مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی

مراقبت از پوست در فصل زمستان به منظور حفظ زیبایی و سلامت پوست باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد. فصل زمستان به دلیل سرما و خشک بودن هوا، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای پوشت صورت شما شود.

مراقبت های مخصوص پوست در فصل زمستان

پوست هر فرد یکی از اصلی ‌ترین عناصر زیبایی در ظاهر او بوده و شادابی و طراوت پوست نیز نقش بسزایی در جوان و زیبا به نظر رسیدن فرد ایفا می‌ کند. به‎ علاوه، پوست هر شخص جزو نخستین فاکتورهایی از ظاهر او است که در اولین نگاه و برخورد با دیگران نظر آن‌ها را به خود جلب می ‌کند؛ بنابراین واضح است که برای هر فردی داشتن پوستی سالم و شاداب از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اغلب افراد تمایل دارند در نگاه اطرافیان زیبا به نظر آیند.

با وجود همه این ‌ها برخی افراد علیرغم تمایل به داشتن پوستی شاداب، به درستی با روش ‌های مراقبت از پوست آشنا نیستند و برای محافظت از پوست خود اقدام قابل‌ توجهی انجام نمی‌ دهند. پوست افراد بسیار حساس بوده و به ‌‌ویژه در فصل زمستان به اوج آسیب‌ پذیری خود می ‌رسد و احتیاج به مراقبت بیشتری دارد. فصل زمستان به دلیل سرما و خنکی هوا ممکن است برای عده‌ ای خوشایند و دلپذیر باشد اما باید در نظر داشت که همین سرما، خشکی را هم به‌ دنبال خود می‎ آورد که پوست توانایی تحمل آن را ندارد و همین باعث می ‌شود پوست دست و صورت افراد در زمستان، خشک و زبر و یا حتی پوسته ‌پوسته شود.

از این ‌رو بسیار ضروری است که در این فصل افراد توجه بیشتری به پوست خود داشته باشند چراکه اغلب افراد معمولاً به تاثیر عوامل فصلی بر پوست خود توجه زیادی نشان نمی ‌دهند. اگر شما هم به مراقبت از پوست خود اهمیت می‎ دهید، در ادامه به معرفی چند روش برای مراقبت از پوست در زمستان می‌ پردازیم.

مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی

مشکلات پوست در فصل زمستان

پیش از پرداختن به روش ‌های مراقبت از پوست، خوب است با آسیب ‌ها و مشکلاتی هم که در فصل زمستان پوست افراد را تحت شعاع خود قرار می ‎دهد آشنا شویم تا انتخاب روش صحیح مراقبت متناسب با آسیب وارد شده به پوست آسان ‎تر شود. همانطور که پیش ‌تر هم اشاره شد در فصل زمستان رطوبت هوا به حداقل خود می ‎رسد که این باعث می ‎شود رطوبت پوست نیز کاهش یافته و در نتیجه خشک ‌تر از سایر ماه‎ ها شود و یا حتی علائمی از مشکلات پوستی، در پوست فرد نمایان شود، که ایجاد لکه روی پوست و پوسته ‎‌پوسته شدن ازجمله این علائم هستند.

البته شایان ذکر است که در بیشتر موارد با پایان یافتن فصل زمستان مشکلات پوستی افراد نیز از بین می‌ رود. اما آنچه که مهم است، این است که در همین بازه زمانی فصل زمستان نسبت به مراقبت‎ های پوستی سهل‎ انگاری نشود چراکه در صورت عدم توجه، ممکن است این مشکلات پوستی پس از زمستان هم باقی مانده و تاثیری طولانی مدت داشته باشند و یا حتی منجر به آسیب دائمی به پوست شوند.

سرمازدگی

سرمازدگی نوعی آسیب پوستی است که در شرایط آب ‌و هوایی شدیداً سرد رخ می ‌دهد و منجر به یخ ‌زدگی حاد پوست و بافت‌ های زیرین پوست می ‌شود. از علائم آن نیز می  ‎توان به سردی، قرمزی و بی ‌حسی پوست اشاره کرد. همچنین پوستِ آسیب ‎دیده در مدت زمان بسیار کوتاهی دچار رنگ ‌پریدگی و خشکی می ‎شود. بطور کلی سرما زدگی بیشتر در انگشتان دست، گونه، بینی و گوش اتفاق می ‎افتد و هرچه آب‌ و هوا سردتر باشد، احتمال ابتلا به این علائم نیز افزایش پیدا می ‎کند. درصورت بروز این مشکل نیز یکی از بهترین اقدام ‌ها برای مراقبت از پوست استفاده مداوم از دستکش است بطوری که کاملاً پوست دست را پوشش دهد.

آکنه روزاسه

روزانه یک آسیب پوستی شایع در فصل زمستان است که با قرمزی غیرمعمول چانه، گونه‎ ها، بینی و پیشانی شروع می ‎شود. از مشخصه ‌های این مشکل نیز می ‌توان ایجاد برجستگی یا توده روی پوست، جوش‌ های نزدیک به‌هم و قرمزی پوست را مثال زد. برافروختن: قرمزی صورت و برافروختن ممکن است در برخی افراد رخ دهد. درباره قرمزی پوست در این بیماری پوستی می ‎توان اضافه کرد که این قرمزی ‌ها مداوم و درازمدت هستند و حتی ممکن است دیرتر از سایر علائم بهبود پیدا کند. برجستگی و جوش ‎های پوست نیز در این زمان قرمز رنگ بوده و ممکن است حاوی چرک هم باشند، اما چرکین بودن جوش‎ ها حتمی نیست. به ‎علاوه، رگ ‎های خونی کوچک زیر پوست ممکن است در این زمان گشاد شوند بطوری که روی سطح پوست قابل مشاهده هستند.

مطلب مشابه: اصول مراقبت از پوست در فصل پاییز و توصیه های لازم برای زیبایی پوست

Winter Skin Care Tips IMH Dubai e1667032239976

خشک و حساس شدن بینی

یکی از بارزترین مشکلات پوست در فصل زمستان، خشکی زیاد بینی است. همچنین در این فصل احتمالاً بیش از هر زمان دیگری در بینی خود احساس خارش کرده و مصر به خاریدن آن می‌ شوید. یکی از راه‌ حل ‌ها این است که در طول روز مداوم آب بنوشید زیرا از این طریق رطوبت بدن شما حفظ شده و مانع از خشکی آن می ‌شوید. اگرچه ممکن است در زمستان زیاد احساس تشنگی نکنید اما نوشیدن آب را فراموش نکنید. البته توجه داشته باشید که از نوشیدنی ‌های شیرین تا حد امکان خودداری کنید زیرا باعث افزایش خشکی بینی می‌ شود.

اگر خشکی و خارش بینی بیش‌ از اندازه و غیرقابل تحمل باشد می‎توان از اسپری یا قطره بینی نیز برای تسکین خشکی و خارش استفاده کرد. همچنین حمام بخار یا حمام آب گرم نیز می ‌تواند به درمان خشکی بینی کمک کند اما وقت زیادی را در حمام صرف نکنید چرا که حمام طولانی مدت و استفاده از آب بسیار گرم، خود باعث تشدید خشکی بینی می ‌شوند. همچنین اگر احساس خشکی زیادی در بینی خود دارید، پیشنهاد می ‌شود از مرطوب‌کننده در اطراف بینی استفاده کنید. در این زمان سعی کنید فضای اتاق خود را نیز مرطوب نگه دارید.

لب خشک و ترک‌ خورده

ازجایی که رطوبت هوا در زمستان بسیار پایین است، احتمال خشکی و ترک خوردن لب نیز در این فصل بیش از ماه‌ های دیگر است. هر فردی ممکن است به خشکی لب دچار شود اما این احتمال در کسانی که نوع پوست‌ شان خشک است بیشتر است. همچنین افرادی که از مکمل ‌های ویتامین A یا داروهای شیمی‌درمانی استفاده می‎ کنند، بیش از دیگران درمعرض خشکی و ترک خوردگی لب قرار دارند.

ساده ‎ترین روش برای درمان یا کاهش خشکی و ترک لب این است که درطول روز از مرطوب‎ کننده لب یا گلیسیرین استفاده شود. نوشیدن فراوان آب را نیز در این زمان فراموش نکنید.

سایش پوست

سایش پوست نیز یکی از مشکلات پوستی معمول و رایج است که می  ‎تواند به دلایل بسیاری از جمله سایش قسمت داخلی ران‎ها به یکدیگر ایجاد شود. همچنین در زمستان نیز به دلیل خشکی زیاد هوا ممکن است سایش پوست رخ دهد. درواقع سایش زمانی اتفاق می ‎افتد که لایه بیرونی پوست مکرراً درمعرض اصطکاک قرار بگیرد بطوری که به لایه زیرین پوست هم آسیب برساند.

هنگامی که لایه زیرین پوست درمعرض سایش قرار بگیرد، پوست تحریک می‌ شود که باعث می‌شود فرد احساس ناراحتی کند. اگر دچار سایش پوست شدید، مطمئن شوید آن بخش از پوست که دچار سایش شده حتماً تمیز بماند. برای این کار لازم است حداقل روزی یک مرتبه با آب نسبتاً گرم دوش بگیرید، همچنین می‎توانید ناحیه آسیب ‎دیده را با استفاده از صابون تمیز کنید تا ریسک عفونت ‎های باکتریایی به حداقل برسد. پس از شستشو نیز قسمت آسیب ‎دیده را کاملا خشک کنید. افزون بر این، استفاده از مرطوب‎کننده نیز بسیار مؤثر است اما پس از اعمال مرطوب‎ کننده روی پوست، حتما پوست را کمی ماساژ دهید تا مرطوب‎ کننده کاملا جذب شود.

ترک خوردن پاشنه پا

ترک خوردگی پاشنه پاها نیز به دلیل خشکی زیاد پوست در این فصل بسیار رایج است. اما با کمی دقت و مراقبت می‎‎ توان به سادگی پاشنه پاها را درمان کرد. یکی از راه‎ ها مرطوب نگه داشتن مداوم پاشنه پا است که برای این کار تنها کافی است از کرم ‎‎های دارویی یا مرطوب ‎کننده استفاده کرده و سپس جوراب بپوشید، در این صورت در تمام مدت روز پاشنه پا مرطوب باقی می ‎ماند.

بعلاوه استفاده از سنگ ‎پا را فراموش نکنید زیرا سلول ‎های مرده پاشنه پا را از بین می‎برد. در نهایت پیش از خواب از مرطوب‎کننده یا روغن‏‎ های طبیعی مانند روغن نارگیل استفاده کنید، این کار باعث می‎ شود که درطول شب کرم بیشتر جذب پاشنه پا شده و آن را مرطوب نگه می‎ دارد.

مطلب مشابه: درمان خشکی پوست صورت؛ علت خشکی پوست صورت و رفع آن

مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی

راه هایی برای مراقبت از پوست در زمستان

اگرچه در فصل زمستان پوست بیش از هرزمان دیگری در معرض آسیب است، اما این بدان معنی نیست که این مشکلات راه درمانی ندارند. برعکس، با ایجاد چند تغییر کوچک در روتین پوستی و انچام تعدادی اقدامات ساده برای محافظت از پوست، این آسیب ‎ها به آسانی درمان شده و از بین می ‎روند.

متعادل نگهداشتن دمای خانه

معمولا در زمستان افراد به این دلیل که هوای بیرون از خانه سرد است، برای رهایی از هوای خشک و سرد بیرون، به محض رسیدن به خانه تمایل دارند گرمای خانه را افزایش دهند. اما آنچه که در تحقیقات مشخص است این است که گرمای مرکزی بالا می ‎تواند هوای خانه را حتی خشک ‌تر کند. بنابراین بهتر است در خانه یک محیط خنک و راحت را فراهم کنید تا از خشکی بیشتر پوست خود جلوگیری کنید. گرمای مناسبی که در این فصل برای فضای خانه پیشنهاد می ‎شود بین 68 تا 75 فارنهایت است.

برای شست‌‌ و شو از آب بسیار گرم استفاده نکنید

حمام کردن یکی از بهترین راه‌ ها برای کاهش خشکی پوست و کمک به مرطوب ماندن آن است، اما در صورتی که کوتاه باشد و از آب ولرم متمایل به سرد برای استحمام استفاده شود چرا که دوش طولانی مدت و با آب داغ نه ‌‌تنها مشکلات پوستی را از بین نمی ‎برد، بلکه سبب افزایش خشکی پوست شده و اثر منفی دارد.

5 تا 10 دقیقه دوش آب ولرم می ‎تواند بسیار اثربخش باشد بدون اینکه آسیبی به پوست بزند. افزون بر استحمام، درهنگام شستن دست ‎ها نیز از آب بسیار گرم استفاده نکنید. به ‎ویژه در فصل زمستان و هنگامی که پوست فرد مبتلا به اگزما شده ‎است (یعنی دچار قرمزی و خارش شده یا پوسته ‌پوسته می ‎شود)، باید این مورد بیشتر رعایت شود. بطورکلی می‎ توان گفت قرار گرفتن پوست در معرض هوای بسیار سرد و آب بسیار گرم احتمال ابتلا به اگزما را افزایش می ‎دهد.

استفاده از پاک‎ کننده  های ملایم و بدون‌ بو

استفاده از انواع مختلف صابون‌ ها می‌تواند حتی منجر به بیشتر شدن خشکی پوست هم بشود به این دلیل که صابون، روغن طبیعی پوست را از بین می ‏برد. بنابراین افرادی که پوستی خشک دارند یا در فصل زمستان دچار مشکلات پوستی می‌ شوند بهتر است از صابون کم‌ تر استفاده کرده یا آن را کنار بگذارند. این افراد می ‌توانند به‎ عنوان جایگزین از شامپوی بدن استفاده کنند تا پوست شان درمعرض آسیب بیشتری قرار نگیرد.

البته در استفاده از این محصول نیز باید توجه کرد که حتماً شامپو بدن خریداری ‌شده، مخصوص پوست ‌های حساس و بدون رنگ و بدون بو باشد که این‌ اطلاعات را نیز می ‎توان از برچسب روی شامپو بررسی نمود. بررسی موارد ذکرشده به این دلیل مهم است که برخی شامپوها حاوی مواد شیمیایی هستند و مواد شیمیایی، خود باعث تحریک و آسیب به پوست می‌ شود؛ از این ‌رو، حتماً در انتخاب شامپو باید این موارد را درنظر گرفت.

مراقبت از پوست متناسب با فصل

نخست برای روتین روزانه مراقبت از پوست، روغن ‌ها یا کرم‌ هایی را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کرده و حتما از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، در فصل زمستان که احتمال خشکی پوست بیش از زمان ‌های دیگر است، حتما یک مرطوب‌کننده را در روتین خود قرار دهید تا درصورت اثر بخش نبودن کرم‌ ها یا روغن ‌های دیگر پوست‌تان خشک نماند. شب ‌ها نیز سعی کنید از یک مرطوب ‌کننده خوب برای بدن خود از جمله دست و پاها استفاده کنید.

همچنین مرطوب‌کننده ‌هایی که حاوی گلیسیرین هستند، به علت مواد تشکیل‌ دهنده ‌شان برای پوست صورت بسیار مناسب بوده و استفاده از آن‌ها بر سلامت پوست تاثیر مثبتی دارد. زیرا این مرطوب‌کننده‌ ها باعث تنفس بهتر پوست صورت شده و از بروز آکنه و جوش نیز جلوگیری می ‎کنند. و درنهایت فراموش نکنید که درصورت نیاز علاوه‌ بر دست و صورت، سایر قسمت ‌‎های بدن خود را نیز مرطوب نگه دارید. درطول زمستان بهتر است برای بدن از کرم‎ های غلیظ ‎تر که به ‌اندازه کافی مرطوب هستند استفاده شود و استفاده از لوسیون ‎ها چندان پیشنهاد نمی‎ شود چراکه معمولاً رقیق بوده و از رطوبت کافی برخوردار نیستند و  اغلب فقط سطح پوست را مرطوب می‎ کنند.

دست‌ها را پس از شست‌وشو مرطوب کنید

در زمینه رعایت بهداشت، شستن دست ‌ها امری بسیار مهم است و به ‌خصوص در دو سه سال اخیر با شیوع ویروس کرونا هرفردی درطول روز ممکن است چندین بار دستان خود را بشوید. اما ازطرفی شستن مکرر دست ‌ها نیز عاملی برای تحریک و خشکی پوست است و سبب قرمزی و خارش می‎ شود.

بنابراین ضروری است پس از هربار شستن، دست‌ها را با کرم مرطوب نمود؛ و برای جذب بهتر کرم، پیشنهاد می ‎شود که گاهی از دستکش استفاده شود. همچنین بهتر است هنگام شستن ظرف یا تمیز کردن خانه نیز از دستکش‌ های ضدآب استفاده شود تا به پوست آسیبی نرسد.

لباس‌ های مناسب و راحت بپوشید

بسیاری از پارچه‌ هایی که در تولید لباس‎ های زمستانی به ‎کار می ‎روند، معمولاً باعث تحریک پوست شده و خشکی پوست را تشدید می ‌کنند. بنابراین سعی کنید در این فصل از سال، از پوشیدن لباس ‌های پشمی و لباس ‌هایی که جنس لطیف ندارند، تاحد امکان صرف ‌نظر کرده یا دست ‌کم از تماس مستقیم این نوع لباس‌ ها با پوست جلوگیری کنید. زیرا این جنس از لباس ‌ها پوست را تحریک کرده و سبب خارش بیشتر آن می ‌شوند. به‌جای این لباس‌ها بهتر است پارچه‌ های نرم و لطیف مثل لباس‌ های پنبه ‎ای یا ابریشمی را مستقیماً در تماس با پوست خود قرار دهید و ژاکت ‎های ضخیم ‌تر و سنگین‌ تر را هم روی لباس‌های لطیف بپوشید. و درنهایت پوشیدن دستکش برای محافظت از دستانتان را فراموش نکنید. اگر دستکش‌ های پشمی باعث خارش پوست ‌تان می‌ شود، دستکش‌ های چرمی را جایگزین کنید.

بطور کلی، قرمزی و خشکی پوست در زمستان امری نسبتاً طبیعی است و به ‌خصوص افرادی که نوع پوست حساس ‌‌تری دارند، بیش‌تر از دیگران درمعرض ابتلا به مشکلات پوستی هستند اما هر مشکلی راه‎ حلی هم دارد و افراد می‎ توانند تنها با تغییر کوچکی در روتین پوستی خود و کمی مراقبت بیش‎تر، از آسیب دائمی به پوست خود پیش‌گیری کرده و پس از پایان زمستان دوباره پوستی سالم و شاداب داشته باشند. پس قبل از هرچیز مهم است که نگرانی خود را کنار گذاشته و بیش‌ تر مراقب پوست خود باشید.

مطلب مشابه: روش های مراقبت از پوست در نوجوانان (انواع مشکلات پوستی و درمان آنها)

مطالب مشابه را ببینید!

آلفا لیپوئیک اسید برای زیبایی پوست و ترمیم آن جوانسازی پوست چیست؟ + انواع روش های خاص برای داشتن پوست جوان و زیبا اصول مراقبت از پوست در فصل پاییز و توصیه های لازم برای زیبایی پوست روغن خراطین برای صورت + روش استفاده از روغن خراطین برای زیبایی پوست ماسک سفیده تخم مرغ برای سلامت و زیبایی پوست طرز تهیه انواع ماسک سفیده راز زیبایی پوست زنان کره ای؛ چرا زنان کره ای پوست شفافی دارند؟ استفاده از ماسک چای سبز برای زیبایی پوست و نحوه تهیه آن اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت پیشگیری از پیری زودرس؛ دلایل پیری سلول های پوست و روش های جوانسازی آن