مکان های دیدنی شهر تبریز (معرفی 25 مکان معروف تبریز با عکس و مشخصات)

جاهای تفریحی و مکان های دیدنی و معروف تبریز

تبریز بزرگ ترین شهر شمال غربی در ایران است. شهری سرسبز و دارای آب و هوای سرد و کوهستانی! در شهر تبریز مکان های دیدنی متعددی وجود دارد، از سازه های تاریخی گرفته تا مکان های دیدنی دیگر و مناظر طبیعی بسیار زیبا که این استان پیش روی مسافران قرار می دهد. اگر تصمیم سفر به تبریز را دارید با ما همراه باشید تا با این شهر و مکان های دیدنی آن آشنا شوید و بتوانید جهت اقامت خود در تبریز برنامه ریزی کنید.

بازار بزرگ

بازار بزرگ

یکی از مهم ترین مکان های بازدید برای  افراد در شهر تبریز، بازدید از بازار آن است. بازار تبریز دارای یک کیلومتر مساحت است و عظیم ترین بازار سرپوشیده در دنیا است. یکی از دیدنی ترین بازارهای ایران است که در لیست میراث تاریخی یونسکو نیز ثبت شده است. این بازار در زمان جاده ابریشم دارای اهمیت تجاری زیادی بوده است و بعد از آن در دوران پادشاهی صفویان رونق زیادی گرفت. این بازار در سال 1192 هجری قمری به علت زلزله ویران شد ولی طولی نکشید که  به دست نجفقلی خان دنبلی مرمت شد. بازار بزرگ، دارای مدرسه، مسجد و کاروان سراهای زیادی است که با نما های آجری و طاق های دیدنی بنا شده اند و بر جذابیت های آن اضافه کرده اند.


مسجد کبود (مسجد جهانشاه)

مسجد کبود (مسجد جهانشاه)

مسجد کبود در دوران ابومظفر جهان شاه به فرمان دخترش صالحه در قرن نهم هجری ساخته شد. متاسفانه این مسجد نیز در زلزله 1192 هجری بسیار آسیب دید، تنها ایوان و ورودی اصلی آن از ویرانی در امان ماندند و بیش تر قسمت های آن در 40 سال گذشته مرمت شدند. این باقی مانده ها هرچند کم ولی شاهدی بر جلال و زیبایی مسجد کبود هستند. بر کاشی های ایوان مسجد می توانید طرح های آبی که مسجد کبود نام خود را از آن وام گرفته است نظاره کنید. داخل مسجد انواع خطاطی های جذاب و هنرمندانه نیز وجود دارد. مرمت کاشی کاری داخلی و خارجی مسجد همچنان ادامه دارد.


ارگ تبریز (علیشاه)

ارگ تبریز (علیشاه)

ساختمان اصلی ارگ به قرن هشتم باز می گردد. مقصود از بنای این ارگ، ساخت مسجد بود که با ریزش سقف موقع ساخت و مرگ علیشاه، نیمه کاره ماند. در موقع جنگ بین ایران و روسیه سال این بنا نیمه کاره را به دیواره نظامی تبدیل نمودند. در سال های کنونی اغلب قسمت های این سازه ویران شدند. اکنون فقط دیوارهای شبستان آن باقی مانده است.


مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

این مکان از دوران تاسیسش در زمان سلجوقیان، مسجد جامع شهر تبریز بوده و اطراف آن بازار تبریز بنا شده است. این مسجد قدیمی نیز مثل خیلی از بناهای تبریز، از زلزله های این شهر در امان نمانده است  و دچار ویرانی هایی شده است و چندین بار مورد مرمت قرار گرفته است. در نتیجه آن چه امروز نظاره می کنید تلفیق خاصی از معماری کلاسیک با مدرن است.


موزه آذربایجان  تبریز

موزه آذربایجان  تبریز

این موزه در حوالی مسجد کبود واقع شده است. در سال 1308 نمایشگاهی از سکه های تبریز بر پا گشت پس از آن تا سال 1338 به طول انجامید تا این مکان به موزه آذربایجان تبدیل شود و سرانجام در سال 1342 ساختمان آن افتتاح شد. در این موزه ۱۲۰۰ عتیقه جات وجود دارد که تعداد کمی از آن نشان داده می شود. کهن ترین آن ها مربوط به عصر آهن است. این موزه هم اکنون دارای سه سالن نمایش به ابعاد ۳۷ در ۱۲ متر و چند اتاق و کتابخانه، یکی از بزرگ ترین موزه های کشور به حساب می آید.


مقبره الشعرا تبریز

مقبره الشعرا تبریز

تاریخ این قبرستان به قبل از قرن هشتم هجری باز می گردد. این قبرستان نیز از بلایای طبیعی در امان نماند و بعد از ویران شدن تا سال ۱۳۵۰ هجری تقریبا متروکه ماند. در آن سال مسابقه طراحی معماری این مکان آن برگزار گردید. غلام رضا فرزان مهر موفق شد برنده این مسابقه شود و هم اکنون آن طرح یکی از نمادهای تبریز می باشد. در هشتصد سال قبل بیش از ۴۰۰ فرد معروف و عمدتا شاعر در این محل به خاک سپرده شده اند که معروف ترین آن ها اسدی طوسی و سید حسین شهریار است. شما می توانید با تهیه بلیط قطار، به تبریز مسافرت کنید و از دیدن این مکان جذاب و تفریحی لذت ببرید.


پارک ایل گلی (شاه گلی)

پارک ایل گلی (شاه گلی)

شاه گولی به معنای استخر شاه ترجمه شده است. گول در زبان ترکی به معنای استخر به کار می رود. عمق دریاچه این پارک 11 متر است و اکنون در آن قایق سواری نیز انجام می گردد. این پارک 8 کیلومتر با مرکز تبریز فاصله دارد و تاریخ ساخت آن به دوران آق قویونلوها بازمی گردد. صفویان نیز پارک را توسعه دادند. اگر به دنبال سپری کردن یک روز با آرامش همراه خانواده، یا با دوستانتان یا حتی بازی کردن هستید، این پارک را به شما توصیه می کنیم.


روستای کندوان

روستای کندوان

شهرت اصلی روستا به دلیل خانه هایی است که مثل لانه زنبور در میان کوه های سهند قرار گرفته اند. این بافت سنتی با ساخت خانه های جدید تر روستایی توسعه یافته است. روستای کندوان فقط ۴۸ کیلومتر با تبریز فاصله دارد و توصیه می کنیم از این روستای دیدنی به عنوان یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی تبریز دیدن نمایید. روستای کندوان دارای قدمتی بیش از ۷۰۰۰ سال است و به دلیل سبک معماری ویژه ای دارد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. برخی از افراد این روستا را با کاپادوکیه مقایسه می نمایند. تفاوت کلیدی آن ها در این است که آن شهر خالی از مردم است اما هنوز حدود 120 خانوداه در این صخره ها زندگی می کنند. جهت رسیدن به این روستا حدود ۱ ساعت با ماشین باید رانندگی کنید که احتمالا از طی کردن این مسیر پشیمان نخواهید شد.


کلیسای استفانوس

کلیسای استفانوس

جهت رسیدن به کلیسای استقانوس یک ساعت و نیم راه با ماشین در پیش رو دارید. بعضی ها این کلیسا را برای زمان مسیحیت می دانند و برخی دیگر این کلیسا را مربوط به قرن چهارم تا ششم هجری می دانند. ساختمان این کلیسا نیز در زلزله های تبریز ویران شد و صفویان بازسازی آن را بر عهده گرفتند. کلیسا مربوط به ارمنی ها می باشد و دومین کلیسای مهم آن ها در ایران به حساب می آید. آن ها در کلیسا مناسبت های ویژه و مهم را برگزار می نمایند و در هزاران ارمنی  جهت اجرای مراسم می آیند. این کلیسای دیدنی به عنوان یکی از مکان های گردشگری تبریز بین مردم مشهور است.


پارک کوهستانی عون بن علی

پارک کوهستانی عون بن علی

فرقی ندارد چگونه به این مکان بیایید، پیاده، با ماشین یا تله کابین کوه های عینالی برای همه بازدید کنندگان منظره ای بسیار زیبا از شهر تبریز به وجود می آورد. دقت داشته باشید که هوای این کوه سرد است و موقع بازدید از آن لباس خوبی به همراه داشته باشید. در این کوهستان، یک فنجان چای نیاز است تا تفریحتان کامل شود.


برج آتشفشان

برج آتشفشان

از زمان قاجار باقی مانده است و فاصله اش با مسجد جامع 4 کیلومتر است. در قدیم نگهبانان  بر فراز برج مراقب بودند تا اگر علامتی از آتش دیدند سریعا با خبر شوند و مردم اطلاعات می ‌دادند. شهر تبریز در آن زمان  نیز دستگاه هایی جهت خاموش نمودن آتش داشت.


موزه قاجار

موزه قاجار

این موزه یک خانه کهن است که معماری بسیار جذابی دارد. موزه قاجار از زمان قاجار باقی مانده است. در این خانه ظروف عتیقه و مدرک هایی از آن دوران را می شود دید. فاصله موزه قاجار تا مسجد جامع حدوداً 5 کیلومتر است.


خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز

این خانه جزو سازه های تاریخی شهر تبریز است و مکانی برای تجمع ستارخان و باقرخان بوده است. معماری این خانه خیلی زیباست به شکلی که هر فردی دوست دارد که وارد خانه شود و از جذابیت ‌های آن دیدن نماید. طاق ها و آینه کاری ها، نمونه ای از معماری ایرانی در خانه مشروطه است.


جنگل ارسباران

جنگل ارسباران

اماکن دیدنی شهر تبریز، فقط به بناهای سنتی‌ و تاریخی و موزه‌ئها ختم نمی گردد. جنگل ارسباران در این شهر زیبا را می‌ شود یکی از قسمتی از بهشت دانست که در این شهر قرار دارد. این جنگل زیبا، اوج زیبایی طبیعت است که با سرسبزی و جذابیت بی اندازه‌، افراد زیادی از بازدید کنندگان داخلی و خارجی را به خود جذب نموده است.

این جنگل‌ بی مثال با تاریخ هزاران ساله‌ ای که دارد، جزو جنگل های هیرکانی محسوب می شود و با اسامی دیگری مانند قره داغ، و قراچه داغ نیز معروف است.

طبیعت جذاب این جنگل، چشم گردشگران را به خود خیره می‌ نماید و اطمینان داشته باشید که با بازدید از آن، در برابر این مقدار از زیبایی و جذابیت، متعجب خواهید شد. پوشش گیاهی این ناحیه انبوه، متنوع است و در آن خواهید توانست انواع گیاهان نادر مانند ممرز، گردو، بلوط و سرخدار را به وفور ببینید.

 


روستای زنوزق

روستای زنوزق

یکی از مکان های دیدنی تبریز است که هر بازدید کننده ای را در هنگام ورود تحریک می ‌کند تا برای یک بار هم که شده از آن جا بازدید کند. این روستای شگفت ‌انگیز در یک و نیم کیلومتری شهر زنوز واقع شده است. زیبایی بی حد این روستا، با سنگ فرش ‌های منظم و در و پنجره‌های آبی ، سبز و قرمز تکمیل می گردد.

معماری این روستا به شکلی است که آن را به چهار محله جدا و اصلی با اسامی بدیر، آقا بابا، سیدی و کوده‌ لر دسته بندی کرده اند و بازدید از هر یک از این محله‌ ها، شما را با بافت قدیمی روستا و ساکنین آنجا آشنا می ‌کند.

از جمله زیبایی های این روستا می شود به گورستان کهن آن، با قدمتی طولانی اشاره نمود که برای خیلی از گردشگران نیز جذاب هستند. سوغاتی ‌های جذاب، یادگاری ها و یا خوراکی های زیادی از روستای زنوزق می‌ توانید تهیه نمایید که از جمله آن ‌ها می شود به  قیصی، برگه زردآلو، لواشک و همچنین انواع سبزی‌ ها اشاره نمود. صنایع دستی جذابی که در این روستا تهیه می‌ شود و جهت سوغاتی بسیار به یادماندنی هستند، جاجیم و جوراب‌های دست ‌بافت است.


عمارت شهرداری

عمارت شهرداری

یکی از پر طرفدارترین و جذاب ‌ترین مکان های دیدنی شهر تبریز، عمارت شهرداری به حساب می آید که  جزو نخستین شهرداری‌ های ایران به محسوب می شده است. این مکان زیبا و دیدنی، به سبک آلمانی، در مرکز شهر و در میدان ساعت، واقع شده است. عمارت شهرداری تبریز، سازه ای دیدنی دارای سه طبقه است که میان سال‌های 1313 تا ۱۳۲۰ بنا شده است. یکی از بهترین قسمت های این عمارت، برج ساعت است که دارای ارتفاع ۳۰ متری می باشد و صدای زنگ ساعت، هر ۱۵ دقیقه در شهر می ‌پیچد.

ساختمان این عمارت U شکل است و اگر از بالا به آن بنگرید ، به یک عقاب شباهت دارد که بال ‌های خود را باز کرده است.

مصالحی که در احداث این عمارت به کار گرفته شده است در نمای بیرونی آن به خوبی قابل رویت است و شامل آجر، ماسه و آهک است. این عمارت دارای تالارهای متعددی مانند تالار دوربین‌ها، دفاع مقدس، چاپ و نشر، هنرهای معاصر،خوشنویسی، تالار حکمت و … است که انواع اشیای عتیقه، مدارک و دستخط‌ ها، سفرنامه ‌ها و وسایل قدیمی و … در آن حفظ می‌ شود و خیلی تماشایی است.

اگر در محوطه عمارت چرخی بزنید، خیلی از ماشین‌ های بسیار قدیمی و همچنین نخستین ماشین آتش ‌نشانی تبریز را خواهید یافت.

بازدید از این عمارت ، یکی از خاطره‌ انگیز‌ترین ساعات را برای شما به وجود خواهد آورد.


کویر قوم تپه

کویر قوم تپه

یکی از دیدنی ترنی مکان هایی که در در شمال غرب ایران واقع شده است، کویر قوم تپه است که در بین سرسبزی ‌های این ناحیه، جلب توجه می ‌کند.

این کویر جذاب، حاصل سال ‌ها فعالیت ، باد و خاک است که اکنون به صورت تپه‌ هایی از ماسه ‌ و نمک زار در آمده است. وزیدن باد موجب جابه ‌جا شدن و تغییر شکل تپه ‌های ماسه ‌ای می گردد و این پدیده زیبا را زیبا تر می‌ کند. اگر به کویرگردی علاقه مند هستید، می‌ توانید در بهار و تابستان از این کویر خاص و جذاب دیدن کنید.


خانه پروین اعتصامی

خانه پروین اعتصامی

خانه‌ای که پروین در آن متولد شد، در محله ششگلان واقع شده است. مساحت این خانه هزار و ۳۰۰ متر است که از تاریخ افتتاح تا کنون محل نمایشگاه‌های میراث فرهنگی و صنایع ‌دستی در استان آذربایجان شرقی بوده است. این خانه برکمتر کسی شناخته شده است و می‌ داند که این خانه، مکان تولد پروین اعتصامی بوده است.

قدمت این سازه به زمان پهلوی اول می ‌رسد و پروین تا  حدود هفت سالگی در این خانه ساکن بوده است. در هنگام ورود به این خانه، باغچه ای قشنگ و حوضی در میان خانه توجه شما را  به خود جلب می ‌کند، کمی که پیش بروید، با سازه ای آجری روبرو می ‌شوید که تندیس پروین در حال بالا رفتن از پله را خواهید دید.

این خانه زیبا، دارای دو طبقه و یک زیرزمین است. در درون ساختمان دو اتاق و یک سالن وجود دارد. دو عدد بهارخواب و سه اتاق که یکی از اتاق ‌ها به آب ‌انبار راه پیدا می کند و یک تنور که در طول بازسازی پیدا شده است، دیگر مواردی است که در این ساختمان دیده می شود.


امام زاده سید جمال

امام زاده سید جمال

امامزاده سید جمال، امام زاده ای است که در مسجد حاجت قرار گرفته است. این امام زاده مرقد امامزاده موسی مشهور به سید جمال است. آرامگاه در زیر گنبد بزرگی به صورت مقرنسی گرفته است که روی آن صندوق چوبی گذاشته اند. همچنین دو کتیبه مرمر به عنوان سنگ قبر در این آرامگاه وجود دارند؛ یکی از آنها مربوط به قبر احمد مدرس و دیگری مربوط به شیخ عبدالغفار است. ساکنین تبریز به این امام زاده، صاحب طوق نیز می گویند.


خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار سومین منزل استاد شهریار، شاعر ایرانی بوده است که در سال  1348 خریده است و در بیست سال اخر عمر در آن جا ساکن بوده است. در سال ۱۳۶۷، بعد از فوت استاد شهریار، منزل مسکونی او از طرف شهرداری تبریز خریداری شد و با توافق خانواده وی و اهدای وسایل او، به موزه استاد شهریار بدل شد. این موزه از آن زمان تا کنون زیر نظر این نهاد قرار دارد.

قدمت این خانه به سال‌های دهه 1331 بر می گردد و زیربنایی در حدود ۲۵۰ مترمربع و مساحتی بیش از 242 دارد و دارای دو طبقه است. خانه شهریار در سال 1387 به دست سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۲۷۲۹ در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.


کوه‌ های آلاداغ لار

کوه‌ های آلاداغ لار

اینجا مناسب ترین جا جهت توقف و آماده کردن بساط پیک ‌نیک می باشد، زمان پیاده‌ روی حس می ‌کنید که وارد سیاره ‌ی دیگری شده اید و در حال قدم زدن روی سیاره مریخ می باشید. دیدن این مناظر زمان پیاده ‌روی،‌ عکس و فیلم برداری و گشتن در روستاهای حوالی آن، می‌تواند سفر جذابی را برای شما رقم بزند. برخی اوقات در بین این کوه ‌ها آبراهه‌ هایی راه می یابند و بازتاب این کوه‌ ها در آب یکی از زیبا ترین تصاویر را در روی شما قرار می‌ دهد. قرار گرفتن روستا هایی در حوالی این کوه‌ ها، زیبایی زیادی به آن‌ ها داده ‌اند و خوب است بدانید که خانه ‌هایی که در این روستاها قرار دارند مانند خاک این کوه‌ها، رنگی می باشند.


باغ فتح آباد کجاست؟

باغ فتح آباد کجاست؟

باغ فتح آباد از مکان های گردشگری تبریز در پنج کیلومتری این شهر، واقع شده است.

این مکان در دوران وراث عدل، به ویژه غلامرضا عدل گسترش یافت و وسعت آن به وسعت کنونی رسید. باغ  فتح‌ آباد نیز در دوران این خاندان مرمت شد و این مرمت را یک معمار به نام عباس علی ترفیعی، به عهده گرفت.

این باغ در سال 1380 در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید و میراث فرهنگی تبریز، گسترش و تغییر کاربری این  باغ  را لحاظ نمود تا گسترش باغ موجب از میان رفتن هویت اصلی آن نگردد.

این باغ جزو باغ‌ هایی است که در زمینی مسطح با شیب کم احداث گردیده است. محور اصلی باغ در بخش شمالی ـ جنوبی مطابق با مسیر حرکت آب و در حد فاصل محور اصلی پیادە‌رو طراحی گشته است. جهت کنترل شیب پیاده ‌رو، هشت سکو همراه با ۱۸ پله با اختلاف سطح کل مسیر 304 سانتی ‌متر می باشد. در میان محور اصلی، دقیقا در امتداد جوی آب در میان هر کدام از سطوح (پله‌های که طراحی شده اند) حوضچه ‌هایی به صورت مستطیل و دایره بنا شده است (چهار حوضچه صورت دایره و یک حوض صورت مستطیل در ابعاد مختلف) که در بین هر کدام،  فواره ای وجود دارد.


خانه لاله ای تبریز

خانه لاله ای تبریز

قدمت خانه لاله ‌ای به ابتدای زمان پهلوی بر می گردد، و به دست فتح علی اوف بنا شد و امروزه از مکان های دیدنی تبریز به حساب می آید. در سال ۱۳۵۰، این مکان را حاج حسین لاله ‌ای خریداری نمود و در ابتدای دهه هفتاد، این مکان به میراث فرهنگی واگذار گردید. جهت بزرگداشت خدمات مرحوم ذکا، در زمینه ‌ی تاریخ و ایران ‌شناسی، به ویژه تحقیقاتی در رابطه با آذربایجان و تبریز، این مکان را به «دفتر تحقیقات یحیی ذکا» مبدل نموده اند. او از محققان مطرح معاصر بوده است. همچنین می ‌توان وی را یکی از بنیان ‌گذاران موزه در ایران دانست؛ چرا که تاثیر زیادی در راه ‌اندازی موزه‌ های زیادی در تهران و برخی شهر های دیگر داشته است. اسناد و کتب تاریخی مربوط به مرحوم ذکا در این خانه وجود دارد. این مکان در تاریخ 30 آذر ۱۳۷۹، با شماره‌ی ۲۹۱۹ به ‌عنوان  آثار ملی ایران ثبت گردید شد.


بازار شیشه گر خانه

بازار شیشه گر خانه

بازار شیشه‌ گر خانه از اصلی ‌ترین بازارهای موجود در شهر تبریز است که در میان خیابان‌ تربیت و شهدا واقع شده است. این بازار در گذشته محل فروش ظروف شیشه ای بوده است؛ اما اکنون در این بازار عطاری و فروشگاه‌ های گیاهان دارویی و دیگر کالا های این چنینی قرار دارذ. بازار شیشه ‌گر خانه در گذشته شامل دو سرا به اسامی «حاج رسول» و «میرزا علی‌النقی» بود  که شهرداری تبریز این دو سرا را خراب کرد و در محل آن ‌ها، بازار و پارک شمس را بنا نمود. این بازار تاریخی از  جمله مکان های دیدنی تبریز محسوب می شود.

مطالب مشابه را ببینید!

جاذبه های گردشگری ناشناخته در ایران مکان های گردشگری چابهار؛ 25 مکان تفریحی و دیدنی این شهر زیبا مکان های دیدنی ارومیه؛ از پیست اسکی تا بازار تاریخی، دریاچه ها و پارک ملی سه سو معرفی 20 جاده زیبا در ایران؛ نگاهی به زیباترین جاده های ایران با تصاویر کدام هتل‌های 5 ستاره کیش ارزان‌ترند؟ پرواز از شهر های زیبای ایران به کیش جزیره دلفین ها این رستوران های هتل خواجو اصفهان را از دست ندهید! مکان های خنک برای سفر در تابستان؛ مسافرتهای تابستانی به مکانهای خنک حقایق جالب درباره تخت جمشید؛ عجایب و دانستنی های این مکان تاریخی بازدید از این نقاط خاطراتی تازه و جدید را در ذهنتان به ثبت می‌ رساند