جاهای دیدنی شیراز و لیست جاهای دیدنی معروف با عکس

مکان های گردشگری و زیبای شهر شیراز

ایران یکی از مناطق بکر و دیدنی دنیا به شمار می‌ رود که مکان های دیدنی شیراز از جمله آن است. شهر شیراز بیشتر مقاصد ایرانگردی، مراکز تاریخی و طبیعی ایران را شامل می‌ شود. ایران دارای یک طبیعت چهار فصل با جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه ای است. شهر شیراز دارای تاریخچه به خصوص خود می باشد. یکی از این شهرها که قدمت کهن سالی دارد که سالیانه میزبان بسیار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد؛ لذا با توجه به این نکته بر آن شدیم تا در اینجا شما را مناطق تاریخی و دیدنی شیراز آشنا کنیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

بند بهمن از مکان های دیدنی شیراز

بند بهمن یکی از دست سازه های اجداد ما بوده که به اولین سد جهان نیز معروف است. بند بهمن یکی از مکان های دیدنی شیراز است که در نزدیکی شهر کوار و به فاصله 10 کیلومتری آن قرار دارد.

بند بهمن از مکان های دیدنی شیراز

سازه بند بهمن از سنگ های کوهستانی و سنگ های رودخانه ای ساخته شده که ملاط آن نیز ساروج است که از استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشد؛ چرا که این سازه با گذشت بیش از بیست قرن از ساخت آن هنوز پا برجا بوده و آب منطقه کوار شیراز را این سد تامین می‌کند.

بند بهمن از مکان های دیدنی شیراز


غار گبر از مکان های دیدنی شیراز

هنگامی که از استهبان به سمت شیراز حرکت می‌کنیم، در 30 کیلومتری استهبان یک روستا به نام دهویه وجود دارد که غار شگفت انگیز گبر را در خود جای داده است. یکی از دلایل شگفت انگیز بودن این غار پنهان بودن و حالت استتار آن است به طوری که تا زمانی که به نزدیکی چند متری آن نروید، متوجه وجود این غار نخواهید شد؛ چرا که غار گبر یکی از غارهای دهانه کوچک کشور به شمار می‌رود. این غار درازایی به اندازه 80 متر و عرضی به اندازه 20 متر دارد که در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

غار گبر از مکان های دیدنی شیراز

چنانچه شما در فصل گرما به این مکان بروید متوجه خنک بودن آب و هوای داخل آن خواهید شد که بسیار دلپذیر است. این غار دارای ستون ها و آویزانک های بسیار زیبایی است که قطرات آب از آن ها می‌چکد. در سال های دور زرتشتیان از این غار برای تامین آب آشامیدنی خود استفاده می‌کردند؛ چرا که قطرات آب داخل غار آشامیدنی است و از نشانه های موجود می‌توان به خمره بزرگی اشاره کرد که در آنجا وجود دارد تا از قطرات آب پر شود اما وجود رسوبات معدنی در قطرات آب باعث شده تا این خمره به جزئی از ستون های غار تبدیل شود.

غار گبر از مکان های دیدنی شیراز


دریاچه مهارلو

در 18 کیلومتری شیراز منطقه ای شکار ممنوع وجود دارد که میزبان بسیاری از گونه های جانوری به ویژه پرندگان است. در منطقه بکر یک جاذبه طبیعی و بسیار زیبا وجود دارد که تالاب به همان دریاچه مهارلو نام دارد و به دریاچه صورتی نیز شناخته می‌شود. این مکان سالانه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود می‌کشاند. از عجایب و ویژگی های دیدنی این دریاچه می‌توان به صورتی بود آن اشاره داشت. صورتی رنگ بودن این دریاچه از رشد و وجود جلبکی صورتی رنگ به نان دانالیا می باشد.

دریاچه مهارلو

 تالاب مهارلو که از مکان های دیدنی استان فارس می باشد، علاوه بر گردشگری از نظر اقتصادی و تجاری نیز حائز اهمیت است؛ چرا که از قدیم الایام این دریاچه محلی برای تامین نمک خوراکی میباشد و امروزه نیز با کشف جلبک دانالیا و آرتیمیا که فقط در آب های شور رشد می‌ کنند، در تولید مواد خوراکی و آرایشی و بهداشتی نیز کاربردهای فراوان دارند. پس نتیجه می‌گیریم که این تالاب یک گنج خدادادی و از شگفتی های طبیعت ایران عزیزمان می باشد.

دریاچه مهارلو


تخت جمشید از مکان های دیدنی شیراز

غیر ممکن است که شما یک ایرانی باشید و تخت جمشید را نشناسید. تخت جمشید یکی از آثار باشکوه، عظیم و پر افتخار ایران باستان به شمار می‌رود که آوازه آن در سراسر دنیا پیچیده و ایران را با حکومت هخامنشیان و قوم پارس که بزرگ‌ترین و وسیع ترین حکومت تاریخ بشریت بوده است می‌شناسند. این کاخ عظیم تاریخی که در مرودشت شیراز بنا شده است، بزرگ‌ترین مستندات تاریخ ۲۵۰۰ساله به شمار می‌روند که به بهشتی برای مورخان و تاریخ دان ها تبدیل شده و سالانه میزبان بسیار از دانشمندان و تاریخ دان های جهان میباشد.

تخت جمشید از مکان های دیدنی شیراز

آنچه این مکان را تبدیل به یک بنای با ارزش و دیدنی کرده، وجود سنگ نوشته ها، کتیبه های و نقش و نگارهای موجود در سرستون ها، دیوارها و دروازه های این بنا میباشد اما مهم تر از همه وجود نکات مهندسی عجیب و بسیار پیشرفته که نماد شکوه مهندسی ایرانی در دوران هخامنشیان میباشد؛ چرا که وجود سیستم تخلیه آب و وجود فاضلاب در، همچنین ساخت سنگ تراشه های عظیم با این دقت در دود 25 قرن پیش، یکی از عجایب تاریخ این بنا می باشد.

تخت جمشید از مکان های دیدنی شیراز

اگر شما قصد بازدید از این بنای باشکوه و دیدنی را دارید باید این نکته را در نظر داشته باشید که فصل تابستان برای بازدید مناسب نبوده و شدت گرما به دلیل باز بودن این منطقه و تابش مستقیم نور خورشید بسیار زیاد میباشد؛ لذا زمان مناسب برای سفر به این مکان نیمه دوم سال تا اواخر فروردین میباشد. لازم به ذکر است که شب هنگام این منطقه بسیار سرد بوده و حتما لباس گرم به همراه خود داشته باشید.


ارگ کریم‌ خان

یکی از دیگر آثار ارزشمند تاریخی شیراز ارگ کریم‌خان می باشد که در دل شهر شیراز خودنمایی می‌ کند. این بنای تاریخی که یادگار ارزشمند دوران زندیه و کریم‌خان زند می باشد دارای دیوار های بلند و برج هایی عظیم می باشد که آن را از دیگر اماکن تارخی و گردشگری داخل شهر متمایز می‌ کند. ارگ کریم‌خان از مکان های دیدنی شیراز برای اقامت خانواده سلطنت ساخته شده و اتاق ها و محفل های مجلل بسیاری را در داخل این کاخ ساخته اند.

ارگ کریم‌ خان

این بنا به بزرگی چهارهزار مترمربع می باشد که کاربری نظامی و سلطنتی  یا مسکونی را دارد؛ چرا که از بیرون شاهد برج ها. باروهای 14 متری که در چهارگوشه ارگ بنا شده اند و دیواره های 12 متری که نشان از کاربرد نظامی برای محافظت از خاندان زندیه دارد و از نمای داخل نیز شما را محو در زیبایی معماری آن دوران خواهد کرد.

کریم خانی e1655968890973


بازار وکیل شیراز

تعدد مراکز و اماکن تاریخی، طبیعی، گردشگری و فرهنگی در شیراز باعث شده تا این شهر به یکی از قطب های گردشگری ایران مبدل شود. بازار وکیل شیراز نیز از مکان های دیدنی شیراز به شمار می‌ رود که به دستور پادشاه وقت ایران یعنی کریم‌خان زند ساخته شده و از مشهورترین بازارهای تاریخی ایران و جهان به شمار می‌رود.

بازار وکیل شیراز

همچنین مسجد وکیل و حمام وکیل از دیگر مکان های دیدنی شیراز که به مانند بازار وکیل به دستور کریم‌خان زند ساخته شده و در دل این بازار قرار دارند. بازار وکیل در مرکز شهر شیراز قرار گرفته و در اطراف آن بسیاری از مکان های تاریخی و تفریحی وجود دارند که شما می‌ توانید برای بازدید از آن ها برنامه ریزی نمایید.

بازار وکیل شیراز


موزه پارس

یکی از قدیمی ترین موزه های شیراز و حتی ایران موزه پارس شیراز میباشد که در سال 1314 در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این موزه با عنوان عمارت باغ نظر یا عمارت کلاه فرنگی نیز شناخته می‌ شود. این موزه یک در دوران حکومت زندیه و به دستور مستقیم کریم‌خان زند ساخته شد که در داخل این عمارت، بنایی هشت ضلعی وجود دارد که در دوران زندیه به عنوان یک عمارت سیاسی و امور خارجی کاربرد داشته است و میزبان میهمانانی از جمله سفیران و سرکنسول گران کشورهای مختلف بوده است. اکنون این عمارت به باغ موزه تبدیل شده و آثار تاریخی ارزشمند سیاری را در خود جای داده است.

موزه پارس

یکی از مهم ترین عامل های جذب گردشگران به باغ نظر شیراز یا همان موزه پارس که به جد یکی از زیباترین مکان های دیدنی شیراز به شمار می‌رود وجود معماری بسیار زیبا و چشم نواز عمارت باغ نظر و همچنین وجود اشیا تاریخی بسیار جالب و گران‌ بها میباشد که از دوران پیش از اسلام تا دوران ساسانیان و زندیه را شامل می‌ شود. همچنین مزار خود کریم‌خان زند نیز در این مکان قرار گرفته که نظر بسیاری را برای بازدید از آن جا جلب می‌ کند.

پارس شیراز 7 e1655968930522


موزه تاریخ طبیعی

همان‌ طور که می‌ دانید در جای‌جای سرزمین مان ایران موزه های تاریخ طبیعی وجود دارد اما باتوجه به موقعیت جغرافیایی شیراز و وجود حکومت ها و سلسله های پادشاهی مختلف که مهم ترین آن ها هخامنشان هستند، مسافرانی که به شیراز می‌ روند نباید بازدید از موزه تارخ طبیعی را از قلم بیندازند؛ چرا که با شما در این موزه می‌ توانید با تاریخ زندگی جامعه ایرانی در دوران بیش از اسلام تا کنون را مشاهده کنید که از مهم ترین آن ها دوران حکومت قوم پارس می باشد که متعلق به 25 قرن پیش می باشد.

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی شیراز که با کمک دانشگاه تکنولوژی شیراز در سال 1356 توسعه یافته است دارای بخش های مختلفی از جمله جانورشناسی، حشره شناسی، آناتومی، زمین شناسی و علوم و تکنولوژی را در بر می‌ گیرد. از جذابیت های این موزه می‌ توان وجود تاکسیدرمی موجودات و جتی ماکت موجودات منقرض شده اشاره کرد که  استفاده از همین مدل سازی ها تاریخ گذشتگانمان را برای ما به نمایش می‌ گذارد.

تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز e1655968949167


باغ دلگشا

قطعا تا به حال شما نام باغ دلگشا به گوشتان خورده و مشتاق هستید از این باغ زیبا و مشهور ایرانی دیدن کنید. این باغ که در دوره ساسانیان بنا شده است دارای محیطی بسیار دلباز با آبراهی زیبا در میانه باغ که دنباله آن به بنایی زیبا می‌ رسد اشاره داشت. این باغ با مساحتی هفت و نیم هکتاری میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. این بنا در دوران سلسله های حکومتی بسیاری پابرجا بوده که ساختمان هایی با معماری های دوران ساسانیان، صفویه و قاجاریه در آن به چشم می‌ خورد.

باغ دلگشا

با توجه به این که وجود درختان بهارنارنج در باغ دلگشا که رسما به شهر شیراز شهرت دارند، بهترین فصلی که بازدید از آن بسیار جذاب و به یاد ماندنی خواهد بود فصل بهار می باشد. این باغ به دلیل دارا بودن بناهایی با معماری های دوان مختلف و استخر و آبراه‌ ها و وجود عمارت کلاه فرنگی که یک موزه به حساب می‌ رود برای گردشگران بسیار لذت بخش خواهد بود و لحظات نابی را برای آن ها فراهم خواهد آورد. لازم به ذکر هست که این باغ در نزدیکی مقبره حافظ و سعدی قرار دارد که می‌ توانید به راحتی و در یک بازه زمانی از آن ها نیز بازدید کنید.

باغ دلگشا


باغ ملی

همان‌ طور که می‌ دانید شیراز سومین شهری است که پس از شهر تبریز و شهر تهران شهرداری در آن تاسیس شده است. پس وجود یک شهرداری باعث می‌ شود تا آن شهر مکان ها و لوکیشن های تفریحی بسیاری را در خود داشته باشد؛ چرا که شهرداری به عنوان یک سازمان برای رفاه حال شهروندان و زیباسازی شهر عمل می‌ کند؛ لذا شیراز دارای تعدد باغ و پارک می باشد که باغ ملی از مشهورترین و زیباترین آن هاست.

باغ ملی

باغ ملی شیراز در روبروی آرامگاه حافظ یعنی چهارراه حافظیه قرار دارد و در تمامی ساعات شبانه‌ روز تمامی مردم به صورت رایگان به این باغ زیبا دسترسی دارند. اگر در فصل بهار از این باغ دیدن کنید، بوی بهارنارنج های باغ ملی شما را سرمست خواهند کرد. این باغ علاوه بر آن که محلی برای دورهمی های خانوادگی می باشد، دارای فرهنگسرا، نگارخانه و کانون فکری کودکان و نوجوانان می باشد. شما می‌ توانید از آب‌نماها و المان‌ ها و حتی محیط خود باغ ملی شیراز نهایت لذت را ببرید و این زیبایی بی نظیر را حس کنید.

در این مقاله سعی بر آن شد تا شما را با بخش کوچکی از مکان های تاریخی، طبیعی و گردشگری شیراز آشنا کنیم. اما شیراز مکان های دیدنی و تاریخی بسیاری دارد و شما باید برای سفر به این شهر بسیار زیبا برنامه داشته باشید تا بتوانید از تمامی این مکان ها دیدن کنید.

Garden melli shiraz 1 e1655968999704

مطالب مشابه را ببینید!

جاذبه های گردشگری ناشناخته در ایران مکان های گردشگری چابهار؛ 25 مکان تفریحی و دیدنی این شهر زیبا مکان های دیدنی ارومیه؛ از پیست اسکی تا بازار تاریخی، دریاچه ها و پارک ملی سه سو معرفی 20 جاده زیبا در ایران؛ نگاهی به زیباترین جاده های ایران با تصاویر کدام هتل‌های 5 ستاره کیش ارزان‌ترند؟ پرواز از شهر های زیبای ایران به کیش جزیره دلفین ها این رستوران های هتل خواجو اصفهان را از دست ندهید! مکان های خنک برای سفر در تابستان؛ مسافرتهای تابستانی به مکانهای خنک حقایق جالب درباره تخت جمشید؛ عجایب و دانستنی های این مکان تاریخی بازدید از این نقاط خاطراتی تازه و جدید را در ذهنتان به ثبت می‌ رساند