جاهای دیدنی اصفهان + مکان های معروف تاریخی و تفریحی نصف جهان با تصاویر

معرفی مکان های تاریخی، تفریحی و دیدنی شهر اصفهان با تصاویر آنها

اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری ایران است که به نصف جهان مشهور است. مرکز استان اصفهان، شهر اصفهان است و سومین شهر پرجمعیت ایران بعد از تهران و مشهد به حساب می آید. اصفهان یکصد و شصت و پنجمین شهر پرجمعیت در جهان و نهمین شهر پرجمعیت در باختر آسیا به حساب می آید. این شهر سه بار (در دوران تاریخی مختلف) پایتخت ایران بوده است. شهر اصفهان در زمان صفویان بسیار رونق گرفت و پایتخت ایران بود. در این شهر بناهای زیاد و متعددی به چشمی می خورد که بعضی از آنها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو ثبت شده اند.

شهر زیبای اصفهان دارای معماری زیبای ایرانی است و دارای پل های سرپوشیده، مسجدها و مُناره‌های خاص می باشد. از جمله آثار معروف شهر اصفهان می توان به منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو، کاخ چهل ستون، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله و بسیاری از اماکن تاریخی دیگر اشاره نمود.

چنانچه قصد سفر به شهر اصفهان را دارید در ادامه مکان های تاریخی، گردشگری و تفریحی این شهر را به همراه تصاویر آنها آماده کرده ایم با ما همراه باشید.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان با تمام خصوصیات خاصی که دارد، بدون ‌شک یکی از کلیدی ترین مکان های دیدنی اصفهان محسوب می شود. این میدان در قدیم با نام «میدان شاه» مشهور بود که بعد از شروع انقلاب در ایران نام آن به «میدان امام» تغییر یافت. میدان امام، دارای فضایی مستطیلی با 560 متر طول و 170 متر عرض است که آماده کردن آن و ساختمان های حول آن، سال ‌ها به طول انجامید. نقش جهان، دومین میدان عظیم جهان می باشد که به عنوان مکانی جذاب در اصفهان دارای شهرت جهانی می باشد.

میدان نقش جهان که قدمت آن به زمان صفویه باز می گردد، در قدیم محلی برای برگزاری جشن‌ ها و بازی های مختلف بوده است، در سال 1313 در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت و در سال 110 جزو نخستین آثار ایرانی بود که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. میدان نقش جهان، مکان زیبایی است که مملو از جزئیات است. مجموعه‌ ای از بناهای تاریخی از جمله مسجد جامع عباسی، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله در این میدان واقع شده اند.

میدان نقش جهان

آنچه در نگاه نخست در میدان نقش جهان خواهید دید، یک زمین بسیار سرسبز است که  دارای حوض بزرگ پر از آب و فوار‌ه‌ های زیبایی است که برای بازدید کنندگان و مردم بومی اصفهان بسیار جذاب است. صدای چرخ درشکه ‌ها که حول میدان به افراد سواری می‌ دهند با صدای فواره آمیخته شده است.

اطراف میدان، بازارها و حجره‌ هایی وجود دارد که اغلب آن ها مغازه‌ های سوغاتی‌ فروشی یا کافه و رستوران های قدیمی هستند. بوی غذا از یک سو، بوی دلپذیر قهوه از سوی دیگر، گردشگران را سمت خود جذب می کنند. انگار که تمام زیبایی های دنیا در این میدان جمع شده اند.


پل خواجوی اصفهان

پل خواجوی اصفهان

معمولا پل محل عبور است، اما پل خواجو یکی از دیدنی ‌های شهر اصفهان است که اغلب محلی جهت توقف است تا عبور کردن!

پل خواجو به فرمان شاه عباس دوم در زمان صفوی روی زاینده ‌رود بنا شد. این پل، یک پل معمولی نبود؛ قسمتی از آن به عنوان منطقه ای برای اقامت شاه بنا شده بود و هم ‌زمان مثل سد، شرایط تنظیم جریان آب را در زمان گذشته فراهم می کرد.

پل خواجوی اصفهان

پل خواجو، پلی با 132 متر طول، 13 متر عرض و 5/7 متر معبر است که اسامی متفاوتی دارد. اما دلیل اصلی این اسم گذاری، این است که در محله خواجو واقع شده است. در طراحی پل خواجوی اصفهان اصل تقارن به شکلی رعایت گردیده است که آن را به یکی از جاذبه های توریستی اصفهان مبدل نموده است.

قدم زدن روی پل خواجو در زمان غروب آفتاب یا در تاریکی شب که چراغانی می گردد، تجربه لذت بخشی است که باید حتما تجربه کنید. فضای رمانتیک و زیبای این پل در زمان غروب، درون ‌مایه شعر بعضی از شاعران از همچون صائب تبریزی بوده است.


بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان به همراه سردر قیصریه از قدیم دارای شهرت زیادی بوده است. اسم دیگر بازار قیصریه، بازار سلطانی می باشد که در قدیم به عنوان یکی از عظیم ‌ترین بازارهای ایران و خاورمیانه محسوب می شده است.

این بازار از سردر قیصریه آغاز می گردد، از بازار چیت ‌سازها عبور می کند و به بازار دارالشفا ختم می گردد.

سردر قیصریه دارای کاشی ‌کاری‌های بسیار زیبا و نقاشی‌های کهن به قلم رضا عباسی، از ناقوس دیر هرمز و… مزین گردیده است. این سر در دارای اهمیت تاریخی زیادی در ایران است.

بازار قیصریه اصفهان

اگر بخواهیم از چند راسته‌ با اهمیت بازار قیصریه اصفهان نام ببریم، باید به راسته‌‌ مقصود بیک، سماورسازها، بازار عریان و… اسم ببریم که جهت گشت‌ و گذار در همه این راسته ‌ها باید حسابی وقت خود را خالی کنید.

خیلی از جهانگردان همچون ناصرخسرو و شاردن، در طی تاریخ در سفر خود به شهر اصفهان، بازار قیصریه بازدید کرده اند و از آن به عنوان یکی از مکان های دیدنی اصفهان یاد نموده اند.


کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو یکی از جاذبه های دیدنی شهر اصفهان است که نباید به آسانی از بغل آن بگذرید. توصیه می‌ کنیم پیش از بازدید از این بنا، حتما مطالعه ای درباره خصوصیات آن داشته باشید، به دلیل اینکه امکان است در دید اول و بی اطلاع قبلی جزئیات و زیبایی های این بنای شگفت انگیز را نبینید.

کاخ عالی قاپو دارای یک بنای شش طبقه است که 47 متر ارتفاع دارد و طبقات آن به وسیله ی تعدادی پله مارپیچ به یکدیگر راه می یابند. این کاخ در زمان صفوی، به فرمان شاه عباس اول در بخش غربی میدان امام بنا شد و در طول سال‌ های بعد در زمان شاه عباس دوم و شاه سلیمان کامل شد.

نکته قابل توجه درباره عالی قاپو این است که تعداد طبقات این کاخ از جهت ‌های گوناگون متفاوت می باشد. به این معنی که هنگامی از روبرو به آن می نگرید دو طبقه، هنگامی از بغل به آن نگاه می‌ کنید سه طبقه و زمانی که از پشت به آن می نگرید، پنج طبقه میباشد، ولی در اصل کاخ عالی قاپو دارای شش طبقه است.

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو که در زمان قدیم به قصر دولتخانه معروف بود، دارای یک ایوان بسیار زیبا و بزرگ با 18 ستون چوبی است که در قدیم مخصوص تماشای مسابقات و مراسمات صفویان بود. درست است که اکنون خبری از مسابقات و مراسم‌ های قدیمی در میدان نقش جهان نیست، اما گردشگرانی که از کاخ عالی قاپو دیدن می کنند می‌ توانند از این شرایط استفاده نمایند و از ایوان، منظره بسیار دیدنی میدان نقش جهان را نظاره گر باشند.

از دیگر زیبایی ها و جذابیت ‌های این کاخ، معماری و تزئینات زیبایی است که درهر طبقه وجود دارد که با نقاشی ‌های خاص نقاش ایرانی، رضا عباسی، به چشم می‌ آید. از بین تمام طبقات هم، یک طبقه است که به راحتی نباید از کنار آن گذشت.


اتاق صوت

اتاق صوت

اتاق صورت یا همان اتاق موسیقی در عالی قاپو یکی از مکان های گردشگری اصفهان به حساب می آید. طراحی این اتاق و گچ‌ بری‌ها به شکلی است که صدا به شکل آکوستیک بی هیچ انعکاسی در کل کاخ پخش می شده و مکانی جهت نواختن موسیقی توسط هنرمندان بوده است.


سی و سه پل

سی و سه پل

سی و سه پل از مکان های دیدنی در شهر زیبای اصفهان است که در قدیم به عنوان یکی از پل ‌های درجه اول در دنیا به حساب می آمده است. این پل در قرن یازدهم به فرمان شاه عباس صفوی به دست الله ورد خان به روی زاینده رود بنا گردید. از اسامی دیگر سی و سه پل می شود به پل الله وردی خان و جلفا اشاره نمود.

اگر به اصفهان مسافرت نمودید، روی سی و سه پل مقداری توقف نمایید و از منظره زیبای زاینده رود لذت کافی را ببرید. البته که سی و سه پل در طی  شب هم با نورپردازی بسیار دیدنی، جذاب و زیباست.


کاخ چهلستون

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون در زمان صفوی به فرمان شاه عباس اول بنا شد و در زمان شاه عباس دوم کامل شد. باغ محصوری به ابعاد 230 متر در 280 متر که در بین آن یک ساختمان و استخری عظیم بنا گردیده است. در بین مکان های دیدنی اصفهان، کاخ چهلستون به دلیل معماری ایرانی و خارجی، باغ زیبای سرسبز و زیبایی که دارد، مورد توجه زیادی قرار گرفته است و علاوه بر اینکه اسم آن در فهرست آثار ملی ثبت گردیده، در میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

کاخ چهلستون اصفهان تنها دارای 20 ستون چوبی است. دلیل این اسم گذاری، انعکاس نمای بیرونی ساختمان در آب است که موجب می شود که تعداد ستون‌ ها دوبرابر دیده شود. انعکاس کوشک در طی روز و شب در آب، تجربه‌ ای است که خوب است آن را تجربه نمایید.

کاخ چهلستون

از ورودی، باغ، استخر و نمای بیرونی کاخ چهلستون که بگذریم، تازه به فضای درونی آن می ‌رسیم که جهت تعریف از آن فرصت کمی وجود دارد. معماری درونی ساختمان هم مثل فضای بیرونی کاخ بسیار دیدنی است. در تالار اصلی کاخ، شش  عدد تابلوی نقاشی زیبا وجود دارد که با استفاده از رنگ ‌های طبیعی از اتفاقات مهم تاریخی آن زمان نقاشی شده است.

همچنین در یک قسمت از این کاخ، موزه ای وجود دارد  که در آن کتاب ها و دست‌ نوشته‌ های زمان قدیم، نسخ خطی و اشیای با ارزش قدیمی نگه ‌داری می گردد و لذت بازدید از این جاذبه دیدنی اصفهان را برای بازدیدکنندگان کامل می ‌کند.


مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله از مکان های دیدنی در شهر اصفهان است که از حیث معماری اهمیت بسیاری دارد. این مسجد در قرن 10 هجری، به فرمان شاه عباس اول در زمان صفوی بنا شد که تکمیل شدن آن 17 سال زمان برد. حاصل 17 سال سعی و تلاش در بنا نمودن این مسجد، مسجدی ویژه با گنبدی زیبا و محرابی دیدنی بود که به دست معمار معروف ایرانی، محمدرضا اصفهانی طراحی گردیده بود.

این مسجد از مکان های دیدنی اصفهان به حساب می آید که هنگامی که وارد میدان نقش جهان می شوید، در دید نخست با عظمت و زیبایی‌ ای این مسجد روبرو می شوید.

سقف و تمام دیوارهای  این مسجد با کاشی ‌های معرق و خطاطی های ثلث با هنرمندی علیرضا تبریزی عباسی، مزین گردیده است. معماری این مسجد به شکلی است که همچنان پس از گذشت این همه سال، یکی از شاهکار های معماری ایرانی- اسلامی محسوب می شود.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله دارای دو خصوصیت بسیار ویژه است که آن را از سایر مساجد متمایز می کند:

یک اینکه  این مسجد بر خلاف همه مساجد،  فاقد مناره است. یعنی در صورتی که از فاصله دور به گنبد بنگرید، به شکل تک و تنها در آسمان خود نمایی می کند. البته که این گنبد به اندازه ای جذاب و دیدنی است که یکه و تنها، بی آنکه به مناره نیاز داشته داشته باشد، جزو دیدنی ترین گنبدهای دنیا به شمار می ‌رود.

مورد دوم اینکه  این مسجد حیاط ندارد و بازدید کنندگان به وسیله چند پله، به طور مستقیم وارد مسجد می ‌شوند.


مسجد امام

مسجد امام

مسجد جامع که به اسامی مسجد شاه و مسجد امام نیز معروف است، در زمان صفوی به فرمان شاه عباس اول بنا شد. مسجد امام یکی از مکان های دیدنی اصفهان به حساب می آید که  به همراه میدان نقش جهان در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است.


کلیسای وانک

کلیسای وانک

کلیسای وانک همچون نگینی درخشان در مرکز اصفهان است. معماری جذاب و زیبا، نقاشی‌ های خاص و قدمت این کلیسای، موجب شده است این اثر تاریخی را از دیگر کلیساهای موجود در ایران متمایز نماید. در طی سالیان طولانی، کلیسای وانک سیر تکاملی را از سر گذارنده است و اضافه شدن قسمت های مختلف به ساختمان آن، بر اهمیت آن اضافه کرده است.

امروزه کلیسای وانک اصفهان، جایگاه بسیار خوبی در بین ارمنی های اصفهان دارد و در تمام جهان نیز معروف است. در بازدید از این کلیسای زیبا در شهر اصفهان، می ‌توانید ساعت‌ های زیادی از نظاره کردن جذابیت ‌های قسمت های متعدد کلیسای وانک لذت ببرید.


مدرسه چهار باغ

مدرسه چهار باغ

مدرسه چهارباغ که روایت است در گذشته مسجد نیز بوده است، در زمینی به مساحت 860 متر مربع بنا شده است. این مدرسه  دارای کاشی ‌کاری ‌های بسیار جذابی است. در قسمت شرقی مدرسه چهار باغ، کاروان سرایی واقع شده است که حدود سه قرن قبل، مکانی جهت اقامت مسافران بوده است. در گذشته اسم این کاروان ‌سرا «کاروانسرای مادر شاه» بوده است؛ اما اکنون آن را به مهمان ‌سرایی به نام مهمان‌ سرای عباسی مبدل نموده اند و می شود آن را یکی از دیدنی ترین خاص ترین اقامتگاه‌ های اصفهان به حساب آورد. این مدرسه در تاریخ 16 دی ماه ۱۳۱۰ به شماره‌ی ۱۱۶ در لیست آثار ملی ایران به ثبت شد.


باغ پرندگان 

باغ پرندگان 

باغ پرندگان اصفهان، یکی از جذاب ترین باغ‌ های پرندگانی است که در ایران وجود دارد که دارای مساحتی بیش از بر 45 هزار متر مربع، از حدود سه هزار قطعه در 140 گونه پرنده محافظت می ‌کند. باغ  پرندگان در 3 کیلومتری  بخش غربی پل وحید اصفهان واقع شده است و در سال ۱۳۷۵ با تلاش شهرداری شهر اصفهان بنا شد. محوطه‌ درونی این باغ با کار هایی که روی آن انجام ‌شده، علاوه بر فراهم نمودن احتیاجات زیست ‌محیطی پرندگان، جهت لذت بردن بازدید کنندگان نیز مکانی زیبا و دیدنی ایجاد کرده است. بر روی این باغ، سقفی از تور گذاشته اند که مساحت آن 30 هزار متر مربع بوده و روی ۱۶ ستون با ارتفاع 23 تا 26 متر قرار گرفته است.

مطالب مشابه را ببینید!

کوهنوردی در زمستان؛ اصول کوهنوردی، نکات ایمنی و لباس مناسب در فصل سرد مهم ترین نکات بهداشتی در هواپیما برای پیشگیری از بیماری ها جلوگیری از یخ زدن ماشین در زمستان؛ قسمت هایی از خودرو که یخ میزنند و پیشگیری از آن تجهیزات مورد نیاز دوچرخه سواری از کلاه ایمنی و عینک گرفته تا لباس مناسب سایت خارجی راهنمای سفر مناطق دیدنی اسکاندیناوی؛ راهنما و نکات سفر به مناطق گردشگری اسکاندیناوی لیست تجهیزات اسکی؛ از عینک تا چوب اسکی و اطلاعات درباره فواید اسکی کردن هتل 5 ستاره قصر طلایی مشهد اصول کمپ زدن و نکات کمپینگ؛ تجهیزات مورد نیاز و نکات ضروری مسافرت با موتور؛ تمام شرایط و نکات مهم برای سفر با موتور سیکلت