نگاهی به نحوه ساخت و استانداردهای انواع تیرآهن

نگاهی به نحوه ساخت و استانداردهای انواع تیرآهن

تیرآهن از مهم­ترین پروفیل­های ساختمانی است که نقش مهمی در اسکلت­بندی سازمان ایفا می­کند. در زمان خرید تیرآهن می­بایست دقت شود که تیرآهن به سه صورت و استاندارد IPE (استاندارد اروپا و ایران)، تیرآهن INP ( استاندارد چین و روسیه) و همچنین تیرآهن IPB(بال پهن) دسته­بندی می­شود. تیراهن به دلیل اتصال چندین قطعه به یکدیگر، مقاومت بالا، اشغال فضای کمتر نسبت به بتن اهمیت زیادی دارد. اگر تمایل دارید تا با نحوه ساخت تیرآهن آشنا شوید و انواع استانداردهای تولید شده و ویژگی­های هریک را بشناسید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
tejarat-gram.com/price/Girder

نحوه ساخت تیرآهن

فرایند تولید تیرآهن مراحل گوناگونی دارد که پس از ذوب شمش در کوره­ای تا دمای 1100 سانتیگراد، شامل نوردهای مختلفی است. نورد فرایندی است که در آن فلز به دمای نرم‌شوندگی خود می­رسد و بعد از میان غلتک­هایی عبور داده می­شود تا تحت‌فشار شکل موردنظر را به خود بگیرد. به‌منظور نورد شمش­های فولادی با استفاده از جک­های هیدرولیکی در جایگاه مخصوص قرار می­گیرند. بعد از اینکه این شمش­ها به دمای موردنظر رسیدند به خط تولید ارسال می­شوند. به مرحله­ای که در آن شمش فولادی به دمای موردنظر که همان دمای نرم‌شوندگی است برسد مرحله پخته‌شدن می­نامند.

مرحله بعد از پخته‌شدن در خط تولید را مرحله رافینگ می­گویند. در مرحله رافینگ قطر شمش­هایی که به درجه نرم­شوندگی رسیده بودند کم می­شود و طول آن­ها بیشتر می­شود. البته مرحله رافینگ در دمای معین و با کارشناسی مشخص انجام می­گیرد.

در مرحله بعد با استفاده از قیچی­های مخصوص که به آن قیچی متراژ گویند بر اساس استانداردهای لازم در ساخت تیرآهن برش­هایی بر روی قطعات انجام می­شود. برش تیرآهن به دو روش برنول یا کوپال انجام می­گیرد. برش به روش کوپال یا برش به روش سرد که در آن از یک دستگاه قطع کن سنگین استفاده می‌شود. این دستگاه که مجهز به برش مخصوص است تیرآهن را در امتداد خط قطع می‌کند. برش به روش برنول یا روش گرم که در این روش یک کارگر ماهر با شعله‌ای قوی از ترکیب استیلن و اکسیژن به همراه لوله برنول، تیرآهن را برش می‌زند. آخرین مرحله بسته­بندی است که در بندیل­های مخصوص انجام می­گیرد.

استانداردهای تیرآهن

استانداردهای تیرآهن در سه دسته IPE،INP و IPB تقسیم می­شوند.

تیرآهن IPE: تیرآهن با استاندارد IPE در ایران و کشورهای اروپایی تولید شده و I شکل می­باشد. تیرآهن با استاندارد IPE ارتفاعی معادل 80 تا 600 میلیمتر دارند. ضخامت بال­ها در این استاندارد تغییر نمی­کند و بنابراین اجرای اتصالات پیچی را راحت­تر می­کند. از تیرآهن IPE در صنایعی چون سدسازی، اسکله­سازی، برج­سازی و … استفاده می­شود. باید توجه کرد که تیرآهن IPE و INP هر دو سطح مقطع Iشکل دارند و تفاوت آنها در ضخامت بال تیرآهن است، به گونه­ای که ضخامت بال در تیرآهن IPE سکیان و غیر قابل تغییر و لی ضخامت بال در تیرآهن INP متغیر است.

تیرآهن INP: تیرآهن I شکل طبق استانداردهای روسیه و چین ساخته می­شود و ضخامت بال این نوع تیرآهن با فاصله‌گرفتن از جان تیرآهن رفته رفته کم می­شود. تیرآهن با استاندارد INP ارتفاعی معادل 80، 100، 120 تا 600 میلیمتر دارند. در بازار ایران به این استاندارد تیرآهن معمولی نیز گفته می‌شود. گاهی به این استاندارد تیرآهن نرمال یا پروفیل نرمال نیز می­گویند. طول این تیرآهن بین 8 تا 16 متر است. عرض این تیرآهن در اندازه­های 42، 50، 58 تا 215 میلیمتر متغیر است. اگر بر تیرآهن عبارت INP16 حک شده باشد، علاوه بر نشان‌دهنده بودن استاندارد INP نشاندهنده تیرآهنی با ارتفاع 16 سانتیمتر یا 160 میلیمتر است.

تیرآهن IPB: تیرآهن H شکل که طول آن­ها نسبت به تیرآهن IPE بیشتر است. در استاندارد IPB علامت V نشان­دهنده سنگین بودن تیرآهن و علامت L نشان­دهنده سبک بودن تیرآهن است. برای مثال IPBV نمایانگر تیرآهن با استاندارد IPB از نوع عریض و سنگین و IPBL نمایانگر تیرآهن با استاندارد IPB و از نوع سبک می­باشد. تیرآهن با استاندارد IPB ارتفاعی معادل 100 تا 1000 میلیمتر دارند. به تیرآهن IPB در ایران تیرآهن نیم پهن یا تیرآهن سبک یا تیرآهن هاش نیز می­گویند. تفاوت این استاندارد با استاندارد INP علاوه بر اینکه به شکل H شکل است و تیرآهن INP به صورت I شکل است، تیرآهن IPB ضخامت جان کمتر و عرض بال بیشتری نسبت به نوع INP دارد. تیرآهن­های IPB طولی بین 8 تا 16 متر داشته و عرض آن­ها از 46 میلیمتر تا 220 میلیمتر متغیر است. در تیرآهن IPB اندازه بال با ارتفاع تیرآهن برابر است.

علاوه بر استانداردهای ذکر شده شامل استاندارد IPE، INP و IPB نوع دیگر از تیرآهن به نام تیرآهن لانه‌زنبوری شهرت دارد. این تیرآهن مشتق شده از استاندارد IPB است و عموماً آن­ها را با علامت اختصاری CNP نشان می­دهند. از تفاوت­های این نوع تیرآهن با استانداردهای قبلی در آن است که تیرآهن لانه‌زنبوری در کارخانه و تحت نورد تولید نمی­شود بلکه به طور دستی یا ماشینی تولید می­گردد. طرز ساخت تیرآهن لانه‌زنبوری یا CNP اینطور است که آهن­های بال پهن یا IPB سوراخ­هایی شبیه به ذوزنقه ایجاد می­کنند و در ادامه چندین تیرآهن را با هم جوش می­دهند تا مقاومت فشاری تیرآهن افزایش یابد. طول تیرآهن لانه زنبوری بین 12 تا 18 متر، ارتفاعی بین 80 تا 300 میلیمتر دارند. اگر روی تیرآهن عبارت CNP18 حک شده باشد باید توجه شود که تیراهن لانه زنبوری است که ارتفاع تیرآهن 27 سانتیمتر است. به منظور محاسبه ارتفاع تیرآهن لانه زنبوری عدد حک شده بر تیرآهن را در 5/1 ضرب کرده تا ارتفاع تیرآهن از نوع CNPبه دست آید. ازتیرآهن لانه زنبوری برای اتصال به تیر اصلی و اعضای مهاربندی استفاده می­شود.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری؛ لیست بروز برترین ها بازار فارکس یا ارزدیجیتال؟ مقایسه کریپتو و بازارهای مالی پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس