غذا مخصوص سرماخوردگی + طرز تهیه 12 غذا ویژه افراد سرماخورده

سرماخوردگی در فصل زمستان و پاییز بسیار شایع می شود و با مراقبت و تغذیه مناسب می توان خیلی سریع از شر این بیماری راحت شد. اما در ادامه غذاهای مفید مخصوص سرماخوردگی را معرفی کرده ایم که هر کدام می توانند معجزه کنند و خیلی زود شما را درمان کند.

معرفی و طرز تهیه چند غذای مخصوص بهبود سرماخوردگی

افرادی که سرماخورده اند باید مواظب تغذیه خود باشند. غذا برای سرماخوردگی می تواند بسیار مفید باشد. در این قسمت لیستی از غذاهای مخصوص افراد سرماخورده را قرار داده ایم که می تواند باعث درمان و کنترل این بیماری شود.

سرماخوردگی یکی از رایج ترین عفونت های ویروسی است که هر فردی به صورت متوسط 2 الی 5 بار در سال به آن مبتلا می شود. این بیماری با شروع فصل سرما شیوع پیدا می کند و بیشتر افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، مانند کودکان و سالمندان را تهدید می کند. در این بخش 12 غذای مفید برای افراد سرماخورده را معرفی می کنیم که باعث بهبود سریع تر سرماخوردگی می شوند.

آش کدو حلوایی

کدوحلوایی جز خانواده صیفی جات است و دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و می تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری ها تقویت کند. این ماده غذایی دارای ویتامین های A و E است و مقدار زیادی ویتامین سی دارد و به همین دلیل برای سرماخوردگی مفید است. یکی از روش های استفاده از این ماده غذایی، تهیه آش کدو حلوایی است. این آش خوش طعم را می توانید از ترکیب ماش و لوبیا چشم بلبلی، بلغور گندم، کدوی بدون پوست و خرد شده و سبزی آش تهیه کنید و به عنوان یک غذای خوشمزه برای افراد بیمار استفاده کنید. اما نکته ای که برای تهیه این آش باید در نظر بگیرید آخرین مرحله طبخ است تا خواص آن در اثر حرارت زیاد از بین نرود. در ادامه 12 غذای مخصوص سرماخوردگی را معرفی می کنیم.

غذا مخصوص سرماخوردگی

سوپ کدو حلوایی

کدو حلوای از گلودرد، آب ریزش بینی و سرماخوردگی جلوگیری می کند و می تواند باعث کاهش سرفه هم بشود. سوپ کدو حلوایی غذایی برای افرادی است که دچار سرماخوردگی شده اند و از سیب زمینی، هویج، کدو حلوایی، پیاز و قارچ خرد شده در آب مرغ و سپس میکس آن تهیه می شود و در آخر هم کمی شیر به سوپ اضافه می کنند تا غلظت خوبی پیدا کند.

آش سرماخوردگی

این آش که طبیعتی گرم و‌تر دارد، نوعی غذا برای سرماخوردگی بوده که تب و عفونت را برطرف کرده و نرم کننده و دفع کننده ترشحات سیستم تنفسی است. این آش بسیار پرانرژی و زودهضم است و خیلی سریع علایم سرماخوردگی را برطرف می‌کند.
برای تهیه این آش: به مقدار مساوی پیاز، هویج، کدو حلوایی پوست گرفته، شلغم، “میوه به” و سیب درختی، کمی برنج و کمی سبزی آش در قابلمه‌ای ریخته، چند لیوان آب به آن بیافزایید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا مواد بپزند. سپس مقداری گیاه خشک پرسیاوشان، گل زوفا و بنفشه به آش اضافه کرده و اجازه دهید کاملا جا بیفتد. در انتها نمک آش را میزان کرده و مقداری آبلیمو به عنوان چاشنی به آن بیافزایید.
نکته: در مواردی که سرماخوردگی همراه با تب نیست، می‌توانید یک ماهیچه گوسفندی نیز به سوپ اضافه کنید.

جوشانده انجیرخشک و شیر

خیساندن انجیر خشک در آب یا شیر، لعابی ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث کاهش التهاب گلو شود. از خیساندن ۷ عدد انجیر خشک در یک لیوان شیر و سپس جوشاندن آن روی حرارت ملایم به مدت ۲۰ دقیقه، معجونی حاصل شده که مصرف آن باعث نرم شدن گلو و ریه و باز شدن گرفتگی صدای ناشی از سرماخوردگی می‌شود.

فرنی

از پختن آرد برنج در شیر می‌توان نوعی غذا برای سرماخوردگی درست کرد که فرنی نام داشته و مصرف آن همراه با عسل می‌توان میزان سرفه‌ها را کمتر کرده، التهاب و خارش گلو را به حداقل رساند. فرنی با آرد برنج دارای طبیعتی سرد بوده و برای بیماران تب‌دار بسیار مناسب است.

 

غذا مخصوص سرماخوردگی

حریره بادام

حریره بادام نیز نوعی غذا برای سرماخوردگی است که از پختن نشاسته گندم در شیر و افزودن پودر بادام و عسل در انتهای طبخ، درست می‌شود. این حریره یک داروی فوق‌العاده برای درمان خانگی سرفه و گلودرد است. این غذا به دلیل داشتن نشاسته گندم و بادام دارای ارزش غذایی بالایی بوده و می‌تواند در بهبود بیماری شما تاثیر بسزایی داشته باشد؛ اما به دلیل طبیعت گرمی که دارد، در مواقعی که بیماری سرماخوردگی همراه با تب باشد، بهتر است از فرنی استفاده شود.

 

 

شوربای گشنیز و اسفناج

شوربای گشنیز و اسفناج از پختن سبزی ساطوری (گشنیز و اسفناج) و برنج در آب مرغ و سپس افزودن مرغ پخته ریش ریش به آن درست می‌شود و به عنوان یک غذای مفید برای سرماخوردگی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تهیه این سوپ به جای مرغ ریش ریش می‌توان از گوشت چرخ کرده نیز استفاده کرد.

سیب زمینی و تخم مرغ آبپز

سیب زمینی و تخم مرغ آبپز را می‌توان به عنوان ساده‌ترین غذا برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار داد. زرده تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی سلنیوم است که از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند و سفیده تخم مرغ بهترین نوع پروتئین را در خود دارد. از طرفی سیب زمینی آبپز نیز غذایی بسیار سالم و مفید برای افراد مبتلا به سرماخوردگی است؛ سیب زمینی از سبزیجاتی محسوب می‌شود که دارای ارزش غذایی بالایی بوده و حاوی پتاسیم، ویتامین A، ویتامین C و کلسیم است که به حفظ سلامتی بدن کمک کرده و باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود.

سوپ مرغ

تهیه انواع سوپ مرغ برای سرماخوردگی، باعث از بین رفتن التهابات سرماخوردگی شده و می‌تواند به عنوان بهترین غذا برای سرماخوردگی معرفی شود. مصرف سوپ مرغ هنگام سرماخوردگی باعث کم شدن ترشحات مخاط و نهایتا اخلاط بینی، سینه و گلو می‌شود.
لازم به ذکر است که افزودن رشته و سبزیجات به این سوپ، باعث افزایش ارزش غذایی آن می‌شود، زیرا کربوهیدرات‌ها انرژی مورد نیاز فرد را تامین کرده و سبزیجات نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. اما سوپ مرغ برای سرماخوردگی، با استفاده از چند تکه مرغ، پیاز و هویج نگینی خرد شده، جعفری ساطوری و ورمیشل درست شده و برای مزه دار کردن آن مقداری آبلیموی تازه به آن افزوده می‌شود.
نکته: بهتر است سوپ مرغ برای سرماخوردگی را بدون رب گوجه تهیه کنید، زیرا رب گوجه فرنگی ممکن است باعث ایجاد حساسیت و افزایش سرفه شود.

 

غذا مخصوص سرماخوردگی

آش شلغم

شلغم یک ماده ضدعفونی‌کننده قوی بوده که حاوی ویتامین A است و به تسکین خارش گلو و درمان سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی کمک زیادی می‌کند. یکی از روش‌های مصرف شلغم این است که یک عدد شلغم و یک عدد پیاز را به صورت حقه‌های نازک برش بزنید، حلقه‌ها را در قابلمه‌ای بچینید و روی حرات ملایم قرار دهید تا شیره آن خارج شود. روش موثر دیگر برای استفاده از این ماده غذایی تهیه آش شلغم است که می‌تواند به عنوان غذا برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرد. این آش پرخاصیت را می‌توان با شلغم، گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه‌ای مغز ران گوسفندی، ماش، عدس، برنج و سبزی آش درست کرد. استفاده از پیاز داغ در آش شلغم برای سرماخوردگی مجاز نیست، ولی افزودن مقداری نعنا خشک به این آش هم برای سرماخوردگی مفید است و هم باعث عطر و طعم بهتر غذا می‌شود.

سوپ شلغم

سوپ شلغم نوعی غذا برای سرماخوردگی است که از پختن شلغم، هویج و کرفس خرد شده، جعفری ساطوری و جو پرک در آب مرغ درست می‌شود و چاشنی آن آبلیموی تازه است. از آنجا که این سوپ برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد نباید خیلی غلیظ شود و بهتر است به صورت رقیق باشد.

 

سوپ جو

جو دارای بتاگلوکان است که نوعی فیبر است که می تواند باعث بهبود بیماری می شود و سیسم ایمنی بدن را تقویت می کندو سوپ جو را می توان به عنوان غذایی مفید برای سرماخوردگی مصرف کرد و از خواص زیاد آن در کاهش تب و حرارت بدن بهره برد. با استفاده از مرغ، جو پرک، قارچ، پیاز، هویج نگینی خرد شده، جعفری  و گشنیز ساطوری می توان سوپ جو خوشمزه با مرغ درست کرد و برای مزه دار کردن آن مقداری نمک، زردجوبه و آبلیموی تازه استفاده کرد.

 

در هنگام سرماخوردگی با استفاده از رژیم غذایی مناسب و مصرف آب زیاد می تواند دوران این بیماری را کوتاه کنید و سریع تر بهبود پیدا کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

خواص هلیله سیاه گیاه دارویی؛ کاربردها، خواص درمانی و نحوه مصرف آن خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی تفاوت جو پرک با جو دوسر؛ خواص انواع جو و تفاوت های آنها خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص و مضرات زعفران؛ خواص کلی و درمانی زعفران خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن همه چیز در مورد برنج قهوه ای؛ فواید مزایا و خواص آن خواص برنج سفید؛ ارزش غذایی، مواد معدنی موجود در آن و نحوه طبخ آن انواع مواد غذایی حاوی کلسیم؛ دلایل اهمیت دادن به کلسیم و عوارض کمبود آن