کشیدن دندان عقل | ضرورت کشیدن این دندان | عوارض و مراقبت های پس از کشیدن

کشیدن دندان عقل

دندان عقل جز دندان های آسیابی است و معمولاً در سنین بین 17 تا 27 سالگی شروع به رشد و رویش می کند. این دندان را دندان چهارم آسیابی هم می نامند و به صورت کاملاً روییده شده، نیمه نهفته و نهفته در دهان افراد وجود دارد. در بسیاری از مواقع این نوع دندان به صورت صحیح رشد نمی کند و معمولاً با یک زاویه در دهان رویش پیدا می کند. در نتیجه ممکن است به کشیدن دندان عقل نیاز داشته باشید.

این موضوع باعث می شود تا عوارض مختلفی را برای افراد ایجاد کند. در صورتی که این نوع دندان به صورت نهفته و یا نیمه نهفته باشد باید با جراحی لثه خارج شود. اما در صورتی که روییده شده باشد می توان آن را به مانند سایر دندان ها خارج کرد. طبیعی است در حین عمل و مدتی بعد از آن، عوارض کشیدن دندان عقل در افراد بروز کند. علاوه بر این به دلیل شرایط ویژه این نوع دندان، هزینه جراحی آن هم متفاوت خواهد بود. ما در این مقاله به تمامی این موضوعات اشاره کرده ایم پس با ما همراه باشید.

آیا دندان عقل باید کشیده شود؟ آیا واقعا جراحی این دندان ضرورت دارد؟ چه زمانی برای کشیدن دندان عقل مناسب است؟ عوارض کشیدن دندان عقل چیست؟

کشیدن دندان عقل

عوارض دندان عقل نهفته

دندان عقل در تمامی افراد وجود دارد. اما متأسفانه در بسیاری از افراد فضای مناسب در فک آن ها وجود ندارد تا این دندان ها بتوانند به خوبی به مانند سایر دندان ها بیرون بیایند. همین عامل باعث می شود تا عوارض بسیار زیادی داشته باشند. دندان های عقلی که به طور کامل و مانند سایر دندان ها از لثه بیرون نیامده باشند به نام دندان عقل نهفته شناخته می شوند.

به دلیل این که فضای کافی در فک وجود ندارد معمولاً این دندان ها به صورت کج از لثه بیرون می زنند. به طور کلی دندان های عقل به سه گونه در افراد وجود دارند:

  • دندان عقل نهفته
  • دندان عقل نیمه نهفته
  • دندان عقل کاملاً روییده شده

کشیدن دندان عقل

دیگر عوارض دندان عقل نهفته

دندان های عقلی که نهفته و یا نیمه نهفته هستند می توانند به سایر دندان ها فشار وارد کنند و باعث آسیب به آن ها شوند. وجود این دندان ها ممکن است عوارض مختلفی به صورت زیر برای سایر دندان ها به وجود بیاورد:

  • معمولاً در دندان های عقل نیمه نهفته غذا و یا ذرات مختلف تجمع پیدا می کنند. علاوه بر این دسترسی به این نوع دندان برای تمیز کردن آن سخت تر است. به همین علت خود این دندان ها و دندان های کناری آن ها زود پوسیده می شوند.
  • وجود این نوع دندان ها که به شکل درست در نیامده اند باعث می شوند تا انواع عفونت ها در این قسمت ها بروز پیدا کنند. همان گونه که بیان کردیم باکتری ها و میکروب ها در این قسمت ها بیشتر تجمع می کنند.
  • دندان عقل باعث ایجاد فشار به سایر دندان ها می شود. این عامل باعث می شود تا دندان های کناری و حتی کل دندان ها کج شوند. این موضوع بر روی ظاهر دندان ها هم بسیار تأثیر گذار است.
  • وجود این دندان ها می تواند مشکلات بزرگتری ایجاد کند. اگر دندان های عقل در زمان مناسب جراحی نشوند ممکن است باعث بروز کیست شود. این مشکل می تواند باعث شود تا استخوان فک و سایر دندان ها به شدت آسیب ببینند. درمان این مشکلات هم کمی سخت خواهد بود.

نحوه کشیدن دندان عقل

حتماً تا کنون این سؤال برای شما پیش آمده است که آیا کشیدن دندان عقل بدون جراحی امکان پذیر است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله امکان پذیر است. اما دندان مورد نظر باید کاملاً روییده شده باشد. دندان عقلی که کاملاً روییده شده است ممکن است برای بیمار و سایر دندان های وی هم ایجاد مزاحمت کند. در این صورت می توان آن را به مانند سایر دندان ها کشید و بیرون آورد. این در صورتی است که در برخی از موارد دندان عقل مزاحمتی برای سایر دندان ها ایجاد نمی کند و به کشیده شدن هم نیاز ندارد.

اما اگر دندان عقل فرد نیمه نهفته و یا نهفته باشد باید عمل جراحی سبکی بر روی دندان و لثه وی انجام بگیرد. معمولاً جراح دندانپزشک این کار را انجام می دهد. وی یک شکاف در لثه ایجاد می کند تا دسترسی بهتری به دندان داشته باشد. بعد از ایجاد شکاف دندان را از ریشه بیرون خواهد کشید.

البته در برخی از مواقع به دلیل عمق ریشه دندان ممکن است ریشه آن به خوبی از لثه و فک فرد بیرون کشیده نشود. به همین علت دندان پزشک معمولاً بعد از جراحی یک عکسبرداری انجام می دهد تا مطمئن شود که دندان به طور کامل خارج شده است.

Aghl 1 e1660377170795

عوارض کشیدن دندان عقل

همان گونه که بیان کردیم در بسیاری از مواقع دندان عقل باعث بروز مشکلاتی در دهان افراد می شود. این موضوع باعث شده است تا در بسیاری از مواقع دندانپزشک دندان های عقل را جراحی کند. اگر چه این موضوع می تواند بیمار را از بسیاری از مشکلات رهایی ببخشد اما می تواند عوارضی هم داشته باشد. بیشتر عوارض کشیدن دندان عقل در حین کشیدن این دندان و بعد از آن به وقوع می پیوندند که معمولاً با گذشت زمان بهبودی حاصل می شود.

معمولاً در حین کشیدن و جراحی این نوع دندان ها یک حفره نمایان می شود که از خون پر می شود. خون در این ناحیه لخته می شود و دندانپزشک از بیمار می خواهد که گاز استریل را بر روی آن قرار دهید تا خون ریزی بند بیاید. در برخی از موارد جراح دندانپزشک از بخیه استفاده می کند. البته باید بدانید که این بخیه ها معمولاً جذب می شوند و بعد از عمل نیازی به مراجعه مجدد برای کشیدن بخیه ها وجود ندارد. حتماً باید دقت شود که لخته ایجاد شده در حین عمل و بعد از عمل برداشته نشود زیرا باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

دیگر عوارض کشیدن دندان عقل

از دیگر عوارض کشیدن دندان عقل می توان به درد بعد از جراحی اشاره کرد. معمولاً بعد از عمل بیمار دردی را احساس می کند به همین دلیل پزشک برای وی داروی مسکن تجویز می کند که باید طبق دستور پزشک، آن ها را مصرف نماید.

در بسیاری از مطب های دندانپزشکی از ابزارهای استریل شده استفاده می شود. با این وجود ممکن است در برخی از موارد برخی از میکروب ها به حفره ایجاد شده دندان عقل که جراحی شده است نفوذ کنند. این موضوع می تواند باعث ایجاد برخی از عفونت ها شود. این موضوع باعث شده است تا بسیاری از جراحان حتی با وجود مطمئن بودن از دستگاه های خود برای بیمار آنتی بیوتیک و چرک خشک کن تجویز کنند. البته ممکن است تأثیر کشیدن دندان عقل بر صورت هم نمایان شود. این مورد معمولاً کمتر اتفاق می افتد.

در بسیاری از مواقع برای بیمار مشکلاتی پیش نمی ‌آید و عوارض بعد از زمان کوتاهی از بین می روند. اما در برخی از مواقع برخی از علائم در بیمار بروز می کند که نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارد. در صورت بروز علائم زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • بروز عفونت به همراه برخی از علائم همانند تب و لرز
  • بروز حالت تهوع در بیمار
  • ترشح زیاد در محل جراحی شده
  • ورم کردن بیش از حد طبیعی در محل جراحی شده
  • بروز سرفه های غیر عادی
  • بروز درد در ناحیه سینه و ایجاد حالت تهوع

کشیدن دندان عقل

بهترین زمان کشیدن دندان عقل

حتماً مشاهده کرده اید که بسیاری از افراد در سنین بزرگسالی اقدام به کشیدن دندان عقل می کنند. این موضوع می تواند برای آن ها مشکلاتی به وجود بیاورد. به همین دلیل حتماً باید قبل از ایجاد مشکلات بیشتر آن را جراحی کرد.

دندان عقل در افراد با سرعت های مختلفی رشد می کند. به طور کلی نمی توان به طور دقیق بیان کرد که چه زمانی بهترین زمان برای کشیدن آن ها است. با این وجود می توان بیان کرد که معمولاً در سن 17 تا 25 سالگی این دندان ها از دهان افراد خارج می شوند. البته در برخی از موارد نیاز است تا دندان پزشک در سنین کمتر و حتی زیر 15 سال هم اقدام به جراحی این دندان ها کند. در برخی از افراد هم این مشکلات دیرتر در دندان های آن ها بروز می کند و معمولاً تا سن 30 سالگی هم صبر می کنند.

با این وجود به شما عزیزان توصیه می کنیم هر زمانی که مشاهده کردید دندان عقل شما به صورت نامناسب و ناصحیح در حال رشد است، اقدام به جراحی آن کنید؛ تا برای سایر دندان ها مشکلاتی را به وجود نیاورد.

هزینه کشیدن دندان عقل

همان گونه که بیان کردیم دندان های عقل انواع مختلفی دارند. انواع مختلف دندان های عقل به صورت مختلفی در دهان قرار گرفته اند. به همین دلیل بر اساس درجه سختی این دندان ها برای خارج کردن، هزینه های مختلفی هم خواهند داشت.

به طور کلی کشیدن دندان های جلویی کمتر از هزینه کشیدن دندان عقل است. زیرا دندانپزشک به دندان های جلویی دسترسی راحت تری دارد و آن ها را در مدت زمان کمتری بیرون خواهد آورد. دندان های عقل جز دندان های عقبی محسوب می شوند و معمولاً مقداری هزینه بیشتر از شما اخذ خواهد شد.

در صورتی که دندان شما نیمه نهفته و یا نهفته باشد، باید عمل جراحی بر روی لثه انجام شود تا بتوان آن را بیرون آورد. این موضوع باعث می شود تا جراح هزینه جراحی را از شما اخذ کند. به طور کلی باید گفت که هزینه جراحی دندان عقل تقریباً دو تا سه برابر کشیدن دندان های جلویی است.

مطالب مشابه را ببینید!

هزینه بلیچینگ دندان توسط بهترین ارائه دهندگان درآوردن دندان اضافه و درمان آن؛ مشکلات دندان اضافه و انواع آن درمان دندان خرگوشی، علت و راهکارهای سریع درمان آن پروتز دندان چیست؟ چطور انجام می شود و ماندگاری آن چقدر است؟ ایمپلنت دندان؛ اطلاعات در مورد جراحی و درد ایمپلنت، عوارض، قیمت آن روش های طبیعی سفید کردن دندان ها و دلایلی که باعث زردی رنگ دندان می شود اطلاعات درباره روکش دندان و انواع آن (انواع روکش و روش های مراقبت) دلیل ایجاد فاصله بین دندان و چطور بسته می شود؟ درمان عفونت ریشه دندان و روش های درمان خانگی و توسط پزشک ایمپلنت فوری چیست؟ روش های انجام آن و مزایای و معایب این روش