طرز تهیه سوپ جو پرک و توضیحات درباره خواص آن (کامل ترین دستور)

طرز تهیه سوپ جو پرک با کامل ترین دستور پخت

یکی از معروف ترین و خوش طعم ترین غذاهایی که در طول فصول مختلف سال به خصوص پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می گیرد، سوپ جو پرک است. ما هم قصد داریم با پرداختن به یکی از ساده ترین دستورهای پخت این غذای محبوب، شما را از شر بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا در فصول سرد سال خلاص کنیم.

طرز تهیه سوپ جو پرک بسیار ساده است و طعم لذت بخشی را به شما هدیه می دهد؛ فقط کافی است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، مراحل پخت را با دقت بخوانید و دست به کار شوید.

جو پرک چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد جو پرک چیست؟ باید بدانید این جو در واقع همان جو دو سر با کمی تفاوت است. در اصل، فرق بین جو پرک با دو سر نبود غلافی سخت اطراف پرک است.

بعد از جدا کردن پوسته سفت این غلات، آن را به خوبی شسته و با بخارهای آب، کمی می پزند. سپس با استفاده از غلطک، آن را به قدری له می کنند که حجمش نصف می شود و در آخر پس از خشک شدن، جو پرک که عامل اصلی سوپ خوش طعمی به نام سوپ جو پرک است، به دست می آید.

طرز تهیه سوپ جو پرک

خواص جو پرک

قبل از رسیدن به دستور پخت سوپ جو پرک، بهتر است کمی با خواص این جو آشنا شویم تا بدانیم مصرف آن به چه اندازه لازم و مفید است و آیا می تواند به عنوان وعده غذایی روزانه مصرف شود؟

1.از بین بردن سرما خوردگی:

یکی از مهم ترین خاصیت های این جو، از بین بردن ویروس سرما خوردگی است که در فصل زمستان بسیار مفید و کاربردی است. آنتی اکسیدان های موجود در این غلات، باعث می شود بدن شما در پی افزایش گلبول سفید پیش رود و از شر این ویروس هر چه سریع تر خلاص شوید.

 شما عزیزان با بهره بردن از دستور پخت سوپ جو پرک، کوکو با جو پرک، حلیم جو و غذاهای این چنینی می توانید به خواص آنتی اکسیدانی آن دست یابید.

2.کمک به درمان دیابت:

هر چه غذایی زودتر هضم شود، احتمال افزایش قند خون را بالا می برد. افراد دیابتی باید مراقب این مورد در وعده های غذاییشان باشند؛ جو یکی از بهترین گزینه ها برای افراد با این بیماری است چرا که لعاب آن باعث می شود محتویات و غذای خورده شده در معده، روند آرامی را برای هضم شدن طی کنند و قند خون موجود در بدن را به یکباره بالا نبرند.

3.رفع یبوست:

بتا گلوکان راز این مورد از فواید جو پرک است که نوعی فیبر نامحلول محسوب می شود؛ فیبر بسیار بر سیستم گوارش انسان تاثیرگذار است و باعث می شود گوارش در روده بهتر و سریع تر باشد. از همین رو، طرز تهیه سوپ جو پرک را از دست ندهید زیرا باعث می شود هم مایعات بدن شما تامین شود و هم موادی که در روده سفت شده اند راهی برای خروج پیدا کنند و شما را از شر یبوست برهانند.

مطلب مشابه: طرز تهیه انواع سوپ خوشمزه و خانگی (دستور پخت آسان)

طرز تهیه سوپ جو پرک

4.کاهش کلسترول بد

به همان دلیلی که در مورد قبلی خواندیم، یعنی داشتن فیبر در جو، این غلات برای افزایش کلسترول خوب بدن در برابر بیماری ها و تغذیه و همین طور کاهش کلسترول بد، بسیار تاثیرگذار است.

5.کاهش احتمال سکته قلبی

اگر شما هم نگران بیماری و سکته قلبی هستید یا دچار کهولت سن شده اید، بهتر است جو را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید. یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از سکته قلبی، جو پرک است. دلیل این قضیه هم وجود آنتی اکسیدان های مربوطه است؛ این آنتی ‌اکسیدان ها با مقاومت در برابر واکنش دادن رادیکال های آزاد با سلول های بدن، از سکته قلبی جلوگیری های لازم را به عمل می آورند.

مواد لازم جهت پخت سوپ جو پرک

حال که با خواص فوق العاده جو آشنا شده اید، بهتر است به طرز تهیه این سوپ بپردازیم و ببینیم چه چیز هایی باید در خانه داشته باشیم تا این سوپ را درست کنیم.

مواردی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم وسایلی است که برای تهیه این غذا به آن ها نیاز دارید. فقط توجه داشته باشید مقدارهایی که ذکر شده، برای 4 نفر است.

  • جو پرک: 1 پیمانه
  • سینه مرغ: 2/1 عدد
  • رب گوجه: 2 ق غ
  • پیاز: 1 عدد
  • سبزی سوپ: 3 ق غ
  • هویج: 1 عدد ( متوسط)
  • زرشک: 2 ق غ
  • نمک و فلفل: به میزان لازم و دلخواه

روش پخت سوپ جو پرک

 حال به مهم ترین بخش این مطلب یعنی طرز تهیه سوپ جو پرک می رسیم. لازم است ذکر کنیم که رسپی های مختلفی در جهت پخت این غذا مطرح است اما ما یکی از راحت رین و در عین حال خوش مزه ترین دستور ها را برای شما آورده ایم.

در ابتدا لازم است جو را به خوبی بشویید یا بگذارید در آب به مدت یک الی یک ساعت و نیم بماند.

سپس لازم است تا مرغ را بپزیم که برای این کار، سینه مرغ را برداشته و آن را همراه 1.5 لیتر آب می گذاریم تا بپزد. فراموش نکنید در این روش پخت سوپ جو پرک ما به آب مرغ نیاز داریم و می خواهیم بعد از پختن مرغ، کمی از آب آن بماند تا به سوپ اضافه کنیم چرا که این کار کمک زیادی به خوش طعم تر شدن سوپ می کند.

یادتان نرود که یا از فلفل دلمه ای و یا از پیاز و سیر در قابلمه ای که می خواهید مرغ را بپزید استفاده کنید چرا که این کار نه تنها بوی بد مرغ را می گیرد بلکه طعم آن را هم بهتر می کند.

سپس مرغ را بعد از پختن، تا جایی که ممکن است ریز کرده و ریش ریش می کنید. آب مرغ را هم از صافی رد می کنیم و کنار می گذاریم. ریش ریش کردن مرغ در این روش پخت سوپ جو پرک اهمیت زیادی دارد؛ دلیل آن را هم پایین تر به شما می گوییم.

مطلب مشابه: طرز تهیه سوپ ساده با دستورهای مختلف از سوپ مرغ گرفته تا سوپ جو

طرز تهیه سوپ جو پرک

حال پیاز را برداشته، به صورت نگینی خرد کنید و آن را در روغن بر روی حرارت قرار دهید. کمی تفت دهید و هویج نگینی شده را هم به آن بیفزایید. کمی بعد مرغ های ریش شده را اضافه کنید. ادویه های آن یعنی فلفل و زردچوبه را همراه رب کمی بعد از تفت دادن به محتویات بالا بیفزایید.

نکته ای که در این دستور پخت سوپ جو پرک بهتر است رعایت کنیم تا رب به غذا رنگ بیشتری بدهد، تفت دادن رب با روغن و سرخ کردن آن، قبل از ریختن درون قابلمه است. پس همین روند را طی کرده و به این ترتیب سوپ خود را خوش آب و رنگ می کنیم.

حال، آب مرغ و کمی دیگر آب را به مواد سرخ شده مان اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا هویج ها به طور کامل بپزند. نکته و راز اصلی خوش طعم شدن در این طرز تهیه سوپ جو پرک است و آن هم همین مرحله است.

بعد از پختن هویج ها، وقت آن رسیده تا جوهای شسته و تمیز را به سوپ بیفزاییم. بعد از اضافه کردن جو باید به سوپ اجازه دهیم حدود 20 دقیقه بپزد. بعد از آن، آبلیمو و کمی نمک را درون محتویات بریزید.

بهتر است بعد از این که سوپ کاملا جا افتاد سبزی را به آن اضافه کنید البته فراموش نکنید که نیازی نیست جعفری ها مانند سبزی قرمه یا سبزی کوکو ریز ریز شوند؛ تنها کافی است کمی آن ها را خرد کنید. پس بعد از جا افتاد سوپ و زمانی که قصد دارید کم کم آن را سرو کنیدف سبزی را به همراه زرشک به آن اضافه کنید و اجازه دهید حدود یک دقیقه بجوشد بدون این که در آن را بگذارید.

در نهایت، با این روش پخت سوپ جو پرک، غذای خوش طعم و بی نظیر شما آماده سرو است ا از آن لذت ببرید.

مطلب مشابه: آموزش طرز تهیه سوپ جو (6 دستور متفاوت و خوشمزه)

طرز تهیه سوپ جو پرک

نکاتی جهت بهتر شدن سوپ شما

بیایید حال که روش پخت این سوپ را از بر شدیم، به یک سری نکات بپردازیم که باعث می شود سوپمان بسیار خوش طعم تر و زیبا تر باشد.

  • حتما مرغ ها را تا جای لازم ریش ریش کنید چرا که به سوپ جلوه بهتری می دهد.
  • اگر دوست دارید پیازتان ریز تر شود می توانید آن را همراه هویج، رب و ادویه ها جداگانه تفت داده و سپس به محتیات سوپ اضافه کنید؛ این امر، طرز تهیه سوپ جو را خاص تر و مزه سوپتان را هم کمی بهتر می کند.
  • اضافه کردن عصاره مرغ در کنار باقی ادویه های آن رازی برای خوش مزه تر شدن سوپ شما است.
  • بعضی ها علاقه دارند به سوپ جو کرفس را هم اضافه کنند؛ این مورد را می توانید همراه با پیاز و هویج ها تفت دهید و اجازه دهید در کنار هویج بپزد.
  • اگر رژیمی بودن غذا برایتان اهمین چندانی ندارد، می توانید برای تفت دادن پیاز و سبزیجات، از کره استفاده کنید چرا که طعم بی نظیری را به شما و سوپتان هدیه می دهد.
  • ریختن قارچ در سوپ هم پدیده دلبخواهی است. برای اضافه کردن قارچ به سوپ هم تنها کافی است مانند ریختن هویج به سوپ عمل کنید و آن را در کنار پیاز و رب تفت دهید.
  • اگر علاقه به سوپ غلیظ دارید، پیشنهاد ما به شما ریختن خامه درون سوپ است. وقتی که سوپ کاملا جا افتاده بود می توانید کمی خامه را به آن اضافه کرده و هم بزنید. این کار طعم سوپ را بهتر و آن را غلیظ تر می کند.
  • برای کسانی که رژیمی بودن روش پخت سوپ جو پرک برایشان اهمیت دارد هم راهی برای غلیظ شدن سوپ وجود دارد. آن هم اضافه کردن 2 قاشق سوپ خوری آرد گندم یا آرد ذرت و حل کردن آن در آب سرد و افزودن به سوپ است.
  • اگر شما هم دوست ندارید رنگ سبز و تازه جعفری از بین برود، چند دقیقه قبل از سرو کردن سوپ، آن را به محتویات اضافه کنید تا تازه بودن آن کاملا حس شود و فراموش نکنید بعد از اضافه کردن سبزی، گذاشتن در قابلمه ممنوع است چرا که رنگ آن را کدر می کند.
  • اگر علاقه دارید سوپ خود را با شیر بپزید، می توانید به جای اضافه کردن آب در کنار آب مرغ، شیر را به آن بیفزایید.
  • نگینی کردن هویج کمک زیادی به سفیدتر ماندن سوپ شما می کند.

مطلب مشابه: طرز تهیه سوپ شیر مقوی و نکاتی برای خوشمزه شدن این غذا

مطالب مشابه را ببینید!

طرز تهیه انواع سالاد مجلسی؛ از سالاد فصل تا سالاد رولت سیب زمینی طرز تهیه سالاد سزار حرفه ای + 3 دستور متفاوت تهیه این سالاد خوشمزه طرز تهیه سس ارده (سس کنجد) برای سالاد و غذا طرز تهیه سوپ ساده با دستورهای مختلف از سوپ مرغ گرفته تا سوپ جو طرز تهیه سوپ شیر مقوی و نکاتی برای خوشمزه شدن این غذا آموزش طرز تهیه سوپ جو (6 دستور متفاوت و خوشمزه) سالادهای خارجی معروف + طرز تهیه 20 سالاد خوشمزه بین المللی طرز تهیه دلمه کلم برگ؛ خوشمزه ترین دلمه کلم برگ با فنون خاص انواع سالادهای ایرانی خوشمزه و مجلسی (از سالاد الویه تا سالاد سبریجات) طرز تهیه سالاد حبوبات؛ روش تهیه سالاد رژیمی حبوبات