خواص و مزایای تخمه کدو برای لاغری و نحوه مصرف این دانه خوراکی خوشمزه

استفاده از تخمه کدو برای لاغری نمونه ای از کاربرد دانه های خوراکی است. تاثیر این دانه ها بر روی لاغری غیرمستقیم بوده و موجب چربی سوزی می شوند.

خواص ویژه تخمه کدو برای لاغری

تخمه کدو که با یک پوشش ظریف بر روی خود پوشانده شده است، با رنگ سبز زیبا مشخص می شود. این دانه ها در دسته بندی غذاهای مغذی طبقه بندی می شوند. با وجود خواص فراوان در این دانه ها از آن ها به عنوان تقویت کننده های کوچک سلامتی یاد می شود. به طور مثال می توان از تخمه کدو برای لاغری و در انواع رژیم های غذایی استفاده کرد.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص تخمه کدو برای لاغری و نیز خواص ویژه آن برای سلامتی بدن می پردازیم. همچنین نکاتی را در مورد نحوه و میزان مصرف این دانه های مغذی بیان می کنیم.

تخمه کدو؛ دانه ای که موجب بهبود سلامتی می شود

تخمه کدو به عنوان یک ماده مغذی، خواص درمانی بی نظیری دارد. این دانه های خوراکی حاوی مقدار فراوانی از پروتئین های گیاهی هستند. علاوه بر مغذی بودن، این دانه ها موجب انرژی رسانی به بدن نیز می شوند. تخمه کدو همچنین حاوی مقادیر زیادی از املاح معدنی نظیر؛ روی، مس، فسفر، کلسیم، پتاسیم و منیزیم نیز است. به این مواد ویتامین های B1 و B2 و A را نیز اضافه نمایید. همچنین این دانه های خوراکی حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب اشباع نشده نیز هستند. در نهایت ذکر این نکته ضروری است که فیتو استرول های موجود در این تخمه ها از بدن در برابر بیماری های قلبی-عروقی محافظت می کند. علاوه بر این با خوردن این مواد مغذی، عمل هضم غذا سریع تر شده و همین موضوع یکی از دلایل استفاده از تخمه کدو برای لاغری به حساب می آید.

مطلب مشابه: خواص کشک | فواید کشک برای سلامتی و عوارض مصرف بیش از حد آن

خواص و مزایای تخمه کدو برای لاغری

دانه کدو تنبل؛ تقویت کننده رژیم غذایی

از این نظر تخمه کدو برای لاغری مناسب است که کالری بسیار کمی را فراهم می کند و در عین حال بسیار مغذی نیز هست. خوردن این دانه های مغذی در نهایت باعث از بین رفتن چربی های اضافه بدن می شوند. این روند چربی سوزی به صورت مستقیم تحت تاثیر تخمه کدو انجام نمی شود. بلکه فرد با خوردن این دانه ها احساس سیری نموده و در وعده های بعدی غذایی کمتر کالری مصرف می کند. مصرف کمتر کالری در وعده های بعدی غذایی سبب استفاده بدن از چربی های ذخیره شده می گردد. بدین صورت با اضافه کردن تخمه کدو به عنوان میان وعده در رژیم غذایی شما می توانید به روند چربی سوزی کمک کنید.

علاوه بر این دانه های کدو تنبل حاوی مقادیر زیادی از فیبرهای موسیلاژینی هستند. وجود این فیبرها است که در فرد احساس سیری به وجود آورده و به فرایند هضم غذا نیز کمک زیادی می کند. حرکات روده ای نیز تحت تاثیر جذب این فیبرها تسهیل شده و همین موضوع باعث تقویت حرکات روده ای در بدن می شود. بنابراین با وجود عوامل و شرایط گفته شده، تسهیل در حرکات روده ای و هضم غذا در نهایت موجب چربی سوزی در بدن می شود.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده تا از تخمه کدو برای لاغری استفاده شود، وجود مقادیر فراوانی از روی و سلنیوم در آن است. سلنیوم و روی موجود در تخمه کدو تاثیر ویژه ای بر عمل سم زدایی در کبد می گذارند. بنابراین به افرادی که متابولیسم کبدی دارند و در کاهش های چند گرمی وزن خود نیز عاجز هستند، توصیه می شود که به صورت روزانه از تخمه کدو برای لاغری خود استفاده نمایند.

☑ مطلب مشابه: خواص تخم کدو؛ مهمترین فواید درمانی و شگفت انگیز تخم کدو، خاصیت تخم کدو برای لاغری

تخمه کدو همچنین سطح گلوکز و کلسترول خون را نیز به درستی تنظیم می کند. باید توجه داشت که تخمه کدو خاصیت قلیایی نیز دارد. وجود این خاصیت کمک زیادی به حفظ تعادل محیط اسیدی و بازی بدن می کند.

چگونه تخمه کدو را مصرف کنیم؟

دانه های کدو به شکل های مختلفی می توانند در رژیم غذایی افراد گنجانده شوند. آن ها طعم کیک، کلوچه و نان را تغییر می دهند. از طرفی نوع کبابی شده دانه های کدو طعم لطیفی به انواع سالاد می دهد. همچنین می توان از تخمه کدو برای لاغری در انواع سوپ های خوراکی و مایعات نوشیدنی نیز استفاده نمود.

باید به این نکته توجه کرد که تخمه کدو خیلی سریع طعم و تازگی خود را از دست می دهد. بنابراین سرعت فاسد شدن آن در مقایسه با سایر دانه های خوراکی بسیار زیاد است. بنابراین در هنگام خرید تخمه کدو برای لاغری، به موارد بهداشتی و بسته بندی آن توجه نمایید. توصیه می شود که این تخمه ها را به صورت از قبل آماده شده آن تهیه نمایید.

خواص و مزایای تخمه کدو برای لاغری

چه مقدار از این تخمه ها برای مصرف روزانه مجاز است؟

مصرف این دانه ها اگر در مقادیر معقول باشد، نه تنها شما را چاق نمی کند بلکه می توانید از تخمه کدو برای لاغری نیز استفاده نمایید. این دانه ها کالری نسبتا پایینی دارند، به طوری که هر 100 گرم تخمه کدو در حدود 450 کالری وارد بدن می کند. از طرفی این تخمه ها شاخص گیلیسیمی نسبتا پایینی نیز دارند و غنی از پروتئین نیز هستند.

خواص دیگر تخمه کدو برای بدن

علاوه بر کاربرد تخمه کدو برای لاغری، از این دانه ها به سبب خواص خوراکی ویژه ای که دارند به عنوان تنظیم کننده فشار خون نیز یاد می شود. از طرفی به سبب وجود انواع پروتئین در این دانه ها، با خوردن آنها خواب راحتی نیز خواهید داشت. همچنین می توانید برای کاهش درد مفاصل خود از روغن این دانه ها نیز به عنوان ماده ای ضد التهابی استفاده نمایید.

یکی دیگر از فواید مهم تخمه کدو، کمک به ایمنی بدن و افزایش سطح مقاومت آن در برابر سرماخوردگی هاست. از طرفی طبق پژوهش های انجام شده، دانه های کدو میزان ابتلای افراد به انواع سرطان های پروستات را نیز تا حد زیادی کاهش می دهند.

☑ مطلب مشابه: خواص تخمه آفتابگردان؛ مضرات تخمه آفتابگردان

مطالب مشابه را ببینید!

انواع گریپ فروت چیست و خواص جالب آن کدام است؟ خواص هلیله سیاه گیاه دارویی؛ کاربردها، خواص درمانی و نحوه مصرف آن خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی تفاوت جو پرک با جو دوسر؛ خواص انواع جو و تفاوت های آنها خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص و مضرات زعفران؛ خواص کلی و درمانی زعفران خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن همه چیز در مورد برنج قهوه ای؛ فواید مزایا و خواص آن خواص برنج سفید؛ ارزش غذایی، مواد معدنی موجود در آن و نحوه طبخ آن