خواص روغن کنجد و 10 فایده شگفت انگیز برای سلامت بدن

خواص روغن کنجد بی شمار است. روغن کنجد نوعی روغن گیاهی است که طرفداران زیادی هم دارد. این روغن توسط متخصصان تغذیه به همه افراد در هر سن و سالی توصیه می ‌شود. با توجه به ترکیب سازنده این روغن می توان از آن برای کاربردهای مختلف از جمله سرخ کردن، پخت و پز و همچنین روغن سالاد استفاده کرد. از همین رو روغن کنجد به ملکه روغن ها نیز معروف است!

روغن کنجد نسبت به دیگر روغن هایی که مقدار زیادی چربی غیر اشباع دارند؛ مدت ماندگاری و کیفیت بسیار بیشتری دارد. این ویژگی روغن کنجد به خاطر مواد موجود در آن از جمله آنتی اکسیدان های طبیعی و دیگر محتویات آن است. دانه کنجد که این روغن از آن گرفته می شود دارای بیشترین مقدار روغن ذخیره شده نسبت به دیگر دانه های روغنی است. با این حال نسبت به دانه های روغنی مثل آفتابگردان، سویا و… کمتر تولید و استفاده می شود.

استفاده از روغن کنجد در جوامع زیادی رواج دارد؛ به طوری که در بخش هایی از هندوستان از آن به عنوان ماده اصلی در پخت و پز استفاده می شود. همچنین در مناطق مختلف آسیا و همچنین آفریقا از آن به عنوان طعم دهنده و چاشنی غذاها استفاده می کنند. روغن کنجد یکی از قدیمی ترین روغن های استفاده شده در قاره کهن است؛ اما به خاطر نحوه ساخت آن که دستی و محدود است همچنان به تولید انبوه و جهانی نرسیده است. در این مقاله سعی می کنیم شما را با خواص ویژه و استثنایی این روغن آشنا کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواص روغن کنجد با ما همراه باشید…

خواص روغن کنجد

همانطور که گفته شد خواص روغن کنجد بی شمار است. با این حال سعی می کنیم در این قسمت به تعدادی از این ویژگی ها اشاره کرده و آنها را برای شما به طور مختصر توضیح دهیم:

کنترل چربی و فشار خون

مصرف روغن کنجد کلسترول خون را کاهش می دهد؛ چرا که سرشار از ویتامین E است. روغن کنجد حاوی مقادیر زیادی از چربی غیر اشباع است. به همین دلیل این روغن به عنوان یک نوع عامل کنترل کننده چربی خون برای افرادی که چربی یا فشار خون بالا دارند در نظر گرفته می شود. استفاده از این روغن برای تهیه غذای این افراد بسیار مفید و سالم خواهد بود.

خواص روغن کنجد

کمک به پوست و مو

روغن کنجد با شیوه های مختلفی از پوست محافظت می کند. این ماده در برابر اشعه فرابنفش از سلول های پوستی محافظت می کند؛ همچنین روغن کنجد محافظ خوبی برای پوست در مقابل کلری است که در آب استخر وجود دارد. این ماده شفا بخش از بزرگ شدن منافذ پوست شما جلوگیری می کند و در عین حال مشکلات پوستی از قبیل اگزما، بریدگی ها و زخم های سطحی را درمان می کند. علاوه بر همه این موارد به روشنی و شفافیت پوست کمک شایانی می کند و مانع بروز آکنه می شود.

همانطور که گفتیم روغن کنجد سرشار از ویتامین E است که موجب می شود برای رشد سریع و همچنین استحکام موی سر مفید باشد. با استفاده از روغن کنجد می توانید از موهای خود در برابر سفید شدن و شوره زدن مراقبت کنید.  این روغن پوست و مو را لطیف و نرم می کند و به طور کلی ماده ای مفید برای سلامت پوست و موی شماست!

درمان کننده یبوست از خواص روغن کنجد

یبوست یکی از بیماری های شایع و مهم است. این بیماری می تواند زمینه ساز و مادر بسیاری از بیماری ها و مشکلات دیگر برای انسان باشد. امروزه یبوست به کمک روش های مختلفی کنترل و درمان می شود؛ یکی از موثرترین این روش ها هم اصلاح رژیم غذایی و استفاده از مواد غذایی مفید است. استفاده کردن از روغن کنجد به همراه وعده های غذایی روزانه آن هم فقط و فقط  به اندازه چند قاشق در روز می تواند به درمان یبوست و خشکی مزاج کمک قابل توجهی کند. علاوه بر این استفاده از روغن کنجد همراه سالاد تاثیر به صورت روزانه و ادامه دار تاثیر زیادی در تناسب اندام شما خواهد داشت.

خواص روغن کنجد

بهبود اعصاب و روان و عملکرد بدن از خواص روغن کنجد

روغن کنجد در بالا بردن راندمان بسیاری از اعمال بدن مفید واقع می شود. مصرف این روغن از اختلالات و نارسایی های عصبی جلوگیری کرده و موجب تقویت شدن سیستم ایمنی بدن می شود. با مصرف آن می توانید به تقویت گردش خون خود سرعت ببخشید و از اضطراب و استرس  برای همیشه دور شوید. با مصرف روغن کنجد نشاط و هوشیاری مضاعف را ور خود احساس می کنید. روغن کنجد علاوه بر رفع مشکلاتی چون درد و گرفتگی در عضلات برای کمک به افرادی که از کم خونی و عوارض آن رنج می برند بسیار مفید است.

روغنی برای جنگ با سرطان

همانطور که در بخش مقدمه گفته شد روغن کنجد در دسته روغن های غیر اشباع قرار گرفته است. این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. این دو از اسیدهای چرب ضروری بدن هستند که به خاطر تولید نشدن در بدن مجبوریم آنها را از طریق غذای مصرفی به دست بیاوریم. در نتیجه این ویژگی ها و مواد تشکیل دهنده روغن کنجد مصرف آن باعث می شود که از بسیاری از سرطان ها پیشگیری به عمل بیاید. چند نمونه از این سرطان ها عبارتند از سرطان سینه، سرطان های مربوط به لوله و دستگاه گوارش و البته سرطان پروستات! پس روغن کنجد مصرف کنید تا از سرطان در امان باشید.

خواص روغن کنجد

خواص روغن کنجد در افزایش طول عمر

روغن کنجد دارای مواد خاصی است که فعالیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی از خود نشان می دهند. همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها برای سلامت عمومی بدن و به تاخیر انداختن فرایند پیر شدن بدن بسیار مفید هستند. اگر به دنبال ماده غذایی هستید که با مصرف آن در کنار سالاد و غذای روزانه خود جوان بمانید و مدت بیشتری زندگی کنید پیشنهاد ما روغن کنجد است…

خواب راحت با ماساژ روغن کنجد

افراد مختلف شب ها و پیش از خوابیدن عادت های رفتاری خاصی مثل مسواک زدن، مرطوب کردن پوست و… دارند. بسیاری از این عادت ها و رفتارها برای تجربه یک خواب لذت بخش و پر از آرامش است. روغن کنجد در این مورد هم می تواند مفید واقع شود.‌ کافی است از روغن کنجد برای ماساژ قبل از خواب کمک بگیرید! قبل از اینکه به رختخواب بروید یکی دو قاشق از روغن کنجد را برداشته و با آن کف پای خود را ماساژ دهید. فراموش نکنید که بعد از ماساژ حتما کف پا را با چیزی مثل جوراب بپوشانید تا روغن کنجد روی پوست شما باقی بماند. بعد از این کار خواب راحت‌ تر و لذت بخش تری را تجربه خواهید کرد!

خواص روغن کنجد

دندان هایی سالم با روغن کنجد

طبق یافته های تاریخی در گذشته های بسیار دور پدران و مادران ما به مسواک و دهانشویه های امروزی هیچ دسترسی نداشتند‌. با این حال هرگز نمی توان بهداشت دهان و دندان را در نظر نگرفت. در آن زمان از روغن های مختلف برای شست و شوی دهان و تمیز کردن و رفع بوی بد آن استفاده می کردند. با این روش مقدار باکتری های دهان کاهی یافته و سلامت دهان تضمین می شود.

امروزه پزشکان و دندانپزشکان متخصص توصیه می کنند از روغن کنجد برای شست و شوی دهان خود استفاده کنید تا سطح پلاک دندان های شما کاهش پیدا کرده و از همیشه سفیدتر به نظر برسند!

مقابله با رادیکال های آزاد از خواص روغن کنجد

رادیکال های آزاد مخرب ترین ملکول های بدن هستند. رادیکال ها روی DNA، پروتئین ها و دیگر قسمت های بدن تاثیر گذاشته و آنها را تخریب می کنند. در نتیجه تین تخریب ساختارهای مهم بدن از بین رفته و موجب بیماری های خطرناکی مثل سرطان، آلزایمر و پارکینسون می شوند. رادیکال های آزاد به خاطر دلایل مختلفی چون الکل، آلودگی های شیمیایی غذا و محیط، آلودگی هوا و… در بدن به وجود می آیند.

برای مقابله با این رادیکال های مخرب باید آنتی اکسیدان ها را به مقدار کافی در وعده های غذایی خود جای دهیم. همانطور که گفته شد روغن کنجد سرشار از آنتی اکسیدان است و استفاده از آن موجب تخریب رادیکال های آزاد می شود‌. برای کمک به بدن خود روغن کنجد مصرف کنید!

خواص روغن کنجد

یک چاشنی خوش طعم!

مصرف روغن کنجد به عنوان طعم دهنده غذاها بسیار رواج دارد. می توان از روغن کنجد در اکثر غذاها و دستور پخت ها به عنوان یک چاشنی سالم و دوست داشتنی استفاده کرد. در صورت انتخاب روغن کنجد به عنوان چاشنی دست بازی برای نحوه استفاده خواهید داشت و در این مورد جای نگرانی نخواهد بود. پس روغن کنجد را در دستور پخت های مختلف امتحان کنید و از طعم و بوی دوست داشتنی آن لذت ببرید.

جمع بندی

در این مقاله با شما درباره یکی از بهترین روغن های گیاهی صحبت کردیم. در این مطلب بررسی کردیم که چرا روغن کنجد توسط متخصصان تغذیه پیشنهاد می شود. روغن کنجد به خاطر ترکیبات سازنده اش خواص بسیار زیادی دارد که ما باهم ده مورد از آنها بررسی کردیم. البته موارد زیاد دیگری هم وجود دارد که از حوصله این مطلب خارج است. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

مطالب مشابه را ببینید!

خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن خواص روغن نارگیل و فواید شگفت انگیز برای پوست و مو و سلامتی خواص روغن گردو؛ تمام خواص روغن گردو برای زیبایی پوست و مو و سلامت خواص روغن هسته انگور | 17 خاصیت هسته انگور، عوارض و ارزش غذایی خواص روغن جوجوبا؛ شگفت انگیزترین فواید روغن جوجوبا برای پوست و مو خواص روغن خردل؛ خواص و مضرات روغن خردل کدامند؟ خواص روغن کرچک؛ خواص جادویی روغن کرچک خواص روغن درخت چای؛ خواص درمانی و بی نظیر روغن درخت چای خواص کنجد؛ خواص فوق العاده کنجد و خواص روغن کنجد