خواص بادام هندی، نکات مهم برای مصرف آن و مضرات بادام زمینی برای افراد حساس

بر خلاف آجیل های دیگر، بادام هندی یا آجیل درختی است، شکل آن شبیه کلیه است و از درخت استوایی آناکاردیوم چیده می‌ شود. میوه این درخت کشو نام دارد و طعم تلخی دارد .

این آجیل یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدار ترین نوع آجیل محسوب می‌ شود و خواص بیشماری  برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی دارد.

در سال های اخیر مصرف بادام هندی در همه دنیا افزایش پیدا کرده است .و این افزایش، به این دلیل است که آجیل ها به  عنوان یکی از سالم ترین غذاها ،و به عنوان یک افزونی مهم در کنار رژیم غذایی برای پیشگیری از برخی بیماری ها رده بندی می‌ شود.

خواص بادام هندی

بادام هندی از اسید های چرب غیر اشباع غنی است ،و دارای ترکیبات مفیدی همچون پروتئین گیاهی، فیبر خوراکی ،مواد معدنی مانند مس ،روی ، منیزیم و همچنین آنتی اکسیدان هایی که به شکل فیتوسترول ها و ترکیبات فنولیک هستند .

به طور کلی مواد تشکیل دهنده آن ۲۱ درصد پروتئین ،۴۶ درصد چربی و ۲۵ درصد کربوهیدرات است .یکی از خواص فوق العاده آن چربی غیر اشباع آن است که حدود ۸۰ درصد از کل چربی بادام هندی را تشکیل می‌ دهد و به همین دلیل دارای چربی سالم خوراکی میباشد

به همین دلیل اثرات مثبت این چربی ها بر متابولیسم و دیگر عملکرد های زیستی نظیر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ،سرطان ،دیابت و چاقی است.

در ادامه به توضیح چند خواص بادام هندی می‌ پردازیم:

کاهش بیماری های قلبی

مصرف منظم و روزانه بادام هندی می‌ تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی نظیر کلسترول بالا ،فشار خون بالا و … شود همچنین باعث اثرات مثبتی بر سطح استرس اکسیداتیو، التهاب ،فعالیت عروق و شریان ها و افزایش سلامت قلب شود .بادام هندی موجی کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌ شود به همین دلیل به بهبود عملکرد شریان های خون کمک می‌ کند .و از تشکیل پلاک در این ناحیه جلوگیری می‌ کند همچنین با کاهش سطح تری گلیسیرید و التهاب به محافظت از شما در مقابل  حملات قلبی و سکته مغزی کمک می‌ کند،

پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

سنگ صفرا با  سطح کلسترول در ارتباط است زمانی که کلسترول بیش از در داخل صفرا باشد و از طریق دستگاه گوارش در بدن گردش داشته باشد کلسترول سفت شده و موجب سنگ صفرا میشود . به طور معمول کبد به اندازه ای کلسترول تولید نمی‌ کند که موجب این  قضیه شود اما  اگر کبد ضعیف باشد کلسترول مانند چسب عمل کرده و سفت می‌ شود. و کلسترول با موادی مانند کلسیم در کیسه صفرا انعقاد پیدا می‌ کند و موجب سنگ کیسه صفرا میشود.

خواص بادام هندی

لاغری و تناسب اندام

بادام هندی سرشار از مواد معدنی ،آنتی اکسیدان و چربی های اشباع است که به کاهش وزن کمک می‌ کنند. این آجیل موجب احساس سیری شده و از خوردن میان وعده های ناسالم جلوگیری می‌ کند. و مانع پر خوری می‌ شود. و همچنین به دلیل چربی موجود در آن باعث جذب ویتامین های آ و دی می‌ شود.

بهبود عملکرد مغز

عمدتا مغز از چربی ساخته شده است و نیازمند و نیازمند اسید های  چرب سالم در رژیم غذایی است و آجیل یکی از مواد غنی از چربی سالم بوده که به بهبود عملکرد مغز کمک می‌ کند.

سلامت استخوان ها

این آجیل  که حاوی سدیم ،کلسیم و پتاسیم است به بهبود سلامت استخوان ها کمک می‌ کند این مواد با محافظت از استخوان ها موجب حفظ مواد معدنی آن‌ ها می‌ شود. همچنین این خواص استخوان سازی به ذخیره ویتامین  کا کمک می‌ک ند و وز پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌ کند.

جلوگیری از سرطان پروستات، کلون و کبد

خوردن مداوم  بادام هندی از سرطان هایی نظیر ،سرطان کبد ،دستگاه گوارش و کولون جلوگیری می‌ کند. این آجیل منبع خوبی از ویتامین های آنتی اکسیدان برای مبارزه با رادیکال های آزاد بدن است که موجب سرطان می‌ شوند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

برخی از خواص ضد دیابتی بادام هندی به برخی عناصر فعال به نام عصاره هیدرواتانولیک که به شکل اسید اناکاردیک است ،انتقال و کنترل گلوکز را تحریک میکند به همین دلیل بادام هندی جذب گلوکز را تحریک میکند.

از خواص دیگر بادام هندی  می‌ توان به جلوگیری و درمان التهاب ،پیشگیری از سردرد های میگرنی، بهبود سلامت پوست و … اشاره کرد.

خواص بادام هندی

میزان مصرف بادام هندی در روز

مقدار مناسب برای مصرف بادام هندی در روز یک وعده یک اونسی یا یک چهارم فنجان است.

ارزش غذایی بادام هندی

ارزش غذایی بادام هندی برای یک‌چهارم فنجان بادام هندی تقریباً به این قرار است:

۱۹۶ کیلوکالری
۵ گرم پروتئین
۱ گرم فیبر
۱۶ گرم چربی
۷۵۰ میلی‌گرم مس (۸۴ درصد نیاز روزانه)
۸۹ میلی‌گرم منیزیم (۳۳ درصد نیاز روزانه)
۱۶۷ میلی‌گرم فسفر (۲۸ درصد نیاز روزانه)
۹ میلی‌گرم روی (۲۳ درصد نیاز روزانه)
۲۷ میلی‌گرم منگنز (۱۵ درصد نیاز روزانه)
۱۱ میلی‌گرم ویتامین K (12 درصد نیاز روزانه)
۲ میلی‌گرم آهن (۱۱ درصد نیاز روزانه)
۲۳ میلی‌گرم فولات (۶ درصد نیاز روزانه)

مضرات بادام هندی

به جز خواص خوبی که بادام زمینی دارد، سرشار از اگزالات است و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث تجمع و کریستاله شدن اگزالات در بدن شود و عوارضی مانند سنگ کلیه و سنگ صفرا را به دنبال خواهد داشت. افرادی که مشکلات کلیوی و یا مشکلات در کیسه صفرا دارند باید از مصرف بادام هندی خودداری نمایند. بالا رفتن سطح اگزالات در بدن باعث ایجاد کریستال می شود و در نهایت جذب کلسیم را کم می کند. بروز واکنش های آلرژیک مانند خارش، تورم لب و گرفتگی بینی هم جزو عوارض بادام زمینی برای افرادی است که به آن حساسیت دارند.

محصولات جانبی بادام زمینی

در ادامه محصولاتی را معرفی کرده ایم که با بادام زمینی تهیه می شوند:

– کره بادام هندی
جایگزینی عالی برای کره بادام‌زمینی است. این محصول با خیساندن و مخلوط کردن بادام هندی تهیه می‌شود. نمک باید تنها افزودنی به کره بادام هندی باشد. آجیل فروشی اینترنتی هفت مغز طرز تهیه کره بادام هندی را برای شما آماده کرده است.
– آرد بادام هندی
با خشک‌کردن و آسیاب کردن بادام هندی می‌توانید آرد بادام هندی تهیه کنید. سعی کنید آن را با آرد نارگیل یا دیگر آردهای بدون گلوتن برای پخت مافین‌ها، پنکیک‌ها یا سایر خوراکی‌های مشابه ترکیب کنید.
– شیر بادام هندی
اگر از لاکتوز و لبنیات معمولی (پاستوریزه) پرهیز می‌کنید این آشامیدنی جایگزین مناسبی است. می‌توانید آن را جایگزین شیر بادام، شیر نارگیل یا شیرهای لبنی کنید. شیر بادام هندی کمی خامه‌ای‌تر از شیر بادام درختی بوده و فاقد شکر و لاکتوز است.

آلرژی به بادام هندی

بادام هندی و دیگر آجیل های درختی می توانند باعث بعضی از مشکلات و واکنش های حساسیتی در بعضی از افراد گردند. بعضی اوقات واکنش های حساسیتی به آجیل می تواند بری فرد کشنده باشد. اکثر افراد هیچ آلرژی شناخته شده ای نسبت به آجیل ندارند و هیچ گونه واکنش منفی را در خوردن بادام هندی تجربه نمی کنند. اگر به آجیلی حساسیت دارید تا وقتی که واکنش به همه انواع آجیل را تست نکرده اید از مصرذف بادام هندی و دیگر آجیل ها پرهیز نمایید، زیرا آلرژی به یک نوع آجیل معمولا به این معنی است که در موقع خوردن دیگر آجیل ها هم ممکن است واکنش های منفی رخ بدهد.

چنانچه کسی دچار سنگ کلیه است، ممکن است نیاز باشد از خوردن بادام هندی صرف نظر کند یا با دقت مصرف آجیل خود را پایش کند، زیرا بادام هندی به صورت طبیعی دارای اگزالات های قابل حل در معده و روده است که می توانند مشکلات کلیه را بدتر نمایند.


آیا بادام هندی خام سمی است؟

پوست سخت همه بادام هندی های موجود در بازار گرفته شده است زیرا این پوست سمی به حساب می آید اما خود بادام هندی به صورت خام به هیچ عنوان سمی نیست و باید در الویت خرید قرار بگیرد.

آیا بادام هندی موجب واکنش های آلرژیک می‌شود؟

چه بادام هندی وچه آجیل های دیگر ممکن است برای برخی افراد موجب واکنش های حساسیت شود و ممکن است حتی کشنده نیز باشد البته اکثر افراد هیچ نوع واکنش منفی  در هنگام خوردن آجیل ندارند.

مطالب مشابه را ببینید!

انواع گریپ فروت چیست و خواص جالب آن کدام است؟ خواص هلیله سیاه گیاه دارویی؛ کاربردها، خواص درمانی و نحوه مصرف آن خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی تفاوت جو پرک با جو دوسر؛ خواص انواع جو و تفاوت های آنها خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص و مضرات زعفران؛ خواص کلی و درمانی زعفران خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن همه چیز در مورد برنج قهوه ای؛ فواید مزایا و خواص آن خواص برنج سفید؛ ارزش غذایی، مواد معدنی موجود در آن و نحوه طبخ آن