خواص حنا + تمام فواید شگفت انگیز حنا از پوست و مو گرفته تا مشکلات قلب و فشار

خواص حنا بیشمار است. از فواید خوب حنا می توان به سم زدایی بدن، تقویت ناخن، تسکین سردرد، بهبود سلامت پوست، سلامت موها، کاهش تب بدن، التهاب و از بین بردن عفونت اشاره کرد.
حنا را فقط برای رنگ کردن مو به کار نمی برند و کاربردهای و فواید بیشتری دارد و می تواند باعث حفظ سلامتی پوست و مو شود. در ادامه مهمترین خواص حنا را ذکر کرده ایم، با ما همراه باشید.

حنا چیست

حنا در تمام جهان نام های مختلفی دارد و همگی این واژها مربوط به گیاهی به نام Lawsonia inermis می باشند که این گیاه را می توان از طریق گل های کوچک و سفید و یا صورتی آن و میوه های کوچکی که تولید می کند شناسایی کرد.

روش های گوناگونی برای استفاده از حنا وجود دارد که از این جمله می توان به رنگ مو، عصاره های آبی، تتورها و مرهم ها اشاره کرد. این استفاده زیاد از حنا باعث شده است که در طب سنتی بسیار با ارزش تلقی شود.

پوست درخت حنا، روغن حنا و دانه ها آن استفاده دارویی دارند. غلظت زیاد این مواد شیمایی و مواد مغذی که این گیاه دارد باعث شده است که خواص ضد التهابی، انتی اکسیدانی، ضد باکتری، ضد ویروسی و قابض کننده داشته باشد.

در ادامه ما روزانه همراه باشید تا شما را با خواص حنا آشنا کنیم.

خواص حنا

بهبود مشکلات مربوط به خواب

روفغن حنا می تواند باعث خواب بهتر و کاهش اختلال خواب شود. پس اگر بی خوابی و بی قراری مزمن دارید، کمی از این روزغن را در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن شما آرامش پیدا کند و دوباره از یک برنامه منظم و آرام خواب بهره مند شوید.

سم‌زدایی بدن

برگ حنا را در آب بخیسانید و سپس با مصرف این آب، به سلامت طحال و کبد خود کمک کنید. کبد باعث از بین بردن سموم بدن می شود. با بهینه سازی عملکرد و اطمینان از سلامتی این عضو، می توانید از طیف گسترده ای از شرایط و بیماری های پیشگیری کنید.

کمک به درمان عفونت واژن

حنا خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی دارد. می توانید برای درمان عفونت واژن از آن استفاده کنید. باید در نظر داشته باشید که این مورد حنا درمان مستقل به حساب نمی آید و فقط باعث تسریع در روند درمان می شود و این نوع درمان نباید جایگزین داروهای شما گردد.

تنظیم فشار خون

چنانچه از آب حنا و یا دانه آن استفاده کنید می توانید تا حد مناسبی فشار خون را کاهش دهید. با مصرف آن می توانید از ایجاد پلاک و پلاکت در قلب و عروق پیشگیری کنید و از سکته قلبی و مغزی در امان باشید.

رنگ کردن مو با حنا

شاید تنها چیزی که از حنا در ذهن شما است، خاصیت رنگ دهی آن است که می توان با آن مو را رنگ کرد. ثابت شده که حنا می تواند باعث محکم شدن مو شود و به همین جهت یک رنگ موی ایمن به حساب می آید که به صورت دائمی به فولیکول های مو تاثیر می گذارد.

خواص حنا

بهبود سلامت موها

حنا می تواند باعث بهبود سلامت مو شود. حنا فولیکول های مو را می بندد، از شکسته شدن آنها جلوگیری می کند و می تواند باعث درخشندگی و زیبایی ظاهر موها شود. حنا می تواند از علائم شوره سر هم پیشگیری کند.

کاهش ریزش مو

حنا در افرادی که دچار ریزش مو و یا طاسی هستند می تواند برای درمان به کرا برود. مخلوط پودر و یا روغن حنا با آب و یا شیر بسته شده و سپس قرار دادن آن روی مو، می تواند باعث درمان زیزش مو گردد.

تقویت ناخن

خیلی از افراد زیاد به سلامت ناخن اهمیت نمی دهند ولی کوتلکول و فضای زیر ناخن ها نخستین مکان برای رشد و حضور باکتری است. پس رسیدگی به ناخن با حنا انتخاب خوبی است. نوشیدن آبی که در آن برگ درخت حنا خیس خورده باشد می تواند باعث جلوگیری از ترک خوردگی ناخن و کاهش التهاب شود. قرار دادن ضماد درست شده با حنا به صورت موضعی روی ناخن می تواند سوزش، التهاب، درد و عفونت ناخن ها را از بین ببرد.

خاصیت ضد پیری

هنوز خواص انتی اکسیدانی حنا به صورت گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است، ولی اثر روغن حنا به عنوان داروی قابض به اثبات رسیده است. این موضوع عاملی شده است تا بعضی از افراد برای کاستن از علائم پیری پوست، رفع چین و چروک و کاهش اثر زخم و لکه های پوستی دیگر روغن و آب این گیاه را روی پوست خود قرار دهند. این توانایی حنا، با خواض ضد ویروسی و ضد باکتریایی آن می تواند از مهمترین عضو بدن محافظت کند.

بهبود زخم و سوختگی با حنا

یکی از بهترین خواص حنا، محافظت از پوست در مقابل عفونت ها و از بین بردن التهاب است. حنا به صورت سنتی برای درمان سوختگی، زخم و خراش های پوستی، از زمان های قدیم کابرد داشته است. حنا می تواند به عنوان یک لایه محافظ در مقابل عوامل بیماری زا و مواد بیگانه عمل کند و به دلیل داشتن طبیعت خنک کنندگی پوست، می تواند گرما را از درون پوست به بیرون هدایت کند.

کاهش تب

بر طبق سنتی آیورودا، حنا می تواند تب را کمتر کند. وقتی که افراد به عنوان علامت ثانویه یک بیماری دیگر از تب رنج می برند، افزایش درجه بدن می تواند بر عملکرد اندام ها و فرآیندهای متابولیکی تاثیر بد بگذارد. پایین آوردن درجه حرارت کلی بدن در این شرایط بسیار مهم است و حنا می تواند با تحریک کردن عرق یا سرد نمودن آن، خیلی ساده باعث کاهش تب شود.

تسکین سردرد

آب گیاه حنا را به صورت مستقیم روی پوست بگذارید و به سرعت از سردرد خلاص شوید. خواص ضد التهابی ترکیبات موجود در حنا به آن کمک می کنند تا تنش را کاهش دهد و جریان خون سالم را در مویرگ ها تقویت کند، عاملی که خیلی از سردردها و میگرن از آن ناشی می شوند.

خواص حنا

درمان درد مفصلی و روماتیسم با حنا

روغن حنا می تواند به صورت موضعی برای درد مفصل و روماتیسم استفاده گردد. با افزایش سن مفاصل ما دردناک تر می شوند زیرا به مرور زمان ماهیچه ها غضروف ها از بین می روند. این اتفاق می تواند در خیلی از نقاط بدن باعث التهاب دردناک شود. با استفاده از روغن حنا در قسمت ها ملتهب یا آسیب دیده بدن می تواند سیستم حرکتی سالم و مقاومی را در طول یک زندگی شاد و سالم تضمین نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!

مزایای دوچرخه ثابت؛ فواید استفاده از دوچرخه ثابت، میزان استفاده و معایب آن فواید فیزیوتراپی؛ دلایل نیاز به فیزیوتراپی و روش های مختلف انجام آن روش های افزایش قد؛ بهترین و علمی ترین روش ها برای قد بلند شدن دلایل انجام سم زدایی بدن؛ عوامل سم زدایی بدن و روش های سم زدایی کردن حفظ سلامت کبد؛ همه چیز در مورد آنالیز تا درمان مشکلات کبد اطلاعات درباره هورمون رشد؛ افزایش رشد هورمون رشد در کودکان و بزرگسالان مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن هورمون رشد انسانی: همه آن چیزی که باید بدانید چطور سحرخیز شویم؟ دلایل خواب آلودگی و روش های مفید بیدار شدن به موقع نوبت دهی اینترنتی بهترین دکترهای متخصص و فوق تخصص روماتولوژی تهران