راه های فراموش کردن شکست عشقی و کنار آمدن با آن

روش های خاص برای فراموش کردن شکست عشقی

قطعا یکی از بزرگترین مشکلاتی که هر کسی ممکن است با آن روبرو شود، شکست عشقی و ضربه عمیقی است که به یک فرد وارد می شود. معمولاً افراد به سختی می توانند از اولین شکست عشقی خود عبور کنند. اما در اینجا می خواهیم به چند نکته اشاره کنیم که گذر از این مشکل و کنار آمدن با آن را برای شما آسان تر می کند. پس با ما همراه باشید.

مواجهه افراد با شکست عشقی

وقتی افراد شکست عشقی می خورند، اولین کاری که انجام می دهند این است که سعی می کنند به سرعت طرف مقابل را فراموش کنند. این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. یعنی ممکن است احساسات خود را بروز ندهید و وانمود نکنید که خودتان هستید، اما هرگز طرف مقابل خود را فراموش نخواهید کرد. کاری که اکثر مردم انجام می دهند گریه نکردن است. یعنی فکر می کنند اگر احساسات خود را نشان ندهند می توانند بر خاطرات طرف مقابل غلبه کنند. به هر حال، این چنین نیست. حال سعی می کنیم چند مورد فراموشی و عبور از شکست عشقی را با هم مرور کنیم.

دلیل افسردگی شکست عشقی

تحمل درد عاطفی ناشی از جدایی و شکست عشقی می تواند یکی از دردناک ترین مراحل زندگی هر کسی باشد. بسیاری از افراد ممکن است در چنین مرحله ای دچار افسردگی شدید شوند و حتی به خودکشی فکر کنند. چنین احساساتی چندان عجیب نیست. همانطور که دوست داشتن و بودن با کسی که دوستش داریم لذت بخش است، جدایی از او نیز می تواند دردناک باشد.

در برخی موارد دردهای جسمی و مشکلات جسمی نیز گریبانگیر ما می شود. این در حالی است که اگر از روش های مناسب برای مقابله با افسردگی شکست عشقی استفاده نشود، می تواند به فرد از نظر روحی، جسمی، شغلی، خانواده و حتی آینده وی آسیب برساند.

از سوی دیگر، بر اساس نظریه اریکسون، یکی از بزرگترین روانشناسان، یکی از مهم ترین تفاوت های جوانی با سایر مراحل زندگی، تمایل به برقراری رابطه با جنس مخالف است.این رابطه می تواند به آنها کمک کند تا هویت، امنیت عاطفی، صمیمیت و موقعیت اجتماعی پیدا کنند و نوعی احساس رضایت را ایجاد کنند.

به علاوه در این گروه سنی ترس از تنهایی بیشتر از سایر سنین است. بنابراین، افرادی که دچار شکست عاطفی یا عشق نادرست می شوند، بسته به شدت اندوه و عمق عشق، آسیب ها و استرس های روانی متفاوتی را متحمل می شوند.

یکی دیگر از دلایل اصلی افسردگی شکست عشقی و ناتوانی در فراموش کردن عشق، یادآوری روزهای گذشته و خاطرات و دلتنگی است. یکی دیگر از روانشناسان برجسته معتقد است که آسیب های عاطفی در روابط عاشقانه مشابه غم و اندوه خواهد بود.

یعنی فرد ابتدا نوعی سردرگمی و سکوت را احساس می کند. سپس شروع به انکار، عصبانیت و نا امیدی خواهد کرد. بنابراین می توانید درک کنید که این مشکل چقدر می تواند سنگین باشد.

راه های فراموش کردن شکست عشقی و کنار آمدن با آن

علائم افسردگی شکست عشقی

افسردگی پس از شکست عشقی بر جنبه های مختلف تحصیلی، اجتماعی و حرفه ای تاثیر می گذارد. اما گاهی اوقات غم زودگذر با افسردگی اشتباه گرفته می شود؛ زیرا این دو بسیار با هم تداخل دارند. اهمیت دانستن تفاوت این دو در روش های رسیدگی و به کارگیری راهکارهای لازم در مشاوره افسردگی است.

نکته مهم این است که علائم ممکن است بین پسران و دختران متفاوت باشد. اما به طور کلی می توان گفت که اگر پس از دو هفته جدایی از عزیزتان همچنان احساس غم و اندوه دارید یا نتوانید کارهای روزمره خود را با اشتیاق و به درستی انجام دهید، دچار افسردگی هستید. برای اطلاعات بیشتر در زیر به شایع ترین علائم افسردگی شکست عشقی اشاره می کنیم.

لیست علائم افسردگی شکست عشقی:

  • عدم علاقه به انجام کارهایی که قبلاً دوست داشتید یا حتی در انجام کارهای روزمره مشکل دارید.
  • غم و اندوه دائمی دارید
  • از دست دادن اشتها (در برخی افراد افسردگی منجر به پرخوری می شود)
  • خواب لکه دار
  • تغییر برخی از عادات رایج
  • داشتن ضعف و خستگی مفرط و کمبود انرژی
  • عدم تمرکز
  • پرخاشگری و تحریک پذیری آسان در پاسخ به رفتارهای رویداد نامطلوب
  • فکر کردن به مرگ یا حتی خودکشی
  • ترس از آینده
  • گریان
  • احساس پوچی و ناامیدی
  • کاهش اعتماد به نفس

راه های مقابله با افسردگی شکست عشقی

برای افراد مبتلا به افسردگی شکست عشقی مشخص نیست که چگونه بر احساسات ناخوشایند غلبه کنند. حتی گاهی اوقات در چنین شرایطی چنان احساس نا امیدی می کنیم که انگار آخر دنیاست. برخی از مردم انتظار دارند که با امتحان برخی از راه‌های مقابله با احساسات شکست عشقی، همه رنج‌هایشان بلافاصله پایان یابد.

اما نباید فراموش کرد که این گونه برنامه ها قبل از هر چیز باید محقق شود و نیاز به زمان دارد. بنابراین، نباید عجله کنید یا ناامید شوید. به همین دلیل در زیر 20 روش برای مقابله با شکست عشقی را ارائه خواهیم داد.

اجازه دهید احساساتتان ظاهر شود

احساس احساسات منفی مانند سردرگمی، ترس، پشیمانی، اشتیاق، خشم، اندوه یا پشیمانی پس از قطع رابطه با یکی از عزیزان کاملاً طبیعی است. شما تنها کسی نیستید که چنین چیزهایی را تجربه می کنید. بنابراین هرگز خود را به خاطر آن سرزنش نکنید و اجازه دهید احساسات به طور طبیعی رشد کنند.

گذراندن مرحله سوگواری در ایجاد روحیه خوب در آینده بسیار موثر است. هرچه درد ناشی از شکست عاطفی قوی تر باشد، این احساسات قوی تر خواهند بود و از طرف دیگر، هر چه آنها را طبیعی تلقی کنید، به مرور زمان محو خواهند شد.

اگر آنها را سرکوب کنید، می توانید مطمئن باشید که روند فراموشی بسیار طولانی تر خواهد شد و حتی ممکن است مشکلات روحی و روانی داشته باشید که زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

راه های فراموش کردن شکست عشقی و کنار آمدن با آن

احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

یکی از بهترین راه ها برای مقابله با افسردگی شکست عشقی این است که احساسات خود را با فرد یا افرادی که احساس نزدیکی می کنید در میان بگذارید. این افراد می توانند دوستان صمیمی، خانواده یا یک مشاور روانشناسی باشند. وقتی در مورد آنچه درون خود و حالات منفی خود با دیگران صحبت می کنیم، ممکن است متوجه شویم که تنها فردی نیستیم که با چنین مشکلی مواجه شده ایم و مهمتر از آن، دیگر خود را تنها و بدون حمایت نمی بینیم.

درونی ترین احساسات خود را روی کاغذ بیاورید

چه با شخص دیگری صحبت کنید یا نه، نوشتن را فراموش نکنید. نوشتن آنچه شما را آزار می دهد می تواند در مقابله با افسردگی بسیار موثر باشد. علاوه بر این، ممکن است فرد قابل اعتمادی در کنار شما نباشد و نتوانید تمام احساسات درونی خود را به او بگویید.

اما در روش نوشتن کار شما آسان است و شما می توانید هر آنچه را که در ذهن دارید به کار ببرید. هنگام انجام این کار چیزی را پنهان نکنید. هر آنچه در درون شما می گذرد، از جمله خشم، نفرت، پشیمانی، درد، پشیمانی و غیره را بنویسید و از آن خجالت نکشید.

برای کاهش افسردگی شکست عشقی حقیقت را بپذیرید

این یک واقعیت است که همه داستان های عاشقانه پایان خوشی ندارند و در تاریخ بسیاری از مردم در سراسر جهان شکست عاطفی و حتی افسردگی شکست عشقی را حتی یک بار تجربه می کنند. در واقع بخشی از زندگی و تجربه عشق است.

حتی می توانید از منظر دیگری به پایان رابطه خود نگاه کنید. اینکه شانس دیگری برای یافتن فرد مناسب دارید، کسی که بتواند شما را بیشتر دوست داشته باشد. اما قبل از آن باید مراحل فراموش کردن معشوق را طی کنید.

دست از سرزنش خود بردارید

احتمالاً پس از پایان رابطه خود را به خاطر آن سرزنش خواهید کرد. این می تواند افسردگی شکست عشقی را بدتر کند. داستان هر چیه باشد تمام شده و ما نباید خود را در یک دور باطل سرزنش خود بیاندازیم. همچنین با احساس تنهایی، عزت نفس خود را کاهش می دهید. هر یک از ما به عنوان یک انسان به دنبال یک سری نیازها یا اهداف در یک رابطه عاطفی هستیم که هر دو طرف باید به دنبال بالا بردن یکدیگر باشند.

اما اگر آنچه را که در روابط قبلی می خواستیم دریافت نکرده ایم، نباید ما را به خود سرزنشی یا وسواس وادار کند. به یاد داشته باشید که ما با هدف آسیب رساندن به طرف مقابل وارد رابطه نشده ایم. فقط کارها مطابق خواسته های ما نتیجه نمی گرفت.

از اولویت خود مراقبت کنید

در حین افسردگی شکست عشقی، طبیعی است که نتوانید نیازهای روحی و عاطفی خود را مانند گذشته برآورده کنید. به عنوان مثال، شما اشتهای خود را از دست می دهید. حال و هوای شما نیست و علاقه ای به حضور در یک گروه یا ملاقات با دوستان خود ندارید. کار شما پیش نمی رود؛ رژیم خواب شما گیج می شود و از نظر جسمی ضعیف است.

همه این موارد می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و موقعیت های منفی را مختل کند. آنها را روی یک کاغذ بنویسید و روشهای رفع هر یک از آنها را ضبط کنید. بهتر است یک برنامه تهیه کنید و از آن پیروی کنید. از اهمیت تمرینات غافل نشوید و هر روز چند دقیقه آنها را بگیرید.

روال زندگی را قبل از جدایی تجدید کنید

به عنوان مثال، قبل از اینکه در یک زمان معینی غذا بخورید به دانشگاه یا سر کار خود می رفتید، فیلم ها را تماشا می کردید. بعد از شکست عشقی باید وقت بیشتری را با خانواده یا چیز دیگری که قبل شروع رابطه می کردید، بگذرانید. بازگشت به این زندگی می تواند دوباره شما را به حالت عادی برگرداند.

خودتان را با خود آشتی دهید

یکی از نتایج افسردگی شکست عشقی این است که این شخص خودش را فراموش می کند. خود را دوست داشته باشید و هر کاری را انجام دهید که احساس خوبی داشته باشید. البته این به معنای روش های ناسالم مانند مصرف مواد مخدر نیست. چرا که چنین کارهایی فقط مسکن موقت هستند و عواقب بسیار زیان بارتری خواهند داشت.

از سوی دیگر، می توانید خود را به شام ​​در یک رستوران مورد علاقه دعوت کنید. فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید؛ به یک سفر کوتاه بروید با آخر هفته را با دوستان یا مکان های تفریحی بگذرانید. به ورزش یا تمرین مورد علاقه خود بروید. کتاب بخوانید و دوش آب گرم بگیرید. همه آنها برای انرژی دادن بسیار موثر هستند.

به خودت سخت نگیر

کاملاً واضح است که افسردگی ناشی از شکست عشقز منجر به کاهش اثربخشی شما می شود. بنابراین اگر نمی توانید کاری درست یا دقیق انجام دهید، خود را سرزنش نکنید. هیچ مشکلی در تعویق یا انجام کمتر وجود ندارد.

البته نمی توان پنهان کرد که این مشکل می تواند به برخی از جنبه های زندگی آسیب برساند. به عنوان مثال ، اگر به سر کار نروید یا به موقع به سر کار بروید، احتمالاً هشدارهای هایی را دریافت می کنیدد. اما در هر صورت، این به شما کمک می کند تا بر روند طبیعی افسردگی شکست عشقی غلبه کنید.

نسبت به جنس مخالف بدبین نباشید

در بسیاری موارد، پس از جدایی عاشقانه مردم نسبت به جنس مخالف بدبین می شوند. داستان لباس عاطفی فقط باعث می شود فرصت های خوبی از دست بدهید و حتی در آینده نیز مشکلاتی ایجاد کنید، حتی اگر رابطه داشته باشید! به یاد داشته باشید که اتفاقات بد گذشته یک اشتباه است و همه مردم یکسان نیستند.

راه های فراموش کردن شکست عشقی و کنار آمدن با آن

بپذیرید که همه چیز تمام شده است

در برخی موارد فرد امیدوار است که حتی با یک درصد احتمال به رابطه بازگردد. این مورد می تواند شما را به بی احتیاطی تبدیل کند که آرامش شما را می شکند. به گفته همه روانشناسان، یکی از مهمترین مراحل جدایی و راه های مقابله با افسردگی شکست عشقی این است که بپذیرید که همه چیز به پایان رسیده است و شما دیگر نباید با او تماس بگیریم.

این مسئله به خصوص برای دخترانی که معمولاً پس از مدت ها منتظر دریافت پیامک هستند تا دوباره در آن طرف ملاقات کنند، مطرح است. اگرچه زمان و راه فراموش کردن عشق در مردان و زنان متفاوت است، اما دیر یا زود خاطرات محو می شوند. به یاد داشته باشید که زندگی آنقدر کوتاه است که حتی نباید یک لحظه از آن را با یک تخیل فریبنده بگذرانیم.

اتصال را با طرف مقابل بشکنید

ارتباطات فقط یک جلسه یا مهمانی نیستند. شما باید هر نوع ارتباط با یکدیگر را نابود کنید. حتی اگر او را در صفحات مجازی دنبال می کنید، دنبال کردنش را متوقف کنید و از آن دست بکشید. احتمالاً می خواهید دوباره آن را ببینید، اما سعی کنید بر احساسات خود غلبه کنید.

هرگز به روشهای ناسالم متوسل نشوید

متأسفانه، برخی از افراد به دلیل عدم توانایی در مواجهه با حقیقت و مقاومت در برابر درد افسردگی شکست عشقی، به روشهای ناسالم مانند مواد مخدر، الکل یا استفاده روانگردان روی می آورند. حتی برخی از افراد برای کاهش درد و تسکین، قمار و مهمانی های نامناسب را انتخاب می کنند. این درحالی است که تأثیر داروها بر افسردگی از نظر جسمی و روحی کاملاً منفی است.

لیستی از ویژگی های منفی شخص دیگر تهیه کنید

بخش عمده ای از اشتیاق پس از فراق این است که ما فقط خصوصیات مثبت شخص دیگر را به یاد می آوریم. توصیه می کنیم لیستی از تمام خصوصیات منفی او تهیه کنید.

به انتقام فکر نکنید

افرادی که خود را قربانی جدایی می دانند ممکن است به انتقام فکر کنند. انتقام به ویژه در بین افراد ضعیف شایع است. چنین افکاری بیش از شخص دیگر به شما آسیب می رساند.

هرچه احساسات زیباتر داشته باشید و در قلب شما کمتر شرارت وجود داشته باشد، آرامش بیشتری خواهید داشت. انتقام جویی راه خوبی برای مقابله با افسردگی شکست عشقی نیست.

لیستی از مزایا را برای مجرد بودن تهیه کنید

چه ترس از تنهایی یکی از اصلی ترین دلایل افسردگی پس از شکست عشقی است. اما اگر به مزایای جدایی اشاره کنیم، ما قادر به اداره آن خواهیم بود. به عنوان مثال: اکنون می توانید در مورد خود بیشتر فکر کنید، توجه کنید، در آینده با شخصی که بیشتر شما را درگیر می کند ملاقات خواهید کرد، وقت بیشتری برای مقابله با کارهای مهم یا زندگی دارید، روابط بیشتری با افراد بیشتری دارید و…

اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

این شانس عالی وجود دارد که اعتماد به نفس شما پس از جدایی سقوط کند. این مشکل بر افزایش افسردگی شکست عشقی نیز تأثیر می گذارد. شما باید از تکنیک های خودآگاهی استفاده کنید و بیشتر از دیگران به خودتان اعتماد کنید.

شما مطمئناً استعدادها و توانایی هایی دارید که حتی بدون رابطه می توانید آنها را  توسعه دهید. موفقیت و قبولی خود را با وجود تمام کاستی های خود، توسط همین خوشبختی درونی به ارمغان می آورید.

رابطه جدید را تجربه کنید

ما به هیچ وجه به شما توصیه نمی کنیم که به محض ترک رابطه یا فرار از افسردگی و تنهایی شکست عشقی، به سراغ شخص جدیدی بروید. این درست نیست و می تواند شما را به یک تجربه ناخوشایند دیگر برساند.

اما شما نباید برای همیشه تنها بمانید. تعیین زمان ایجاد یک رابطه جدید دشوار است و از شخص به شخص دیگر متفاوت است. برای درک این موضوع ، می توانید از مشاوره تلفنی کمک بگیرید. در هر صورت، سعی کنید با شخص دیگری ملاقات کنید که در زمان مناسب معیارها و روحیه شما را رعایت کند و به آینده بروید.

خلاصه

در این مقاله با استفاده از مؤثرترین راه های مقابله با افسردگی شکست عشقی و همچنین توضیحات مربوط به علت و علائم افسردگی ذکر شده است.

اما توانایی افراد در مقابله با چنین مشکلی متفاوت است و می توان با یک مشاور یا روانشناس صحبت کرد.

مطالب مشابه را ببینید!

روش های صحیح نصیحت کردن؛ مهارت های اصولی برای صحبت و نصیحت ایده های عالی برای خوشحال کردن همسر؛ 30 روش برای داشتن همسر شاد ازدواج مجدد با همسر سابق؛ از حل مشکلات قبلی تا بخشیدن و برگشت دوباره مدیریت بحث و دعوا در رابطه، تکنیک های خاص برای آرام کردن اوضاع نشانه‌ های مثبت دعوا در رابطه عاطفی و مدیریت رابطه هنگام دعوا با همسر رفع دلخوری همسر؛ دلایل و راهکارهای جلوگیری از قهر همسر و آشتی با او نکات روانشناسی برای تفاهم در زندگی مشترک و درک متقابل همسر دلایل بی‌ تفاوتی همسر؛ شناسایی همسر بی تفاوت و روش های حل این مشکل بهبود روابط خانوادگی؛ عوامل موثر بر بهبود رابطه افراد خانواده و احترام به همدیگر اطلاعات درباره زوج درمانی؛ دلیل مراجعه به مشاوره زوج درمانی و اهداف آن