عمل لازک چشم چه مزایای و عوارضی دارد و چگونه انجام می شود؟

اطلاعات درباره عمل لازک چشم

عمل لازک چشم نوعی عمل سرپایی قرنیه چشم است که بوسیله آن مشکل انکساری چشم برطرف می شود. این عمل محبوب ترین جراحی چشم بوده و مناسب افرادی بوده که دوست دارند عینک را برای همیشه از چشمان خود بردارند. با وجود این عمل می توانید دید واضح و شفافی داشته باشید. در این عمل با ترمیم قرنیه چشم دیگر نیازی به استفاده از عینک نخواهید داشت.

مزایای عمل لازک چشم

عمل لازک چشم از مزایای زیادی برخوردار است که آنها را اشاره خواهیم کرد.

  • لازک یک از عملی بدون خونریزی و درد به شمار رفته که بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود.
  • بسیار مقرون به صرفه بوده چون دیگر نیازی به خرید هر ساله عینک نخواهد بود.
  • قرنیه ای که به دلیل نازک بودن، عمل لیزیک بر روی آن انجام نمی شود باید عمل لازک بر روی آن انجام شود.
  • دارای عوارض کمتری نیز می باشد.

لازک چشم

عوارض عمل لازک چشم

عمل لازک چشم مانند هر عملی عوارضی دارد که این عوارض کوتاه مدت و موقتی می باشد. این عوارض شامل موارد زیر خواهد بود.

  • تا چند روز یا تا چند هفته به صورت موقتی دید شما تار خواهد بود.
  • بروز بینایی بیش از حد، به این صورت که رگرسیون و بینایی کمرنگ که امکان دارد به عمل نیاز داشته باشد یا نیاز به عینک یا لنز داشته باشد.
  • خشکی چشم که با استفاده از قطره کنترل می شود.
  • عفونت چشم و غیره که همگی کوتاه مدت می باشند.

مراحل انجام عمل لازک

  • ابتدا ابزاری به نام تریفن که دایره ای شکل است نزدیک به چشم شده و به آهستگی به اپیتلیوم قرنیه اتصال پیدا می کند.
  • سپس یک برش ۲۷۰ درجه ای با تریفین ایجاد شده و تبدیل به به لولای فلپ ۹۰ درجه بعدی می شود.
  • بر روی چشم ابزاری شفاف گذاشته شده و داخل قوس الکل جهت خنک سازی ریخته خواهد شد.
  • جراح جهت باز شدن مسیر لیزر کم کم فلپ سست اپیتلیوم را به یک سمت می کشاند.
  • سپس جهت تغییر شکل استرومای قرنیه لیزر اکزایمر روی چشم قرار می گیرد و باعث تصحیح بینایی می .
  • فلپ اپیتلیال روی چشم قرار داده شده و باند محافظ یا همان لنز مخصوص بر روی چشم می گذارند.

عمل لازک چشم حدود ۵ دقیقه طول می کشد و این جراحی با دستگاه های پیشرفته لیزر انجام می شود. قبل از انجام این عمل نیز چشم ها معاینه خواهد شد تا ببینند وضعیت آن مناسب جراحی است یا نه. در صورت استفاده از لیزر تماسی، باید طبق توصیه پزشک تا قبل از انجام معاینات، به طور کامل از این لیزرها دیگر استفاده نکنید، زیر امکان دارد باعث تغییر شکل قرنیه شود.

توصیه های قبل از عمل لازک چشم

توجه به نکات زیر قبل از معاینه و قبل از عمل لازک چشم ضروری می باشد.

  • از لنز تماسی تا یک هفته قبل از عمل لازک چشم استفاده نکنید.
  • استحمام در شب قبل از عمل را فراموش نکنید و با شامپو بچه مژه و پلک ها را شستشو دهید.
  • از روز قبل جراحی نیز لوازم آرایش، عطر و ادکلن استفاده نکنید و در روز عمل نیز در صورت خود از مواد شوینده استفاده نکنید.
  • بعد از عمل امکان رانندگی کردن را ندارید و باید با خود همراه داشته باشید.
  • خونسردی خود را حفظ کنید و قبل از عمل نیز عکسی از قرنیه شما گرفته می شود تا درصد موفقیت عمل تشخیص داده شود.
  • معاینه کامل پزشکی با اسلیت لامپ، بررسی حرکات کره چشم، اندازه گیری فشار چشم، ارزیابی دقیق عیب انکسار، بررسی میزان بینایی، بررسی قسمت خلفی چشم وعصب و پرده شبکیه انجام می شود.
  • توپوگرافی یا عکس های رنگی، ارب اسکن و پاکی متری جهت بررسی ارزیابی قرنیه چشم از نظر عدم وجود قوز قرنیه، استیماتیسم نامنظم، اندازه گیری ضخامت قرنیه و بررسی جزئیات اپتیکی سطح قرنیه صورت می گیرد.

لازک چشم

هنگام عمل لازک چه می گذرد؟

قبل از جراحی باید لباس مخصوص را بپوشید و پرستاران اطراف چشمتان را با مایع مخصوص شستشو می دهند. سپس با قطره بی حس کننده چشمانتان بی حس خواهد شد. بدون اینکه بیهوش شوید به اتاق جراحی می روید. سپس زیر دستگاه های پیشرفته لیزر دنیا کنار دکتر بر روی تخت دراز می کشید. آرامش خود را حفظ کنید چون جراحی تنها ۵ دقیقه طول می کشد.

 جراح با استفاده از تیغه مخصوص در اپیتلیوم قرنیه یک برش دایره ای شکل بوجود می آورد و از ناحیه دور یک ناحیه قوسی شکل کوچک با تریپین جدا می شود. فلاپ اپیتلیالی ایجاد شده به چشم اتصال می یابد. حدود ۳۰ ثانیه محلول رقیق الکل روی چشم قرار خواهد گرفت تا باعث از بین رفتن لبه های اپیتلیوم شود. جراح به آهستگی فلاپ سست اپیتلیوم را به سمت آن فشار می دهد.

سپس لیزر اکسایمر جهت تغییر شکل استروما قرنیه بر روی چشم گذاشته می شود تا بینایی شما تصحیح شود. فلاپ اپیتلیال بعد از درمان کامل لیزر بر روی چشم گذاشته شده و یک باند محافظ یا همان لنز مخصوص روی چشم قرار خواهد گرفت. شما در زمان جراحی هوشیار هستید و احساس درد نخواهید کرد. جراح نیز ممکن است به شما آرام بخش تزریق کنید تا آرامشتان حفظ شود.

روند بهبودی بعد از عمل لازک

بعد از جراحی در مدتی کوتاه استراحت می کنید و به خانه برمی گردید. شما نمی توانید خودتان به خانه بروید و رانندگی کنید و باید همراه داشته باشید. با تنظیم کردن زمان کارهایتان نیز تا یک هفته استراحت کنید تا بهبودی حاصل شود و بینایی تان به بهبودی کامل برسد. برخی افراد بعد از عمل دچار ناراحتی خفیفی طی چند روزی هستند.

شما تا چهار روز نیاز دارید که لنز مخاطی یا بند را در چشم خود نگه دارید تا سلول های اپیتلیال بهبود پیدا کند. برای شما تا سه هفته آنتی بیوتیک و استروئیدهای موضعی تجویز می شود تا درمانتان کامل شود و چشمتان دچار عفونت نشود.

بعد از اپی لیزیک و لازیک بهبودی دید کندتر از لیزیک است و نسبت به پی آر کا نیز بهبودی کندتر می باشد. در جراحی لازک بهبودی بینایی اولیه تا یک هفته به طول می انجامد و تا یک ماه نیز امکان دارد نتیجه نهایی طول بکشد. در عمل لازک و پی آر کا نتیجه مانند لیزیک است و اکثرا بعد از عمل بینایی ۱۰/۱۰ درصد را بدست می آورید. امکان دارد با توجه به شغلتان احتیاج به عینک داشته باشید ولی به شکل قابل توجهی این نیاز کاهش پیدا خواهد کرد.

عمل لازک چشم به جای لیزریک بکار می رود و جایگزین موثر و انی است که اگر شما شرایط لازمه را برای لیزر نداشته باشید با این روش به بهبودی دست پیدا می کنید. عمل لازک بر خلاف لیزیک، بر روی چشم یک فلپ فوق العاده نازک بوجود می آورد. از جمله دیگر جراحی های لیزر چشم، عمل لیزیک بوده که مانند لازک می باشد؛ ولی در این عمل به جهت رفع اپی تلیوم به جای الکل با پره ای پلاستیکی ورقه اپی تلیال را از چشم جدا می کنند. در اینصورت با جلوگیری از واکنش الکل، سلول های اپی تلیال رفع خواهد شد.

بهتر است بدانیم هر سه روش جراحی که شامل پی آر کا، لیزیک و لازک بوده که در دراز مدت دارای نتایج و موفقیت مشابهی است؛ لذا با لازک دید در هفته اول درخشان تر است. به طور کلی روند بهبود بیمار بعد از لازک کندتر خواهد بود ولی عوارض این عمل بسیار کمتر می باشد.

 

لازک چشم

نکات قابل توجه بعد از عمل

در ۶ ماه اول بعد از عمل باید مرتب در دوره های تعیین شده جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید و دوره های مراجعه نیز طبق شرایط چشم و صلاحدید پزشک خواهد بود. از لنز تماسی زیبایی نیز تا ۳ ماه بعد از عمل نباید استفاده کنید.

تا سه روز نیز نباید از وسایل آرایشی استفاده کنید و ورزش های خشن تا ۱۰ هفته باید کنار گذاشته شود. در هفته های اول باید به چشم فشار وارد نشود. در روزهای اول امکان دارد درد داشته باشید و این طبیعی است که با مسکن نیز می توان این درد را کاهش داد.

در صورتی که می خواهید قطره داخل چشم بریزید باید با پایین کشیدن پلک تحتانی این کار را انجام دهید و به هیچ عنوان پلک فوقانی را دست نزنید. به علاوه تا ۵ روز حمام نروید و سر و صورت خود را نشویید و مواظب باشید داخل چشم آب وارد نشود.

در دو هفته اول نیز در حمام از شامپو بچه استفاده کنید و جهت نماز خواندن نیز باید تیمم کنید. در روزهای اولیه با گوشی یا کامپیوتر کار نکنید، تلویزیون نبینید و مطالعه نکنید؛ به طور کل کارهایی که چشم را خسته می کند انجام ندهید.

نوسانات بینایی، سردرد و سوزش چشم بعد از عمل طبیعی و موقتی است و قطره چشم باید بر اساس دستور پزشک استفاده شود و از عینک نباید در روزهای ابتدایی بعد از عمل استفاده شود.

نیاز به استفاده به عینک بعد از لازک چشم

بعد از عمل کسانی که سنشان زیر ۴۰ سال است نیازی نیست در زمان مطالعه از عینک استفاده کنند ولی کسانی که سنشان ۴۰ سال به بالا بوده شاید نیاز باشد برای مطالعه از عینک استفاده کنند. از ۴۰ سال به بالا پیر چشمی که نوعی ضعف عضلاتی چشم است به سراغ افراد می آید که با این وجود آنها جهت مطالعه نیاز به عینک خواهند داشت. لازک چشم از پیری چشم جلوگیری نمی کند. لذا اگر ۴۰ سال به بالا دارید امکان دارد پزشک با شما در مورد لازک مونووژن صحبت کند. در این روش بدون عینک دید نزدیک و دور شما بهبود پیدا می کند.

سوالات رایج در مورد عمل لازک

در مورد عمل لازک ممکن است سوالاتی در ذهن خود داشته باشید که ما پاسخ گوی سوالات شما خواهیم بود.

آیا عمل لازک عمل سختی است؟

خیر. این عمل سرپایی انجام می شود و برای هر دو چشم تا ۱۵ دقیقه به طور می انجامد و از قطره بی حس کننده برای راحتی بیمار نیز استفاده خواهد شد.

تا چه مدت بعد از عمل دید تار خواهد بود؟

مدت تاری دید به عوامل مختلفی مانند نوع عیب انکساری، نمره چشم، ضخامت قرنیه و غیره بستگی دارد و این تاری دائمی نیست تا چند روز یا چند هفته بعد بهبود پیدا می کند و بهبود دیدتان صددرصدی می شود.

آیا هزینه جراحی لازک مانند عمل فمتولیزیک و لیزیک است؟

دلایل مختلفی باعث تفاوت بین انواع عمل های لیزری شده مثلا، قیمت عمل لیزیک و لازک چندان فرقی با هم ندارد ولی هزینه جراحی فمتولیزیک با لازک متفاوت است. لذا در عمل فمتولیزیک قیمت دوبرابر خواهد بود؛ زیرا در آن جهت برش قرنیه و تصحیح بیماری از دو اشعه لیزر متفاوت استفاده خواهد شد.

بعد از عمل لازک احساس خستگی در چشم موقتی است یا دائمی؟

در صورتی که بعد از جراحی در چشم احساس خستگی داشتید این حس موقتی بوده و در صورت استفاده یک ماهه از قطره چشم کاملا به بهبودی خواهید رسید.

چشم تا چند روز بعد از عمل نیاز به استراحت خواهد داشت؟

بعد از جراحی لازیک بهتر است تا ۵ روز در فضای بیرون و آفتابی یا گردو خاکی حضور پیدا نکنید یا از عینک آفتابی استفاده کنید. در زمان خواب نیز بهتر است از عینک محافظ استفاده کنید.

عمل لازک در چه نمره هایی از چشم قابل انجام است؟

بر اساس شماره های ذکر شده و طبق سن و ضخامت قرنیه صورت می گیرد: دوربینی ۱ تا ۶ نزدیک بینی ۱ تا ۱۰ آستیگمات ۵/۰ تا ۶

تا چه مدت بعد از عمل خانم ها اجازه آرایش و رنگ مو دارند؟

تا دوهفته بعد از عمل امکان رنگ کردن مو و آرایش دور چشم وجود دارد.

ورزش کردن از چه زمانی بعد از لازک امکان پذیر است؟

بهتر است تا دو ماه از انجام کارهای سخت و ورزش های سنگین خودداری کنید و وسایل سنگین نیز بلند نکنید.

چه کسانی می توانند این عمل را انجام دهند؟

افرادی که نمره چشم آن ها تا حداقل ۶ ماه ثابت باشد و به هیچ عنوان تغییر نکرده باشد و سن این افراد نیز بالای ۱۸ سال باشد. همچنین باید دچار بیماری چشمی که در نتیجه عمل تاثیر می گذارد نباشند.

آیا بعد از پیوند قرنیه می توان جراحی لازک چشم انجام داد؟

بعد از پیوند قرنیه بسته به عوامل مختلفی امکان انجام این عمل وجود دارد.

سخن پایانی

عمل لازک از روش های اصلاح عیوب انکساری است که در این متد با استفاده از وسیله ای پوسته سطحی قرنیه برداشته شده و سطح آن لیزر خواهد شد. ظرف چند روز این لایه ای که تراشیده شده به بهبودی می رسد. کسانی که قصد حذف عینک را به صورت دائمی دارند باید این عمل را انجام دهند.

مطالب مشابه را ببینید!

اثرات پیاده روی بر سلامت ؛ 30 فایده بی نظیر قدم زدن بر سلامت بدن مزایای دوچرخه ثابت؛ فواید استفاده از دوچرخه ثابت، میزان استفاده و معایب آن فواید فیزیوتراپی؛ دلایل نیاز به فیزیوتراپی و روش های مختلف انجام آن روش های افزایش قد؛ بهترین و علمی ترین روش ها برای قد بلند شدن دلایل انجام سم زدایی بدن؛ عوامل سم زدایی بدن و روش های سم زدایی کردن حفظ سلامت کبد؛ همه چیز در مورد آنالیز تا درمان مشکلات کبد اطلاعات درباره هورمون رشد؛ افزایش رشد هورمون رشد در کودکان و بزرگسالان مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن هورمون رشد انسانی: همه آن چیزی که باید بدانید چطور سحرخیز شویم؟ دلایل خواب آلودگی و روش های مفید بیدار شدن به موقع