اصول مراقبت از پوست در فصل پاییز و توصیه های لازم برای زیبایی پوست

در فصل پاییز چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

آیا از اینکه فصل تابستان به زودی به پایان می رسد ناراحتید؟ یا اینکه از آن دسته افراد هستید که منتظرید به زودی فصل پاییز فرا برسد و هوا خنک و سرد شود؟ در هر حال، با تغییر فصل لازم است در برنامه های روزانه مان دگرگونی هایی ایجاد کنیم. از جمله سلامتی و مراقبت از پوست.

می دانیم پوست بزرگ ترین سپر بدن و عامل محافظی در مواجهه با باکتری ها و عفونت های زیانبار است. مراقبت از پوست از آنجا دارای اهمیت بسیاری است که پوست در این فصل های سرد، آسیب پذیرتر شده و بیشتر به خشکی دچار می شود.

شاید از خود بپرسید در فصل پاییز و در راستای مراقبت از پوست چه کارهایی انجام دهیم؟ یا چگونه بهتر از پوست خود مراقبت کنیم؟ در این مقاله سعی داریم به این پرسش ها پاسخ دهیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

تفاوت فصل تابستان و پاییز در وضعیت پوست

در فصل تابستان روند پیر شدن پوست شما شدت می گیرد. یکی از دلایل آن بر می گردد به قرار داشتن بیشتر در معرض نور آفتاب. استفاده از استخر پوست را در برابر کلر و نمک قرار می دهد. علاوه بر این، سیستم های تهویه مانند کولر و خنک کننده ها اثرات نامطلوبی بر پوست می گذارند. بنابراین نباید از این که پوست تحریک پذیرتر و یا خشک شده است تعجب کرد.

از سوی دیگر به سبب تعریق زیاد در فصل تابستان، منافذ پوستی بسته می شوند. در پاییز برخلاف تابستان، با کاسته شدن از درجه حرارت و دمای روزانه، هوا سردتر می شود و شدت وزش باد نیز بیشتر می شود. روزها گرم و مرطوب و شب ها خشک و سرد است و پوست ما باید خود را با این شرایط سازگار کند. بنابراین مراقبت از پوست در فصل پاییز اهمیت ویژه ای می یابد.

اصول مراقبت از پوست در فصل پاییز و توصیه های لازم برای زیبایی پوست

مراقبت های کلی از پوست در پاییز

با سردتر شدن هوا در فصل پاییز منطقی است که استفاده از وسایل گرمایشی افزایش یابد. به همین جهت، از رطوبت هوا کاسته شده و پوست نیز رطوبت کمتری خواهد داشت. از پیامدهای چنین وضعیتی، ترک، خشکی و خارش پوست است. در اینجا کوشش می کنیم چند راه کاربردی در حفاظت هر چه بهتر از پوست را در اختیارتان بگذاریم.

از مرطوب کننده ها استفاده کنید

مزایای مرطوب کننده ها برای مراقبت از پوست ما بسیارند. در مواجهه با خشکی و وضعیت نامساعد آب و هوایی، کاربرد مرطوب کننده ها بیش از پیش به چشم می آید. باور کاملاً نادرستی وجود دارد مبنی بر اینکه تنها افرادی به مرطوب کننده نیاز دارند که دارای پوست خشکی باشند. ولی چنین نیست! حتی همه کسانی که پوست چربی هم دارند بی نیاز از استفاده از کرم های مرطوب کننده نیستند.

همین جا اشاره کنیم که بهترین موقع مصرف کرم های مرطوب کننده، زمانی است که با پاک کننده چهره خود را شسته اید. پوست در این حالت آمادگی بیشتری برای جذب ویتامین دارد؛ چون آلودگی و چربی های روی سطح پوست از بین رفته است. همچنین خوب است بدانیم بهترین پاک کننده ها دارای ویتامین سی و ای هستند.

در فصل پاییز برای مراقبت از پوست های چرب، بهتر است از کرم های مرطوب کننده با پایه آب بهره ببرید و اگر پوست خشکی دارید، از مرطوب کننده هایی با پایه چربی استفاده کنید.

میسلار واتر، پاک کننده ای که نباید فراموش کرد

بسیار خوب است اگر با استفاده از یک پاک کننده بر مراقبت از پوست خود در پاییز بیفزایید. میسلار واتر پاک کننده ای قوی و مورد پسند فرانسوی ها است. به آسانی می توان از آن استفاده کرد. شیوه مصرف آن بدین گونه است که میسلار واتر را روی یک پد پنبه ای ریخته و پد را بر پوست خود بکشید.

نیازی به ماساژ و یا شست و شو نیست. با کاهش رطوبت که از پیامدهای کاهش دماست، پوست نیز دچار کمبود رطوبت می شود. این پاک کننده به پوست آبرسانی کرده و از آن در مقابل سرما و آسیب هایش محافظت می کند.

همچنین با از بین رفتن سلول های مرده توسط شوینده ها، خشکی و یا گرفتگی سلولی پوست نیز برطرف می شود. در پاییز مصرف شوینده های کرمی بی صابون بر سایر شوینده ها ارجحیت دارد چون پوست را کمتر به خشکی دچار می کند.

استفاده از دستگاه بخور دوست پوست ما

همان طور که پیش تر گفتیم، در فصل های سرد به دلیل کمبود رطوبت دچار خشکی پوست می شویم. یکی از راه های مبارزه با رطوبت پایین استفاده از دستگاه های بخور در فصل های سرد سال است. بهره گیری از این دستگاه ها مزیت های زیادی دارد. از جمله این که به دلیل افزایش رطوبت از خشکی پوست جلوگیری می کند.

ذکر این نکته ضروری است که در فصل های سرد سال بهتر است برای بدست آوردن رطوبت مورد نیاز پوست، از دستگاه بخور سرد استفاده کنید؛ چون بخور گرم ممکن است سبب خشکی پوست شود.

در پاییز ضد آفتاب ها فراموش نشوند

باور نادرستی وجود دارد که استفاده از کرم های ضد آفتاب را منحصر به فصل تابستان می داند. ولی برای حفظ و نگه داری از پوست استفاده از ضد آفتاب ها هرگز محدود به فصل گرم سال نیست. البته بهتر است در فصل پاییز از ضد آفتاب های مناسبی استفاده کنید تا در مقابل اشعه های زیانبار خورشید، پوستتان در امان بوده و دچار خشکی نشود. مصرف نکردن ضد آفتاب در فصل سرد سال، موجب خشکی پوست می شود. یکی از راه های مفید مراقبت از پوست مصرف ضد آفتاب ها است.

غفلت از روغن های مفید؛ هرگز!

از دیرباز برای مراقبت از پوست استفاده از انواع گوناگون روغن در بسیاری از جوامع بشری مرسوم بوده است. در فصل پاییز می توانید از روغن نارگیل، روغن بادام و … بهره ببرید. مواد مغذی موجود در این روغن ها‌‌ برای خنثی کردن اثرات بد محیطی بسیار مفید هستند و از پوست برای تمام روز مراقبت می کنند.

کاستن از لکه های پوستی، بهبود و کارایی سلول های پوستی و تسکین پوست از مزایای مصرف این روغن ها هستند. به دلیل غنای بالای آنتی اکسیدانی آنها توصیه می کنیم از مصرف چنین روغن های شفابخشی در پاییز، هرگز غفلت نکنید.

اصول مراقبت از پوست در فصل پاییز و توصیه های لازم برای زیبایی پوست

اهمیت مراقبت پاییزی از دست ها

فراگیری آنفولانزا و بیماری های فصلی یکی از مشکلاتی است در پاییز گربانگیر برخی از مردم می شود. به همین رو، اگر حتی از عاشقان پاییز باشید ممکن است دست های خود را به طور منظم و مرتب بشویید. شست و شوی زیاد خود دلیلی بر خشکی پوست است. به همین دلیل بهتر است بیشتر مراقب دست های خود باشیم و آن ها را نرم و مرطوب کنیم. به این منظور، می توانید هر شب از کرم های مرطوب کننده دست بهره ببرید. مالیدن روغن به کوتیکول ناخن ها نیز مفید است. چون این ناحیه از حساسیت زیادی برخوردار بوده و ممکن است دچار عفونت، خشکی و یا آسیب گردد. بستر ناخن یا کوتیکول به لایه شفاف پوستی می گویند که در لبه انتهایی دست و یا پا قرار گرفته است. کارکرد آنها حفظ ناخن های تازه از آسیب باکتری ها است.

عینک آفتابی را فراموش نکنید.

این گمان که استفاده از عینک آفتابی، فقط در فصل تابستان مجاز است باوری معمول است. با این که این محصول را تابستانی معرفی می کنند اما باید بدانیم که اشعه مضر فرابنفش در همگی فصل ها وجود دارد. برای روبرو شدن با این اشعه و محافظت از پوست خود، از عینک آفتابی غفلت نکنید.

بهتر است در پاییز یک عینک در ماشین و یا در کیف خود داشته باشید تا در ساعاتی که بیرون از منزل هستید، در صورت نیاز به چشم بزنید. عینک های آفتابی با فریم بزرگ برای مراقبت از پوست مطلوب تر هستند. کوشش کنید در ساعات آفتابی به دنبال سایه باشید و یا در زمانی که خورشید بیشترین تابش را دارد کمتر از خانه خارج شوید.

اهمیت مراقبت از پاها در فصل پاییز

در این فصل پاها بیشتر در چکمه و کفش ها قرار دارند و از این رو مراقبت از پوست پا اهمیت می یابد. بهتر است به طور منظم و روزانه پاها شسته شوند. همچنین لایه برداری از پاها عملی مفید است. چون پاهای ترک خورده و خشک آزار دهنده هستند برای رفع این وضعیت بهتر است از کرم ترک پا، روغن بچه و یا حتی وازلین استفاده کنید.

برای مراقبت از پوست از کرم آبرسان استفاده کنید

از آنجا که در فصل پاییز آبرسانی به پوست اهمیت ویژه ای دارد، نقش کرم های مرطوب کننده و آبرسان پر رنگ می شود. یکی از دیدگاه های غلط جا افتاده این است که پوست های چرب نیازی به آبرسان ندارند. ولی اگر پوست به اندازه کافی مرطوب نباشد و آبرسانی نشود مستعد آکنه می شود. برای نگهداری از پوست و حفاظت از سرما و خشکی، پیشنهاد می شود از کرم های آبرسان مناسب استفاده کنید.

شستن زیاد پوست ممنوع!

بهتر است در اینجا نیز اعتدال را رعایت کنید. از شست و شوی زیاد پوست خود بپرهیزید. استفاده از صابون های ملایم و یا صابون های کرمی نتایج بهتری خواهند داشت. چرب و مرطوب کردن دست و صورت با کرم های مناسب پس از هر بار شست و شو خوب و مطلوب است. استفاده از دستکش های مناسب در فصل پاییز باعث می شود هنگام بیرون رفتن از خانه دست های شما کمتر در سرما قرار گرفته و یا در مقابل آلودگی های محیطی، نیاز کمتری به شست و شو خواهند داشت. کاهش مداوم شست و شو سبب مراقبت بهتر از پوست دستان شماست.

برای مراقبت از پوست در فصل پاییز آب بیشتری بنوشید

خوب است بدانیم بر خلاف باور بسیاری از افراد که نوشیدن آب فراوان مختص تابستان است، در پاییز نیز برای مراقبت از پوست و بدن نیازمند نوشیدن آب فراوان هستیم. خشکی پوست معلول کاهش آب بدن است؛ پس نوشیدن روزانه هشت لیوان آب برای شادابی و زیبایی پوست شما در تمامی فصل ها ضروری است.

افزودن ویتامین سی به رژیم غذایی پاییزی

گاهی ضد آفتاب ها در مقابله با اشعه های زیانبار خورشید ضعیف عمل می کنند. با این همه جالب است بدانیم که ویتامین سی در این زمینه بسیار سودمند است. مصرف این ویتامین نه تنها سبب تقویت سیستم ایمنی می شود، بلکه با یکسان و یکنواخت کردن رنگدانه های پوستی در ساخت کلاژن پوست که سبب روشنی و شفافیت پوست می شود بسیار مؤثر است. از اهمیت مصرف ویتامین سی غافل نشوید و سعی کنید آن را در رژیم غذایی روزانه خود بیفزایید.

از خوردن برخی مواد غذایی خودداری کنید

یکی از راه های مراقبت از پوست داشتن رژیم غذایی مطلوب در فصل پاییز است. بهتر است از خوردن غذای تند و نیز نوشیدن الکل بپرهیزید. همچنین استفاده کمتر از نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و کولا مفید است. چون مصرف این گونه نوشیدنی ها، سبب کاهش آب بدن می شود که این خود سبب خشکی و آسیب پذیری بیشتر پوست در فصول سرد سال می گردد.

استفاده از لایه بردارها راهکاری مفید

در گرمای تابستان به دلیل افزایش چربی روی پوست، کمتر شاهد سوزش و خارش بعد از مصرف لایه بردارها هستیم. ولی در پاییز باید به این نکته توجه کنیم که ممکن است استفاده بیش از اندازه از لایه بردارها باعث خشکی و آسیب پوست می شود.

هفته ای یک بار استفاده از این محصولات برای از بین بردن سلول های مرده پوست شما، کافی است. همچنین بهتر است از لایه بردارهایی با پایه روغن بهره بگیرید؛ چون با ایجاد آبرسانی بیشتر، باعث شادابی بهتر پوست شما در فصل پاییز می شود.

کسانی که پوست های خیلی حساسی دارند بخوانند

این افراد بهتر است از الاستین، کلاژن و آلوئه ورا استفاده کنند. معمولاً مبتلایان به اگزما و یا پسوریازیس با آغاز پاییز سوزش و خارش بیشتری را تجربه می کنند. استفاده از سرم، کرم ها و یا روغن هایی که دارای مقادیر مناسبی از کلاژن و الاستین هستند به آنها توصیه می شود.

همچنین استفاده از آلوئه ورا برای افراد دارای پوست حساس این حسن را دارد که سبب تمیزی، خنکی و بازسازی پوست آن ها می شود.

 

سخن آخر

در زمینه سلامتی و مراقبت از پوست و مو لزومی ندارد که خانه تکانی وسایل و توصیه های بهداشتی و مراقبت از پوست خود را را به فصل بهار موکول کنیم. پاییز هم زمان خوبی برای خانه تکانی محصولات پوستی ماست. محصولات تاریخ گذشته را دور بیندازید و به مراقبت از پوست خود بیش از پیش اهمیت دهید.

در این مقاله با روش های مراقبت از پوست در پاییز آشنا شدید. با رعایت این موارد و مراقبت از سلامتی پوست و نیز پیروی از  یک رژیم خوب غذایی و سرشار از ویتامین ها، از مشکلات پوستی رایج در فصل های سرد، اجتناب کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

انواع جوش صورت و دلیل آنها؛ روش های پیشگیری جوش صورت در زنان و مردان درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست مراقبت از ناخن؛ روش های خانگی تقویت ناخن و مراقبت از ناخن ها ماسک مو بعد از حمام؛ دلیل استفاده از ماسک و نکات خرید سفید کردن آرنج؛ دلایل تیره شدن آرنج و 17 روش سفید کردن این ناحیه رفع سفیدی مو؛ روش های کنترل و درمان سفید شدن موها در زنان و مردان روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت خواص روغن کندش؛ 20 فایده این روغن از تقویت مو تا درمان جوش و نحوه استفاده آن