درمان سرفه خشک و تمام اطلاعات لازم در مورد سرفه خشک و روش های درمان آن

در این بخش اطلاعات مهم در مورد سرفه خشک، روش های درمان خشک، انواع سرفه خشک و روش های پیشگیری از این مشکل را ارائه کرده ایم با ما همراه باشید.

درمان سرفه خشک

سرفه کردن عملی است که عفونت و مواد تحریک کننده را از بدن خارج می کند. بهترین روش درمان بر اساس علت اصلی بروز آن یافت می شود. سرفه می تواند بنا به علتی همچون عفونت، آلرژی و بازگشت اسید معده به مری باشد. اگر قصد دارید به صورت طبیعی سرفه خود را درمان کنید باید با خواص داروها آشنایی داشته باشید.

سرفه چیست؟

سرفه یک بازتاب طبیعی بوده که یک روند بیماری را نشان می دهد. مثلا کرونا یک مشکل تنفسی بوده و باعث سرفه خشک می شود. سرفه خشک به دلیل اینکه با مخاط همراه نمی باشد با نام سرفه غیرمولد شناخته شده است. سرفه زمانی که به صورت مستمر انجام شود زندگی و کار را مختل نموده و حتی در شب باعث بی خوابی خواهد شد.

اصلی ترین علائم سرفه چیست؟

شناسایی نوع سرفه گام موثری در درمان آن است سرفه خشک نیز به عنوان سرفه آزاردهنده، خشن، تحریک کننده و تیز می باشد. در اینجا به علائم مربوط به آن می پردازیم:

  • سرفه در مجاری تنفسی خارش ایجاد می کند.
  • فاقد مخاط بوده و در زمان دراز کشیدن در کیفیت خواب تاثیر نامطلوبی ایجاد می کند.

سرفه خشک امکان دارد با دلایل زیادی همراه باشد؛ ولی اکثرا دلیل واضحی بر ایجاد آن وجود ندارد. در صورت مزمن بودن نیز بنا به دلایل مختلفی مانند آلرژی، دود سیگار، ترشح بینی، عوامل تحریک کننده، بیماری مزمن ریوی و آسم می باشد. در اینجا به دلایل بروز سرفه خواهیم پرداخت.

درمان سرفه خشک

معرفی انواع سرفه

سرفه بسته به طولانی یا کوتاه مدت بودن و خلط دار و بدون خلط بودن در انواع مختلفی وجود دارد.

سرفه طولانی یا مزمن

سرفه مزمن یا همیشگی بر اثر سیگار کشیدن، وجود خلط در گلو، آسم و دیگر موارد است که باید جهت کنترل آن درمان های لازمه صورت گیرد.

سرفه کوتاه مدت

در قسمت های بالایی مسیرهای هوایی عفونت وجود دارد که تاثیراتی در حلق ایجاد می کند و باعث بروز سرفه خواهد شد. آنفولانزا، سرماخوردگی، التهاب حنجره و ذات الریه، تب ینجه، برونشیت و کرونا از جمله آنها می باشد.

سرفه خلط دار یا مرطوب یا مولد

این سرفه با خارج شدن خلط در گلو همراه بوده و به گونه ای که همیشه پشت گلو خلط وجود دارد. این مخاط در صورتی که سفید رنگ یا زرد کم رنگ باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ ولی اگر سبز تیره یا قهوه ای یا زرد پررنگ باشد نشان دهنده چرکی بودن آن می باشد و جهت درمان این عفونت باکتریایی باید به پزشک مراجعه نمود.

سرفه خشک

سرفه خشک بدون خلط است که به دلیل خشکی هوا، خشکی نای یا عفونت در قسمت بالای مجرای تنفسی ایجاد  می شود و این خشکی باعث درد و زخم در گلو خواهد شد. همچنین باعث ورم لوزه، لارنژیت و سوزش گلو یا آلرژی است و در کرونا نیز سرفه خشک ایجاد خواهد شد.

سرفه حمله ای

این نوع سرفه به صورت حمله و یکدفعه اتفاق می افتد و این حملات پی در پی می باشد که علت آن درد در معده، شکم و دیافراگم است که یکی از علل آن سیاه سرفه می باشد.

تشخیص سرفه کرونا از سایر سرفه ها

سرفه خشک از نشانه های مبتلا شدن به کرونا بوده که از علائم اولیه نیز می باشد. کرونا علاوه بر سرفه با علائم تب و لرز، خستگی، بی حالی، ضعف، تنگی نفس، درد عضلانی، خشکی گلو، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، گلودرد، آبریزش بینی، تهوع و استفراغ می باشد.

درمان سرفه خشک

چه زمانی به خاطر سرفه به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثرا سرفه در صورتی که تا ۳ هفته در کودکان و بزرگسالان ادامه داشته باشد و در این مدت بهبودی حاصل نشود؛ باید به پزشک مراجعه نمود. در صورتی که این علائم را دارید به پزشک مراجعه کنید.

  • عود کردن تدریجی سرفه
  • ایجاد التهاب یا توده های کوچک در گردن
  • کم شدن وزن
  • سرفه های مدام و شدید
  • اختلال در بلع غذا
  • تغییرات در صدا
  • سرفه های خونی
  • تنگی نفس
  • دردناک شدن قفسه سینه
  • بالا رفتن دمای بدن

عفونت ویروسی

در صورتی که شما مبتلا به ویروس کرونا هستید؛ ممکن است سرفه تا بعد از بهبودی نیز به عنوان عوارضی تا مدت ها با شما باشد. این سرفه ها اکثرا خشک هستند و در نتیجه تحریک راه های هوایی سیستم تنفسی ایجاد می شوند.

آسم

آسم مشکلی است که در آن در مجرای تنفسی تورم و تنگی ایجاد خواهد شد. این سرفه ها می توانند از نوع همراه با خلط و بدون خلط باشند.

بیماری بازگشت اسید به مری

در صورت برگشت اسید معده به مری با متورم شدن مری، رفلکس ایجاد می شود.

ترشحات بینی

ترشحات بینی همان ترشحات مخاطی اضافی است که وارد گلو خواهد شد. در صورت مبتلا بودن به آلرژی فصلی و آنفولانزا غشاهای بینی ضمن واکنش بیش از حد مخاط بیشتری تولید می کند. این مخاط حالت روان و آبکی داشته که با چکیدن در پشت گلو، باعث تحریک عصب آن شده و سرفه ایجاد می کند.

حساسیت فصلی

حساسیت فصلی بیشتر در فصل بهار دیده شده و علت آن گرده افشانی می باشد. در این فصل سرفه خشک و سرفه خلط دار ایجاد می شود که ترشحات پشت گلو و التهاب سبب ایجاد سرفه خشک است. جمع شدن ترشحات بینی در حلق نیز علت ایجاد سرفه های خلطی می باشد. در زمان وارد شدن گرده گل به دیواره داخلی حلق، سیستم ایمنی احتمال می دهد که آنها عوامل بیماری زا هستند و اقدام به از بین بردنشان می کند. در اینصورت در حلق التهاب ایجاد شده و سرفه های خشک بوجود می آید. در صورت وارد شدن گرده گل در بینی، بر اثر التهاب بینی، ترشحات آن در حلق می ریزد و باعث بروز سرفه خلط دار خواهد شد.

آلودگی هوا

آلودگی هوا نیز باعث سرفه می شود. چون در مواد آلوده مازروت و سرب وجود دارد و این مواد وارد ریه شده و در عملکرد عصبی اختلال ایجاد خواهد نمود. بدن طی یک واکنش طبیعی سرفه می کند تا این ذرات را از بدن بیرون بریزد.

 

درمان سرفه خشک

علت احتمالی سرفه خشک

سرفه خشک بسته به علتش، به روش درمان داروی شیمیایی و گیاهی بهبود پیدا می کند و از عوامل احتمالی سرفه شامل بیماری پنوموتوراکس، سیاه سرفه، نارسایی قلبی، سرطان ریه، فیبروز ریوی ایدیوپاتیک، آلودگی هوا، سیگار کشیدن، در معرض گرد و غبار و مواد شیمیایی، برخی داروها و داروهای مهار کننده، حساسیت، فشار خون و غیره می باشد.

هزینه درمان سرفه خشک

سرفه خشک را با روش غذایی و لایف استایل می توان درمان نمود و باید شما جهت درمان دلیل اصلی آن را پیدا کنید. موارد اورژانسی درمان آن شامل موارد زیر می باشد.

  • قرقره غلیظ آب و نمک دریایی
  • دمنوش یا بخور ریشه و گل ختمی
  • استفاده از آب ولرم
  • خوردن آویشن
  • استفاده از بروملین در خوردنی ها مانند آناناس
  • قرقره آب گرم و شست و شوی دهان بعد از غذا
  • تمرین بهتر تنفس
  • مصرف چای فاقد کافئین

درمان خانگی سرفه خشک چیست؟

درمان سرفه خشک به دو صورت طبیعی و شیمیایی می باشد که در اینجا به روش های طبیعی سرفه خواهیم پرداخت:

چای عسل

طبق تحقیقات عسل تسکین دهنده سرفه بوده و عسل تیره مانند داروی دکسترومتورفان است که در کاهش سرفه اثر زیادی دارد و در بهبود سرماخوردگی کودکان بسیار اثرگذار می باشد. بدین منظور باید دو قاشق چای خوری عسل را در یک فنجان آب جوش یا دمنوش ولرم یا چای کم رنگ مخلوط نموده و آن را روزی یک یا دوبار بنوشید.

باید توجه کنید که کودکان زیر یک سال نباید عسل میل کنند؛ زیرا آن ها احساس آلرژی خواهند نمود. همچنین پیش از مصرف آویشن مطمئن شوید که به آن آلرژی ندارید و در صورتی که به آن آلرژی داشته باشید علائمی مانند مسمومیت غذایی را خواهید داشت. در روز باید تا ۱۲۰ میلی لیتر آویشن دم داده شده را مصرف کنید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی بوده و سرفه های ناشی از آسم و سرفه خشک را کاهش می دهد. همچنین جهت کاهش درد گلو و تهوع نیز مناسب می باشد. طبق دستاوردهای دانشمندان خواص ضد التهابی زنجبیل غشای مخاطی دستگاه تنفسی را شل نموده و به تسکین سرفه کمک می کند. بدین منظور ۴۰ گرم زنجبیل تازه را به آب داغ بیفزایید و بگذارید بر روی سماور یا کتری تا دم بکشد. به این دمنوش می توانید عسل نیز بیفزاید و بعد میل کنید.

ممکن است دمنوش زنجبیل باعث سوزش بر سر معده شود که با افزودن عسل به آن دیگر این مشکل را ایجاد نخواهد کرد.

مایعات

مصرف مایعات کافی باعث هیدراته شدن بدن می شود و در صورتی که مایعات هم دمای بدن باشند باعث کاهش سرفه، گلودرد، لرزش، خستگی، آبریزش بینی و عطسه خواهد شد. این نوشیدنی ها شامل آب گوشت، آب سبزیجات و آب مرغ، چای کم رنگ، دمنوش های گیاهی، بخار، آب میوه های گرم و غیره می باشد.

اگر دچار سرفه خلط دار هستید راه چاره درمان آن بخار آب بوده و بهتر است حمام را با بخار پر کنید و زیر دوش بروید تا علائم شما کاهش پیدا کند. همچنین می توانید داخل کتری را آب و گیاهانی مانند آویشن بریزید و بگذارید بر روی حرارت تا بجوش آید. سپس به زیر پتو بروید و کتری را با خود به زیر پتو ببرید و بگذارید تا بخار آن حسابی وارد ریه و دستگاه تنفسی شما شود.

ریشه گل ختمی

گل ختمی در بهبود گلودرد و سرفه سابقه طولانی دارد؛ چون دارای موسیلاژ زیادی است. به همین دلیل علائم سرفه را کاهش خواهد داد. موسیلاژ ماده غلیظ و چسبناک بوده که با پوشش گلو، دردی که بر اثر سرفه بوجود آمده را تسکین خواهد داد.

شربت گیاهی ضد سرفه دارای ریشه گیاهی ختمی، آویشن و عشقه است که به بهبود عفونت دستگاه تنفسی، سرماخوردگی  و سرفه کمک می کند. بعد از ۱۲ روز که این شربت استفاده شود به بهبود ۹۰ درصدی خواهید رسید. ریشه گل ختمی به شکل دمنوش کیسه ای یا خشک شده وجود دارد که با دم کردن آن می تواند میل شود. هر چه این گیاه بیشتر خیس بخورد لعاب بیشتری را تولید خواهد نمود.

درمان سرفه خشک با بروملین

بروملین آنزیم های بدست آمده از آناناس به شمار می رود که در گیاه آناناس و مغز آن موجود می باشد. این ترکیب خواص ضد التهابی و خلط آوری داشته و مخاط را از بین خواهد برد. آب آناناس نیز دارای مقدار کمی بروملین است و به درمان سرفه کمک می کند. قبل از مصرف بروملین باید دقت کنید به آن حساسیت نداشته باشید و افرادی که آنتی بیوتیک و رقیق کننده میل می کنند بهتر است از بروملین مصرف نکنند.

درمان سرفه خشک با آویشن

آویشن استفاده های دارویی و آشپزی دارد و به درمان سرفه، برونشیت، گلودرد و مشکلات گوارشی کمک می کند. این شربت حاوی برگ آویشن و عشقه است که تسکین دهنده برونشیت می باشد و آنتی اکسیدان فراوانی دارد. برخی مواقع ریفلاکس باعث سرفه خواهد شد که در اینصورت باید از خوردن غذاهایی که باعث افزایش اسید معده می شود خودداری کرد.

زردچوبه

زردچوبه از خواص ضد التهابی برخوردار بوده و به بهبود سرفه های خشک کمک می کند. در صورتی که با فلفل سیاه میل شود نیز جذب بهتری خواهد داشت. لذا بدین منظور باید یک قاشق چای خوری زرد چوبه را با مقداری فلفل سیاه در آب جوش مخلوط نمود و میل کرد.

لیمو و عسل

لیمو ترش و شیرین خواص ضد باکتریایی داشته و مخلوط آن با آب جوش و عسل می تواند به بهبود سرفه های خلط دار کمک کند.

سرطان ریه

از بیماری های دستگاه تنفسی سرطان ریه است که علائم آن تنگی نفس، سرفه خلط دار و خونی، خستگی و ضعف می باشد.

راه های پیشگیری از سرفه

جهت پیشگیری از سرفه باید از تماس افراد بیماری که به هر دلیل سرفه می کنند خودداری نمود. جهت سلامت ریه و دوری از این مشکل باید دوری از سیگار، مصرف میوه و سبزیجات و مواد غذایی سالم، ورزش کردن، مصرف مایعات و خوردن مواد غذایی و مایعاتی با طبع گرم در زمستان را در دستور کار قرار داد.

سخن پایانی

سرفه خشک از دلایل وجود بیماری هایی مانند آلرژی، سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و غیره در بدن است که در صورت طول کشیدن در بیش از ۴ هفته باید به پزشک مراجعه نمود. در صورت مزمن نبودن این مشکل می توان با خوردن داروهای گیاهی مانند آویشن، عسل، لیمو، زنجبیل و غیره آن در درمان نمود.

مطالب مشابه را ببینید!

همه چیز درباره بیماری ام اس؛ علائم و نحوه درمان و راهکارهای کنترل MS دلیل ابتلا به سرطان پروستات؛ انواع این بیماری و روش های درمان آن همه چیز درباره بیماری فیستول؛ علت و تشخیص تا روش درمان مگس پرانی چشم چیست؟ دلایل ایجاد نقاط متحرک در چشم و روش های درمان کم خونی داسی شکل کودک؛ علائم و روش های درمان این نوع کم خونی از بین بردن جرم گوش؛ روش های رفع جرم گوش و تمیز کردن گوش با روش درست درمان خروپف شبانه؛ دلایل خرناس، عوارض آن و روش های درمان مختلف درمان واریس؛ روش های تشخیص، کنترل و درمان رگ های واریسی درمان رفلاکس معده؛ علائم، دلایل ایجاد و روش های درمان خانگی و گیاهی کاهش فشار خون؛ دلایل و عوارض فشار خون بالا و روش های خانگی درمان