اطلاعات درباره کامپوزیت دندان ، طول عمر آن، مراحل انجام، مزایا و معایب آن

اطلاعات کلی در مورد کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک متریال در دندانپزشکی است که جهت از بین بردن زردی، بد شکلی و ترمیم دندان های شکسته، پوسیده و ترک خورده استفاده می ‌شود و در دارا بودن لبخندی زیبا و جذاب برای شما تاثیر مهمی دارد.

کامپوزیت دندان در هنگامی که شخص از دندان خود به خوبی مراقبت نماید مثلا در صورتی که به دلیل مصرف تخمه، مواد غذایی سخت و یا بر اثر برخورد با اجسام سخت لب پر شده باشد، نواقص دندان را با استفاده از کامپوزیت ترمیم می ‌کنند.

همچنین از کامپوزیت ونیر جهت سفید شدن، زیباسازی و بلند شدن دندان های کوتاه استفاده می ‌شود.

مرحله های انجام کامپوزیت دندان

به طور کلی مراحل انجام کامپوزیت دندان به شکل زیر است:

  • در مرحله‌ اول، در صورت احتیاج به هرگونه کار زیبایی و درمانی دندان باید انجام شود مثل لیفت لثه.
  • در صورت احتیاج به یک آماده سازی کوچک روی دندان بیمار انجام می گیرد.
  • انتخاب رنگ کامپوزیت دندان در این مرحله انجام می‌ شود.
  • ایزوله نمودن، اسید زدن، شستن و خشک کردن دندان ‌ها.
  • با استفاده از انواع متفاوت کامپوزیت، دندانپزشک شروع به انجام کامپوزیت می ‌کند.

کامپوزیت دندان

ترکیبات کامپوزیت

کامپوزیت شامل چهار بخش می ‌باشد که عبارت است از

  • ماتریکس رزینی
  • ذرات فیلر
  • عامل اتصال دهنده ماتریکس و فیلر
  • آغازگر و تسریع کننده واکنش پلیمریزاسیون
  • چه افرادی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده کنند:
  • اشخاصی که عادت‌هایی مثل دندان قروچه کردن دارند.
  • کسانی که سایش زیاد دندانی دارند.
  • افراد با بهم ‌ریختگی دندانی زیاد.
  • کسانی که مشکلات لثه فعال دارند.
  • اشخاص با بهداشت دهانی خیلی پایین.

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر لمینت کامپوزیتی هم مثل هر تکنیک دیگری بستگی به مقدار رعایت و مراقبت شما دارد. برای بالا رفتن ماندگاری کامپوزیت دندان ‌های خود باید از خوردن غذا های سفتی مانند ته ‌دیگ و میوه‌ های سفت خودداری نمایید. در صورت بروز هر مشکلی مثل لب پریدگی با مراجعه به پزشک خود برای ترمیم آن اقدام نمایید. ولی به صورت کلی، طول ماندگاری کامپوزیت دندان بالا می باشد ولی به طور قطعی نمی ‌توان اظهار کرد که تحت هیچ شرایطی از بین نخواهد رفت. دراصل طول عمر کامپوزیت به عواملی مثل رعایت بهداشت شخصی، نوع کامپوزیت و… وابسته می باشد. درصورت رعایت بهداشت دهان و دندان و دوری از مصرف دخانیات، ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان بین 8 تا 10 سال است. عمر کامپوزیت دندان و نیز عمر لمینت دندان به هیچ عنوان دائمی نمی باشد. تنها کاری که می توان انجام داد برای بالا رفتن دوام این روش های دندانپزشکی با مراقبت و نگهداری از آن ها است.

کامپوزیت دندان

چند نکته از مراقبت ‌های پس از کامپوزیت

  • پس از درمان در صورت حساسیت دندان ‌ها به سردی، گرمی و یا مواد غذایی سفت و سخت، احتیاجی به نگرانی نیست و اتفاقی طبیعی است و با گذشت زمان به تدریج بهبود پیدا می کند.
  • پس از تمام شدن کار، تا چند ساعت باید از مصرف مواد غذایی به ویژه مواد غذایی سخت و یا رنگی، خودداری کرد. بعد از آن نیز رژیم غذایی باید رعایت شود و از گاز زدن مواد غذایی سخت مانند سیب پرهیز شود.
  • بهداشت فردی را به هیچ عنوان نباید از یاد برد.
  • از استفاده افراطی نوشیدنی‌های رنگی مثل قهوه بپرهیزید.
  • پرهیز از استعمال دخانیات، زیرا در طولانی مدت اثرات مخربی روی کامپوزیت دندان خواهد گذاشت.
  • یکی از مشکلات افرادی که کامپوزیت ونیر کرده اند این است که بین دندانهایشان زرد می شود .
  • علت این مسئله ممکن است پالیش نا مناسب میان دندان ها باشد. در اصل میان دندان ها نیز باید مثل رویی دندان خوب پالیش و صاف گردد تا در آینده دچار رنگ پذیری نگردد .
  • یکی از ابزارهای پالیش کامپوزیت در ناحیه بین دندانها ، نوارهای پرداخت کامپوزیت است .

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

روکشهای کامپوزیت در قیاس با روکش های لمینت این مزیت را دارا است که احتیاجی به شکل دادن دندان وجود ندارد و از این راه ساختار دندان محافظت می گردد. از سوی دیگر ، روکش های کامپوزیت دندان این زیان را دارند که با گذر زمان به آرامی شروع به تغییر رنگ می کنند و درخشش خود را از دست می دهند. مقاومت و طول عمر بزرگترین فرق بین روکش های کامپوزیت و لمینت است. روکش های کامپوزیت دندان در یک جلسه دندانپزشکی روی دندان قرار می گیرند. در ادامه بعضی مزایا و معایب کامپوزیت دندان آورده شده است.

  • جنس ماده‌ی مورد استفاده: کامپوزیت دندان از رزین کامپوزیتی ساخته می شود. لمینت دندان بیش از پرسلن و یا سرامیک ساخته می شود.
  • هزینه‌: هزینه‌ی لمینت کامپوزیتی نسبت به لمینت سرامیکی کمتر می باشد.
  • طول عمر: طول عمر لمینت سرامیکی از ونیر کامپوزیتی زیادتر است.
  • برگشت پذیری: در هر دو روش احتمال برگشت پذیری زودتر از موعد امکان نیست اما امکان برگشت پذیری لمینت سرامیکی کمتر است.
  • مقاومت در مقابل رنگ پذیری: میزان رنگ پذیری لمینت سرامیکی در مقابل لمینت کامپوزیتی کمتر است.
  • زمان مورد احتیاج جهت ساختن قالب: برای ساختن قالب در تکنیک سرامیکی احتیاج به مدت زمان زیاد تری است.

کامپوزیت دندان

موارد استفاده از کامپوزیت ونیر چیست؟

از کامپوزیت ونیر برای بازسازی دندان و پر نمودن دندان استفاده می ‌شود. کامپوزیت دندان قادر است مشکلات زیبایی دندان، مثل دندان های بد رنگی که به دیگر روش های سفید نمودن دندان ها جواب نمی دهند ، دندانهای خرد شده یا ضعیف که احتیاج به بهبود دارند ، را اصلاح نماید و فاصله ی میان دندان ها را برطرف نماید.

از کامپوزیت ونیر چطور استفاده می ‌شود؟

برای استفاده از کامپوزیت دندان، این ماده را به صورت خمیر در می‌ آورند و بعد از آن بر قسمتی از دندان که صدمه دیده می گذارند و با استفاده از تاباندن امواج نور مواد کامپوزیت را بر روی دندان فیکس می ‌کنند. از آنجایی که کامپوزیت دندان به صورت مستقیم توسط دندانپزشک روی دندان شکل می گیرد ، تجربه و مهارت متخصص دندانپزشک زیبایی در این زمینه بسیار دارای اهمیت می باشد. برخلاف لمینت دندان که تهیه آن در آزمایشگاه انجام می گیرد. بنابراین کامپوزیت ونیر علاوه بر آنکه به مهارت و تجربه متخصص دندانپزشکی زیبایی وابسته است ، هنر وی نیز در نتیجه ی نهایی کامپوزیت اثرگذار است. بنابراین توصیه می شود برای دستیابی به یک نتیجه ی عالی،  کامپوزیت دندان های خود را حتما توسط یک متخصص دندانپزشکی زیبایی که تجربه و آموزش لازم را در این زمینه دارد انجام دهید.

آیا کامپوزیت دندان دارای رنگ های مختلفی است؟

کامپوزیت دندان از یک نوع مواد پلاستیکی که هم رنگ دندان می باشد تشکیل شده است. این ماده پلاستیکی دارای رنگ های مختلفی است که مطابق با رنگ پوست شما دندانپزشک مناسب ترین رنگ را انتخاب می ‌کند. فقط یادتان باشد رنگی که برای کامپوزیت انتخاب می ‌کنید طبیعی باشد و خیلی از دندان های خودتان سفید تر نباشد.

کامپوزیت دندان

انواع رنگ کامپوزیت دندان

  • دسته A مایل به قهوه ای
  • دسته B مایل به زرد
  • دسته C مایل به خاکستری
  • دسته D مایل به زرد- قرمز

متخصص دندان شما با تشخیص رنگ دندان طبیعی تان تصمیم می گیرد چه رنگی برای کامپوزیت شما انجام بدهد و در نهایت با رضایت شما کار شروع میشود.

کامپوزیت ونیر ، می تواند به زیبایی و شفافیت سرامیک انجام شود .

در این مورد چند نکته قابل توجه است:

  • برند کامپوزیت
  • تکنیک مورد استفاده
  • کیفیت پالیش

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر

دندانپزشک بر اساس نوع دندان و مشکلاتی که فرد دارد برخی اوقات کامپوزیت و گاهی هم لمینت را توصیه می ‌کند. در صورتی که دندان های شخص دچار شکستگی خاص و یا تغییر رنگ زیادی باشد پزشک اصولا از لمینت سرامیکی دندان استفاده می نماید اما برخی اوقات که مشکلات دندانی شخص جزئی است خیلی ساده می ‌توان با استفاده از کامپوزیت ونیر دندان مشکل را برطرف نمود.

کامپوزیت دندان

ماندگاری کامپوزیت

در صورتی که کامپوزیت دندان به درستی انجام شود و مواد مورد استفاده در انجام کامپوزیت با کیفیت باشد این تکنیک یکی از ماندگارترین روش های سفید نمودن دندان است. علل دیگری که در ماندگاری کامپوزیت دندان تاثیر زیادی دارد: رعایت بهداشت دهان ،جنس دندان و رژیم غذایی شخص است. به صورت متوسط عمر کامپوزیت دندان در حدود 8 تا 10 سال می باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت منظم و یا نا منظم می تواند عمر کامپوزیت دندان را زیاد و یا کم کند.

آیا انجام کامپوزیت درد دارد؟

“آیا ونیر کامپوزیت درد دارد؟” اغلب مراجعین به کلینیک دندانپزشکی در باره درد بعد از کامپوزیت ونیر نگران می باشند. کامپوزیت دندان درمانی بدون درد و ناراحتی انجام می شود. با این وجود خستگی ناشی از درمان امکان دارد مقداری ناراحت کننده باشد. عدم احتیاج به تراشیدن دندان در کامپوزیت ونیر مقدار درد و ناراحتی را در این تکنیک به صفر می رساند. همچنین استفاده از تکنیک های ظریف بر لثه ها جهت قرار دادن کامپوزیت دندان باعث می شود که در طول فرایند درمان بیمار هیچ احساس درد و ناراحتی نداشته باشد.

کامپوزیت یا لمینت؟

در صورتی که دندان های شما خیلی زیاد  لکه دار شده است ، آسیب دیده ، به صورت نا منظم تنظیم شده یا شکاف های زیادی دارند ، امکان دارد دندانپزشک شما لمینت سرامیکی را پیشنهاد کند.

روکش های کامپوزیت جهت نقص های خفیف تا متوسط مناسب تر می باشند. در صورتی که مشکل شما به این اندازه شدید است که نمی شود با استفاده از روکش کامپوزیت و لمینت آن را درمان نمود، دندانپزشک شما امکان دارد به جای کامپوزیت و لمینت گزینه هایی مثل تاج دندان یا ارتودنسی را توصیه نماید. در صورت از دست رفتن دندان بهترین درمان، ایمپلنت است.

کامپوزیت دندان

عوارض انجام کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک روش خیلی مناسب برای ترمیم دندان های خرد شده ، لکه دار شده یا آسیب دیده و همچنین بستن فاصله میان دندان هاست و در مواردی که کمترین مشکلات دندانپزشکی وجود داشته باشد ، یک روش مناسب برای مشکلات جزئی دندانپزشکی می باشد.

کامپوزیت ونیر دارای عوارض خیلی کمتری نسبت به روکش های لمینت سرامیکی می باشند و به همین ترتیب مستعد رنگ آمیزی ، تراشه شدن یا لکه دار شدن با گذر زمان هستند. جهت حفظ زیبایی با استفاده از روکش های کامپوزیت ، مراقبت های بخصوصی نیاز است.

چه افرادی می توانند کامپوزیت کنند؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که کامپوزیت دندان انتخاب خوبی برای دندان های شما می باشد یا نه؟ اولین انتخابی که جهت اصلاح ، ترمیم ، بازسازی و نوسازی لبخند به ذهن هر کسی می رسد کامپوزیت دندان است. امکان دارد شما نگران این باشید که نتوانید کامپوزیت انجام دهید. در این مطلب توضیحاتی درباره کامپوزیت ونیر و اینکه چه افرادی می توانند کامپوزیت کنند، آورده شده است. تقریبا همه می توانند دندان های خود را کامپوزیت کنند. به جز افرادی که مشکلات مربوط به دهان و دندان دارند، مثل بیماری لثه و یا مشکل پوسیدگی دندان. این اشخاص بعد از برطرف نمودن مشکل می توانند دندان های خود را کامپوزیت نمایند. همچنین کسانی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند بهتر است از انجام کامپوزیت دندان اجتناب کنند.

کامپوزیت دندان طبیعی تر می باشد یا لمینت

در جواب باید گفت که هر یک از روکش های کامپوزیت دندان و لمینت دندان دارای مزایا و معایب مربوط به خودشان هستند. با این حال جواب خاص به این پرسش که آیا کامپوزیت دندان طبیعی تر است یا لمینت ؟ لمینت سرامیکی است. روکش لمینت دندان علاوه بر اینکه نسبت به کامپوزیت جذاب تر و طبیعی تر است در مقابل لکه گیری و تغییر رنگ نیز مقاوم تر می باشد. با این وجود روکش های کامپوزیت دندان نیز یک گزینه به صرفه و کمتر تهاجمی می باشد.

طبیعی به نظر رسیدن هر یک از روکش های کامپوزیت و لمینت تا مقداری زیادی به مهارت و تجربه دندانپزشک شما نیز وابسته است. به خصوص زیبایی روکش های کامپوزیت که به طور مستقیم توسط خود دندانپزشک روی دندان های قرار داده می شوند به مهارت و تجربه دندانپزشک وابسته است. در صورتی که روکش های کامپوزیت دندان و لمینت با مهارت انجام گردد ، باید با ظاهر بقیه دندان های شما متناسب داشته باشند.

تکنیک انجام کامپوزیت دندان به شکلی است که احتیاج به حداقل آماده سازی دندان جهت دریافت نمودن کامپوزیت دارد. این خصوصیت از یک طرف یک مزیت  محسوب می شود و کامپوزیت را به یک روش ایمن مبدل کرده است. از سوی دیگر همین خصوصیت باعث می شود موقعی که مواد کامپوزیت بر دندان ها قرار داده می شود، دندان ها مقداری برجسته تر به نظر برسند که در این صورت کامپوزیت دندان مقداری از حالت طبیعی خارج می گردد. در مقابل لمینت دندان خیلی نازک و درعین حال محکم و بادوام است. جهت قرار دادن روکش لمینت دندان کمی از مینای دندان تراشیده می شود. این خصوصیت باعث می شود که روکش های لمینت ، هیچ برجستگی را بر دندان باعث نشود و طبیعی تر به نظر برسند.

کامپوزیت دندان

رژیم غذایی بعد از انجام کامپوزیت

صرف نظر از این که اگر روکشتان کامپوزیت باشد یا لمینت ، برخی از غذاها وجود دارند که همیشه باید از مصرف آن ها دوری نمایید. مانند  این موارد:

  • نوشیدنی های تیره رنگ : اهمیتی ندارد که دارای لمینت سرامیکی هستید یا کامپوزیت ، از خوردن مایعات تیره مثل قهوه ، شراب قرمز، چای و دیگر موارد اجتناب کنید به این دلیل که باعث ایجاد لکه بر روی دندان خواهند شد.
  • غذاهای سفت: بعد از دریافت نمودن کامپوزیت و لمینت این موارد شامل مواردی مثل یخ ، سیب ، آب نبات و غذاهای مانند این ها است. آجیل و تخمه نیز در این فهرست قرار دارند. بنابراین، در پی مصرف غذاهای سفت و سخت نباشید که جویدن فراوانی احتیاج داشته باشند.
  • باید از مصرف آب نبات خودداری نمایید. این به معنای مواردی مثل کارامل و دیگر آب نبات های چسبنده نیز می باشد.
  • الکل و دخانیات: الکل و تنباکو چیزی است که بعد از دریافت کامپوزیت و لمینت نباید مصرف نمایید. فارغ از اینکه کامپوزیت و لمینت شما چه رنگی است.
  • با دندان های خود به درستی و ظرافت رفتار کنید و از آن ها به عنوان وسیله استفاده ننمایید. فارغ از اینکه روکش کامپوزیت دندان و لمینت دندان دارید یا خیر ، بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نمایید .

مطالب مشابه را ببینید!

هزینه بلیچینگ دندان توسط بهترین ارائه دهندگان درآوردن دندان اضافه و درمان آن؛ مشکلات دندان اضافه و انواع آن درمان دندان خرگوشی، علت و راهکارهای سریع درمان آن پروتز دندان چیست؟ چطور انجام می شود و ماندگاری آن چقدر است؟ ایمپلنت دندان؛ اطلاعات در مورد جراحی و درد ایمپلنت، عوارض، قیمت آن روش های طبیعی سفید کردن دندان ها و دلایلی که باعث زردی رنگ دندان می شود کشیدن دندان عقل | ضرورت کشیدن این دندان | عوارض و مراقبت های پس از کشیدن اطلاعات درباره روکش دندان و انواع آن (انواع روکش و روش های مراقبت) دلیل ایجاد فاصله بین دندان و چطور بسته می شود؟ درمان عفونت ریشه دندان و روش های درمان خانگی و توسط پزشک