتدا باید زعفران را با هاون کوبید و اصطلاحاً آسیاب کرده و چند قطعه یخ به آن اضافه و اجازه بدهید با دمای اتاق آب شوند. این روش زمان بر می باشد. در صورتی که زمان برای شما مهم است روش دم کردن زعفران با آبجوش مناسب‌تر می باشد.

دم کردن با آب جوش

در این روش به جای یخ آب جوش روی زعفران آسیاب کردتان بریزید. روی آن درپوش بزارید و بر روی حرارت غیر مستقیم قرار بدهید. (به عنوان مثال بر روی درپوش سماور و یا کتری در حال جوش ) ۱۵ دقیقه صبر نمایید تا زعفران دم بکشد.

بعد از دم کردن زعفران آب را بر روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و شکر اضافه کنید . در تمام مدت تا قوام آمدن بهم بزنید. بعد از آن که به غلظت مدنظرتان رسید از روی حرارت بردارید و گلاب و زعفران را اضافه و اجازه دهید تا خنک بشود. چند قطعه یخ به آن اضافه و با آب نوش جان کنید.

طرز تهیه آبلیمو نذری

طرز تهیه آبلیمو نذری

لیمو میوه‌ای می باشد که خواص فراوانی دارد و برای سلامتی، بسیار مفید است. لیمو به درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی، کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع اسهال و یبوست کمک می ‌کند. شربت آبلیمو با طعمی ترش و شیرین، یکی از بهترین نوشیدنی‌ هایی می باشد که می ‌توان در خانه درست  و همراه با غذا یا به‌عنوان عصرانه میل کرد. برای تنوع، می‌ توانید شربت آبلیمو را با خاکشیر، تخم شربتی، زعفران یا خیار مخلوط کرده تا یک نوشیدنی مجلسی داشته باشید. مواد لازم برای چهار نفر

  • آب لیموی تازه یک چهارم لیوان
  • شکر به میزان دلخواه
  • آب ۴ لیوان

درست کردن این شربت خیلی ساده است اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که یک لیوان آب داغ را با میزان شکری که مد نظر دارید مخلوط کنید. زیرا حل شدن شکر به آب سرد سخت است و ممکن می باشد دانه های شکر در آب حل نشده و ظاهری بدی به شربت شما بدهد. در آخر آب لیمو یا لیموی تازه را به آن اضافه و با آب مخلوط نمایید و برای تزیین می توانید از برش های لیمو روی آن استفاده کنید.

طرز تهیه شربت ساده با شکر

طرز تهیه شربت ساده با شکر

شاید ساده ترین شربتی که به ذهنتان برسید، مخلوط آب و شکر باشد. این شربت پایه و اساس تمامی شربت های ایرانی است. شما می توانید به میزان دلخواه شکر بریزید و هر تعداد افرادی که می خواهید (به طور مثال 100 نفر) لیوان آب مخلوط کنید. اما اگر می خواهید که شربت شما خاص تر و یا خوشمزه تر شود، می توانید از بیدمشک و خاکشیر نیز استفاده نمایید.

خاکشیر با خواص ضد گرمازدگی ای که دارد کمک می کند تا در این روزهای گرم از گرما زدگی جلوگیری کند. اما اگر می خواهید که تنها از آب و شکر استفاده کنید، می توانید انواع رنگ های خوراکی را به کار بگیرید و هر پارچ شربت را به یک رنگ دربیاورید. اما در استفاده از رنگ های خوراکی دقت کنید، زیرا این مواد برای بدن ضرر داند و باید به مقدار مناسبی استفاده شود.

مطالب مشابه را ببینید!

طرز تهیه شربت نعنا + 3 روش برای تهیه شربت نعنا خنک برای تابستان طرز تهیه شربت سه رنگ + 2 روش برای تهیه شربت سه رنگ خوشمزه طرز تهیه انواع تنقلات شب یلدا از شیرینی جات مخصوص تا ژله و لواشک دمنوش بهاری؛ روش تهیه انواع دمنوش بهاری خوشمزه طرز تهیه انواع نوشیدنی سرد با قهوه فوق العاده خوشمزه و دلچسب غذای نذری ماه محرم + لیست بهترین غذاها و خوراکی های نذری ماه محرم مربای بالنگ خوشمزه + آموزش طرز تهیه مربا بالنگ تازه طرز تهیه شکلات دست ساز در خانه طرز تهیه مربای انجیر؛ فوت و فن تهیه مربای انجیر طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی بسیار خوشمزه و خوش رنگ