عمل اسلیو معده | افراد مناسب برای این عمل | اقدامات ضروری پیش از عمل

یکی از اولین راه‌ حل‌ ها برای افرادی که تا به الان نتوانسته اند لاغر شوند؛ عمل اسلیو معده می باشد. نباید از این نکته غافل شوید که انجام عمل اسلیو همان عمل کوچک کردن معده برای لاغری است و طبعاً با ایجاد برش و دست کاری، این کار انجام می گیرد. بنابراین باید همه جنبه‌ های لازم درمورد اسلیو معده، از پیش مورد بررسی قرار بگیرد.

اینجاست که ضرورت وجود یک راهنما که بتواند همه چیز در باره عمل اسلیو معده برای لاغری را به آسان ترین شکل ممکن بیان نماید، وجود دارد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا از صفر تا صد با همه جوانب این عمل آشنا شوید.

عمل اسلیو معده چیست؟

اگر از گروه افرادی هستید که منتظر شنبه هر هفته می باشید تا رژیم و ورزش را شروع نمایید اما نمی توانید در مقابل مواد غذایی خوشمزه مقاومت کنید و در آخر تسلیم می گردید؛ احتیاجی نیست به دنبال یک شنبه دیگر باشید.  تصور کنید پس از غذا احساس سیری داشته باشید؛ بدون اینکه به مقدار گذشته غذا بخورید – و در این روند وزن زیادی از دست بدهید و به اندام دلخواه خود برسید. بله این اتفاق می تواند معجزه ای برای هر فرد چاق باشد که عمل کوچک شدن معده یا اسلیو را انجام می دهد.

عمل اسلیو یکی از انواع پرطرفدار جراحی چاقی یا کاهش وزن می باشد. در این عمل، جراحان قسمتی از معده شما را برمی دارند و بخش های باقی مانده را به هم می چسبانند تا معده تازه ای به اندازه یک موز ایجاد کنند. معده کوچکتر (پس از عمل بریدن معده) تنها می تواند دو اونس غذا (56 گرم) را در خود جای دهد، در مقایسه با معده نرمال ​​که می تواند تا (22679 گرم) غذا را در خود جای بدهد. در واقع سوال خیلی مهمی که در اینجا مطرح می شود؛ این است که حجم معده پس از عمل اسلیو چه تغییری خواهد کرد؟

در جواب باید گفت که قطعا تنها با یک معده کوچک که حدوداً ۰.۱ سایز اصلی خود می باشد، خیلی زودتر از قبل احساس سیری خواهید داشت و در نتیجه شما نمی توانید به مقدار قبل غذا میل کنید و این امر به کاهش وزن منجر خواهد شد. به علاوه، این جراحی قسمتی از معده شما را که وظیفه ترشح هورمون های زیاد شدن اشتها  دارد را حذف می کند.

دیگر سوال پرتکراری که امکان دارد مطرح گردد این است که در عمل اسلیو چند درصد از معده برداشته خواهد شد ؟ در جواب باید اشاره نمود که جراحی اسلیو معده 70 تا 90 درصد از معده را خارج خواهد کرد. هم اکنون این روش معمول ترین روش درمان چاقی در تمام دنیا است و مخصوصاً کشورهای پیشرفته است. پس در یک کلام جراحی اسلیو معده ، روش جراحی جهت کاهش وزن است که شامل برداشتن بخش بزرگی از معده است. بعد از جراحی، فرد پس از خوردن مقداری غذا، حس سیری می کند. این جراحی همچنین موجب می ‌شود افراد کمتر حس گرسنگی داشته باشند، به این دلیل که معده کوچک ‌تر سطوح پایین ‌تری از هورمونی به نام گرلین را تولید خواهد کرد که موجب گرسنگی می ‌شود.

عمل اسلیو معده

آیا عمل اسلیو معده عمل خوبی برای کاهش وزن است؟

چاقی یک وضعیت غیرقابل تحمل می باشد. موقعیتی مشکل ساز که برخی اوقات باعث می شود در برابر دیگران اشک بریزید یا حس شرمندگی کنید. امکان دارد رژیم های زیادی را گرفته کرده باشید اما هنوز نتوانسته اید در آن موفق شوید و سایز خود را کم کنید. نگران نباشید! پیشرفت های قابل توجه پزشکی یک راه حل یک شبه برایتان دارد: “عمل اسلیو”.

عمل معده اسلیو اثرگذاری فراوانی دارد و بنابراین یک عمل خوب به حساب می آید. اما چه چیزی موجب می شود که بگوییم عمل لاغری اسلیو ارزشش را خواهد داشت؟

فارغ از اینکه امروزه عمل اسلیو معده به عنوان معمول ترین روش جراحی جهت درمان چاقی به شکل لاپاراسکوپی در کل جهان شناخته می شود؛ این عمل برش معده به دو روش به کم شدن وزن کمک می کند، اصل اگر می خواهید بدانید عمل اسلیو معده به چه شکل است:

اولاً: معده شما به طور قابل توجهی کوچکتر خواهد شد، بنابراین حس سیری می کنید و سریع تر از غذا خوردن دست می کشید. این به این معنا می باشد که شما کالری کمتری دریافت خواهید کرد.

دوماً: قسمتی از معده شما به اسم فوندوس (Fundus)  که هورمون گرلین را می سازد؛ برداشته خواهد شد و بنابراین حس سیری سریع تر حاصل می گردد. در واقع هورمون گرلین، اشتهای شما را کاملاً در دست خواهد داشت و سیگنال های گرسنگی را به قسمت مغز می فرستد.

عمل اسلیو معده عمل خوبی است؛ به این دلیل که با توجه به استاندارد تعریف شده در انجمن جراحی و چاقی آمریکا، شما می توانید توقع داشته باشید که حداقل ۵۰ درصد از وزن اضافه خود را طی 20 تا ۲۴ ماه بعد از جراحی اسلیو معده کم کنید. (این همان رویایی نیست که شب و روز به فکر آن هستید؟)  البته در موارد خاص برخی افراد ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن را نیز از دست خواهند داد. مهم است که یادتان باشد که این موفقیت فقط در صورتی اتفاق می افتد که شما متعهد به رعایت نمودن رژیم غذایی و برنامه ورزشی ارائه شده توسط جراح خود باشید. با پیشبرد این تغییرات در شیوه زندگی، به احتمال زیاد وزن خود را در مدت زمانی طولانی به صورت ثابت حفظ خواهید نمود.

عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده چطور انجام می گیرد؟

تکنیک رایج انجام عمل اسلیو معده لاپاراسکوپی معده می باشد. این روش شامل ایجاد حدودا شش برش کوچک در شکم و انجام این تکنیک با استفاده از دوربین فیلمبرداری (لاپاروسکوپ) و ابزارهای بلندی می باشد که از طریق این برش‌ های کوچک وارد می گردد. در طول انجام لاپاراسکوپی، حدوداً 80 تا 90 درصد معده برداشته خواهد شد و یک معده مانند «لوله» یا «اسلیو» باریک ایجاد می گردد.

در تکنیک لاپاراسکوپی معده، بیهوشی عمل اسلیو معده به شکل بیهوشی عمومی می باشد. این شیوه از بیهوشی ترکیبی از داروهایی می باشد که برای قرار دادن شما در شرایط بیهوشی کنترل شده و برگشت پذیر استفاده می گردد. متخصص بیهوشی در این مدت به صورت مداوم شما را تحت نظر خواهد داشت و در موقع خواب به شما مسکن و ضد استفراغ (که به اجتناب از حالت تهوع و استفراغ کمک خواهد کرد) داده می شود. در اتاق ریکاوری، داروهای زیاد تری در صورت نیاز داده می شود.

بد نیست بدانید که درد اصولا پس از این روش بسیار کم می باشد، اما در بریدگی های ریز ایجاد شده در شکم حس می شود. همچنین متخصص بیهوشی شما به مدت ۲ تا ۳ روز بعد از عمل با همکاری جراح شما درگیر مراقبت های بعدی می باشد. او از تسکین درد، حالت تهوع، استفراغ و مایعات درون وریدی و همچنین مدیریت بیشتر مشکلات پزشکی مثل دیابت در هنگامی که شما در بیمارستان هستید مراقبت خواهد کرد.

در نهایت در مورد عمل اسلیو معده با تکنیک لاپاراسکوپی جراح شما حدود 6 برش کوچک در شکم شما ایجاد خواهد کرد. او این جراحی را با استفاده از یک تلسکوپ نازک، بلند و با یک دوربین در انتهای آن انجام خواهد داد. ابزارهایی که به وسیله برش ها وارد می گردد برای برداشتن حدود 80 تا 90 درصد از معده شما استفاده می شوند. جراح شما این عمل را از طریق تصاویر روی صفحه تلویزیون در اتاق عمل انجام می دهد.

مطلب مشابه: اطلاعات درباره جراحی حلقه معده به منظور کاهش وزن

عمل اسلیو معده

چه افرادی می توانند عمل اسلیو معده انجام دهند؟

حالا دو سوال خیلی حساس در این مورد طرح می ‌شود که اولاً چه افرادی می توانند عمل اسلیو معده انجام دهند و دوم اینکه چه کسانی نمی توانند از عمل اسلیو معده برای درمان چاقی و کم شدن وزن خود استفاده نمایند. در جواب به اولین پرسش باید اشاره نمود که بی ام آی تنها گزینه ای نیست که جهت اندازه گیری چاقی و ریسک ابتلا شدن به بیماری استفاده می شود. بلکه پزشکان و جراحان تکنیک های دیگری جهت تعیین وضعیت سلامت شما و ایجاد یک برنامه درمانی به صورت خاص برای شما استفاده می کنند. به صورت کلی اگر بی ام آی بدن شما بالای ۳۰ است و معیارهای زیر را دارا باشید، امکان دارد جراحی چاقی برای شما خوب باشد. این ملاک ها عبارتند از:

  • شما بسیار زیاد اضافه وزن دارید.
  • بیش از پنج سال است که  دارای اضافه وزن می باشید.
  • تلاش جدی شما جهت کاهش وزن تنها به موفقیت کوتاه مدت منجر می شود.
  • شما هیچ بیماری دیگری که امکان دارد باعث چاقی شما شده باشد ندارید.
  • شما آماده به وجود آورن تغییرات اساسی در عادات غذایی و شیوه زندگی خود می باشید.
  • علاقه دارید یک برنامه تغذیه مشخص را پیش از عمل دنبال نمایید تا برای اسلیو معده آماده گردید.
  • شما تمایل دارید که توسط جراح و پزشکی که شما را درمان می کند تحت نظر باشید.
  • استفاده از الکل در زندگی شما جایی ندارد.

عمل اسلیو معده

چه افرادی نمی توانند عمل اسلیو معده انجام بدهند؟

در نقطه مقابل قسمت قبل در مورد اینکه چه افرادی نباید عمل اسلیو معده را انجام دهند باید بدانید که:

  • اگر بیماری قلبی یا ریوی خیلی حادی دارید که شما را کاندیدای ضعیفی برای جراحی می کند.
  • اگر بیماری زمینه ای دیگری دارید که شما را کاندیدای مناسبی برای جراحی نمی کند.
  • اگر مشکلی وجود دارد که قادر باعث خونریزی در قسمت هایی مانند مری یا معده شود. این امر امکان دارد شامل واریس مری یا معده (وریدهای گشاد شده)، یا تلانژکتازی (گشاد شدن مویرگ ها) روده (اتساع یک رگ خونی) باشد.
  • در صورتی که از فشار خون رنج می برید.
  • در صورتی که مری، معده یا روده تا حالت نرمال ندارند (مادرزادی یا اکتسابی). مثلا، امکان دارد دهانه هر یک از این اندام ها باریک باشد.
  • اگر سیروز کبدی دارید.
  • در صورتی که پانکراتیت دارید.
  • اگر در زمان حاملگی قراردارید.
  • اگر به استفاده از الکل یا مواد مخدر معتاد می باشید.
  • در صورتی که در هر جایی از بدنتان عفونتی وجود دارد یا عفونتی که قادر است ناحیه جراحی را آلوده کند در بدن شما فعال می باشد.

عمل اسلیو معده

وزن مناسب جهت انجام عمل اسلیو معده

وزن کسانی که به چاقی مرضی مبتلا می باشند با شرایط کلی و ایده آل انجام عمل کاملاً مرتبط است و رابطه ای مستقیم بین این دو وجود دارد. دستورالعمل های پزشکی عمومی جهت جراحی کاهش وزن بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) می باشد. BMI فرمولی است که از تقسیم نمودن وزن بر قد به توان 2 جهت تخمین توده چربی بدن استفاده می کند.

عمل اسلیو یک گزینه برای لاغری تضمینی می باشد برای کسانی که عدد بی ام آی 30 یا بالاتر دارند . این به این معنا است که شما برای انجام این عمل باید دچار اضافه وزن و چاقی مرضی باشید. در اصل حداقل وزن جهت عمل اسلیو معده این است که شما 20 کیلو اضافه وزن نسبت به BMIخود داشته باشید، در غیر این صورت شما کاندید خوبی برای این عمل چاقی نمی باشید و باید به دنبال رژیم غذایی و روزش بروید. ولی در صورتی که حداقل اضافه وزنی به اندازه 20 کیلوگرم یا بیشتر از این مقدار دارید، شما گزینه خوبی برای انجام عمل اسلیو معده می باشید. همچنین جدای از اِلِمان بیان شده باید به این نکته توجه داشته باشید که داشتن شرایط ایده آل منوط به تایید پزشک نیز می باشد. بنابراین علاوه بر BMI باید به نظر پزشک ، نوع خورد و خوراک و آزمایشات پیش از عمل هم رجوع نماییم.

عمل اسلیو معده چقدر زمان می برد؟

برای کسانی که توسط پزشک خود کاندید جراحی معده اسلیو می باشند، لازم است که بداند عمل اسلیو معده چقدر زمان خواهد برد. در واقع برنامه ریزی برای روز انجام عمل که به بیمارستان مراجعه می کنند اهمیت است. عمل اسلیو نسبت به عمل بای پس ها مثل بای پس معده و مینی بای پس ، با سرعت زیاد تر و زودتر انجام می گیرد به این دلیل که مراحل آن کوتاه تر می باشد. بنابراین مدت زمانی که جهت عمل اسلیو در نظر گرفته می شود بین 45 دقیقه تا 1 ساعت می باشد. این تایم تنها شامل زمان جراحی می باشد.

به غیر از تایم عمل، زمان های دیگری وجود دارد و باید مد نظر قرار داده شود؛ که شامل آماده شدن بیمار جهت ورود به اتاق عمل، بیهوشی بیمار، مدت زمان آمادگی برای اینکه پزشک عمل را آغاز نماید ، بعد زمان عمل جراحی و در انتها مدت زمانی که بیمار در ریکاوری می باشد تا به بخش انتقال داده شود.

عمل اسلیو معده

اقدامات پیش از انجام عمل اسلیو معده

آزمایشات پیش از عمل

آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده به عنوان مهم ترین قسمت آمادگی جهت انجام عمل فوق محسوب می شود و هر چند که به زعم خیلی ها ممکن است جزء پروسه ‌های روتین و عادی باشد ولی در تعیین سرنوشت عمل نقش خیلی حیاتی ایفا می‌ کند.  از جمله آزمایشات پیش از انجام عمل اسلیو می توان به مواردی مانند شمارش کامل خون (CBC)، آنالیز ادرار، و پانل شیمیایی که حدود ۲۰ عنصر شیمیایی خون را نشان خواهد داد. تمام بیماران بدون استثنا رادیوگرافی قفسه سینه و نوار قلب انجام خواهند داد. خیلی از جراحان جهت بررسی نمودن سنگ کیسه صفرا درخواست سونوگرافی کیسه می دهند. آزمایش‌ های دیگری مثل آزمایش فانکشن یا عملکرد ریوی، اکوکاردیوگرام، تنظیم خواب، ارزیابی GI، بررسی نحوه کار قلب و عروق یا آنالیز روان درمانی و پزشکی امکان دارد درخواست شوند.

اقدامات روز پیش از عمل اسلیو

به احتمال خیلی زیاد زمان عمل جراحی اسلیو معده برای صبح زود برنامه ‌ریزی خواهد شد. با این وجود، این مسئله تا حدی به برنامه جراح و بیمارستان بستگی خواهد داشت. ولی کارهای که شما باید از دو هفته پیش از عمل اسلیو باید انجام بدهید رعایت رژیم غذایی است که پزشک جراح به شما خواهد گفت. رعایت رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو خیلی مهم است، به این دلیل که کمک می ‌کند تا با کم شدن حجم کبد و امکان دسترسی راحت‌تر به معده ریسک احتمالی هنگام عمل کاهش پیدا کند. پس حتما برای اینکه عملی راحت و بدون عوارضی داشته باشید رژیم غذایی پیش از عمل اسلیو را رعایت نمایید.

روز قبل از عمل هم کار خاصی لازم نیست انجام بدهید، تنها از شب قبل از عمل شما باید ناشتا باشید تا هنگامی که نوبت عمل شما می شود به هیچ عنوان چیزی مصرف نکنید چون عمل شما در آن روز کنسل  می شود. بنابراین از خوردن و آشامیدن در روز عمل پرهیز نمایید چون به علت احتمال استفراغ و بازگشت محتویات معده درون ریه و مسدود شدن راه هوایی عمل شما لغو می شود. حتی جویدن آدامس، نوشیدن آب، تنباکو یا دارویی که توسط جراح مورد تأیید نباشد نیز امکان دارد باعث لغو عمل جراحی گردد.

مراقبت پس از عمل اسلیو معده

نمی شود بدون انجام مراقبت‌ های دقیق بعد از انجام عمل جراحی اسلیو معده توقع موفقیت چندانی را از عمل داشت. بنابراین خیلی ضروری است که متقاضیان با دقت هر چه بیش تر به  دستورات پزشک گوش بدهند و از رژیم غذایی تا مصرف قرص ها و انجام ورزش ها  و همه و همه زیر نظر جراح خود انجام دهند.

ورزش بعد از عمل اسلیو معده

همچنین ضرورت ورزش و  فعالیت بدنی به موازات  مراقبت نمودن از رژیم غذایی و مصرف قرص های نسخه شده توسط پزشک جراح بعد از عمل اسلیو بسیار مهم است در خصوص ورزش پس از عمل اسلیو معده باید بدانید که دو تا سه هفته بعد از جراحی چاقی باید یک رژیم ورزشی را شروع نمایید. هدف بالا بردن دامنه حرکتی است تا بتوانید مثلا کفش های خود را در بیاورید و وسایل را از روی زمین بردارید. تمرینات قدرتی نیز دارای اهمیت هستند، به این دلیل که با کاهش وزن، عضله را از دست خواهید داد. بعد از گذشت شش ماه، باید سه تا پنج روز در هفته 45 دقیقه ورزش منظم انجام دهید. در این زمان از نقاهت می توان به تمریناتی مثل تمرینات پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا جهت تناسب اندام هوازی، تمرین مقاومتی با دمبل، وزنه یا دستگاه های بدنسازی جهت ایجاد توده عضلانی اشاره نمود.

مطالب مشابه را ببینید!

اثرات پیاده روی بر سلامت ؛ 30 فایده بی نظیر قدم زدن بر سلامت بدن مزایای دوچرخه ثابت؛ فواید استفاده از دوچرخه ثابت، میزان استفاده و معایب آن دلایل انجام سم زدایی بدن؛ عوامل سم زدایی بدن و روش های سم زدایی کردن حفظ سلامت کبد؛ همه چیز در مورد آنالیز تا درمان مشکلات کبد اطلاعات درباره هورمون رشد؛ افزایش رشد هورمون رشد در کودکان و بزرگسالان هورمون رشد انسانی: همه آن چیزی که باید بدانید چطور سحرخیز شویم؟ دلایل خواب آلودگی و روش های مفید بیدار شدن به موقع حجامت چگونه انجام می شود؟ انواع روش ها، عوارض و فواید آن خودارضایی پسران و دختران، عوارض آن و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید چند الگوی ساده برای دور ماندن از خطرات ابتلا به چاقی