روش های طبیعی سفید کردن دندان ها و دلایلی که باعث زردی رنگ دندان می شود

دلیل زردی دندان و روش های طبیعی سفید کردن دندان

بیشتر ما، جهت سفید کردن دندان ها، در پی راهکار و متدهایی هستیم که به ما آموزش دهند چطور دندان های مان را سفید کنیم. دندان ‌ها به ناچار و طی یک فرایند طبیعی با بالا رفتن سن، شروع به زرد شدن می‌ کنند.

اما طیف گوناگونی از راهکارها  وجود دارند که می‌ توانند فرایند زرد شدن دندان ها را آرام تر کرده و حتی آن را برعکس کنند و منجر به سفید شدن دندان ها شوند.

کیت‌ های سفید کننده دندان در بیشتر داروخانه ها به سادگی در دسترس می باشد، اما خیلی از روش های طبیعی نیز وجود دارند که می توانند باعث سفید شدن دندان های زرد بشوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا روش های طبیعی برای سفید کردن دندان ها و علل زرد شدن دندان ها را بررسی نماییم.

چرا دندان ها زرد می‌ شوند؟

دلایل متفاوتی جهت زرد شدن دندان ها وجود دارد، که می‌ شود آنها را به دو علت کلی تقسیم کرد؛ که هر دو دلیل با بالا رفتن سن زیاد می شوند و سفیدی دندان را  از بین می برند.

 زرد شدن دندان ها با لکه های خوراکی

غذاها و نوشیدنی ‌هایی مانند مثل قهوه، می توانند دندان ها را  دچار لکه کنند. برخی از غذاها و نوشیدنی ها مینای دندان را هم می پوشانند و موجب می شود زردی دندان بیشتر ‌شود.

از موارد دیگری که که ممکن است موجب به وجود آمدن  لکه بر روی دندان ها شوند  مصرف سیگار، مواد مخدر و یا حتی مصرف انواعی از آنتی بیوتیک ها می باشد.

فرسودگی مینای دندان

قسمت بیرونی دندان‌ ها از مینای دندان شکل گرفته است. مینا قسمتی تقریباً سفید رنگ است و از ساختار عمیق ‌تر دندان نگهداری می نماید. در واقع سفیدی دندان به علت وجود مینای دندان است.

در قسمت زیرین مینای دندان، لایه‌ ای به اسم عاج قرارگرفته است که  دارای رنگ زرد متمایل به قهوه ای است. زمانی که لایه مینای دندان نازک شده و یا از بین می ‌رود، دندان ها به صورت زرد رنگ به نظر می‌ رسند.

خوردن غذا های اسیدی،  مصرف خوراکی‌ های مضر و نوشیدنی‌ های گازدار، بیماری های لثه و فرایند پیری قادر خواهند بود در گذر زمان،  به مینای دندان آسیب رسانده و سفیدی دندان را از میان ببرند.

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها و دلایلی که باعث زردی رنگ دندان می شود

از بین رفتن سفیدی دندان با دلایل اکتسابی

چگونه دندان های سفیدی داشته باشیم ؟

برای دانستن اینکه، چطور دندان های خود را سفید نماییم، متد های مختلفی وجود دارد، ما در ادامه ی این مقاله روش های راحت و طبیعی که باعث سفید شدن دندان‌ ها می شوند را بررسی می نماییم و شما قادر خواهید بود در خانه، اقداماتی را جهت سفید شدن دندانهای خود انجام دهید.

استفاده از روغن های گیاهی برای سفید شدن دندان ها

یکی از روش های سفید کردن دندان ها، به کار بردن روغن‌ های گیاهی است. مالیدن روغن به روی دندان ها یکی از راه های قدیمی شستن دهان و دندان با استفاده از روغن های گیاهی است.

در این متد جهت از بین بردن باکتری ها و باقی مانده خوراکی ها در لای دندان ها از روغن های طبیعی استفاده می شود. روغن مالیدن به روی دندان به هیچ وجه جایگزین درستی برای مسواک و نخ دندان نمی باشد.

اما بعضی پژوهش ها نشان می دهد که شستن دهان با یکسری از روغن ها، باعث سفید شدن دندان ها می شوند. هیچ مدارکی مبنی بر ضرر رساندن این روش به دندان ها وجود ندارد. فلذا برای تست این روش، ده دقیقه بعد از زدن مسواک، دهان  خود را با روغن شست وشو داده  و بعد آن را از دهان بیرون بریزید. روغن های مفید برای مالیدن به روی دندان عبارتند از:

سفید نمودن دندان با سرکه سیب

برای سفید نمودن دندان ها، کافی است کمی از سرکه سیب را در دهان، به مدت چند دقیقه نگه دارید و بعد از آن، مسواک خود را به سرکه سیب آغشته کرده و دندان های خود را با آن شستشو دهید.

جهت از بین بردن سرکه سیب از دهان، کافی است بار دیگر دندان های خود را با خمیر مسواک بزنید.

سفید نمودن دندان با استفاده از ریحان

از ریحان، علاوه بر اجتناب از خونریزی کردن لثه، جهت سفید کردن دندان ها هم استفاده می‌ شود. برای انجام این کار، چند عدد ریحان را ریز کرده و با پوست پرتقال مخلوط کنید. پوست پرتقال دارای از ویتامین c است که باعث سفیدی دندان ها می شود.

بعد از آن خمیر ساخته شده ریحان را با مسواک، به مدت 4 دقیقه روی دندان های خود را بکشید. شما می ‌توانید این عمل را هفته ای سه بار انجام دهید.

سفید شدن دندان ها با جوش شیرین

جوش شیرین قادر است لکه های روی دندان را به آرامی از بین ببرد و باعث سفید شدن دندان های زرد شود. بعضی افراد این نگرانی را دارند که جوش شیرین بسیار زننده است و امکان دارد مینای دندان را نابود کند یا به آن آسیب بزند.

اما پژوهش ها در سال 2017 نشان داد که جوش شیرین جهت سفید شدن دندان ها یک راه امن است و جهت از بین بردن لکه ها و زردی دندان بسیار کارایی دارد.

جوش شیرین همچنین می تواند به مبارزه با باکتری ها بپردازد. پژوهش ها نشان می دهد که امکان دارد جوش شیرین بتواند پلاک  دهان را کاهش دهد و علاوه بر سفید شدن دندان، از پوسیدگی آن ها نیز جلوگیری کند.

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها و دلایلی که باعث زردی رنگ دندان می شود

سفید کردن دندان ها با پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک سفید کننده طبیعی برای دندان است که قادر است دندان های لکه دار را سفید کند. جهت سفید کردن دندان ها به کمک پراکسید هیدروژن، می توانید به مدت 3-2 دقیقه، دو بار در روز به مدت یک ماه با مخلوطی از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن  دندان های خود مسواک بزنید.

دقت کنید که در برای سفید کردن دندان ها با به کار بردن پراکسید هیدورژن، فقط  گاهی باید از آن استفاده کنید و استفاده هر روزه از آن برای دندان ها ضرر خواهد داشت.

پراکسید هیدروژن امکان دارد حساسیت دندان را بیشتر کند، بنابراین جهت استفاده طولانی مدت یا برای کسانی که دندان ‌های حساس دارند  گزینه ی مناسبی نیست.

سفید کردن دندان با نمک دریا

سفید کردن دندان با نمک دریا، یکی از اثرگذارترین روش ها برای سفید شدن دندان است. شما قادر خواهید بود از دو طریق از نمک دریا جهت  سفید کردن دندان های خود استفاده نمایید.

سفید شدن دندان تنها با نمک دریا: که در این متد، کافی است مسواک خود را نم دار کرده و به نمک دریا آغشته نمایید و به مدت 3 دقیقه دندان ها را  با آن مسواک بزنید.

سفید کردن دندان با نمک دریا و جوش شیرین: در این متد، نصف قاشق نمک دریا را با جوش شیرین ترکیب نموده و سپس مسواک خود را به این ترکیب آغشته کرده و به روی دندان های خود بمالید.

سفید شدن دندان های زرد با استفاده پوست موز

قسمت درونی پوست موز، دارای پتاسیم، منیزیوم و مواد معدنی دیگری است، که می ‌توانند بر مینای دندان جذب  شوند و باعث سفید شدن دندان ها بشوند.

در این راه پس از  زدن مسواک و  کشیدن نخ دندان، یک موز تازه را پوست گرفته و قسمت درونی پوست موز را به مدت 3 دقیقه روی دندان هایتان کشیده و بعد از شستشو دندان ها، تا حدود  یک ساعت خوراکی میل نکنید. شما نتیجه آن را بعد از دو هفته خواهید دید.

سفید شدن دندان های زرد با ذغال فعال

برای سفید کردن دندان ها با ذغال فعال، باید ذغال فعال را از داروخانه خریداری نمایید و بعد کمی از آن را روی مسواک خیس خود بریزید و حدود 3 دقیقه مسواک بزنید. انجام این کار حدود 3 بار در هفته موجب سفید شدن دندان هایتان می شود.

توجه داشته باشید که این روش برای کسانی که لمینیت یا روکش  روی دندان خود دارند، روش مناسبی برای سفید شدن دندان محسوب نمی شود.

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها و دلایلی که باعث زردی رنگ دندان می شود

سفید کردن دندان به کمک آبلیمو و جوش شیرین

در این متد سفید کردن دندان، 1 قاشق جوش شیرین و یک قاشق آبلیمو را مخلوط کرده و خمیری که درست شده را به مدت 3 دقیقه روی دندان های خود به کمک مسواک بمالید. (مراقب باشید که این مخلوط در مدت طولانی روی دندان باقی نماند)

اول این کار را دو بار در طی هفته انجام دهید و با بعد از آن هر یک هفته، یک بار از این روش برای سفید شدن دندان استفاده نمایید.

سفید کردن دندان های زرد با  کمک زردچوبه

از آنجایی که زردچوبه، یک ماده گیاهی ضد میکروب است، خیلی زیاد جهت مراقبت های دندانی  مفید است و یکی از متد های مناسب جهت سفید کردن دندان ها در خانه می باشد. جهت استفاده از زرد چوبه برای سفید شدن دندان ها، باید یکی از دو راه زیر را پیش بروید:

زردچوبه را مانند خمیر دندان روی مسواک ریخته و به مدت 3 دقیقه دندان های خود را با آن بشویید.

زرد چوبه و روغن نارگیل را مخلوط کرده، با نسبت 2 به 1، و خمیر غلیظ حاصل از آن را با مسواک روی دندان ها بمالید.

سفید کردن دندان با آبلیمو و نمک

در این روش 1 قاشق نمک را با 2 قاشق آبلیمو مخلوط کنید و به عنوان خمیر دندان  به مدت دو بار در هفته روی دندان هایتان بکشید. اسیدی بودن و ویتامین c که در آبلیمو وجود دارد به از بین بردن لکه های زرد دندان روی دندان کمک خواهد کرد.

مطالب مشابه را ببینید!

هزینه بلیچینگ دندان توسط بهترین ارائه دهندگان درآوردن دندان اضافه و درمان آن؛ مشکلات دندان اضافه و انواع آن درمان دندان خرگوشی، علت و راهکارهای سریع درمان آن پروتز دندان چیست؟ چطور انجام می شود و ماندگاری آن چقدر است؟ ایمپلنت دندان؛ اطلاعات در مورد جراحی و درد ایمپلنت، عوارض، قیمت آن کشیدن دندان عقل | ضرورت کشیدن این دندان | عوارض و مراقبت های پس از کشیدن اطلاعات درباره روکش دندان و انواع آن (انواع روکش و روش های مراقبت) دلیل ایجاد فاصله بین دندان و چطور بسته می شود؟ درمان عفونت ریشه دندان و روش های درمان خانگی و توسط پزشک ایمپلنت فوری چیست؟ روش های انجام آن و مزایای و معایب این روش