مکمل پروتئین وی (Whey Protein) چیست چه مزایایی دارد و چطور استفاده می شود؟

مکمل پروتئین وی (whey protein) یکی از پروتئین های خیلی اساسی به وجود آمده از شیر و آب پنیر می باشد. این پروتئین به بیش تر شدن توده عضلانی و استقامت بدن کمک خواهد کرد. به همین دلیل کارشناسان این پروتئین را برای کسانی که تصمیم به افزایش توده عضلانی را دارند، پیشنهاد می کنند.

این پروتئین همچنین در کنار بالا بردن توده عضلانی بدن به پایین آوردن وزن نیز کمک خواهد کرد. شخصی که بدنسازی انجام می دهد می تواند در زمان کات نیز از این پروتئین استفاده نماید. در صورتی که تصمیم داشته باشیم این پروتئین را از سایر پروتئین‌ ها متمایز نماییم اثر آن بر سیستم ایمنی می باشد.

این پروتئین با اثرگذاری بر لنفوسیت‌های T اثر خیلی زیادی بر سیستم ایمنی بدن می گذارد. در این مقاله  درمورد مکمل پروتئین وی، مزایا و عوارض و چگونگی اثرگذاری آن بر بدن مطالبی را خواهیم آورد.

مکمل پروتئین وی

پروتئین وی پروتئینی می باشد که از آب ماست یا پنیر به وجود آمده است. در اصل این پروتئین از شیر تشکیل شده است. شیر دو پروتئین در خود دارد، حاوی: پروتئین کازئین (۸۰%) و پروتئین وی۲۰%.

پروتئین وی و بعد از فرآوری دارای طعم بدی خواهد بود. این پروتئین بعد از فرآوری های مداوم و طعم دار شدن به صورت پودر مکمل پروتئین وی عرضه خواهد شد. این پروتئین در طعم های توت فرنگی، وانیلی و شکلاتی وجود دارد.

مکمل پروتئین وی (Whey Protein)

نکات اساسی در مورد پروتئین وی

  • هر اسکوپ ۲۸ گرمی پروتئین وی حاوی ۸۰% پروتئین، ۲۰% کربوهیدرات و 0% چربی است.
  • پروتئین وی، یکی از پرطرفدار ترین مکمل‌ ها بین ورزشکاران و بدنسازان می باشد.
  • این مکمل یکی از پروتئین های زود جذب است که به آسانی هضم می شود ولی جهت دریافت نتیجه مطلوب، مقدار و زمان مصرف خیلی اهمیت دارد.

جدول ارزش غذایی پروتئین وی

  • پروتئین ۲۰٫۰ گرم
  • کلسیم ۹۴٫۷ میلی ‌گرم
  • آهن ۰٫۰ میلی ‌گرم
  • سدیم ۱۴۰ میلی ‌گرم
  • کربوهیدرات ۵٫۰ گرم
  • فیبر ۱٫۰ گرم
  • شکر ۳٫۵ گرم

انواع پروتئین وی

پروتئین وی از اسید آمینه شکل گرفته است. اسید های آمینه مسئول تولید انرژی در بدن هستند. به همین دلیل پروتئین ها با ساخت انرژی در بدن فعالیت فرد را زیاد می کند و موجب بیش تر شدن حجم توده عضلانی می‌ گردد. پروتئین وی در انواع متعددی وجود دارد.

مکمل پروتئین وی (Whey Protein)

کنستانتره

این پروتئین وی دارای میزان کمی چربی و کربوهیدرات می باشد. درصد پروتئین موجود در وی کنسانتره به میزان غلظت آن وابسته می باشد. کنسانتره های سطح پایین دارای ۳۰ درصد پروتئین و انواع بالا تر دارای تا ۹۰ درصد پروتئین نیز هستند.

از بین دیگر پروتئین های وی، این مورد دارای طعم و مزه بهتری می باشد. از آنجایی که با روند مایکورفیلتر یا اولترافیلتراسیون تشکیل شده است نسبت به دیگر انواع قیمت به صرفه تری دارد.

ایزوله

اغلب مکمل وی های ایزوله بدون چربی و لاکتوز می باشند و دارای بیش ترین درصد پروتئین هستند.

پروتئین وی ایزوله، خالص ترین پروتئین وی می باشد و دارای 90-95٪ پروتئین است. از آنجایی که میزان لاکتوز کمی دارد یک منبع پروتئینی خیلی مناسب برای کسانی می باشد که مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز اند.

این نوع وی چربی خیلی کمی دارد. قیمت این وی به علت خلوص زیاد پروتئین بیشتز از وی کنسانتره است.

هیدرولیزه

در صورتی که دنبال یک نوع قابل هضم تر پروتئین وی می باشید می شود بدون شک از مدل هیدرولیزه پروتئین وی استفاده نمایید. این نوع یکی از زود هضم ترین نوع پروتئینی وی است. در این نوع آن اندازه ماده پروتئینی را تجزیه و فرآوری شده است که تقریبا  اسید آمینه تبدیل شده است.

این پروتئین موقع مصرف قابل جذب نمی باشد و طبیعتا قیمت بیشتری نیز دارد. همچنین این نوع از پروتئین وی را اصولا در مکمل های پزشکی و شیرخشک استفاده می کنند به این دلیل که پتانسیل کمی جهت بروز آلرژی و حساسیت خواهد داشت.

اگر تصمیم دارید بین این سه نوع پروتئین وی یکی را انتخاب نمایید بهتر است از نوع کنستانتره استفاده نمایید. زیرا که این نوع قیمت خوب، طعم بهتر و ماده مغذی فراوانی نسبت به مدل های دیگر دارد.

ترکیبی از پروتئین وی کنسانتره، ایزوله و هیدرولیزه

اصولا مکمل های پروتئین وی که به وسیله برندهای معروف تولید می شوند ترکیبی از ۳ مدل بالا هستند که بیشتر این ترکیب را کنسانتره شکل می دهد و باقی آن را پروتئین ایزوله و هیدرولیزه تشکیل می دهد.

مکمل پروتئین وی (Whey Protein)

راهنمای استفاده مکمل پروتئین وی

پودر وی اصولا به شکل پودر عرضه می‌ گردد اما شما قادر خواهید بود قرص‌ های آن را نیز تهیه نمایید. این به این معنا می باشد که انتخاب نه فقط به کیفیت محصول بستگی دارد بلکه به طعم و قیمت آن وابسته است. از آنجایی که خیلی از افراد از بطری ‌های همزن استفاده می کنند، ترکیب آن راحت است. از آنجایی که خیلی از ما از آب به عنوان نوشیدنی استفاده می ‌کنیم، تمایل داریم که طعم مطلوبی داشته باشد.

قیمت نیز یکی از مواردی می باشد که برای بسیاری از افراد دارای اهمیت است. شما باید پیش از خریداری تحقیق نمایید و بهتر است که از نظرات دیگران در بررسی های خود استفاده نمایید به این دلیل که می توانند در نتیجه گیری شما اثر زیادی داشته باشند.

تغذیه پروتئین و زمانبندی آن برای رسیدن به نتیجه مطلوب اهمیت دارد و شما باید همیشه توجه کنید که هر سه ساعت یک دفعه پروتئین مصرف نمایید. پس از ورزش، نخستین چیزی که در صبح و پیش از خواب انجام می دهید نیز مهم هستند. پروتئین وی به علت جذب زود هنگام کارکرد خوبی نیز دارد و خیلی از افراد به علت جذب آرام در شب کازئین مصرف می ‌کنند.

درباره مقدار مصرف مکمل پروتئین وی ، شما باید مقدار پروتئین مورد نظر را مصرف نمایید که 1 تا 1.5 گرم به ازای هر پوند وزن بدن است و آن را به 6 بخش تقسیم نمایید و آن را در طول روز استفاده کنید. بنابراین در صورتی که اطلاع داشته باشید چه مقدار باید مصرف کنید، می‌توانید مقدار آن را با نیازهایتان هماهنگ کنید. اندازه پیمانه همه محصولات با یکدیگر متفاوت است بنابراین پیش از مصرف بهتر است اطلاعات محصول در باره اندازه و تعداد پیمانه های مورد احتیاج جهت برآورده کردن نیازهای تان را بدانید. حتما پیش از خرید، برچسب محصول را به خوبی مطالعه نمایید.

مکمل پروتئین وی (Whey Protein)

فواید پروتئین وی ایزوله

  • خالص ‌ترین نوع پروتئین وی است و BCAA آن بالا و دارای آمینواسیده های زیادی است.
  • بدون چربی، لاکتوز و کربوهیدرات است.
  • پروتئین بیشتری را در هر دفعه مصرف به بدن می رساند. این به این معنا می باشد که شما قادر خواهید بود درصد زیادی از پروتئین‌ های قابل استفاده را در قیاس با پروتئین های دیگر موجود دریافت کنید.
  • جهت کاهش چربی، تشکیل ماهیچه یا هر نوع مصارف ورزشی مناسب است.
  • نسبت به دیگر مکمل های پروتئینی قیمت گران تری دارد.

مطالب مشابه را ببینید!

همه چیز درباره ی مکمل ترموژنیک و درباره چربی سوزی و لاغری آن همه چیز در مورد مکمل تست بوستر برای ورزشکاران و بدنسازان (مزایا و عوارض) مکمل کربوهیدرات چیست، به چه منظوری استفاده می شود و چه فوایدی دارد؟ مکمل ال کارنیتین چیست؛ چه فوایدی دارد و آیا باعث لاغری می شود؟ مکمل کافئین چیست چه خواص و تاثیراتی دارد + عوارض آن مکمل ال آرژنین چیست و چه تاثیری بر ماهیچه ها دارد؟ مکمل بتا آلانین چیست، نحوه مصرف، چه مزایایی دارد و با کراتین چه تفاوتی دارد؟ مکمل پمپ چیست، چه تاثیری دارد و چگونه استفاده می شود؟ (مزایا و معایب پمپ) مکمل گینر چیست و چطور استفاده می شود؟ معرفی انواع پروتئین Gainer مکمل گلوتامین (Glutamine) چیست، چگونه استفاده می شود و چه عوارضی دارد؟