مکان های دیدنی بوشهر و جاهای ویژه گردشگری با عکس

مکان های گردشگری و دیدنی بوشهر

در ادامه تعدادی از مکان های دیدنی بوشهر به شما معرفی خواهد شد که می توانید در صورت مسافرت به این شبه جزیره زیبا از دیدن آنها لذت ببرید.

در ادامه ویدیویی از بازار شهر بوشهر را از کانال Hirad Ghasemi در یوتیوب ارائه کرده ایم با ما همراه باشید.

استان بوشهر یکی از شهرهای بندری کشور و  از استان های جنوبی ایران است که در قسمت شمالی آب های نیلگون خلیج فارس پدید آمده است.

شبه جزیره بوشهر بیش از ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد و به دلیل سواحل بکر و دیگر جاذبه های طبیعی و تاریخی اش به عنوان یکی از جذاب ترین و گردشگری شهرهای کشور شناخته می شود.

گنبد نمکی جاشک در استان بوشهر

گنبد نمکی جاشک در استان بوشهر

این گنبد نمکی که در روستای گنخک به وجود آمده از بزرگترین و زیباترین گنبد های نمکی در خاورمیانه است.

این گنبد حدود پانزده سال است که تحت مراقبت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد و با مدیریت این سازمان به ثبت رسیده است.

گنبد نمکی جاشک در استان بوشهر

از اصلی ترین ویژگی های خاص و متفاوت این گنبد نمکی نوع نمک های آن است که آن را با دیگر کوه های نمکی متمایز کرده است.

همچنین این کوه نمکی دارای شکل متفاوتی از گنبدها، غارها و بلورهای منحصر به فرد و کم نظیر است و آبشارهای زیبای آن گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.

مطلب مشابه: مکان های دیدنی مازندران + لیست جاهای تفریحی و شهرهای زیبا


عمارت ملک، خانه غنی ترین مرد بوشهر

عمارت ملک، خانه غنی ترین مرد بوشهر

این عمارت تاریخی در فاصله ای 6 کیلومتری از استان بوشهر ساخته شده است. عمارت ملک در دوران قاجاریه ساخته شده است و قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد. محمد مهدی ملک التجار صاحب این عمارت، از تجار بنام و بسیار ثروتمند بوشهر بوده است و این بنا که روزی وی در آن زندگی می کرد به وسیله معماران فرانسوی ساخته شده است.

عمارت ملک، خانه غنی ترین مرد بوشهر

تمامی این بنای تاریخی با تجهیزات و مصالح ساختمانی بومی ساخته شده است و شکل آن به سبک خانه های کهن خلیج فارس بنا شده است. این عمارت، قسمت های متنوعی دارد و متشکل از سالن دیدار رسمی، سالن مهمانی ها و پذیرایی شخصی در طبقه بالا، شاه نشین و اتاق ها و ایوان های متنوع و همچنین چند حیاط تو در تو و بلند است.

این ساختمان در سالیان بعد پس از اشغال به دست انگلیسی ها به مرکزی نظامی مبدل شد. در سالهای پایانی حکومت رضا شاه عمارت ملک به عنوان یک خوابگاه نظامی بزرگ مورد استفاده قرار می گرفت.


مسجد جامع بردستان در استان بوشهر

مسجد جامع بردستان در استان بوشهر

در استان بوشهر نیز همانند بسیاری از مناطق ایران مساجد متعددی وجود دارد که به استان شکلی اسلامی می دهند. در فاصله ای حدود دو ساعت با مرکز استان بوشهر، مسجد جامع زیبایی در روستایی به نام بردستان قرار دارد که با نام همین روستا نیز نام گذاری شده است.

مسجد جامع بردستان در استان بوشهر

بیشتر باستان شناسان این مسجد را به عنوان یکی از قدیمی ترین بناهای ساخته شده در دوران اسلامی ایران می شناسند. مسجد بردستان نشانه ای از هنر ایرانیان در ساخت بناهای این چنین عظیم است و هنر دست ایشان را به تصویر می کشد. این بنا از سالیان گذشته تا کنون چندین دفعه مرمت گردیده است و مرتبه پایانی این بازسازی ها به “حیدر خان دشتی” حدود دو قرن گذشته برمیگردد.

نوشته هایی به زبان کوفی و عربی که روی دیوارهای این مسجد وجود دارد که به آن جلوه و شکوه ویژه ای میبخشد تا همواره مورد توجه بسیاری از افراد قرار گیرد.

مطلب مشابه: مکان های دیدنی تهران | معرفی بهترین جاهای تفریحی تهران با عکس


goor dokhtar 2 e1660464112361

آرامگاه گور دختر در دشتستان

آرامگاهی سنگی در استان بوشهر و روستای دشتستان ساخته شده است که گور دختر نامیده می شود. تاریخ ساخت گور دختر به دوران هخامنشیان در قرن ها پیش بازمی گردد و شکل ظاهری آن مشابه با نمونه کوچکتر از مقبره کوروش کبیر است.

گور دختر متشکل از قطعه سنگ های بزرگ مستطیل شکل است که به صورت کاملا سطحی ساخته شده اند و توسط بست هایی از جنس فلز با یکدیگر اتصال پیدا کرده اند. این بنا مانند دیگر بناهای مشابه در دوران هخامنشیان بدون هیچ گونه ملاتی ساخته شده و خالصاً از سنگ میباشد.

این بنا، آرامگاه و گوری برای زنان هخامنشیان بوده است که نظریه های مختلفی درباره صاحبان این مقبره وجود دارد. برخی از تاریخ شناسان بر این عقیده اند که آرامگاه آتوسا مادر کوروش، ماندانا خواهر کوروش و همچنین دختر کوروش در این مکان قرار دارد و بسیاری از دختران دربار کوروش در اینجا آرمیده اند.

گور دختر که قدمتی چندین هزار ساله دارد یکی از مکان های دیدنی معروف در بوشهر است که می توانید در صورت سفر به آنجا حتما از آن دیدن کنید.


خلیج نایبند، رویایی ناب و بکر

خلیج نایبند، رویایی ناب و بکر

در میان نخل های عسلویه، بید خون و هاله خلیجی از آب های خلیج فارس قرار گرفته است که آن را خلیج نایبند نامیده اند. نایبند متشکل از سواحلی بسیار خوش رنگ و زیباست که همواره گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. سواحل این خلیج، هم به صورت ماسه ای و هم به صورت صخره ای هستند و ارتفاع مناطق صخره ای آنها گاهاً به ده متر نیز می رسد.

خلیج نایبند، رویایی ناب و بکر

بکر و ناب بودن این خلیج و همچنین سکوت و آرامشی که همواره در آغوش سواحل آن وجود دارد می تواند به صورت سدی در برابر بسیاری از مشکلات و دغدغه های شما ظاهر شود و ساعات طولانی پر آرامشی را برای شما رقم بزند.

پوشش گیاهی بسیار قوی و زیبا و تنوع انواع جانورانی که در این منطقه زندگی می کنند نیز یکی از اصلی ترین دلایل شهرت و محبوبیت این مکان است که دیدن آنها می تواند سفری بسیار لذت بخش را برای شما به ارمغان بیاورد.

مطلب مشابه: جاهای دیدنی شیراز و لیست جاهای دیدنی معروف با عکس


موزه رئیسعلی دلواری در استان بوشهر

موزه رئیسعلی دلواری در استان بوشهر

رئیسعلی دلواری جنگجوی تنگستان، خانه ای داشت که در این زمان تبدیل به موزه ای شده است و نشانگر رشادت های جنگجویان ایران زمین و نیز بومیان شهر بوشهر می باشد.

عمارت این موزه در دوران قاجاریه ساخته شده است و از آن زمان چندین مرتبه مرمت و بازسازی هایی روی آن انجام گردیده است. موزه رئیسعلی دلواری در زمان فعلی نیز یکی از اصلی ترین مکان های دیدنی و باستانی بوشهر می باشد. هر قدم در این موزه خاطراتی از جنگ جهانی اول را به تصویر می کشد و شما را به حال و هوای آن روزها باز می گرداند.

موزه رئیسعلی دلواری در استان بوشهر

در این موزه ویترین های شیشه ای وجود دارد که محل قرارگیری سلاح های زنم زده و کهنه آن روزها است و توجه افراد زیادی را به سمت خود جلب می کنند. در این موزه که روزی خانه رئیسعلی دلواری بود حتی وصیت نامه وی نیز قرار داده شده است که دیدن آن و خواندنش خالی از لطف نیست.

اگر روزی به بوشهر مسافرت کردید؛ توصیه میکنیم حتما از این مکان باستانی که نشانگر تاریخ و فرهنگ مردمان غیرتمند کشورمان است؛ دیدن نمایید.


بازار بوشهر، جلوه ای از بافت قدیمی

بازار بوشهر، جلوه ای از بافت قدیمی

این بازار در دوران قاجاریه بنا شده است و نشانگر بافت قدیمی این شهر است. معماری زیبای این بازار همواره افراد بسیاری را به سمت خود جذب می کند. این بازار متشکل از یک راهروی طویل است که بیش از ۲۴۰ مغازه در آن به وجود آمده است. نور و تهویه هوای این بازار به وسیله نورگیرهای متعددی که در اطراف آن قرار دارد انجام می گیرد.

بازار بوشهر، جلوه ای از بافت قدیمی

فروش کالا های مختلفی در این بازار به راه است و از ادویه جات تا پارچه و انواع صنایع در این بازار موجود است. این بازار در حدود ۱۶ سال پیش در فهرست میراث ملی کشور ثبت گردیده است. شما می توانید در صورت مسافرت به شهر بوشهر به این بازار نیز سری بزنید و به صورت رایگان در مدت زمان اندکی از معماری شگفت انگیز و جذاب آن دیدن فرمایید.

مطلب مشابه: مکان های دیدنی جزیره کیش | معروف ترین جاهای کیش و جاذبه های خاص با تصاویر


مدرسه سعادت، جلوه گاه دانش و معرفت

مدرسه سعادت، جلوه گاه دانش و معرفت

این مدرسه در دوران قاجار تاسیس شده است که در زمان خود یکی از معدود مدارسی بود که همگام با فرهنگستان علوم تهران به تاسیس رسید. پدید آوردن ابتدایی ترین مدرسه مدرن در جنوب کشور در این بندر یکی از اصلی ترین تغییرات فرهنگی در دوران قاجار در آن منطقه به شمار می رود.

چندی از بزرگان فرهنگ و هنر ایران زمین فارغ التحصیل از این مدرسه بوده اند و فراگیری علم و دانش خود را از این محل آغاز کرده اند. روز تاسیس این مدرسه در تقویم کشور به عنوان روز ملی “بوشهر” ثبت گردیده است و یازدهم بهمن ماه نشانگر این روز در تقویم کشور می باشد.

مدرسه سعادت، جلوه گاه دانش و معرفت

مدرسه سعادت که محبوبیت و شهرت فراوانی هم دارد سالهاست که به یکی از مراکز فرهنگی تاریخی تبدیل شده است و سالیانه گردشگران بسیاری را از مناطق مختلف به خود جذب میکند. این مدرسه چندی پیش در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسید و توصیه می کنیم در صورت سفر به بوشهر بازدید از آن را از قلم نیندازید.


دشت های سبز، پردیسی در بوشهر

دشت های سبز، پردیسی در بوشهر

اگر از شهر بوشهر به سمت برازجان حرکت کنیم؛ پس از مدتی آرام آرام دشتی پهناور و گسترده در مقابل خود میبینیم که انتهای دره های آن به سوی زاگرس راه می یابند. این دشت ها تا آن جایی که از دیده انسان بر می آید سراسر پوشیده از نخلستان های سرسبز و راه های پر پستی بلندی هستند که شاخه ای از رودهای همیشه در جریان دالکی و شاپور در آنها به راه افتاده است و زمین تشنه را سیراب می کند.

دشت های سبز، پردیسی در بوشهر

پس از پیمودن نخلستان های همیشه سبز کاروان سرای مشیر که به نام دژ برازجان نیز مشهور است در مقابل چشم هایتان ظاهر می شود. این مکان در سال 1259 هجری شمسی یعنی حدود دو قرن پیش به امر میرزا برازجان بنا گردید و در دوران قاجاریه از آن به عنوان کاروان سرا استفاده میشده است.

در طی سالهای بعد نیز این بنا به تدریج به عنوان دژ و زندان مورد استفاده قرار گرفت. این بنا در دورانی خاص به شدتی از مخوف و ترسناک بودن رسید که به آن جهنم برازجان نیز می گفتند.

جمع بندی

در این مطلب تعدادی از مکان های دیدنی بوشهر را به شما معرفی کردیم. امیدواریم به بوشهر سفر کرده و از دیدن این مکان ها لذت ببرید.

مطالب مشابه را ببینید!

مکان های گردشگری دزفول؛ لیست 20 جای دیدنی و تفریحی دزفول زیبا جاذبه های گردشگری ناشناخته در ایران مکان های گردشگری چابهار؛ 25 مکان تفریحی و دیدنی این شهر زیبا مکان های دیدنی ارومیه؛ از پیست اسکی تا بازار تاریخی، دریاچه ها و پارک ملی سه سو معرفی 20 جاده زیبا در ایران؛ نگاهی به زیباترین جاده های ایران با تصاویر کدام هتل‌های 5 ستاره کیش ارزان‌ترند؟ پرواز از شهر های زیبای ایران به کیش جزیره دلفین ها این رستوران های هتل خواجو اصفهان را از دست ندهید! مکان های خنک برای سفر در تابستان؛ مسافرتهای تابستانی به مکانهای خنک حقایق جالب درباره تخت جمشید؛ عجایب و دانستنی های این مکان تاریخی