روش کاشت مو FUT ؛ مراحل کاشت، مزایا و معایب این روش کاشت مو

طبق تحقیقات ارائه شده از سایت  Thehairsociety، حدود ۴۷ درصد از مردم در سراسر دنیا به نوعی با ریزش مو سر و کار دارند. بعضی از آن ها از محصولات بازسازی و ضد ریزش مو استفاده کرده و بعضی دیگر نیز کاشت مو را جهت درمان انتخاب می کنند. یکی از این تکنیک ها fut است.

اطلاعات کامل درباره روش کاشت مو FUT

روش FUT  اولین تکنیکی است که از انتقال دادن واحد های فولیکول استفاده نمود و سال‌ ها به عنوان راهی خیلی پر طرفدار مورد استفاده پزشک ‌ها قرار گرفته است. این روز ها کاشت مو با تکنیک های متفاوتی انجام می ‌شود. یکی از این تکنیک ها روش کاشت موی FUT است.

لازم است بدانید که کاشت موی اف یو تی در طی سال‌ های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ یکی از پر طرفدارترین متدهای های کاشت مو شناخته شده. کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش کاشت مو  خواهد کرد تا در کنار مشورت با پزشک در نهایت در صورتی که تصمیم انجام عمل کاشت مو را دارید، انتخاب بهتر و مطمئن‌ تری داشته باشید.

با ما همراه باشید تا به طور کامل روش FUT را بررسی نماییم.

روش کاشت مو FUT

کاشت مو چیست؟

کاشت مو از کارهایی زیبایی محسوب می‌ گردد که به انتقال فولیکول ‌های مو از یک بخش از سر یا بدن به بخش های جلویی و میانی سر در اشخاص می ‌گویند. در عمل کاشت موی طبیعی به بخشی که فولیکول‌ ها از آن برداشت می شوند، «بانک مو» و قسمت های بدون موی سر که فولیکول­‌ ها در آن قرار می گیرند، قسمت «دریافت کننده» گفته می ‌شود.

انجام این کار بسته به تعداد موهای کاشته شده امکان دارد چهار تا هشت ساعت در یک روز و برخی اوقات هم در دو روز زمان ببرد. کاشت مو در با دو روش اصلی خلاصه می گردد. در تکنیک اول جراح یک نوار از پوست سر را با موهای سالم برش می‌ دهد (روشی که به جراحی احتیاجی دارد) و در روش دوم عمل برداشت مو را روی هر تار مو به طور جداگانه انجام می ‌دهد (که احتیاج به بخیه ندارد). زمان تکنیک دوم طولانی ‌تر می باشد، در عوض از به وجود آوردن  زخم ‌های نواری روی پوست سر جلوگیری می نماید.

اینکه چه تکنیکی برای شما مناسب تر است با توجه به موقعیت شما متفاوت خواهد بود و با مشورت با پزشک متخصص در این زمینه مشخص می شود. به گفته سایت Hairlosscure2020 در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۳۵ هزار کاشت مو انجام گردیده است که قادر است به نوعی نشان دهنده تاثیر این عمل و محبوبیت آن به عنوان یک راه حل  مناسب می باشد.

کاشت مو با تکنیک FUT  چیست؟

کاشت موی FUT  از قدیمی ‌ترین و متداول‌ ترین روش ‌های کاشت مو شناخته شده که در دهه ۱۹۹۰ ابداع شده و از انتقال واحدهای فولیکولی استفاده کرده است.

این روش جراحی را می‌توان یکی از پیشرفته ‌ترین عمل‌های کاشت مو دانست که الگوی طبیعی رشد مو را تقلید کرده و انتخابی ایده‌آل برای کسانی که که ناحیه بزرگی از سرشان بدون مو است. با این حال این تکنیک فواید و معایب خود را دارد. در ادامه به آنالیز بیشتر این تکنیک از زوایای مختلف خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مراحل کاشت مو با تکنیک FUT

مراحل کاشت مو با تکنیک FUT شامل موارد زیر است:

مرحله اول- برداشت

همان گونه که اشاره کردیم، در این روش پس از انجام بی ‌حسی ، پزشک یک نوار از پشت سر که ناحیه اهدا کننده است ، برداشته و جای آن را بخیه خواهد زد. اندازه درست این نوار به تعداد فولیکول ‌های مورد نیاز جهت پوشاندن بخش های طاسی سر بستگی دارد که اصولا میان ۱ تا ۱.۵ سانتی ‌متر می باشد.

جراح فلپ (نوار پوستی) را از پشت سر بر میدارد و زخم به وجود آمده را بخیه می ‌زند، جای زخم از طریق موهای بالا دست پنهان شده و به تدریج کمرنگ و محو می ‌شود.

مرحله دوم-آماده سازی

در این مرحله، فلپ یا نوار پوستی در زیر میکروسکوپ قرار می ‌‌گیرید و جراح شروع به خارج نمودن فولیکول ‌ها از پوست می ‌کنند. هر گرافت دارای ۱ تا ۲ عدد فولیکول مو است که این واحد ها دارای غده چربی، اعصاب، ماهیچه‌ و موهای ضخیم هستند.

مرحله سوم-کاشت

در ادامه گرافت‌ های آماده در اختیار جراح قرار داده خواهد شد. پزشک با استفاده از تیغ مخصوص، سوراخ‌ هایی به مقدار یک میلی ‌متر یا کمتر در قسمت گیرنده ( بخش های طاس سر ) به وجود می آورد. پس از آن گرافت ‌ها را از طریق انبر مخصوص درون سوراخ ‌ها قرار می ‌دهد.

بعد از انجام کاشت موی اف یو تی، موهای کاشته شده طبق الگوی طبیعی در حدود ۶ تا ۹ ماه رشد می ‌کنند و به پنهان شدن قسمت برداشت فولیکول‌ ها کمک می‌ کند.

روش کاشت مو FUT

چه افرادی برای کاشت مو با تکنیک FUT مناسب می باشند؟

کاشت مو با تکنیک FUT برای زنان و مردان در همه سنین امکان پذیر است ولی به طور کلی افراد بالای ۲۵ سال کاندید مناسب تری برای این عمل می باشند.

رنگ مو هم فاکتور مهمی در انجام کاشت مو محسوب می شود، اشخاصی که رنگ مویی شبیه به رنگ پوست خود دارند به دلیل کنتراست کمتر، نامزدهای خوبی جهت انجام این روش می باشند.

علل ریزش مو هم اثر فراوانی بر انجام کاشت موی FUT دارند. اگر دلیل ریزش مو یا طاسی شما موارد زیر می باشد، شما کاندید خوبی جهت کاشت مو می باشید:

  • طاسی ‌های ناشی از آسیب، سوختگی، بخیه‌ ی جراحی و …
  • اصلاح نمودن خط رویش برای افرادی که به صورت ژنتیکی دارای خط رویشی بالایی هستند
  • طاسی با الگوی مردانه یا زنانه
  • طاسی کششی یا مکانیکی
  • اختلال وسواس کندن مو
  • طاسی با الگوی نوروود

مزایای کاشت مو با تکنیک FUT

اگر تصمیم دارید عمل کاشت مو انجام دهید یا اطلاعات خود را در این زمینه  تکمیل کنید، لازم است تا مزایای کاشت مو با تکنیک FUT را بشناسید، پس به موارد زیر توجه نمایید:

  • یکی از مزایای کاشت مو با تکنیک FUT عدم احتیاج به بیهوشی می باشد و فقط کافی است از بی ‌حسی موضعی در بخش مورد نظر استفاده نمایید.
  • در این تکنیک فولیکول‌ ها در زیر میکروسکوپ خارج می ‌شوند به همین علت در این تکنیک آسیب کمتری خواهید دید و عمل برداشت زود تر انجام می گردد.
  • در تکنیک FUT، می‌ شود میان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ گرافت در یک جلسه خارج نمود.
  • کیفیت گرافت ‌ها در تکنیک FUT خیلی بالا است و تقریبا بیش شان نسبت به ریزش مقاوم می باشند.
  • در تکنیک FUT دوره درمان پس از عمل کوتاه می باشد و طی چند روز درد و زخم ناشی از عمل خوب خواهد شد و ظاهر طبیعی برای موها را با شروع رشد فراهم می نماید.
  • در دیگر روش ‌های کاشت، موهای قسمت بانک مو و ناحیه‌ ی گیرنده باید تراشیده شود ولی در تکنیک FUT تنها موهای بخش گیرنده تراشیده خواهد شد.

معایب کاشت مو با تکنیک FUT چیست؟

تا به اینجا با کلیت روش FUT و مزایای آن آشنا شدیم. اما کاشت مو به روش اف یو تی دارای چه معایبی می باشد؟ خطرات این متد کاشت مو چیست؟ در ادامه این مقاله با ما همراه ما باشید تا به این قبیل سوالات پاسخ دهیم:

  • دوره‌ی ریکاوری تکنیک FUT نسبت به سایر تکنیک های ‌های کاشت مو طولانی ‌تر می باشد، به عنوان مثال در طی فرآیند بی حسی، ناراحتی یا خارش در قسمت پیوند شده احساس می ‌کنید.
  • در کاشت با تکنیک FUT نمی توان موهای نازک  را از بانک مو برداشت کرد، علاوه بر این امکان برداشت مو از بدن یا ریش  فرد وجود ندارد.
  • تکنیک FUTبرای افرادی که که دارای سابقه ‌ی ایجاد زخم‌ های کلوئیدی، بیماری‌ های انعقادی و بیماری های دیگری مانند دیابت یا فشار خون هستند، انتخاب درستی نیست.
  • متد FUT نسبت به دیگر روش ‌های کاشت مو، یک عمل جراحی تهاجمی است. زیرا برداشت نواری همراه با خونریزی است و باید بخیه شود. زخم به وجود آمده در پشت سر از طریق موها پوشیده می شود و به تدریج محو می گردد. برای افرادی که دارای بانک موی کم‌ پشت هستند و امکان دارد زخم به خوبی پوشیده نگردد، این روش مناسب نمی باشد.
  • در انجام عمل کاشت موی FUT حداقل تا ۴ هفته پس از جراحی نمی ‌توانید ورزش ‌های سنگین انجام دهید زیرا که خطر ایجاد اسکار در بانک مو را بالا می برد.
  • این روش برای اشخاصی که به صورت ژنتیکی دارای پوست سر سفتی می باشند یا ورزشکار هستند، مناسب نمی باشد.
  • نکات اساسی که پیش از کاشت مو با تکنیک FUT لازم است بدانید
  • پیش از انجام عمل کاشت مو به این روش این موارد را در نظر بگیرید:
  • در صورتی که از داروی خاصی استفاده می ‌کنید پزشک خود در جریان بگذارید تا در طول عمل مشکلی برای شما ایجاد نگردد.
  • در صورت داشتن بیماری تنفسی، قلبی و فشار خون داروی خود را در روز عمل به همراه داشته باشید و دقیقا به همان شکل که تجویز شده است مصرف نمایید.
  • به این نکته دقت کنید که پیش از عمل پوست سر نباید دچار آفتاب سوختگی شده باشد.
  • به مدت یک هفته پیش از عمل، هیچ داروی ضد التهابی مصرف ننمایید.
  • یک هفته پیش از عمل، ویتامین B یا E استفاده نکنید، زیرا این قرص ها خونریزی را زیاد می کنند.
  • در صورتی که سیگار می کشید دو هفته پیش از شروع جراحی مصرف سیگار را قطع نمایید، سیگار کشیدن در فرایند بهبودی ایجاد خلل خواهد کرد.
  • اگر تصمیم به رنگ کردن موهای خود دارید، حداقل سه روز پیش از عمل این کار را انجام دهید زیرا در روز جراحی پوست سر باید کاملا تمیز باشد.
  • قسمت اهدا کننده که توسط جراح مشخص گردیده را هر روز به مدت ده دقیقه ماساژ دهید.
  • ترجیحا در روز عمل از اسپری های مو یا دیگر مواد آرایشی برای مو ها استفاده نکنید.
  • در روز عمل از نوشیدن هر نوشیدنی کافئین دار اجتناب کنید.

روش کاشت مو FUT

چه عوارضی پس از کاشت مو با متد FUT شایع است؟

واقعیت این است که عمل جراحی به هر روشی که باشد امکان دارد عوارضی نیز داشته باشد که بسته به  مهارت پزشک و موقعیت شما کم یا زیاد خواهد شد. ولی به این نکته توجه نمایید که بعضی از عوارض کاشت مو نیز کاملاً طبیعی است و جزو فرآیند طبیعی بدن هستند.

البته قسمتی از این عوارض خیلی نادر است و تا هنگامی که در مراکز معتبر کاشت مو انجام دهید، خطری شما را تهدید نخواهد کرد. در این بخش تصمیم داریم عوارض احتمالی کاشت مو با متد FUT را بیشتر برای شما توضیح دهیم:

جای زخم یا اسکار

در کاشت مو با تکنیک FUT، خطر اصلی برای افراد به جا ماندن جای زخم در پشت سر می باشد. هر دفعه که برشی در بدن فرد ایجاد می گردد، امکان پوسته پوسته شدن یا قرمز شدن آن ناحیه وجود دارد، اما این تاثیرات اصولا موقت می باشند.

فولیکولیت

این مشکل اصولا پس از عمل کاشت مو رخ می دهد و علت آن آلوده شدن فولیکول ‌ها از طریق باکتری است. نشانه های آن شامل قرمزی حول ناحیه پیوند، جوش ‌های چرکی و خارش است که درمان آن استفاده طولانی از آنتی بیوتیک ‌ها می باشد.

آلرژی

آلرژی امکان دارد بر اثر داروها، مواد بخیه یا غذا های پس از عمل جراحی به وجود آید. بهتر است پیش از عمل یک لیست از چیزهایی که به آن‌ ها آلرژی دارید را در اختیار پزشک خود بگذارید.

واکنش دادن به داروهای بیهوشی

بی ‌حسی ‌های موضعی مانند لیدوکائین یا بوپیواکائین امکان دارد روی بدن اثر منفی بگذارند. به عنوان مثال واکنش‌ های آلرژیک، ضربان قلب نا منظم یا در مواردی خیلی نادر حمله قلبی از تاثیرات داروهای بیهوشی هستند.

بیماران مبتلا به فشار خون یا بیماری های قلبی که دارو استفاده می ‌کنند، امکان دارد به اپی نفرین حساس باشند و  موقع تزریق  واکنش عصبی از خود نشان دهند که موجب کم شدن فشار خون و در نهایت بیهوشی گردد. پس بهتر است که در صورتی که شما تحت درمان با داروهای قلبی یا فشار خون می باشید، پیش از جراحی با پزشک خود مشورت نمایید.

درد یا بی‌ حسی

اگر پس از عمل حس درد داشتید با پزشک خود در میان بگذارید و جهت بهبود آن از داروهای مسکن استفاده نمایید. بی حس شدن در قسمت پیوند و بالا تر از خط بخیه در بخش اهدا کننده طبیعی می باشد و این مشکل در مدت چند ماه برطرف می‌ شود.

تورم صورت و چشم

معمولا ۲ تا ۵ روز پس از عمل کاشت مو در اطراف صورت و چشم‌ های بیماران تورم و کبودی دیده خواهد شد که رفع شدن آن چند هفته تا چند ماه طول زمان می برد.

توصیه های اساسی پس از کاشت مو به روش FUT

پس از انجام عمل کاشت مو fut مراقبت‌ هایی وجود دارد که باید آن‌ ها را به خیلی جدی رعایت نمایید که عبارتند از:

تغذیه مناسب

مصرف مایعات و میوه‌های دارای ویتامین C مانند آناناس و پرتغال را در دستور غذایی خود بگذارید، همچنین استفاده از ویتامین C صبح پس از کاشت مو و در موقع صبحانه پیشنهاد می ‌شود.

به شیوه درست استراحت نمایید

بعد از عمل کاشت مو با تکنیک FUT، در وضعیت نیمه نشسته بخوابید. این عمل به کم شدن سریع تورم کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که خواب خوب برای ادامه فرایند درمان و رشد موها امری ضروری است.

موهای خود را به شیوه درست شست‌ و ‌شو دهید

برخی از پزشکان به شما توصیه می‌ کنند یک روز بعد از جراحی به آرامی موهای خود را با شامپو شست و شو دهید ولی بعضی دیگر این توصیه را نمی‌ کنند. توجه کنید که فقط دستورالعمل های پزشک خود را انجام دهید.

از فعالیت‌های سنگین خودداری نمایید

حدود ۲۸ الی ۳۰ روز بعد از انجام کاشت مو FUT، از انجام ورزش ‌های سنگین مانند شنا، کشتی، کوهنوردی و پیاده روی پس از کاشت مو در زمان نقاهت خودداری نمایید تا فرایند بهبودی شما به خوبی پیش رود.

الکل و دخانیات استفاده ننمایید

تا دو هفته پس از جراحی از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید، چرا که مصرف نوشیدنی ‌های الکل‌ دار باعث ایجاد تغییر در روند طبیعی گردش خون شده و تاثیر داروهای بی‌ حسی را کاهش می‌دهد.

داروهای تجویز شده و داروهای مکمل را مرتبا مصرف کنید

پزشک امکان دارد جهت کاهش تورم داروی پردنیزون، برای ممانعت از بروز عفونت آنتی بیوتیک و جهت کم شدن درد مسکن تجویز نماید اما به این نکته توجه کنید که بعد از عمل کاشت مو فقط از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایید.

فرق روش کاشت مو FUT و FIT در چیست؟

احتمالا برای شما نیز این سوال پیش آمده که این دو تکنیک چه فرقی با هم دارند؟ در ادامه به بررسی این سوال خواهیم پرداخت.

کیفیت پیوند

در کاشت موFUT ، جراح نخست نواری از ناحیه اهدا کننده در پوست سر بر می دارد. بعد از آن از طریق میکروسکوپ، فولیکول ها با دقت جدا خواهند شد، در این تکنیک اصولا گرافت ‌ها دارای کیفیت بالایی هستند. در اصل این روش به عمل جراحی نیاز دارد.

ولی در کاشت موFIT، جراح واحد های فولیکولی را به طور مستقیم از ناحیه ی اهدا کننده خارج خواهد کرد. این تکنیک کاشت مو به عمل جراحی احتیاج نخواهد داشت. کیفیت کاشت در هر دو متد می‌ تواند خوب باشد و بسته به موقعیت شما و تشخیص پزشک مشخص می گردد که کدام تکنیک برای رسیدن به نتیجه بهتر برای شما مناسب ‌تر است.

ناحیه اهدا کننده

تفاوت دیگر میان FUT و FIT، تعداد واحد های فولیکولی می باشد که از قسمت میانی بخش اهدا کننده برداشت می گردد. در تکنیک FUT، نوار اهدا کننده مو از ناحیه دارای مو برداشته خواهد شد، در حالی که در تکنیک FIT، واحد های فولیکولی از قسمت وسیع ‌تری برداشته می ‌شوند تا تعداد مورد نیاز از گرافت‌ ها به دست آید.

مطالب مشابه را ببینید!

کاشت مو پی آر پی؛ نحوه انجام، مزایا و معایب و شرایط انجام کاشت مو به این روش کاشت مو در زنان | مراحل کاشت مو برای خانم ها و عوارضی که دارد روش کاشت مو Super Fue Plus + مراحل انجام، عوارض و مزایای آن بانک مو یا گرافت مو چیست؟ (بررسی کاربرد و استفاده آن در کاشت مو) تغذیه بعد از کاشت مو و مواد غذایی که پس از کاشت مو می توان مصرف کرد کاشت مو به روش SUPER FUE | مراحل و مزایای انجام این روش آیا کاشت مو درد دارد؟ درمان درد و مراقبت های پس از کاشت مو “کاشت مو سوپر ترکیبی” و مزایا و معایبی که دارد + مراقبت ها و نکات مهم کاشت مو با روش BHT + مراحل انجام آن و مزایای و معایبی که دارد رابطه جنسی پس از کاشت مو باعث ریزش موها می شود؟