آیا کاشت مو درد دارد؟ درمان درد و مراقبت های پس از کاشت مو

درد کاشت مو

یکی از تأثیرگذارترین عوامل در ظاهر و حتی اعتماد به نفس افراد داشتن موهای پر پشت و زیبا می باشد. برخی از افراد مبتلا به طاسی به منظور بهبود ظاهر خود از انواع مختلف روش های درمانی استفاده می کنند. کاشت مو ایمن ترین و بهترین روش درمان ریزش مو و همچنین برطرف کردن طاسی و کم پشت بودن مو در برخی از قسمت های سر می باشد.

در روش مذکور فولیکول های مو از قسمت پر پشت سر برداشته شده و در قسمت هایی از سر که طاس بوده یا کم پشت است، کاشته می شوند. به طور معمول افرادی که قصد دارند مو بکارند، سوالات مختلفی در ذهن آن ها ایجاد می شود. به عنوان مثال یکی از رایج ترین سوالات در این مورد این است که آیا درد کاشت مو زیاد است؟ آیا امکان کاهش دادن درد آن وجود دارد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن پاسخ به سوالات مذکور، در رابطه با جنبه های مختلف کاشت مو و درد آن نیز صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید!

کاشت مو چیست؟

هنگامی که یک فرد دچار طاسی مو ها یا کم پشتی مو ها می شود، می تواند برای بهبود آن از یکی از روش های درمانی کاشت مو ها استفاده کند. لازم به ذکر است که عمل زیبایی مذکور یک نوع عمل جراحی محسوب می شود و اگر قصد دارید بهترین نتیجه را از این عمل دریافت نمائید می بایست به یک پزشک حاذق و کاردان که در این زمنیه تجربه دارد مراجعه فرمایید.  مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش های پزشکی روش زیبایی مذکور تنها در بیمارستان ها، مراکز و کلینیک های مجاز قابل انجام است. توجه داشته باشید که مجوزهای صادر شده باید در مراکز مذکور نصب شوند و برای شما به طور کامل قابل رویت باشند.

به طور کل عمل زیبایی کاشت مو از طریق روش های مختلفی مثل fit، fut و یا روش‌ های ترکیبی قابل انجام است. هر یک از روش های مذکور ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد. پزشک جراح زیبایی قبل از انجام عمل وضعیت موی سر فرد را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و با در نظر گرفتن آن بهترین روش جراحی را انتخاب می کند.

عمل زیبایی یا پیوند مو های زنده با جا به جایی موی فرد امکان پذیر می باشد؛ در واقع این عمل با اضافه کردن موی جدید به سر فرد صورت نمی گیرد. در این روش زیبایی موهای پشت سر فرد که به آن اصطلاحاً بانک مو نیز می گویند، برداشته و آماده شده و در جلوی سر فرد و قسمت هایی که دچار طاسی و کم پشتی شده کاشته می شوند. لازم به ذکر است که مرحله جا به جایی از بانک مو به قسمت جلوی سر بسیار حائز اهمیت می باشد. البته روشی که پزشک برای انجام این کار استفاده می کند نیز بسیار مهم است؛ چرا که موها باید به نحوی برداشته شوند که درد کاشت مو به حداقل برسد و موهای برداشته شده در بهترین جای ممکن کاشته شوند تا بهترین نما و بیشترین تراکم را در موهای فرد ایجاد نمایند.

درد کاشت مو

روش های مختلف کاشت مو

پیش از این که در رابطه با میزان درد کاشت مو صحبت کنیم بهتر است با روش های انجام کاشت مو آشنا شویم. به طور کل کاشت مو به ۳ روش کلی انجام می شود که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

کاشت مو به روش FIT 

اولین روش کاشت مو از نوع FIT می باشد. روش مذکور یکی از جدید ترین روش های کاشت موی طبیعی محسوب می شود. لازم به ذکر است که در این روش نیازی به جراحی برش و بخیه بر روی سر فرد نیست و این موضوع تا حدی درد کاشت مو را کم می کند. علاوه بر این، در روش مذکور فرد هر چه سریع تر بهبود پیدا کرده و همان طور که گفتیم درد بسیار کمتری را حس می کند. البته روش FIT برای برخی از افراد قابل انجام نمی باشد.

در این روش زیبایی موی فرد به صورت دانه به دانه برداشته شده و پیوند زده می شود. همانطور که ذکر شد در این روش زیبایی هیچ گونه بخیه ای وجود ندارد. علاوه بر این باید گفت که کاشت مو به روش FIT در مقایسه با روش های دیگر کاشت مو، هم برای پزشک و هم برای بیمار بسیار راحت تر است. اما ناگفته نماند که این روش در مقایسه با روش FUT کمی ضعیف تر می باشد.

کاشت مو به روش FUT 

روش بعدی کاشت مو از نوع FUT می باشد. این روش زیبایی یک شیوه اصلی، رایج و قدیمی برای کاشت مو به شمار می رود. در روش اف یو تی بخشی از پوست و مو به عرض تقریبی ۱.۵ سانتی متر و طول تقریبی ۲۵ سانتی متر از پشت سر فرد به کمک عمل جراحی برداشته شده و بخش مذکور بخیه خواهد خورد. سپس آن قطعه پوستی که برداشته شده است در زیر میکروسکوپ های مخصوص کاشت مو به قطعات کوچک گرافت های مو تقسیم شده که گرافت های مذکور به صورت کلی شامل یک تا چهار تار مو می باشند. در نهایت گرافت های مو در قسمت های مورد نیاز سر کاشته می شوند.

درد کاشت مو به روش اف تی یو در مقایسه با روش اف آی تی کمی بیشتر است. این روش یک روش اصلی برای برداشت و کاشت مو ها محسوب می شود که به طور تقریبی برای تمامی افراد قابل انجام است. البته این روش در مقایسه با اف آی تی هم برای پزشک و هم برای بیمار سخت تر است؛ اما نتیجه این روش زیبایی در مقایسه با قبلی بهتر می باشد. در نهایت باید گفت که کاشت مو به روش اف یو تی یک عمل زیبایی کاشت تخصصی مو محسوب می شود.

کاشت مو به روش ترکیبی 

یکی دیگر از روش های کاشت مو، به کار گیری روش ترکیبی است. همان طور که از نام این روش پیداست، پزشک برای انجام کاشت مو از دو روش قبلی یعنی FIT و FUT به صورت ترکیبی استفاده می کند. افرادی که دچار طاسی وسیع در سر خود هستند، می توانند از این روش استفاده نمایند. البته در صورتی انجام این روش امکان پذیر است که فرد در بانک موی خود دارای موهای بلند پشت سر تا حدود ۵ سانتی متر باشد. در چنین حالتی می توان دو عمل جراحی را در یک جلسه انجام داد. با استفاده از روش ترکیبی می توان مقدار بسیار زیادی از مو ها را با کمک اف آی تی و اف یو تی برداشت کرد و بخش اعظمی از طاسی سر را پوشش داد. ناگفته نماند که درد کاشت مو در این روش چندان زیاد نیست و به میزان تحمل فرد بستگی دارد.

درد کاشت مو

درد کاشت مو چقدر است؟

لازم به ذکر است که عمل زیبایی کاشت مو یک نوع عمل جراحی محسوب می شود؛ در نتیجه برای انجام آن به بی هوشی های موضعی نیاز است تا درد بیمار کاهش پیدا کند. بنابراین درد کاشت مو همواره در این نوع عمل زیبایی اجتناب ناپذیر بوده اما با استفاده از بی هوشی های موضعی این درد به حداقل می رسد.

افراد بسیار زیادی در این مورد نظر داده اند که درد کاشت مو کمی زیاد بوده و همان طور که می دانید در طول انجام این نوع عمل زیبایی بیماران کاملاً هشیار هستند؛ از این رو گزارش داده اند که انجام این عمل کمی دردناک و ناراحت کننده می باشد. ممکن است در طول انجام این عمل متوجه برداشتن فولیکول ها و همچنین کاشتن آن ها در سر شوید اما بی هوشی های موضعی باعث می شوند تا هیچ گونه دردی را در این ناحیه حس نکنید.

درد کاشت مو بعد از انجام عمل

به کمک بی هوشی های موضعی درد کاشت مو در طول انجام عمل زیبایی حس نمی شود اما ممکن است پس از اتمام عمل در پوست سر فرد که از آن فولیکول یا اسکالب برداشته می شود، کمی احساس درد کنید. البته احساس درد کاشت مو پس از عمل نیز خفیف بوده و جای نگرانی نیست. جالب است بدانید که این احساس درد خفیف به این دلیل است که پوست سر مورد تهاجم قرار می گیرد.

عمل زیبایی کاشت مو سبب ایجاد قرمزی و تورم در روزهای اول جراحی می شود و نواحی که مو از آن ها برداشته شده است در مقایسه با نواحی که مو کاشت شده است یک حالت ارتجاعی بیشتری پیدا خواهد کرد. علاوه بر این این نواحی زمان بیشتری برای بهبود نیاز خواهند داشت. به طور کل می توان گفت که درد کاشت مو قابل تحمل بوده و جای نگرانی ندارد.

برای کاهش درد کاشت مو می توان از یک سری مسکن های خفیف استفاده کرد، اما باید این نکته را مد نطر قرار دهید که بروز این علائم پس از انجام عمل تنها به چند روز ختم می شود و در مدت زمان کوتاه از بین می رود. چنانچه عوارض مذکور مثل قرمزی و تورم پس از گذشت چند روز بهبود پیدا نکرد باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید. در نهایت باید گفت که کاشت مو به هر روشی می تواند کمی درد و ناراحتی به همراه داشته باشد، اما همانطور که پیش تر ذکر کردیم این درد بسیار خفیف و ناچیز بوده و کاملاً قابل تحمل است.

درد کاشت مو در روش های مختلف عمل زیبایی

همانطور که پیش تر ذکر کردیم، درد کاشت مو بعد از عمل جراحی اجتناب ناپذیر است. میزان درد پس از کاشت مو به علت تزریق یک سری داروهای بی حسی در قسمت بانک مو یا در نواحی که گرافت مو برداشت شده است و همچنین در نواحی که گرافت ها کاشته می شوند، در هر شخصی می تواند کاملاً متفاوت باشد. اما به طور کل احساس درد آن چنان شدید نبوده و به راحتی می توان آن را کنترل کرد. علاوه بر این، پس از انجام این عمل زیبایی فرد به مدت چند روز احساس درد می کند که این دردها کاملاً طبیعی بوده و پس از گذشت چند روز به طور کل از بین خواهد رفت.

بسیاری از افراد به علت عدم توجه به توصیه های پزشک، پس از کاشت مو دچار کمی درد می شوند. به عنوان مثال سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکی می تواند سبب از بین رفتن تأثیر داروهای بی حسی شود و در آخر هم سبب ایجاد درد می شود. درد کاشت مو در هر یک از روش های عمل زیبایی کاشت مو می تواند متفاوت باشد. در ادامه با میزان درد عمل زیبایی کاشت مو در روش های مختلف آشنا خواهیم شد:

درد کاشت مو به روش FUT

در کاشت مو به روش اف یو تی ممکن است به دلیل برداشت گرافت های مو از بانک مو و همچنین بخیه های پس از آن، درد بیشتری را حس کنید. در کاشت مو به روش مذکور زمان بیشتری برای بهبودی و درمان کامل نیاز دارید؛ چرا که زخم های کوچکی در قسمت های عمل جراحی به وجود می آید که به مرور زمان و با رعایت یک سری نکات مراقبتی پس از عمل درمان خواهند شد.

درد در کاشت مو به روش FIT

در کاشت مو به روش اف آی تی به صورت تکی گرافت ها برداشت می شوند و بدون ایجاد نوار در پشت سر فرد صورت می گیرد. در این روش آسیب بسیار کمتری به سر فرد وارد می شود و زخم های ایجاد شده حاصل از برداشت و کاشت گرافت ها در این روش نسبت به روش قبلی بسیار کمتر و سطحی تر خواهد بود. به طور معمول برای درمان کامل این زخم ها یک هفته زمان لازم است؛ البته شرایط بدنی فرد نیز در بهبود زخم ها تأثیر گذار است.

درد کاشت مو

کنترل درد کاشت مو

اکثر دردهایی که در پی انجام عمل زیبایی حس می کنیم در هنگام تزریق داروهای بی هوشی است. با این که میزان این درد خفیف بوده، بسیار از افراد تحمل آن را ندارند؛ به همین دلیل پزشک جراح به چنین افرادی توصیه می کند که پیش از  شروع کاشت مو از داروهای آرام بخشی مثل داروهای خواب آور استفاده نمایند. این داروها سبب می شود تا فرد در حین انجام عمل زیبایی درد کمتری را احساس کند.

برخی از افراد نیز پس از انجام این عمل زیبایی باز هم دچار درد می شوند؛ این دسته از افراد نیز می توانند پس از انجام عمل جراحی از مسکن برای کاهش درد کاشت مو استفاده نمایند. برخی از افراد متقاضی کاشت مو پس از انجام این عمل با عدم رعایت یک سری از توصیه های پزشک جراح بعد از عمل جراحی دچار تورم چشم ها و پیشانی می شوند. تورم چشم ها با ورم و کمی درد همراه است که افراد می توانند با قرار دادن کمپرس سرد در نواحی ورم کرده و همچنین با مصرف برخی از مسکن ها درد کاشت مو را تا حد چشمگیری کاهش دهند.

مراقبت های بعد از کاشت مو

مراقبت های پس از کاشت مو در خانه برای دریافت نتیجه بهتر بسیار حائز اهمیت است. در واقع می توان گفت بخش مهمی از میزان موفقیت پس از عمل کاشت مو و احیاء فولیکول های مویی که در سر افراد کاشت شده است، به مراقبت های پس از عمل بستگی دارد که در ادامه با نکات مراقبتی مذکور بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • شست و شوی اصولی، درست و به موقع پوست سر و همچنین ضد عفونی کردن آن از مهم ترین و اصلی ترین نکات مراقبتی پس از عمل زیبایی به منظور کاهش درد کاشت مو محسوب می شود.
  • انجام نکات بهداشتی به منظور جلوگیری از تعریق و آلوده شدن نیز می تواند تأثیر به‌سزایی در بهبود زخم ها داشته باشد.
  • استفاده درست از آنتی بیوتیک ها و همچنین داروهای مسکنی که پزشک کاشت مو تجویز می کند.
  • سعی کنید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری نمائید.
  • مصرف بسیار زیاد آب و آب میوه های طبیعی نیز می تواند در روند بهبودی زخم های حاصل از عمل زیبایی نیز تأثیرگذار باشد.
  • توصیه می شود از نمک زیاد استفاده نکنید و همچنین لازم به ذکر است که خواب و استراحت کافی در بهبود زخم ها تأثیرگذار است.
  • توصیه می شود پس از عمل زیبایی، پوست سر و همچنین زخم های کاشت مو را دست کاری نکنید.
  • تغذیه مناسب به همراه میوه های تازه یا غذاهای دریایی نیز می تواند در روند درمان زخم های حاصل از کاشت مو و همچنین کاهش درد تأثیرگذار باشد.
  • توصیه می شود از خشک شدن پوست سر با استفاده از حوله یا سشوار جلوگیری نمائید.

بعد از انجام عمل زیبایی توصیه می شود موارد مذکور را حتماً رعایت کنید؛ در غیر این صورت امکان بیشتر شدن عوارض این عمل زیبایی وجود داشته و همچنین درد کمی را به همراه دارد.

عوارض کاشت مو

یکی از رایج ترین عوارضی که ممکن است پس از کاشت مو بروز دهد، ایجاد عفونت در پوست سر است که بسیار خطرناک نیز می باشد. عفونت های ایجاد شده سبب از بین رفتن گرافت های کاشت مو می شود. علاوه بر این، این موضوع می تواند سبب از بین رفتن نتیجه عمل زیبایی کاشت مو شود.

ناگفته نماند که عفونت به پوست سر و یا بافت های زیر آن آسیب زیادی وارد کرده و درد کاشت مو را افزایش می دهد. در چنین شرایطی فرد می بایست به کلینیک کاشت مو مدنظر مراجعه نماید تا به کمک درمان های دارویی عفونت به وجود آمده را برطرف کند. با شست و شو و استفاده از ضدعفونی کننده های صحیح و به موقع پوست سر، می توان از به وجود آمدن عفونت جلوگیری کرد.

علاوه بر این، تورم ایجاد شده و تحریک بافت های پوست سر پس از کاشت مو می تواند برای افراد کمی احساس درد به صورت خفیف یا احساس ناخوشایندی را ایجاد نماید. همانطور که ذکر کردیم، چنین مواردی کاملاً طبیعی بوده و به هیچ وجه جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که پس از گذشت چند روز برطرف می شوند.

سخن پایانی

در این راهنما با درد کاشت مو و تمامی جوانب مختلف آن آشنا شدیم. کاشت مو می تواند از طریق سه روش مختلف انجام پذیرد که درد حاصل از هر روش متفاوت است. به طور کل درد کاشت مو آن چنان زیاد نبوده و با رعایت نکات مراقبتی می توان همان درد خفیف را نیز کنترل کرد؛ بنابراین اصلا جای نگرانی نبوده و می توان به راحتی اقدام به کاشت مو کرد. اگر متقاضی انجام این عمل زیبایی هستید، پیشنهاد می کنیم نکات مراقبتی مذکور و توصیه های پزشک جراح عمل زیبایی را رعایت کنید تا نتیجه کاشت مو مطلوب واقع شود.

مطالب مشابه را ببینید!

درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن انواع روش های درمان ریزش مو؛ مزایا و معایب هر کدام از روش ها ریزش مو، مهم‌ترین علل و بهترین راه های درمان روش های کنترل ریزش مو؛ درمان های موثر و دلایل ایجاد ریزش موها نکات مهمی در مورد درمان سریع ریزش مو (دلایل ریزش و روش های درمان سریع) مزوتراپی مو و فوایدی که برای مو دارد | تاثیر این روش بر درمان ریزش مو رنگ کردن مو بعد از کاشت و مشکل ریزش مو پس از رنگ کردن بعد از کاشت رابطه جنسی پس از کاشت مو باعث ریزش موها می شود؟ بررسی ریزش موی ناگهانی و علائم ریزش موی سریع ماسک مو بعد از حمام؛ دلیل استفاده از ماسک و نکات خرید