ویژگی های یک رابطه سالم چیست؟

همه ما در زندگی با نیتی خیر وارد رابطه شده‌ایم؛ اما بعضی اوقات، نتیجه آن کاملاً برعکس آنچه انتظار داشتیم اتفاق افتاده است. بیایید قبول کنیم که حداقل یکبار این اتفاق برای همه ما افتاده است. حال شاید برای شما این سؤال پیش آید که چرا این اتفاقات برای شما افتاده است؟ مطمئناً هیچ رابطه‌ای کامل نیست و همه با فراز و نشیب‌های خود همراه هستند، اما اگر بفهمید چه ویژگی هایی یک رابطه سالم را تشکیل می‌دهد، تمام خواسته‌های شما را برآورده خواهد کرد. بسیاری از ما سهم خوبی از روابط خود در زندگی داشته‌ایم، به طوری که گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که یک رابطه سالم در حقیقت چگونه است.

در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌های یک رابطه سالم، آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

ویژگی های یک رابطه سالم چیست؟

رابطه سالم چیست؟

وقتی به یک رابطه سالم و موفق فکر می‌کنید، مثال‌های مختلفی ممکن است در ذهن شما ظاهر شود. مثلا یک زوج هماهنگ، که به نظر نمی‌رسد هرگز با هم دعوا کنند، یا زوجی که وضعیت روحی و روانی خوب و زندگی پر از آرامش را به همراه دارند. حقیقت این است که عوامل مختلفی وجود دارد که یک رابطه سالم را تشکیل می‌دهد.

یکی از روانشناسان متخصص در این زمینه می‌گوید: “یک رابطه سالم بر پایه اعتماد، احترام متقابل به یکدیگر، عشق، آسیب پذیری، گذشت، شوخ طبعی و صمیمیت ایجاد می‌شود، نه لزوما فقط رابطه جنسی.”

ایجاد یک فضای امن که هر فرد در روابط خود احساس ارزشمند بودن می‌کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در واقع روابط سالم با مهربانی متقابل، دلسوزی و احترام هر فرد در رابطه مشخص می‌شود و مهم‌ترین نکته یک رابطه سالم این است که شرکا با یکدیگر احساس امنیت کنند. هر یک از شما بدون اینکه مورد قضاوت و انتقاد قرار بگیرید، قادر به صادق بودن هستید. اما باید بدانید که هر یک از انسان‌ها دارای نقض‌هایی هستن و هیج انسانی کامل نیست.

آنچه در مورد نکات و ویژگی‌های یک رابطه سالم در مقابل رابطه ناسالم باید بدانید، در ادامه به شما گفته خواهد شد.

ویژگی‌های یک رابطه سالم چیست؟

یک رابطه سالم

1. باعث می‌شود شما بخواهید فرد بهتری شوید.

اینکه بخواهید خوب باشید و کار خوبی انجام دهید تا به فرد بهتری تبدیل شوید و شریک زندگی بهتری باشید، نشانه هایی از رابطه سالم شما می‌باشد. رابطه‌ای که به شما امکان می‌دهد زیبایی و مهربانی افراد و چیزهای اطراف خود را ببینید ارزشمند است. همچنین انرژی مثبت را به خود جلب می‌کند و به شما امکان می‌دهد دیگران را نیز به خوبی بشناسید.

2. باعث خوشحالی شما می‌شود.

خوشبختی فقط به دست آوردن شگفتی و شنیدن کلمات شیرین از طرف شریک عاطفی‌تان نیست. در واقع خوشحال بودن به این معنی است که بدون داشتن چیزهای مادی و تعارفات‌های الکی، بدانید از آنچه که دارید راضی هستید. فکر داشتن آن رابطه شادی خالصی را برای شما به ارمغان می‌آورد و این نشانه مطمئنی برای برقراری رابطه خوب است.

3. به شما امکان می‌دهد از چیزهایی که دوست دارید لذت ببرید.

متعهد شدن به یک رابطه نباید مانع لذت بردن از چیزهایی شود که دوست دارید. اختلافات نباید در هیچ نوع رابطه‌ای مهم باشد، بلکه باید از فردیت و استقلال حمایت کند. داشتن علایق متفاوت نباید باعث شود طرف مقابل از اشتیاق شخصی خود دست بکشد. در عوض، شما باید به این تفاوت ها احترام بگذارید و یاد بگیرید که چگونه خود را تنظیم کنید و سازگار شوید.

4. شما را در انجام کارهایی که می‌خواهید انجام دهید یا دارید محدود نمی‌کند.

این که شریک عاطفی‌تان چیزی را دوست ندارند به این معنی نیست که شما هم نیز باید آن را دوست نداشته باشید. درخواست از شما برای کنار گذاشتن چیزهایی که بیشتر دوست دارید بی‌منطق و خودخواهانه است. بنابراین شما باید بدانید که با داشتن یک رابطه، حقوق و امتیازات شما به عنوان یک فرد از بین نمی‌رود. یاد بگیرید که در مقابل چیزی که واقعاً به آن اعتقاد دارید ایستادگی کنید. زیرا اگر بتوانید در طول رابطه این کار را انجام دهید، بدان معنی است که فرد مقابل‌تان نه تنها به عنوان یک شریک بلکه به عنوان یک فرد نیز برای شما عزیز هستند. و اینگونه ترس از شروع رابطه از بین میرود.

5. شما را پرورش می‌دهد.

رشد و نمو باید در یک رابطه وجود داشته باشد تا دوام بیاورد؛ بیشتر اوقات، یک رابطه به دلیل نبود این دو ،شکست می‌خورد. اگر شریک احساسی‌تان از شما مراقبت کند، شما را تشویق کند و از شما حمایت کند، پس بدانید آن رابطه سالم است. شما باید در رابطه خود احساس کنید که دوست دارید، کارهای بیشتری نه تنها برای رشد رابطه خود بلکه برای خودتان نیز انجام دهید.

6. شما را مجبور نمی‌کند از اعتقادات خود دور شوید.

اگر به شما گفته شود که دیگر به چیزی که اعتقاد داشتید دیگر اعتقاد نداشته باشید، آیا باید این کار را انجام دهید؟ البته، از انتقادها و توصیه‌ها باید در یک رابطه استقبال کرد، اما رابطه نباید شما را از عقایدتان دور کند. ذهنی باز داشته باشید اما به کسی اجازه ندهید که احساس کند اعتقادات و عقاید شما مهم نیستند. فرد مقابل‌تان باید به شما نسبت به آنچه که هستید و آنچه به آن اعتقاد دارید احترام بگذارد زیرا آنها بخشی از آن چیزی هستند كه شما به عنوان یك شخص هستید.

7. از اهداف و رویاهای شما در زندگی پشتیبانی می‌کند.

گاهی اوقات اهداف شما می‌تواند متفاوت از شریک زندگی شما باشد. با این حال، نباید مانع تعقیب آنها شوید. در کنار حامی بودن، شریک عاطفی‌تان باید در رسیدن به آرزوهای شما نیز مفید باشد. یک رابطه سالم شما را پشتیبانی خواد کرد.

ویژگی های یک رابطه سالم چیست؟

8. به شما الهام می‌بخشد.

برخی از افراد قادر هستند چیزهای زیبایی مانند نقاشی و اشکال ادبیات را خلق کنند زیرا در روابطی قرار دارند که خلاقیت و تخیل را به آنها آموزش می‌دهد.اگر می‌توانید این احساس را در رابطه خود پیدا کنید، این فقط یک معنی دارد که شما خوش شانس هستید و هرگز نباید آن را رها کنید.

9. به شما امکان می‌دهد چیزهای جدیدی را امتحان کنید.

اگر در یک رابطه سالم باشید باید بتوانید مهارت‌ها و تجربیات جدیدی کسب کنید. شما نباید احساس کنید در چیزی گیر افتاده و محدود شده‌اید. رابطه‌تان باید به شما احساس خوشبختی و رضایت دهد.

10. خودخواهانه نیست.

خودخواهی اشکال مختلفی دارد؛ همیشه باید به یاد داشته باشید که بودن در یک رابطه به این معنی است که احساسات شما مهم است و شما در هر چیزی حرفی برای گفتن دارید. رفتارهای خودخواهانه در برابر کارهای شریک‌ احساسی‌تان باعث می‌شود رابطه‌ای ناپایدار داشته باشید.

11. حسود نیست.

ناامنی ریشه حسادت است. حسادت داشتن نتیجه عدم اعتمادبه یکدیگر است.اما داشتن کمی حسادت در رابطه نیاز است.

با این حال، اگر احساس ناخوشایندی و نارضایتی در شما ایجاد می‌کند، باید وضعیت را ارزیابی کنید و آنچه باعث احساس حسادت و ناامنی در شما می‎‌شود را با فرد مقابل‌تان در میان بگذارید.

12. باعث اعتماد به نفس شما می‌شود.

روابط خوب می‌تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و به خود اعتماد کنید. با اعتقاد به آنچه می‌توانید انجام دهید و آنچه می‌توانید به دست آورید، شریک احساسی‌تان می‌توانند عزت نفس شما را تقویت کنند و این موضوع به نوبه خود این شجاعت را به شما می‌دهد که واقعی ترین خود باشید.

13. صداقت در آن وجود دارد.

صداقت بزرگترین الزام در رابطه است. یک رابطه فریبکارانه دیر یا زود به پایان می‌رسد. از طرف دیگر داشتن فردی صادق در رابطه، شما را به داشتن یک رابطه طولانی مدت و قوی اطمینان می‌دهد. وقتی شریک زندگی شما با شما رو راست باشد، به این معنی است که آنها به شما اعتماد دارند و شما برای آنها مهم هستید.

14. ماندگار است.

سرانجام، حتی اگر رابطه صدمه دیده یا مشکل داشته باشد، هیچ یک از طرفین به راحتی تسلیم نمی شوند. در عوض، هر دوی آن‌ها اصرار و عشق ورزیدن و کمک به یکدیگر را در حل این مشکلات به کار می‌برند. شما و شریک عاطفی‌تان در مواقع سختی و رنج، با قدرت باقی می‌مانید؛ و این همان چیزی است که باعث می‌شود روابط شما قوی تر، شادتر و سالم تر باشد. به یاد داشته باشید که داشتن هر نوع رابطه ای آسان نیست. در حالی که انتظار دارید همه چیز عالی رقم بخورد ، نباید انتظار داشته باشید که همه کارها را برای شما انجام دهد. علاوه بر این ، بدون دریافت چیزی در ازای دریافت ، فقط به دریافت ادامه ندهید زیرا این کار خودخواهانه است. تلاش ، وقت و فداکاری های زیادی لازم است تا اینکه به جایی برسید که از قبل در رابطه خود راحت باشید و اطمینان داشته باشید. به همین دلیل ، شما باید وظیفه خود را انجام دهید و در قبال انتخابهای خود در هر مرحله از راه ، مسئولیت پذیر باشید. یک رابطه کات کردن سالم هم دارد.

ویژگی های یک رابطه سالم چیست؟

سخن آخر

یک رابطه شاد و سالم با یک فرد مناسب امکان پذیر است. اما با این حال، قبل از اینکه بتوانید رابطه‌ای سالم با فرد دیگری داشته باشید، ابتدا باید یک رابطه سالم با خود را در زندگی داشته باشید. اگر شما بتوانید با خود مهربان، صادق، دلسوز و با گذشت باشید، می‌توانید این موارد را با شخص دیگری هم داشته باشید. رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!

نشانه های حمله اضطرابی؛ انواع آن، علائم و درمان حملات اضطرابی ناگهانی کنترل میل جنسی؛ روش های برای کاهش میل جنسی و کنترل صحیح آن تاثیر استرس بر گوارش و تمام قسمت های آن؛ مدیریت استرس و درمان آن آرام کردن افراد عصبانی؛ انواع خشم و تکنیک های طلایی برای آرام کردن فرد عصبانی افسردگی در بارداری | نکاتی که دانستن آن برای زنان واجب است! اضطراب چیست و چطور درمان می شود؟ علائم و روش های تشخیص اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) ؛ نحوه تشخصی، درمان و انواع این اختلال روشهای رفع خستگی ذهن؛ دلایل خستگی ذهنی و رابطه استرس با آن رفتار با کودک غمگین؛ علائم نشانه های غمگینی کودک و روش های درمان دلیل دیدن خواب های ترسناک؛ تاثیر تجربیات و اتفاقات زندگی برای کابوس دیدن