روش های مراقبت از پوست در نوجوانان (انواع مشکلات پوستی و درمان آنها)

نکات ویژه برای مراقبت از پوست نوجوانان

ظاهر شدن آکنه یا جوش‌ روی صورت، یکی از بزرگترین و درعین حال آزاردهنده ‌ترین دغدغه ‌های نوجوانان است که همواره به دنبال راهی برای از بین بردن یا دست ‌کم، کاهش شدت این آکنه‌ ها هستند. بروز آکنه یا جوش در زمان بلوغ امری کاملا طبیعی است که تقریباً از میان هر ده نوجوان، قریب به 8 یا 9 شخص گرفتار آن می ‌شوند. اما با این حال، داشتن پوستی سالم و درخشان برای نوجوانان از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. در دوران بلوغ بدن انسان شروع به تغییر می ‌کند و از جمله اصلی ‌ترین علت بروز آکنه ‌ها نیز تغییرات هورمونی بدن در این زمان می‎ باشد.

ایجاد تغییرات در هورمون ‌ها اغلب مشکلاتی برای پوست به دنبال می ‌آورند که از مهم ‌ترین آنها نیز افزایش تولید و ترشح چربی می‌ باشد؛ مقدار چربی‌ که از غدد پوستی ترشح می ‌شوند تغییر می ‌کند و همین امر سبب مسدود شدن منافذ پوست و در آخر بروز آکنه وجوش می ‌شود. با تمام این موارد مراقبت از پوست به ویژه در دوران نوجوانی بسیار حائز اهمیت است و بهترین زمان نیز برای انجام مراقبت ‌ها، همین زمان است؛ چرا که در نوجوانی پوست از میزان زیادی کلاژن برخوردار است و پوست بیش از هر زمانی خاصیت الاستیکی و انعطاف‌ پذیری دارد. درحالی که با افزایش سن از مقدار کلاژن و کشسانی پوست کاسته می ‌شود. اما درصورتی که مراقبت ‌های پوستی پیش از 20 سالگی شروع و انجام پذیرد، فرایند پیری پوست دیرتر شروع شده و پوست به کلاژن‌ سازی ادامه می‎ دهد.

Skin 1 e1662803973706

انواع مشکلات پوستی در نوجوانان

طبیعی است که پیش از هرچیز، نوجوانان با انواع مشکلات و امراضی که ممکن است پوست به آن دچار شود، آشنا شده و آنها را بشناسند. این امر می‌ تواند در انجام اقداماتی برای مراقبت از پوست و یا حتی درمان مشکلات و بیماری پوستی ‌شان به آنان کمک کند؛ که در این‌ جا به ذکر چند مورد از این مشکلات می ‌پردازیم.

آکنه

غدد چربی اغلب با فعالیت هورمون ‌های بدن در نوجوانان تحریک شده و این فعالیت بیش از اندازه غده‌ های چربی و به دنبال آن تجمع چربی، سلول ‌های مرده و باکتری‌ ها سبب التهاب منافذ پوست شده و آکنه ایجاد می ‌شود. در این دوره بدن و به ویژه صورت، قفسه سینه، گردن، کمر و شانه ‌ها به دلیل دارا بودن غدد چربی بیشتر، بیش از سایر بدن مستعد بروز آکنه می ‎باشند. استفاده از روغن ‌های گیاهی از قبیل روغن هسته انگور، بادام شیرین و دانه کنف و همچنین استفاده از محصولات دارای ماده آداپالن که نوعی ماده شیمیایی می ‌باشد و نیز استفاده از کرم ‌های ضد آکنه راه حل خوبی برای این مشکل است.

اگزما یا درماتیت آتوپیک

اگزما نیز مشکل پوستی دیگری است که بروز آن در بین نوجوانان شایع بوده و از رایج ‌ترین علائم آن خارش و خشکی پوست است و در موارد نادری منجر به زخم ‌هایی ملتهب می ‌شود که خارش آنها باعث خونریزی می ‌شود. البته با استفاده از برخی کرم ‌های مرطوب‌ کننده می ‌توان از اگزما جلوگیری کرد اما در موارد کمیابی که شدت بیماری افزایش پیدا کند، مراجعه به پزشک ضروری است.

زگیل

زگیل به توده ‎ها یا برآمدگی ‌هایی گفته می‌شود که احتمالاً در زیر ناخن، روی انگشتان دست، پشت دست یا کف پاها به‌ وجود آمده و رشد می ‌کنند. اغلب با استفاده از نیتروژن مایع می ‌توان رشد آنها را متوقف نمود و یا با درمان ‌های لیزری و شیمیایی زگیل را سوزانده و از بین برد.

تعریق بیش از اندازه

معمولا استرس و اضطراب بیش از حد در نوجوانان سبب تعریق بیش از اندازه آنان می ‌شود که با حمام کردن، استفاده از پارچه ‌هایی که دارای الیاف طبیعی هستند و یا داروهای ضد تعریق می ‌توان تا حدی از این مشکل جلوگیری نمود.

پوست چرب

همچنین از دیگر مشکلات پوستی، پوست چرب است. این عارضه تا حدودی ژنتیکی است اما تغییرات هورمونی دوره نوجوانی نیز می‌تواند از عوامل پوست چرب باشند. این مشکل نیز با استفاده از دستمال مرطوب به جهت پاک کردن چربی ‌های اضافی صورت و یا استفاده از شوینده و مرطوب‌ کننده‌‌ های بدون چربی، قابل حل است.

انواع پوست

گام مهم دیگری که برای نوجوانان در اقدام برای مراقبت از پوست ‌شان بسیار حائز توجه و ضروری است، آگاهی آنان از نوع پوست ‌شان می‎ باشد. در این صورت نوجوان با شناخت نوع پوست و مهم ‎تر از آن آشنایی با ویژگی ‌های پوست خود، به مراتب بهتر می ‌تواند محصولات بهداشتی که برای پوست او مناسب و سازگار می‎ باشد را تهیه کرده و پیشگیری‌ های لازم را برای حفظ سلامت پوست خود انجام دهد.

روش های مراقبت از پوست در نوجوانان (انواع مشکلات پوستی و درمان آنها)

نوع یک: پوست ترکیبی

مناطق پوستی طبیعی و نرمال و نیز روغنی روی صورت در نوجوانان شایع است. پوست لکه دار، پوستی با منافذ بزرگ و پوست روغنی در درجه اول در منطقه T صورت ایجاد می‌ شوند که به عبارتی بین پیشاني، ابرو، بيني و چانه است. پوست اطراف منطقه T صاف است و منافذ ریز دارد. پوست گونه نیز خشک و گاهی سفت است. کرم BB ناصافی های پوست را به راحتی می ‌پوشاند و همزمان از پوست در مقابل نور خورشید محافظت می‌ کند که برای این ‌گونه پوست ‌ها کرمی ایده آل است. استفاده از پاک کننده صورت که حاوی روغن نباشد نیز می تواند برای مراقبت از این نوع پوست کمک ‌کننده باشد. همچنین از آنجا که تمایل این نوع پوست به کم‌ آبی و خشکی است، استفاده از کرم ‌هایی با مرطوب ‌کنندگی بالا توصیه می ‌شود.

نوع دو: پوست چرب

در این حالت پوست صورت براق و دارای منافذی بزرگ می‌ باشد. لکه ها و جوش ‌های سرسیاه نیز به علت تولید سبوم، در سراسر پیشانی، بینی، چانه، قفسه سینه فوقانی و پشت فرد ایجاد شده و گسترش پیدا می ‌کند. همانطور که اشاره شد در نوجوانی این مشکلات پوستی ناشی از تغییرات هورمونی است که در دوران بلوغ رخ می ‎دهد. در این حالت به هیچ وجه لکه ‌ها را فشار ندهید چرا که این کار تنها باعث التهاب بیشتر آنها و حتی ایجاد زخم می ‌شود. اگر دارای پوست چرب هستید، توصیه می‌ شود از محصولاتی که مخصوص این نوع پوست و با فرمول‌ های فاقد کومدون (که از جوش‌های سرسیاه جلوگیری می‌کند) تولید شده استفاده کنید. همچنین محصولاتی که خواص ضد باکتریایی دارند، می ‌توانند از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کرده و ناصافی ‌‌های کوچک پوست را پوشش دهند.

نوع سه: پوست حساس( یا خشک)

داشتن منافذ ریز و در عین حال ظریف بودن از ویژگی‎ های بارز پوست ‎های حساس می ‌‌‌باشد. این نوع پوست به ویژه نسبت به تاثیرات محیطی و استرس حساس است که این امر می تواند از قرمزی خفیف و احساس سفتی پوست تا واکنش های آلرژیک را شامل شود. معمولاً در پوست ‌های حساس لکه ایجاد نمی ‌شود و وجود پوسته‌ های زبر، روی پوست امری شایع ‌تر است. در این نوع پوست، چربی و رطوبت طبیعی پوست به دلیل عملکرد پایین غدد چربی، بسیار کم است. در نتیجه تامین رطوبت کافی که یکی از نیازهای اساسی پوست حساس می ‎باشد را می توان با استفاده از محصولات فاقد افزودنی ‌هایی مثل عطر انجام داد.

نوع چهار: پوست نرمال (طبیعی)

این نوع پوست ‌‌ها مات بوده و خیلی براق نیستد، البته به جز در هنگام ورزش. اگر دارای این نوع پوست هستید، خوب است بدانید که ممکن است هر از چند گاهی لکه‌ ای روی صورت خود مشاهده کنید، اما این امر در زمان نوجوانی کاملا طبیعی بوده و به واسطه هورمون‎‎ ها ایجاد می شود. پوست نرمال، حد واسط و تعادل بین پوست خشک و چرب بوده و نسبتاً یک‌ دست و دارای منافذی ریز می‎باشد. برای این پوست شما می توانید از کرم BB استفاده کنید که نه تنها ناصافی ‌های کوچک را از بین می ‌برد، بلکه رطوبت لازم را نیز برای پوست شما فراهم می‌‌ کند.

روش های مراقبت از پوست در نوجوانان (انواع مشکلات پوستی و درمان آنها)

راهکارهایی برای مراقبت از پوست در نوجوانان

در طول روز تجمع آلودگی و چربی بر روی پوست، بستری مناسب و ایده ‌آل برای جوش ‌های سرسیاه و سایر آکنه ‌ها فراهم می ‌کند. به همین جهت بهتر است نوجوانان برای خود یک روتین پوستی انتخاب کرده و هروز به آن عمل کنند. همچنین روتین پوستی مناسب نوجوانان نیاز به صرف وقت زیاد یا هزینه ‌های بالا ندارد و در استفاده از مرطوب ‌کننده، شوینده، کرم ضد آفتاب و لایه ‌بردار مناسب، خلاصه می ‎شود. اما توجه به این آیین مراقبت، رنگ چهره را روشن و تازه نگه داشته و ناصافی ‌های پوست را نیز از بین می ‌برد. در ادامه نیز به معرفی چند شیوه برای مراقبت بهتر از پوست در نوجوانان می ‌پردازیم.

شست و شوی دقیق پوست

پوست خود را به‌ طور منظم در صبح‌ ها و شب ها شستشو داده و تمیز کنید. برای این کار می ‌توانید از ژل‌ های شستشوی ضد باکتریایی مثل اسکراب روزانه ضد لک استفاده کنید. همچنین استفاده از دستمال مرطوب نیز برای پاک کردن لایه چرب پوست مناسب است. این اقدامات چربی اضافی و سلول‌‌های مرده پوست را از بین برده و از رشد باکتری ها جلوگیری می‌ کند. به‌ علاوه دختران باید توجه داشته باشند که هرشب آرایش خود را حتماً به طور کامل پاک کنند. همچنین بهتر است برای مراقبت‌ های بعدی از تونر صورت برای پاکسازی کامل ‌تر پوست استفاده کنید. تونر صورت، هم برای تمام قسمت ‌های صورت و یا به طور انتخابی برروی لکه ‌ها و جوش‌ های سرسیاه می ‎تواند مورد استفاده قرار گیرد. فایده استفاده از تونر صورت این است که چربی اضافی را در منافذ پوست حل می‌کند و بدین ترتیب از شکل ‎گیری لکه ‌ها و جوش ‌های سرسیاه جدید جلوگیری می‌ کند.

انجام مراقبت‌ های ویژه از پوست

پیش از هرچیز، برای مراقبت از پوست باید روشی متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. کرمی که استفاده می‎ کنید باید بسیار مرطوب ‌کننده باشد. چرا که پوست نوجوان به این رطوبت نیاز دارد. همچنین هفته‌ای یک بار می‌ توانید از اسکراب ‌های ملایم، جهت پاکسازی چربی اضافی و حذف سلول ‌های مرده پوست استفاده کنید. استفاده از ماسک صورت مناسب نیز پوست تحریک ‌شده را تسکین می ‌دهد و رطوبت لازم را فراهم می‌کند. به طور کلی انجام مراقبت‌ های پوستی، پوست شما را از تأثیرات آسیب‌ زننده خارجی محافظت کرده و ظاهری درخشان و تازه را برای شما به همراه خواهد داشت.

لکه ها را با روش درست از بین ببرید

مهم نیست چقدر لکه یا جوش ‌های صورت شما زیاد است و گاهی وسوسه می‌ شوید که آنها را فشار دهید؛ هرگز نباید فشاری به لکه ‌ها وارد کنید. چرا که این کار می‌ تواند سبب نفوذ بیشتر باکتری ‌ها به داخل پوست شده و باعث التهاب بیشتر شود. اما در شرایطی که راه بهتری وجود نداشته باشد، نباید لکه ‌ها را تنها با انگشتان خود فشار دهید. بهتر است یک دستمال تمیز را بین پوست و انگشت ‌تان قرار داده و با ملایمت فشار دهید. همچنین ضدعفونی کردن محل لکه ‌ها پس از این کار بسیار ضروری است و از عفونت کردن آنها جلوگیری می‌ کند. در کل بهتر است به طور منظم به سالن زیبایی مراجعه کرده و پوست خود را به صورت حرفه‎ ای تمیز کنید. در این صورت حتی لکه ‌ها اغلب کمتر نیز به نظر خواهند رسید.

از پودر برای صورت خود استفاده نکنید

اگر نوع پوست شما چرب است و در طول روز براق به نظر می ‌رسد، پوشاندن چربی آن زیر لایه ‎های پودر نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد، بلکه باعث می ‎شود منافذ پوست مسدود شده و پوست شما حالت تکه ‌تکه به نظر برسد. در این زمان بهترین راه به جای پودر، استفاده از کاغذ هایی با جذب بالا یا دستمال مرطوب است که تمام چربی اضافی را جذب نموده و پوست شما را درخشان می‎ کنند.

از آرایش زیاد اجتناب کنید

تا زمانی که در پایان روز پوست خود را تمیز کنید، داشتن کمی آرایش کافی است. چرا که آرایش بیش از اندازه، برای پوست ظریف نوجوانان بسیار سنگین است. درعوض، می‎ توانید از مرطوب ‎کننده ‎های رنگی استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که برس ‎های آرایش خود را حتماً به طور منظم بشویید.

رژیم غذایی خود را بررسی کنید

معمولاً آکنه و جوش ‎‎ها بیشتر مرتبط با تغییرات هورمون، کم غذایی و یا مسائل مربوط به رژیم غذایی هستند. استفاده از مواد مغذی برای حفظ سلامت پوست بسیار حیاتی بوده و پوست شما برای سالم ماندن به آن نیاز دارد. بنابراین یک برنامه رژیم غذایی سالم را دنبال کنید که هم برای پوست و هم برای سلامت کلی شما مفید و ضروری است. همچنین، توجه داشته باشید که آنچه می ‌خورید سبب بروز حساسیت در شما نشود.

زیاد آب بنوشید

از آنجا که آب، پوست شما را هیدراته و درخشان نگه می ‎دارد، توصیه می ‌شود روز خود را با یک لیوان آب سرد (یا گرم) شروع کنید. همچنین درطول روز و در زمانی که بیرون از خانه، دانشگاه و … می ‌گذرانید نیز نوشیدن آب را فراموش نکنید و حتماً یک بطری آب به همراه داشته باشید. اگر نوشیدن آب به تنهایی خسته ‌کننده است، از برش‎ های لیمو، خیار و یا سایر میوه‌ ها درکنار آب استفاده کنید.

از ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده از کرم ضد آفتاب نیاز به سن بالایی ندارد و حتی استفاده از آن برای نوجوانان ضروری است. هنگامی که بیرون از منزل یا به مدرسه و دانشگاه می ‌روید، می‎توانید از یک کرم ضدآفتاب با طیف وسیع استفاده کرده و همه مناطقی را که در معرض نور خورشید هستند، پوشش دهید.

مشکلات پوستی، از مسئله ‌هایی است که معمولاً افراد در سنین نوجوانی با آن روبرو می ‌شوند. اما باید آن را پذیرفت و از همه مهم‌ تر با انجام مراقبت ‌های پوستی متناسب با نوع پوست، از پیشروی این مشکلات جلوگیری نمود.

 

مطالب مشابه را ببینید!

انواع جوش صورت و دلیل آنها؛ روش های پیشگیری جوش صورت در زنان و مردان درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست مراقبت از ناخن؛ روش های خانگی تقویت ناخن و مراقبت از ناخن ها ماسک مو بعد از حمام؛ دلیل استفاده از ماسک و نکات خرید سفید کردن آرنج؛ دلایل تیره شدن آرنج و 17 روش سفید کردن این ناحیه رفع سفیدی مو؛ روش های کنترل و درمان سفید شدن موها در زنان و مردان روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت خواص روغن کندش؛ 20 فایده این روغن از تقویت مو تا درمان جوش و نحوه استفاده آن