خواص کره بادام زمینی (21 فایده شگفت انگیزه و عوارض مصرف)

خواص کره بادام زمینی / 21 فایده شگفت انگیز و عوارض مصرف آن

کره بادام زمینی یک خوراکی فرآوری نشده می باشد و فقط از بادام زمینی بو داده تهیه می گردد که به شکل خمیر درآمده است و علاوه بر طعم خوب، فواید فراوانی برای بزرگسالان و کودکان دارد. این مقاله درمورد خواص کره بادام زمینی و 11 خواص شگفت انگیز و عوارض مصرف آن است، پس با ما همراه باشید؛

1. مملو از فیبر و پروتئین های گیاهی

کره بادام زمینی مملو از فیبر و پروتئین های گیاهی می باشد و مصرف آن به جای پروتئین های حیوانی ترجیح داده خواهد شد. هر صد گرم کره بادام زمیـنی دارای یک و نیم گرم آب، پانصد و هشتاد و پنج مقدار کالری، پنج گرم فیبر، شش گرم قند، بیست و چهار گرم کربوهیدرات، بیست و دو گرم پروتئین و منیزیم و فسفر، و پنج گرم ویتامین آ، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، روی، اسید فولیک، دو میلی گرم آهن و روی، اسید های چرب امگا 3 و در نهایت رسوراترول، است که ایمنی بدن را بالا می برد.

2. غنی از مواد معدنی

کره بادام زمیـنی دارای مواد معدنی زیادی می باشد. از جمله:

  • منیزیم، که یک عنصر لازم برای سلامت بدن می باشد.
  • فسفر در بیش از 300 فرایند شیمیایی در بدن نقش مهمی ایفا می کند، از جمله به ساخت استخوان و سلول های سالم کمک خواهد کرد و به سلول ها کمک می کند تا انرژی تولید کنند نمایند.
  • روی، که جزء اساسی جهت تقویت ایمنی بدن، سنتز پروتئین و تشکیل DNA می باشد.
  • علاوه بر این ها کره بادام زمینی مملو از مس، آهن، منگنز و پتاسیم نیز است.

خواص کره بادام زمینی

 

3. غنی از ویتامین

کره بادام زمیـنی غنی از ویتامین می باشد. مانند: ویتامین ب 3 که برای عملکرد های گوارشی و عصبی خیلی مفید می باشد و به تولید انرژی کمک می کند. ویتامین ب 6 که در بیش از 100 واکنش آنزیمی بدن تاثیر دارد و برای قلب و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. علاوه بر آن ها کره بادام زمینی حاوی فولات، ویتامین ب 1 و ب 5 نیز می باشد.

4. حاوی آنتی اکسیدان

کره بادام زمینی منبع غنی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها در بسیاری از غذاها یافت می شوند و در کم کردن شدت بروز آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد نقش اساسی دارند.

5. غنی از چربی های سالم

کره بادام زمینـی مملو از چربی های سالم است و غنی از کالری است. دو قاشق غذاخوری از آن حداقل یک چهارم نیاز روزانه به چربی را فراهم می کند.

نیمی از چربی موجود در آن از اسید اولئیک شکل شده است. اسید اولئیک فواید خیلی زیادی برای سلامتی خواهد داشت. مانند بهبود حساسیت داشتن به انسولین.

کره بادام زمـینی همچنین دارای لینولئیک اسید است و این یک نوع اسید ضروری امگا 6 است که در خیلی از روغن های گیاهی وجود دارد و اگرچه دارای مقدار زیادی کالری می باشد، اما مصرف مقادیر متوسط ​​کره بادام زمینی یا بادام زمینی در رژیم های کاهش وزن گزینه خوبی است.

خواص کره بادام زمینی

6. سودمند برای دیابت

یک تحقیق منتشر شده در مجله تغذیه بریتانیا در سال 2013 مشخص کرد که مصرف کره بادام زمینـی یا خود بادام زمینی برای صبحانه توسط افراد دارای اضافه وزن در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، به تنظیم سطح گلوکز خون آن ها کمک خواهد کرد و زنانی که به صبحانه بادام زمینی اضافه نموده اند، قند خون پایین تر و حس سیری بیشتری داشته اند.

7. پایین آمدن خطر ابتلا به سرطان

مطالعه ای که در تحقیقات و درمان سرطان سینه در سال 2014 منتشر شد، نشان داد که خوردن پروتئین گیاهی، کره بادام زمیـنی یا آجیل توسط خانم های نوجوان با کاهش ریسک ابتلا به بیماری های خوش خیم پستان همراه می باشد.

8. پایین آوردن چربی خون و کاهش وزن

تحقیقی که در سال 2013 در Nutrition Research منتشر گردید نشان می دهد که استفاده از بادام زمینی یا کره بادام زمینی با پایین آمدن وزن و سطح چربی خون ارتباط دارد.

پایین آمدن خطر ابتلا به سنگ صفرا

طبق تحقیقی که در ژورنال تغذیه بالینی بر مصرف بادام زمینی در ارتباط با ریسک سنگ صفرا انجام شد ثابت شده است که در طول چند دهه گذشته، خانم هایی که فندق و کره بادام زمینی را به طور منظم مصرف کرده اند، ریسک ابتلا به سنگ صفرا را خیلی کاهش داده اند.

10. ضد استرس

خوردن کره بادام زمینی جهت بالا رفتن آرامش و غلبه بر استرس خیلی مفید است به این علت که کره بادام زمینی حاوی بتاسیتوسترول (یک نوع استرول گیاهی) است. به همین دلیل به ورزشکاران توصیه می شود کره بادام زمینی مصرف نمایند.

خواص کره بادام زمینی

11.ضد کلسترول

کره بادام زمینی برای کسانی که مستعد ابتلا به بیماری ‌های قلبی هستند، سودمند می باشد، به این دلیل که چربی ‌های موجود در بادام ‌زمینی از چربی ‌های خوب هستند. به علاوه دارای فیتوسترول است که ساختاری مانند کلسترول موجود در غذا های حیوانی دارد، با این اختلاف که بر خلاف کلسترول، فیتوسترول برای سلامت قلب و عروق ضرری ندارد.

در ضمن، هر 30 گرم کره بادام ‌زمینی دارای حدود 50 میلی‌ گرم فیتوسترول می باشد و تحقیقات نشان داده اند استفاده روزانه 3 گرم فیتوسترول قادر است تا 10 درصد از LDL یا کلسترول بد کم کند و در صورتی که شخص رژیم غذایی داشته باشد، می ‌تواند کلسترول بد را تا 30 درصد پایین آورد.

در کل تحقیقات نشان داده اند که مصرف حداقل 4 بار بادام ‌زمینی در هفته، تا 40 درصد از ریسک بیماری ‌های قلبی کم می کند. پس اگر تصمیم دارید از بیماری ‌های قلبی در امان بمانید، از یک مشت بادام ‌زمینی (حدود ده عدد) یا یک قاشق غذا خوری کره بادام ‌زمینی، آن هم 3 بار در هفته آغاز کنید.

فواید بادام زمینی برای استخوان ها:

فراوانی آهن و کلسیم موجود در کره بادام زمینی اصلی ترین عوامل انتقال اکسیژن به خون و بهبود استخوان های سالم است. آن ها تقویت کننده های انرژی با مقادیر فراوانی از ویتامین ها، مواد معدنی می باشند.

13.مبارزه با افسردگی:

دلیل اصلی افسردگی سطح پایین سروتونین می باشد. تریپتوفان موجود در بادام زمینی، ترشح مواد شیمیایی را زیاد می کند و در نتیجه به مبارزه با افسردگی کمک خواهد کرد. جهت جلوگیری از این بیماری خطرناک، مصرف هفته ای حداقل 2 قاشق سوپ خوری کره بادام زمینی به تناسب و سلامت کمک خواهد کرد.

14.تسهیل باروری:

اسید فولیک متولد شدن نوزدان مبتلا به اختلال عصبی یا نقص لوله عصبی را بسیار کم می کند. در صورتی که مصرف بادام زمینی در زمان بارداری یا پیش از آن انجام شود، احتمال بیماری تا 60 درصد کاهش می یابد.

15.کره بادام زمینی برای لاغری :

تحقیقات متعددی نشان می دهند که مصرف بادام زمینی و دیگر آجیل ها می توانند به کم شدن یا حفظ وزن سالم کمک نمایند. ممکن است به این علت باشد که بادام زمینی ها حس سیری و پر بودن می دهند که این حس به لطف پروتئین، چربی و فیبر آن ها می باشد.

خواص کره بادام زمینی

16. کره بادام زمینی برای بدنسازی :

خیلی از بدن سازها و طرفداران تناسب اندام، کره بادام زمینی را به علل مختلف مصرف می کنند. اگر چه میزان کالری براساس قد، با میزان فعالیت و متابولیک تغییر می کند؛ ولی مقدار مصرف کالری روزانه پیشنهاد شده در حدود 1.600-2400 کالری در روز برای خانم ها و تا 3.000 کالری در روز برای مردان متغیر می باشد. با این وجود، مردان بالغ باید روزانه 3.000 کالری به بدن خود برسانند در حالی که زنان فعال تا 2.400 کالری در روز دریافت می کنند. کره بادام زمینی به لطف میزان بالای کالری، راه آسانی برای افزایش جذب کالری و چربی غیراشباع می باشد.

کره بادام زمینی غنی از پتاسیم :

کره بادام زمینی غنی از پتاسیم است، که به عنوان الکترولیت عمل می کند و یک عنصر تعادلی سیال در بدن می باشد. در قیاس با سدیم که به طور مستقیم وارد سیستم قلبی عروقی به شکل فشار خون می شود، پتاسیم هیچ نوع فشاری بر خون و یا بر سیستم قلبی عروقی نخواهد داشت، یک عنصر اساسی برای قلب است که در میزان زیاد کره بادام زمینی یافت می شود.

18. کره بادام زمینی برای کم کردن اشتها :

به عنوان یک انسان، ما معضل غذا خوردن را داریم، حتی هنگامی که احتیاج به غذا نداریم به دلیل اینکه غذا در مغز ما برنامه ریزی شده است. به صورت طبیعی، پرخوری به هیچ وجه خوب نیست و تمایل به مقاومت نمودن در مقابل وسوسه یک کار روزمره را ایجاد می کند. با این حال مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی مثل کره بادام زمینی می تواند به جلوگیری از اشتها و تمایل شما کمک نماید به گونه ای که بین وعده های غذایی سیر بمانید و به احتمال زیاد وعده های ناسالم مصرف نکنید. علت این کار به دلیل چربی سالم و محتوای پروتئین بالا است، که هر دو میزان قند خون را ثابت نگه می دارند و از گرسنگی مداوم ممانعت می کنند.

19. کمک به کاهش آلرژی :

مطالعات نشان داده اند کسانی که مصرف کره بادام زمینی را در سن پایین شروع می کنند، در معرض ریسک ابتلا به آلرژی های جدی بعدی در زندگی، از جمله خود آلرژی های بادام زمینی هستند. کشف شده است، حتی موقعی که فرد دارای آلرژی های غذایی بادام زمینی است، با مصرف میران خیلی کمی از آلرژن ها (در این مورد بادام زمینی) بیش ترین پاسخ ایمنی به این میزان در طول زمان کم می شود. در نتیجه، واکنش های آلرژیک را کاهش داده و یا به طور کلی حذف خواهد شد. این اثر همچنین به انواع دیگر ذرات آلرژن نیز انتقال داده خواهد شد، زیرا بر این عقیده است که این اثر به متعادل نمودن فعالیت های ایمنی بدن کمک می کند.

20. منبع عالی پروتئین برای گیاهخواری :

گیاهخواران در برطرف نمودن احتیاجات پروتئینی خود دچار مشکل می شوند، ولی خوشبختانه کره بادام زمینی می تواند به شما کمک نماید تا کمی از آن را جبران کنید. هر 2 قاشق سوپ خوری کره بادام زمینی شامل حدود 8 گرم پروتئین است که برای استفاده در در طی روز بسیار مفید هستند.

خواص کره بادام زمینی

21.فواید کره بادام زمینی برای کودکان

افزایش هوش

کره بادام زمینـی رشد ذهنی کودک را فعال و بالا خواهد برد، به این دلیل که دارای چربی های لازم جهت رشد مغز و همچنین تقویت مهارت های شناختی آن ها می باشد و بنابراین کودک باهوش می شود و این اتفاق بر شخصیت و پیشرفت تحصیلی کودک اثر مثبت خواهد گذاشت.

حفظ سلامتی

کره بادام زمینی غنی از اسید های چرب اشباع نشده می باشد که با کم کردن سطح کلسترول مضر به حفظ سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک خواهد کرد. پیشنهاد می شود کره بادام زمینی را از سن یک سال و نیم به رژیم غذایی فرزند خود اضافه نمایید.

دیگر فواید کره بادام زمینی برای کودکان

منبع خوبی برای تامین ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 (که در گوشت ماهی وجود دارد) است و کودک به جای ماهی، قادر خواهد بود کره بادام زمینی مصرف کند.

مشخص است که کره بادام زمینی حاوی مقدار فراوانی از مواد معدنی از جمله: پتاسیم، کلسیم، منیزیم، اسید فولیک، نیاسین، سدیم، فسفر و آهن است.

عوارض کره بادام زمینی

مصرف مقادیر کم کره بادام زمینـی بدون خطر است و هیچ آسیبی نخواهد رساند. اما مواردی نیز وجود دارد که در موقع مصرف کره بادام زمینی باید دقت داشته باشید:

اگرچه کره بادام زمینـی بسیار مغذی است، ولی امکان دارد حاوی سطوح مختلف آفلاتوکسین باشد. آفلاتوکسین ها ترکیبات سمی می باشند که از انواع خاصی از کپک ها به وجود می آیند و با خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط می باشند، ولی پردازش بادام زمینی و تبدیل آن ها به کره بادام زمینی سطح آفلاتوکسین را تا 90 درصد کم می کند.

بادام زمینی و دیگر آجیل ها حساسیت زا می باشند و افرادی که به آجیل حساس هستند باید از کره بادام زمینی و غذاهای دارای آجیل خودداری نمایند و علائم آلرژیک متعددی امکان دارد بروز کند از جمله:

  • کهیریا قرمز شدن یا متورم شدن پوست
  • سوزن سوزن شدن یا خارش در درون یا دور دهان و گلو
  • مشکلات گوارشی؛ مثل: اسهال، گرفتگی معده، تهوع یا استفراغ.
  • تنگی گلو، تنگی نفس، خس خس کردن سینه و آبریزش بینی.

با مصرف بیش از اندازه کره بادام زمینی امکان دارد منجر به سالمونلوز شوید، که ممکن است نشانه هایی مانند: گرفتگی شکم، اسهال، استفراغ، تهوع، خستگی، سردرد را به وجود آورد. چنین سالمونلایی در کره بادام زمینی امکان دارد موجب ایجاد یک بیماری مزمن به اسم “آرتریت راکتیو” شود، که نشانه آن شامل درد مفاصل، سوزش چشم و دفع ادرار دردناک است.

میزان کالری بالای کره بادام زمینی امکان دارد به اضافه وزن و چاقی شما منجر گردد. دانشمندان ثابت کرده اند که کره بادام زمینی باعث پوسیدگی دندان در بعضی از افراد خواهند شد. آلرژی کره بادام زمینی یک واکنش حساسیت است که امکان دارد منجر به علائمی مثل استفراغ، کهیر (کندو)، درد شکم، اسهال و مشکلات تنفسی گردد. در موارد بدتر، امکان دارد حتی موجب واکنش هایی مانند شوک آنافیلاکسی شود، که در برخی موارد کشنده باشد.

خواص کره بادام زمینی

نکاتی جهت خرید کره بادام زمینی

موقع خرید کره بادام ‌زمینی در پی محصولات طبیعی که فاقد چربی یا شکر افزوده هستند یا مقدار آن بسیار کم است باشید. برخی شرکت‌ ها روغن ‌های هیدروژنه و برخی نیز به طور معمول کره بادام ‌زمینی اضافه می ‌کنند و بسته به میزانی که اضافه می ‌شود، امکان دارد چربی ‌های ترنس نیز در آن وجود داشته باشند.

از لحاظ سدیم حتی طبیعی ترین برندهای کره بادام زمینی، کمی نمک برای طعم به آن اضافه می کنند. اگرچه با میزان کم آن نیز می ‌توان طعم خوبی ایجاد نمود و حدود 120 میلی‌ گرم سدیم در دو قاشق غذاخوری اصولا مطلوب است.

مطالب مشابه را ببینید!

انواع گریپ فروت چیست و خواص جالب آن کدام است؟ خواص هلیله سیاه گیاه دارویی؛ کاربردها، خواص درمانی و نحوه مصرف آن خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی تفاوت جو پرک با جو دوسر؛ خواص انواع جو و تفاوت های آنها خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص و مضرات زعفران؛ خواص کلی و درمانی زعفران خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن همه چیز در مورد برنج قهوه ای؛ فواید مزایا و خواص آن خواص برنج سفید؛ ارزش غذایی، مواد معدنی موجود در آن و نحوه طبخ آن