غذای نذری ماه محرم + لیست بهترین غذاها و خوراکی های نذری ماه محرم

غذای نذری ماه محرم

یکی از رسوم در ماه محرم دادن غذاهای نذری است. اما کدام غذا برای ذری ماه محرم انتخاب مناسبی است؟ در ماه محرم چه نوشیدنی هایی برای نذری مناسب هستند؟

در ماه محرم در بسیاری از خیابان ها و کوچه ها شاهد پخش کردن نذری مه محرم هستیم. در هر هیئت، مسجد و حتی منازل به صورت گروهی غذاهای نذری طبخ می شوند. در این بخش لیست غذاها و خوراکی های مخصوص ماه محرم را آماده کرده ایم که اگر قصد نذری دادن در این ماه دارید می توانید از این مطلب استفاده کنید.

برای نذری دادن، سعی کنید که طوری غذا را توزیع کنید که باعث تجمع نشوید و پروتکل های ویژه کرونا را رعایت کنید.

بهترین نذری های کم هزینه و ساده در ماه محرم

انواع آش

یکی از نذری های ساده و خوشمزه در ماه محرم آش رشته و شله قلم کار است که در آن ترکیب حبوبات و سبزیجات به کار می رود و آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین می کنند. آش گندم شهر یزد و آش ماش و یا دیگر آش های نذری محلی هم برای این ماه تهیه می شوند.

غذای نذری ماه محرم

لقمه و غذا‌های ساندویچی

بتازگی غذاهای ساندویچی هم در ماه محرم به صورت نذری پخش می شوند که درست کردن آن و توزیع آن بسیار راحت است. به دلیل همین راحتی، امروزه از ساندویچ برای غذای نذری ماه محرم بسیار استفاده می شود. فلافل، انواع کوکو، کتلت و سالاد الویه به همراه نان باگت، گوجه فرنگی، خیارشور و کاهو می تواند گزینه ای خوب و ساده باشد.

غذای نذری ماه محرم

شله زرد

شله زرد در اصل دسر محسوب می شود و برای نذری در ماه محرم بهترین گزینه است و از مواد ساده ای مانند برنج، شکر و زعفران و مقداری خلال بادام تهیه می شود. شله زرد را بعد از آماده شدن در ظرف های تک نفره می ریزند و سپس آن را با پودر دارچین، خلال پسته و یا بادام تزیین می کنند. شاید درست کردن این دسر کمی زمان ببرد ولی بسیار کم هزینه و ساده درست می شود.

غذای نذری ماه محرم

انواع حلوا

یکی از نذری های خوشمزه دیگر که نوعی دسر است حلوا می باشد. حوالی سه آرد، حلوای زعفرانی، حلوای کشی، حلوای آرد برنج و … از انواع دسر خوشمزه هستند و به سادگی در زمانی کم تهیه می شوند.



غذای نذری ماه محرم

انواع نوشیدنی

نوشیدنی ها یکی دیگر از مواردی هستند که به عنوان نذری در مناسبت های مختلف توزیع می شوند. نوشیدنی های سر و ساده می توانند نذری خوبی در فصل گرما باشند و باعث رفع عطش و گرمازدگی عزاداران می شوند. نوشیدنی های دیگری مانند شیر کاکائو، نسکافه و چای هم نوشیدنی های گرم در فصول سرد سال هستند و برای نذری مناسب هستند.

غذای نذری ماه محرم

 

نذری های پرهزینه تر و وقت گیر

خورش قیمه

خورش قسمه یکی از بهتین غذاهای نذری ماه محرم است که از قدیم پخت آن مرسوم بوده است و غذای معروفی است. خورش قیمه از گوشت گوسفند و لپه درست می شود. در آن ادویه هایی مانند زعفران، دارچین و گلاب هم ریخته می شود و با سیب زمینی سرخ شده تزیین می شود. خورش قیمه نذری با یک کفگیر ساده و یک کفگیر پلوی زعفرانی در بشقاب می کشند و سپس آن را توزیع می کنند.

غذای نذری ماه محرم

قیمه نثار

قیمه نثار هم یکی از غذاهایی است که مردم قزوین در ماه محرم به عنوان نذری توزیع می کنند. این غذا شبیه به قیمه پلو است با این تفاوت که در تهیه آن هل، گلاب، خلال پسته، خلال بادام و خلال پوست پرتقال به کار می رود و طعم و مزه آن هم بی نظیر است.

غذای نذری ماه محرم

استانبولی پلو

غذای استانبولی پلو مخلوطی از گوشت و سبزیجات است که تهیه ان خیلی ساده است و رمز و راز خوشمزه شدن آن در سبک پخته شدن، مواد و ادویه جات مورد استفاده است. استانبولی با مرغ یکی از از انواع استانبولی است که در این غذا انواع سبزیجات متنوع مانند سیب زمینی، هویج، قارچ و نخود فرنگی استفاده می شود. این غذا با ادویه جاتی مانند زعفران، دارچین و ادویه پلویی یکی از بهترین نذری های ماه محرم است و مناسب عزادارن حسینی است.

غذای نذری ماه محرم

عدس پلو

عدس پلو هم مخلوطی خوشمزه است که نیاز به خورش ندارد و توزیع آن تقریبا ساده است و به طور کل غذایی کم دردسر محسوب می شود. می توانید عدس پلو را با مرغ، گوشت و یا حتی بدون گوشت و با اضافه کردن کشمش، خرما، زعفران و پیاز داغ درست کنید تا هزینه کمتر شود.



غذای نذری ماه محرم

خورشت قورمه سبزی

خوزشت قورمه سبزی بسیار پرطرفدار است و به صورت غذای نذری هم آن را می پزند. این خورش با سبزی قورمه سبزی، گوشت و لوبیا درست می شود و با پلوی زعفرانی مورد استفاده قرار می گیرد. درست کردن آن کمی مشکل است و زمان بر است ولی به دلیل محبوبیتی که دارد نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

غذای نذری ماه محرم

زرشک پلو با مرغ

زرشک پول با مرغ کمی راحت تر از خورش قیمه و قورمه سبزی آماده می شود. به همین دلیل همیشه به عنوان یکی از غذاهی خوشمزه برای نذری مورد توجه قرار می گیرد. برای اینکه این غذا خوشمزه شود باید به سس مرغ توجه کرد.

غذای نذری ماه محرم

آبگوشت

آبگوشت هم در بعضی از شهرها به عنوان غذای نذری ماه محرم درست می شود و خیلی راحت تهیه می شود. آبگوشت نذری را با گوشت تازه گوسفند و حبوبات درست می کنند و به همین دلیل بسیار خوشمزه است و خواص زیادی دارد.

غذای نذری ماه محرم

مطالب مشابه را ببینید!

طرز تهیه شیر کاکائو نذری ماه محرم و مناسبت ها اعیاد مذهبی طرز تهیه انواع شربت نذری خوشمزه و خوشرنگ ماه محرم