عصب کشی دندان | زمان انجام آن | مراحل عصب کشی دندان و مراقبت های پس از آن

عصب کشی دندان یک فرایند دندانپزشکی می باشد که شامل از بین بردن قسمت درونی و نرم دندان یا پالپ می باشد. پالپ از اعصاب و عروق خونی تشکیل شده است كه باعث رشد دندان می شود. در خیلی از موارد، دندانپزشک عصب کشی را با حسی موضعی انجام می دهد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با متد‌های درمان عصب دندان و نیز خطراتی که عصب کشی دندان در پی خواهد داشت بیشتر آشنا شوید.

عصب کشی دندان چیست؟

در اینجا عصب کشی دندان را توضیح می دهیم، تا پیش از انجام آن، با چیستی و دلیل این کار آشنا گردید. خیلی از ما امکان دارد در اثر عوامل متعددی که در ادامه توضیح خواهیم داد، دچار درد دندان شویم. این عفونت و درد در صورتی که به قسمت پالپ دندان برسد  تنها روش درمان آن عصب کشی می باشد.

در اصل عصب کشی دندان باعث می شود که بدون کشیدن دندان، از شر این پوسیدگی و عفونت راحت شوید و به سادگی از دندان خود برای جویدن غذا استفاده نمایید.

هنگام عصب کشی، ریشه و عصب دندان را در می آورند، دندان را از باکتری و عفونت پاک می کنند و دوباره آن را پر می‌کنند و بیمار به راحتی می ‌تواند از آن استفاده کند.

چه هنگامی به عصب کشی دندان احتیاج داریم؟

عصب کشی زمانی رخ می دهد که بخش درونی یک دندان که به آن پالپ نیز میگویند آسیب ببیند و یا دچار عفونت گردد. حتی اگر پالپ دندان از میان رفته باشد و یا به اصطلاح مرده باشد، قسمت فوقانی دندان می‌ تواند همچنان دست نخورده بماند. از میان بردن پالپ دندان آسیب دیده، مناسب ترین کار برای حفظ ساختار دندان‌ است.

دلایل اصلی آسیب به پالپ و احتیاج به عصب کشی دندان، شامل موارد زیر  می شود:

شایع ترین علائم پالپ دندانی که دچار آسیب شده است، عبارت است از:

احساس درد خفیف تا شدید در دندانتورم و داشتن حس گرما در لثه ها

  عصب کشی دندان

مرحله های عصب کشی دندان چیست؟

روند عصب کشی دندان معمولا در مطب دندانپزشک انجام می گردد. دندانپزشک شما دندان مشکل دار را  معاینه می نماید و از اشعه X جهت تأیید تشخیصات خود استفاده می ‌کند؛ پس اگر شما به انجام عصب کشی احتیاج داشته باشید، این روند را برای شما اعمال می نماید.

این روند شامل چند مرحله مهم است که در ادامه، با هر یک از مرحله های عصب کشی بیشتر آشنا می شوید:

مرحله اول: بی‌حسی

در نخستین مرحله، دندانپزشک برای اینکه بیمار احساس درد نکند، اندازه کمی از داروهای بی حسی را روی لثه شما در اطراف دندان آسیب دیده میزند. بعد از انجام این کار، لثه ها به صورت موضعی دچار بی حس می‌شوند. در صورتی که عفونت دندان ها زیاد باشد، امکان دارد احتیاج به زمان زیادی برای بی حس شدن دندان وجود داشته باشد.

خوب است بدانید که دندانپزشک زمان معاینه نخستین، جهت کم کردن عفونت، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می‌ نماید و عصب کشی دندان را حدود 10 روز بعد انجام می‌ دهد.

مرحله دوم: برداشتن پالپ دندان

هنگامی که دندان بیمار بی حس می‌ گردد، دندانپزشک  در بخش فوقانی دندان یا عاج، شکاف ریزی به وجود می آورد تا پالپ دندان را مشاهده نماید.

زمانی که پالپ آسیب دیده قابل مشاهده شود، متخصص با استفاده از وسایل مخصوصی به نام فایل دندانپزشکی، آن را با احتیاط بر می‌دارد تا آن را به کانال عصبی دندان برساند؛بعد از آن، عصب دندان را با احتیاط فراوانی خارج می‌ سازد.

مرحله تمیز  کردن و تزریق نمودن آنتی بیوتیک

این مرحله از عصب کشی، به این شکل است که بعد از برداشتن پالپ دندان، دندانپزشک کانالی که باز شده است را با یک آنتی بیوتیک پوشش می دهد تا عفونت به وجود آمده را سرکوب نماید و مانع از تشدید و عود شدن دوباره آن شود.

بعد از پاک کردن و ضد عفونی نمودن کانال دندان، دندانپزشک دندان را با خمیر سیلر و مواد لاستیک طور به نام گوتاپرکا پر می نماید. دندان پزشک امکان دارد آنتی بیوتیک های خوراکی را جهت مدیریت و مطمئن شدن از سرکوب عفونت برای بیمار تجویز می نماید.

عصب کشی دندان

مرحله پر کردن در عصب کشی

در مرحله ی نهایی عصب کشی، دندانپزشک با پر کردن شکاف ریزی که در بخش فوقانی دندان در همان اول عصب کشی به وجود آورده بود به صورت موقتی آن را مسدود می کند. آن ها از طریق سیلانت سوراخ ها را مسدود کرده تا کانال از آسیب به وجود آمده از بزاق در امان بماند.

آیا عصب کشی دندان با درد همراه است؟

این سوال برای خیلی از مراجعان پیش می آید که آیا عصب کشی با درد همراه است؟ در طی انجام این عمل شما به هوش می باشید، ولی دارو های بی‌ حس کننده قوی، موجب می‌ گردند هیچ نوع دردی نداشته باشید پس نگران این نباشید که عصب کشی دندان با درد همراه است یا خیر.

تنها دردی که امکان دارد حس کنید، به تزریق بیحس کننده ها ارتباط دارد، که دردی کم و احساس سوزش خفیفی را به دارد که این حس خیلی سریع سپری می شود و به آستانه ی تحمل درد افراد بستگی است.

مراقبت های بعد از انجام عصب کشی

بعد از پایان یافتن مراحل عصب کشی ، امکان دارد با از میان رفتن اثر بی حسی، بیمار از ناحیه دندان و لثه حس درد داشته باشد و حتی  ممکن است لثه های بیمار مقداری متورم گردد. اغلب دندانپزشکان این نشانه ها را با داروهای ضد درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن درمان می کنند.

به صورت کلی پس از اتمام انجام عصب کشی دندان، نیاز است که بیمار موارد زیر را رعایت کند:

اگر درد دندان و لثه شما زیاد باشد یا درد آن بیش تر از چند روز ادامه پیدا کند، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. از جویدن غذا ها و خوراکی های سفت با دندانی که به تازگی آن را عصب کشی نموده اید اجتناب کنید. حتما دندان های خود را به صورت مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده نمایید. از خمیر دندانی که دارای فلوراید است برای شستشوی دندان ها استفاده نمایید.

فرایند عصب کشی زیاد دشوار نیست و برایتان ایجاد محدودیت نمی کند. یک روز پس از عصب کشی بیمار قادر خواهد بود به زندگی روزانه خود بازگردد.

عصب کشی دندان

مراجعه به دندانپزشک بعد از عصب کشی

چند روز بعد از پروسه عصب کشی بیمار با دندانپزشک خود ملاقاتی خواهد داشت. دندانپزشک در این ملاقات از دندان بیمار از طریق اشعه ایکس تصاویری به دست خواهد آورد تا اطمینان یابد که عفونت کانال آسیب دیده بصورت کلی از بین رفته است. در این مرحله دندانپزشک، شروع به پر کردن دائمی دندان بیمار خواهد کرد.

اگر  بیمار ترجیح بدهد که تاج دندان به شکل دائمی در جای خود قرار بگیرد، دندانپزشک امکان دارد یک تاج دائمی را برای بیمار در نظر بگیرد. تاج در واقع دندانی مصنوعی می باشد که می تواند از  طلا یا پرسلن تهیه شود. این تاج مانند تاج و دندان واقعی شخص است و هیچ کسب متوجه مصنوعی بودن آن نمی شود.

خطرات احتمالی و عوارض عصب کشی دندان

پروسه عصب کشی دندان جهت نجات دندان بیمار انجام می گردد. با این وجود، برخی زمان ها، آسیبی که به مغز دندان رسیده است بیش از اندازه عمیق است یا مینای دندان بیمار جهت تحمل  عصب کشی خیلی ضعیف است. این عوامل ممکن است باعث به از میان رفتن دندان گردد. در نتیجه برخی زمان ها دندان عصب کشی شده امکان دارد کشیده شود.

اگر در موقع عصب کشی دندان برخی ابزار آلوده باشد و یا به واسطه آن ها مواد آلوده وارد دندان شود و یا آنتی بیوتیک ها اثر نکنند احتمال تشکیل آبسه دندان افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر مشکلی در رابطه با ریشه دندان خود دارید و یا درد شدیدی را از جانب مغز دندان تحمل می‌کنید حتما با دندانپزشک خود صحبت نمایید. دندانپزشک در عوض دندان آسیب دیده از دندان مصنوعی و یا ایمپلنت  استفاده می‌ نماید.

پس از  انجام عصب کشی چه اتفاقی رخ می دهد؟

پروسه عصب کشی یک متد ترمیمی به حساب می آید. اغلب کسانی که تحت این عمل قرار می ‌گیرند، خواهند توانست تا همیشه از نتایج خوب آن برخوردار گردند. با این حال، دوام نتایج به میزان مراقبت از دندان های توسط بیمار بسته است.

دقیقا مثل دیگر دندان های سالم که احتیاج به مسواک زدن و رسیدگی دارند، دندان های عصب کشی شده و یا مصنوعی نیز به محافظت، مسواک زدن و نخ دندان نیازمند هستند.

Asabkoshi 2 e1649842257875

هزینه انجام عصب کشی دندان چقدر است؟

هزینه عصب کشی دندان، به شدت پوسیدگی و خرابی و مقدار کانال‌ هایی که عصب کشی نیاز دارند. حالا هر اندازه تعداد ریشه ها بیش تر باشد هزینه ها نیز  بیش تر می شود.

به عنوان مثال اگر دو کانال  را عصب کشی نماییم، هزینه زیاد تری از عصب کشی یک کانال خواهد شد. همچنین از آن جایی که دندان های عقبی به دشواری در دسترس هستند پس هزینه ی عصب کشی  آن ها نیز زیاد تر است.

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

ما هنگامی که عصب کشی دندان انجام می دهیم فقط بافت زنده درون ریشه ی دندانمان بر داشته می شود. ولی هیچ کاری به اتصالات نگهدارنده که آن را در جای خود به صورت محکم نگه می دارند نداریم. پس در نتیجه اگر اتفاقی نیافتد و همه ی مراقبت های معمول پس از عصب کشی، به خوبی انجام گردد، دوام عصب کشی معمولا زیاد می باشد.

چطور درد دندانی که عصب کشی کرده ایم یا دندانی که احتیاج به عصب کشی دارد را خودمان در خانه کاهش دهیم ؟

تجربه درد و ناراحتی از درد دندان عصب کشی شده بستگی به خود شخص دارد و در اشخاص متفاوت مقدار درجه درد فرق دارد .

۱داروهای مسکن

جهت کم کردن درد دندانی که عصب کشی شده است می توان از داروهای مسکن مثل ایبوپروفین استفاده نمود که علاوه بر اینکه موجب کاهش درد می شود بلکه تورم نواحی دور لثه را نیز کم می کند .

در صورت درد زیاد پس از عصب کشی دندان می توانید با دندان پزشک خود تماس گرفته تا مسکن قوی تری برایتان تجویز نماید .

۲کمپرس سرد جهت دندانی که عصب کشی شده است

یک درمان قدیمی و اثر گذار جهت برطرف نمودن درد و التهاب دندان است . کمپرس یخ را به مدت ۵ دقیقه در قسمت دندانی که عصب کشی شده است بگذارید تا درد آن کم شود .

۳مصرف غذا های نرم

مصرف غذاهای نرم موجب می گردد تا فشار کمی بر دندان وارد گردد. فشاری که از خوردن غذا های سفت ناشی می شود ممکن است لثه و اعصاب را تحریک نماید و درد شما را شدت ببخشد .

۴آب نمک

به کاربردن از آب نمک نه تنها لثه های ملتهب را تسکین می دهد بلکه تورم را نیز کاهش می دهد و ناراحتی شما بعد از عصب کشی دندان در خانه کاهش می یابد .

اگر پس از عصب کشی دندان در خانه احساس درد داشتید، بدانید که این علائم ناشی از عصب کشی در طی 3-4 روز از بین خواهد رفت .

عصب کشی دندان

عصب کشی در دوران بارداری

  • قبل از عصب کشی، دندان پزشک شما بایستی از دندان عفونت کرده با به کاربردن اشعه ایکس عکس تهیه نماید تا مقدار عفونت را مشاهده کند .
  • انجمن بارداری آمریکا می گوید که خانم های باردار باید از قرار گرفتن در برابر هر نوع اشعه ایکس غیر ضروری خودداری کنند.
  • حتما توجه داشته باشید تا موضوع بارداری خود را به دندانپزشکتان اطلاع دهید تا قادر باشد توصیه های مناسب و درمان های درستی را ارائه دهد .
  • سوال دیگری که زنان باردار درباره عصب کشی دندان دارند این است که آیا داروی بی حسی برای جنین خطری دارد یا نه ؟
  • امروزه انجمن دندان پزکشی آمریکا عقیده دارد که استفاده از بی حسی ریسکی برای جنین نخواهد شد .
  • همچنین در صورت احتیاج جهت استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ریشه، دندان پزشک به شما آنتی بیوتیک مخصوص برای دوران بارداری  که کاملا مناسب هستند را تجویز می نماید .
  • نکاتی که می شئد برای هر درمان دندانپزشکی در زمان بارداری ارائه داد این است که پیشگیری بسیار بهتر از درمان است .
  • سعی کنید تا پیش از تصمیم به باردار شدن، از طریق دندانپزشک معاینه گردید تا در صورتی که نیاز به درمان دندانپزشکی وجود داشته باشد، پیش از بارداری این درمان انجام شود .

مطالب مشابه را ببینید!

هزینه بلیچینگ دندان توسط بهترین ارائه دهندگان درآوردن دندان اضافه و درمان آن؛ مشکلات دندان اضافه و انواع آن درمان دندان خرگوشی، علت و راهکارهای سریع درمان آن پروتز دندان چیست؟ چطور انجام می شود و ماندگاری آن چقدر است؟ ایمپلنت دندان؛ اطلاعات در مورد جراحی و درد ایمپلنت، عوارض، قیمت آن روش های طبیعی سفید کردن دندان ها و دلایلی که باعث زردی رنگ دندان می شود کشیدن دندان عقل | ضرورت کشیدن این دندان | عوارض و مراقبت های پس از کشیدن اطلاعات درباره روکش دندان و انواع آن (انواع روکش و روش های مراقبت) دلیل ایجاد فاصله بین دندان و چطور بسته می شود؟ درمان عفونت ریشه دندان و روش های درمان خانگی و توسط پزشک