کاشت مو به روش FIT ، اطلاعات کامل در مورد این روش، مزایا و معایب

کاشت مو به روش FIT

کاشت مو با متد FIT پر طرفدار ترین تکنیک کاشت مو دردنیا

کاشت مو با تکنیک FIT یکی از پرطرفدارترین متد های کاشت مو در ایران می باشد. تکنیکی کم‌ تهاجم و اثر گذار که قادر است بدون دردسر به فرد سری پر مو هدیه دهد. ما در این مقاله روزانه تصمیم داریم به شما کمک نماییم تا متوجه شوید که چرا روش FIT اینقدر  در بین علاقه مندان به کاشت مو پرطرفدار است، چطور انجام می ‌گیرد، چه فواید و معایبی دارد، عوارض این تکنیک چیست و هزینه‌ های کاشت مو با در این روش چقدر می باشد. در صورتی که قصد کاشت مو را دارید، این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

علل پر طرفدار بودن روش کاشت  مو FIT

دلیل اول: درمان ریزش مو

کاشت مو درمان دائمی و قطعی برای ریزش مو می باشد. البته راهکارهای زیادی برای جلوگیری از ریزش مو و کند شدن فرایند آن وجود دارد؛ مانند داروهای فیناستراید و ماینوکسیدیل، مزوتراپی مو، PRP  یا تکنیک های لیزر تراپی. همه این راه ‌ها می ‌توانند در کم شدن سرعت ریزش مو موثر باشند، اما موجب در آمدن موهای جدید روی سر فرد نمی‌ شود. اگر بخشی از سر شما طاس شده است، کاشت مو تنها روش جبران این طاسی می باشد.

همه تکینیک های کاشت مو از جمله تکنیک FIT می ‌تواند ریزش موی فرد را درمان نماید. اتفاقی که هنگام کاشت مو می ‌افتد این است که ساختارهای به وجود آوردنده مو در بدن که فولیکول ها می باشند، از بانک مو به بخش های دچار طاسی منتقل می ‌شوند. فولیکول‌ هایی که در بخش جدید قرار می‌ گیرند، موهایی جدید را خواهند ساخت و این موها رشد خواهند کرد. از همه مهم ‌تر، این موهای تازه رشد کرده نسبت به ریزش مقاوم می باشند. پس انتظار داریم نتایج دائمی برای فرد داشته باشند.

دلیل دوم: کم‌ تهاجمی بودن و ‌دردسر کم

قسمتی از پر طرفدار بودن روش FIT به این دلیل است که یکی از تکنیک های موثر و کم ‌دردسر است؛ متدی کم تر‌ تهاجمی، بدون خونریزی، بدون احتیاج به بخیه و با دوره‌ ی نقاهت یا ریکاوری کوتاه. به این روش، کاشت مو بدون جراحی نیز گفته می ‌شود. البته کاشت مو با این متد هنوز هم یک عمل جراحی محسوب می‌ شود اما به اندازه ای کم ‌تهاجمی می باشد که این لقب را دریافت نموده است.

کاشت مو به روش FIT

تفاوت روش FIT و FUT

مراحل کاشت مو با تکنیک FIT

مراحل کاشت مو با تکنیک FIT شامل استخراج نمودن فولیکول ‌ها از بانک مو، آماده‌ کردن گرافت ‌ها و در آخر کاشتن گرافت‌ ها در منطقه‌ی پذیرنده می باشد. اما قبل و پس از کاشت مو نیز مراحلی است که باید به آن‌ ها اشاره‌ کنیم.

قبل از  انجام کاشت مو

مشاوره:

در مرحله اول باید ببینیم که آیا کاشت مو راه مناسبی برای فرد هست یا نه. در صورتی که ریزش موی فرد علت ژنتیکی داشته باشد یا به بیان دیگر از آلوپسی آندروژنی رنج می برد، کاندید خوبی برای کاشت مو می باشید؛ البته به شرط این که فرایند ریزش موی شما تثبیت شده باشد. در صورتی که ریزش موی فعالانه داشته باشید، باید تلاش نمایید تا فرایند ریزش مو تثبیت گردد. در قدم دوم باید دید که آیا بانک موی فرد شرایط کاشت مو را  دارا است یا نه. اگر شخص دارای طاسی وسیعی باشد یا بانک مو پرپشت نباشد، کار سختی است.

بررسی وضعیت جسمی

کاشت مو با متد FIT با وجود کم ‌تهاجمی بودن یک عمل جراحی به حساب می رود و باید قبل از انجام آن اطمینان پیدا نماییم که شما از لحاظ جسمی آمادگی کاشت مو را دارید یا خیر. پزشک باید داروهایی که مصرف می کنید و بیماری ‌های زمینه ‌ای شما را بررسی نماید. همچنین باید آزمایش خون بدهید تا پزشک مطمئن شود که که کاشت مو برای شما خطرناک نخواهد بود. سلامت و ایمنی شخص همیشه در اولویت قرار دارد.

نکته‌ی دیگری که دارای اهمیت است، وضعیت پوست سر است. برخی اوقات پوست ظرفیت پذیرش گرافت‌ ها را نخواهد داشت. در این صورت تعداد کمی از گرافت‌ ها زنده خواهد ماند و انجام کاشت مو بی ‌فایده خواهد بود. پزشک متخصص همه این موارد را با دقت بررسی خواهد نمود تا اطمینان یابد که کاشت مو برای فرد ایمن و موثر است.

طرح کاشت مو

طرح و برنامه‌ ی کاشت مو یکی از اساسی ترین مراحل قبل از کاشت مو است. به عنوان مثال در صورتی که طاسی وسیعی داشته باشید، اولویت کاشت مو در بخش های خط رویش و جلوی سر می باشد و امکان دارد در جلسه‌ ی اول کاشت در قسمت تاجی صورت نگیرد. در این موارد در صورتی که طرح کاشت مو به خوبی تعیین نشود، امکان دارد بانک موی فرد خالی شود و جلوه‌ ی بدی بیابد. این فقط یک مثال جهت نشان دادن اهمیت طرح و برنامه ‌ی کاشت مو می باشد.

خارج نمودن واحدهای فولیکولی

اصلی ترین خصوصیت کاشت مو این است که در آن از فولیکول‌ های مو استفاده می ‌کنیم. فولیکول‌ ها ساختارهایی ریز شامل چند نوع سلول می باشند که وظیفه‌ ی ایجاد مو را برعهده دارند. هر واحد فولیکول شامل ۱ تا ۵ عدد تار مو، پیاز و قسمت ‌های ضمیمه ‌ای می باشد.

در مرحله‌ ی آغازین کاشت مو با تکنیک FIT باید واحد های فولیکولی را از بانک مو استخراج نماییم. بانک مو یا ناحیه ‌ی دهنده معمولا در پشت سر یا دو طرف سر قرار دارد. البته می ‌توان از موهای بدن فرد نیز به عنوان بانک مو استفاده نماییم اما بهترین نتایج هنگامی حاصل می‌ شود که از موهای پشت سر فرد جهت کاشت استفاده نماییم.

برای استخراج واحدهای فولیکولی، پزشک از طریق ابزاری به اسم پانچ، سوراخی در حد ۱ میلی ‌متر روی پوست به وجود می آورد. این سوراخ فولیکول را از پوست جدا خواهد کرد و سپس پزشک قادر است به کمک انبری کوچک (پنس) فولیکول را از داخل پوست بیرون بیاورد. این کار بارها تکرار می ‌شود تا به تعداد گرافت‌های مورد نظر برسیم.

آماده‌ کردن گرافت‌ ها جهت کاشت

در این مرحله از کاشت مو، واحد های فولیکولی از پوست خارج شده ‌اند و باید آن ‌ها را جهت کاشت آماده نماییم. واحد های فولیکولی از لحاظ سلامت بررسی می ‌شوند و در صورتی که نیاز باشد در زیر میکروسکوپ ترمیم خواهند شد. در این مدت فولیکول ‌ها را در مایع مخصوص نگهداری می کنند تا آسیبی نبینند. حالا که واحد های فولیکولی برای کاشت آماده هستند، گرافت نام می‌ گیرند.

کاشت گرافت‌ ها

کاشت گرافت‌ ها در قسمت گیرنده مرحله‌ ی نهایی کاشت مو با متد FIT است. برای این کار باز هم از ابزار پانچ یا ایمپلنتر استفاده می کنیم و سوراخ ‌هایی ۱ میلی ‌متری روی پوست به وجود می آوریم. بعد از آن گرافت ‌ها را داخل این سوراخ‌ ها می گذاریم. این کار بارها تکرار می گردد تا همه گرافت ‌ها در بخش گیرنده قرار بگیرند.

در این مرحله زاویه و عمق قرار گرفتن گرافت‌ ها بسیار مهم است. در صورتی که پانچ ‌ها عمق  خیلی زیاد یا خیلی کمی داشته باشند، گرافت نمی تواند زنده بماند و در صورتی که زاویه‌ ی ایجاد سوراخ ‌ها درست نباشد، موهای فرد حالت غیر عادی و نا زیبایی پیدا خواهد کرد. مهارت جراح در این مرحله دارای اهمیت زیادی می باشد.

مرحله‌ ی آخر کاشت مو با متد FIT مانند مرحله‌ ی نخستین تحت بی ‌حسی موضعی انجام می گیرد و درد حس نخواهید کرد. این مرحله نیز بی خونریزی و بدون احتیاج به بخیه انجام می گیرد.

تراشیدن موها: برای این که پزشک دید خوبی به قسمت های دهنده و گیرنده داشته باشد و همچنین جهت کاهش احتمال عفونت، تراشیدن موهای سر در تکنیک FIT پیشنهاد می ‌شود. البته می شود کاشت مو بدون تراشیدن سر نیز انجام بگیرد اما بیشتر جراحان این کار را پیشنهاد نمی ‌کنند. زیرا که کاشت مو بدون تراشیدن سر دشوار تر و زمان ‌بر تر می باشد.

مدت زمان: همه مراحل کاشت مو با تکنیکFIT در مجموع بین ۴ تا ۸ ساعت به طول می انجامد. البته در هنگام عمل به شما زمان استراحت نیز داده خواهد شد.

تعداد گرافت‌ ها: در روش FIT می‌ شود در هر جلسه حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ گرافت را کاشت.

کاشت مو به روش FIT

پس از کاشت مو

پس از کاشت مو مدت زمانی را تحت عنوان دوره ‌ی نقاهت یا ریکاوری پشت سر خواهید نهاد. دوره ی نقاهت پس از کاشت مو با تکنیک FIT خیلی کم دردسر می باشد. اصولا پس از کاشت مو احتیاجی به پانسمان سنگین نمی باشد. شست ‌و شوی سر خیلی مهم است و باید از روز دوم طبق راهنمای گفته شده این عمل را انجام بدهید. جهت پیشگیری از آسیب رسیدن به گرافت‌ ها، تورم و کبودی باید سر خود را از سطح بدن  بالا تر قرار دهید. همچنین تا چند مدت باید از انجام فعالیت ‌های سنگین و نهادن کلاه  بر سر اجتناب کنید. اصولا در عرض یک هفته قرمزی، کبودی و دیگر عوارض کاشت مو از بین می روند. لخته‌ های خون یا دلمه ‌های به وجود آمده روی سر میان ۲ تا ۱۴ روز بعد کاملا می‌ ریزند و سر حالت عادی پیدا می ‌کند.

نتیجه‌ی کاشت مو با تکنیک FIT

نتیجه‌ی کاشت مو به احتیاجات و شرایط شما بسته است. تعداد گرافت‌ های قابل پیوند زدن در یک جلسه‌ کاشت مو در این روش  بیش از ۲۰۰۰ گرافت می باشد که نسبت به روش ‌های FUT و کمتر می باشد.

همان گونه که اشاره کردیم دوره ‌ی نقاهت پس از کاشت مو میان ۲ تا ۱۴ روز طول می کشد و بعد از آن علامت ‌های عمل کاشت مو مانند قرمزی، کبودی و لخته‌ های خون از بین خواهند رفت.

۲ تا ۳ ماه پس از کاشت مو امکان دارد شاهد ریزش همه یا قسمتی از موهای کاشته شده باشید که اتفاقی عادی است و برای خیلی از کسانی که کاشت مو انجام داده اند پیش می ‌آید. دلیل این عارضه عوض شدن مکان فولیکول‌ های مو باشد. هنگامی که فولیکول در مکان جدید قرار می ‌گیرد، فرایند رشد موی قبل را متوقف می کند و تار موی تازه را می ‌سازد. عموما در ماه سوم، رشد تار موی جدید شروع می ‌شود.

سرعت رشد موی سر حدود ۱.۵ سانتی ‌متر در ماه می باشد. به همین علت مشاهده‌ ی نتایج کاشت مو حدود ۱۰ تا ۱۲ ماه طول می کشد. متقاضیان کاشت مو باید صبر داشته باشند اما پاداش این صبر را با موهایی پرپشت خواهند گرفت.

در ادامه فهرستی از فواید و معایب این متد کاشت مو برای شما تهیه نموده ایم تا بهتر بتوانید درباره روش FIT قضاوت نمایید:

فواید کاشت مو با تکنیک FIT

تکنیک FIT یکی از عالی ترین روش ‌ها جهت کاشت مو می باشد. بعضی از فواید این روش را در ادامه فهرست کرده ‌ایم:

  • تکنیکی کم ‌تهاجمی و بی دردسر است.
  • بدون  برش، خونریزی و بخیه انجام می گیرد.
  • زمان ریکاوری سریع ‌تر و آسان تر از تکنیک FUT است.
  • خطرات و عوارض مربوط به برداشت نواری تکنیک FUT وجود ندارد؛ مواردی مثل به وجود آمدن اسکار کلوئیدی (جای زخم گوشتی) و بی‌ حسی پوست.
  • در یک جلسه‌ی ۴ تا ۸ ساعته می شود تا حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ گرافت را به وسیله تکنیک FIT برداشت کرد.

معایب کاشت مو به روش FIT

مثل بسیاری از روش‌ های کاشت مو،  این متد نیز دارای معایبی می باشد که مهم ‌ترین آن ‌ها عبارتند از:

  • تکنیک FIT نسبت به روش ترکیبی و روش FUT دارای سرعت کم‌ تری می باشد و تعداد گرافت ‌هایی که می شود در یک جلسه کاشت اصولا کمتر از این دو متد دیگر می باشد.
  • چون فرایند خارج نمودن فولیکول ‌ها زمان ‌بر می باشد، گرافت‌ ها مدت زمان زیادی در خارج از بدن هستند و امکان آسیب رسیدن به آن ها وجود دارد.
  • برخلاف تکنیک FUT که فولیکول ‌ها را در زیر میکروسکوپ خارج می‌ کنند، در تکنیک FIT فولیکول ‌ها به طور مستقیم از پوست سر برداشته می شوند. این کار دارای دقت پایین ‌تری می باشد و ریسک آسیب رسیدن به فولیکول‌ ها را بیشتر خواهد کرد. پس مهارت و سرعت تیم جراحی اهمیت زیادی در حفظ سلامت گرافت ‌ها و خارج نمودن گرافت ‌های با کیفیت دارد.

کاشت مو به روش FIT

عوارض روش FIT

به صورت کلی کاشت مو با تکنیکFIT  دارای درد سر کم و بی ‌عارضه می باشد. با این وجود کاشت مو دارای عوارض محدودی است که موقتی هستند. عوارض این تکنیک شامل این موارد است:

تورم و قرمزی: تورم و قرمز شدن پیشانی، حوالی چشم و دو سمت سر پس از کاشت مو شایع می باشد. جهت کم شدن این عارضه بهتر است سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. تورم در طی چند روز و قرمزی تا چند هفته بعد بهبود پیدا می کند.

لخته ‌های خون: در قسمت استخراج و کاشتن گرافت ‌ها لخته‌ های خونی به وجود می آید که اصولا تا ۲ هفته بعد به صورت کامل می ‌ریزند. این لخته ‌ها گرافت‌ های کاشته شده  را محکم می‌ کنند و نباید آن‌ ها را با ناخن کند. باید اجازه دهید به صورت طبیعی و در طی شست‌ و شوی ملایم، بریزند.

درد یا بی ‌حسی: تکنیک FIT اصولا موجب دردناک شدن یا بی‌ حس شدن پوست سر به شکل مزمن نخواهد شد. در صورتی که دردی داشته باشید با مسکن ‌های عادی مانند استامینوفن حل خواهد شد.

جوش و فولیکولیت: در موارد نادر امکان دارد فولیکول‌ ها دچار التهاب گردند که به آن فولیکولیت گفته می شود و به صورت جوش بروز پیدا می کند. جهت اجتناب از این مشکل باید شست ‌و شوی سر را به خوبی انجام دهید. در صورتی که دچار فولیکولیت شده ‌اید، آنتی ‌بیوتیک ‌های موضعی می ‌توانند اثر گذار باشند. چند عدد جوش قرار نیست موجب نگرانی شما گردند اما اگر جوش ‌ها دچار درد و سوزش شوند و یا تعداد آن ها زیاد شود، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

خارش: یکی از عوارض عادی و به دلیل روند التیام پوست می باشد. باید توجه کنید که خاراندن پوست سر ممکن است موجب جدا شدن گرافت ‌های کاشته شده گردد. همچنین امکان دارد موجب وارد شدن آلودگی به زخم ‌های در حال بهبودی و به وجود آمدن عفونت گردد.

مطالب مشابه را ببینید!

کاشت مو پی آر پی؛ نحوه انجام، مزایا و معایب و شرایط انجام کاشت مو به این روش کاشت مو در زنان | مراحل کاشت مو برای خانم ها و عوارضی که دارد روش کاشت مو Super Fue Plus + مراحل انجام، عوارض و مزایای آن بانک مو یا گرافت مو چیست؟ (بررسی کاربرد و استفاده آن در کاشت مو) تغذیه بعد از کاشت مو و مواد غذایی که پس از کاشت مو می توان مصرف کرد کاشت مو به روش SUPER FUE | مراحل و مزایای انجام این روش آیا کاشت مو درد دارد؟ درمان درد و مراقبت های پس از کاشت مو “کاشت مو سوپر ترکیبی” و مزایا و معایبی که دارد + مراقبت ها و نکات مهم کاشت مو با روش BHT + مراحل انجام آن و مزایای و معایبی که دارد رابطه جنسی پس از کاشت مو باعث ریزش موها می شود؟