طرز تهیه آلبالو پلو + 2 روش تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی آلبالو پلو مجلسی گوشت قلقلی

آلبالو پلو یکی از انواع پلوی ایرانی می باشد که به دلیل استفاده از آلبالو در آن به عنون غذای فصلی خوشمزه شناخته می شود. آلبالو پلو غذای شیرازی است و البته امروز در سراسر ایران طرفدار دارد و پخته می شود. این غذا معمولا در مهمانی ها سرو می شود.

این غذا نسبت به غذاهای تشریفاتی و مجلسی ساده تر است ولی در عین حال بسیار چشم نواز و پرطرفدار است. برای تهیه این غذا که طعم کمی ملس رو به شیرین است می توانید از آلبالو تازه و در در گیر فصل ها در صورت موجود نبودن آلبالو از مربا آلبالو و یا آلبالو فریز شده استفاده کنید.

روش اول : طرز تهیه آلبالو پلوی خوشمزه شیرازی با گوشت قلقلی

در روش نخست دستور پخت این غذا را برای 4 نفر گردآوری کرده ایم. اگر می خواهید که مقدار کمتر یا بیشتری از این غذا را تهیه کنید فقط کافی است مواد را کم یا زیاد کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم آلبالو پلو

پیاز۱ عدد
برنج۴ پیمانه
شکر۲۰۰ گرم
روغن مایعبه میزان لازم
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
نمکبه میزان لازم
فلفل سیاهبه اندازه کافی

طرز تهیه آلبالو پلو

دستور پخت

طرز تهیه آلبالو پلو

در ابتدا آلبالو را خوب بشویید و هسته ها را خارج کنید و در یک قابلمه بریزید و سپس روی حرارت قرار دهید تا مقداری غلیظ شود و سپس شکر را هم به آن اضافه می کنیم و کمی صبر می کنیم در حدود 10 دقیقه بجوشد و سپس آن را از روی حرارت برمیداریم.

این مخلوط را از روی یک صافی رد می کنیم و آب آن را باز روی حرارت می گذاریم که غلیظ شود و برای شربت از آن استفاده می کنیم. سپس پوست پیاز را می گییریم و ابکش می کنیم و رنده ریز می کنیم و آب آن را خوب می گیریم و به گوشت چرخ کرده ای که داریم اضافه می کنیم.

کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی گوشت و پیاز می زنیم و خوب آنها را ورز می دهیم تا ادویه ها به خورد گوشتبرود و مقداری از گوشت را بر می داریم و به شکل کوفته قلقلی به آن شکل می دهیم و تمام مواد را به همین صورت دایره ای در می آوریم.

تابه را روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن در آن می ریزیم تا داغ شود و کوفته ها را در آن قرار می دهیم تا سرخ شوند. کوفته ها را در روغن می چرخانیم تا همه اطراف آن سرخ شود. بعد از کمی سرخ شدن کوفته ها را کنار قرار می دهیم.

این کوفته ها را در قابلمه ای می ریزیم و کمی نمک روی آن می زنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب جوش بخورد و وقتی که جوش آمد برنج را می شوییم و درون اب در حال جوش می ریزیم و ابتدا که برنج را اضافه کرده ایم آب از جوش می افتد ولی دوباره جوش می خورد.

برنج را یک هم می زنیم و دیگر به آن دست نمی زنیم تا ۵ دقیقه بعد مقداری از برنج را از آب بیرون می آوریم و زیر دندان تست می کنیم اگر اطراف برنج نرم بود ولی مغز آن سفت بود زمان آب کشیدن برنج است.قابلمه برنج را از روی شعله بر می داریم

و برنج را در آبکش می ریزیم و کمی آب سرد روی ان می گیریم. قابلمه ای که برای پخت آلبالو پلو انتخاب کرده ایم را روی حرارت می گذاریم و کف آن روغن می ریزیم و اگر تمایل داشتید کف آن نان لواش یا سیب زمینی حلقه شده یا هر چیز دیگری برای ته دیگ می چینیم

و کمی از برنج را کف قابلمه می ریزیم و کمی از کوفته ها و آلبالو رری ان می ریزیم و مجددا لایه بعدی برنج و کوفه و آلبالو می ریزیم تا موادمان تمام شود و نصف لیوان از شربت آلبالو و ۱ قاشق غذاخوری روغن روی برنج می ریزیم

و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا آلبالو پلو پخته شود. آلبالو پلو آماده شده را در دیس می کشیم و با آلبالو و کوفته آن را تزئین می کنیم.

اگر به ترکیب گوشت چرخ شده و آلبالو تمایل ندارید می توانید به جای آن از مرغ پخته شده و ریش ریش شده استفاده کنید.نوش جان

روش دوم: طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

آلبالو پلو را می توانید به روش های مختلفی سرو کنید: آلبالو پلو ساده، آلبالو پلو با مرغ، آلبالو پلو با گوشت قلقلی که در بالا ذکر کردیم.هر کدام از انواع این پلو بسیار خوشمزه و دلچسب هستند و انتخاب آن بستگی به ذائقه شما دارد. در ادامه روش تهیه این غذا با مرغ را آموزش می دهیم.

مواد لازم

 برنج3 پیمانه
 آلبالویک کیلوگرم
 مرغ (سینه یا ران)نیم کیلوگرم
 پیاز1 عدد
 زعفرانبه میزان لازم
 خلال پسته و بادامبه میزان لازم
 نمک، فلفل، زردچوبهبه میزان لازم
 شکر300 گرم

طرز تهیه آلبالو پلو

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

  1. برای تهیه آلبالو پلو با مرغ ابتدا برنج را به مدت 30 دقیقه در مقداری آب و نمک خیس می‌کنیم. سپس آن را در قابلمه پر از آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. برنج را کمی زنده آبکش کنید (یعنی وقتی دانه برنج را میان دو انگشت می‌فشارید اطراف برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد.)
  2. هسته آلبالوها را گرفته و آن‌ها را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.
  3. روی آلبالوها مقداری شکر بریزید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه باهم بجوشند.
  4. آلبالوهای‌ پخته‌شده را از صافی رد کنید و دوباره شربت آن را روی حرارت قرار دهید تا بازهم بجوشد و غلیظ‌تر شوند.
  5. مرغ را به روشی که قبلا برای تهیه زرشک پلو با مرغ آموزش داده‌ایم آماده کنید.
  6. اگر دوست دارید ته‌دیگ نان داشته باشید، کف قابلمه مقداری روغن بریزید و چند تکه نان لواش کف قابلمه بچینید.
  7. برنج آبکش‌شده و آلبالوهای پخته‌شده را به صورت لایه‌لایه روی هم بریزید و چند دقیقه حرارت را زیاد کنید تا برنج بخار بگیرد سپس دم‌کنی را روی قابلمه قرار داده و حرارت را کم کنید و صبر کنید تا برنج دم بکشد.
  8. در صورت تمایل می‌توانید یک تکه کره روی برنج در حال دم‌کشیدن قرار دهید.
  9. مقداری از برنج دم‌کشیده را در ظرفی ریخته و به آن زعفران اضافه کنید و برای تزیین کنار بگذارید.
  10. باقی آلبالو پلو را در ظرف سرو بکشید و با خلال پسته و بادام و برنج زعفرانی تزیین کنید و مرغ‌های آماده‌شده را روی آن بچینید.
این غذای مجلسی ساده برای مهمانی ها و مجالس شما گزینه مناسبی است و حتما مهمنان را از طعم خوبی که دارد راضی می کند. امیدواریم که از طعم آلبالو پلو لذت ببرید.

مطالب مشابه را ببینید!

طرز تهیه انواع غذا با کنسرو ماهی؛ انواع سالاد، ساندویچ، پاستا و کوکو با کنسرو ماهی ناهار امروز چی بپزم؟ پیشنهاد خوشمزه ترین غذاها برای وعده ظهر طرز تهیه سبزی پلو و ماهی خوشمزه (آموزش مرحله به مرحله) + فواید این غذا لیست غذاهای ویژه شب یلدا و طرز تهیه آن (شب یلدا چی بپزم؟) طرز تهیه انار پلو شیرازی؛ انار پلو خوشمزه برای شب یلدا طرز تهیه خورش قیمه؛ نکات ویژه برای درست کردن خورش جا افتاده و مجلسی معرفی بریانی و خورش ماست اصفهان طرز تهیه خورش بامیه خوشمزه مجلسی مرحله به مرحله طرز تهیه کباب مرغ مغزدار؛ 2 روش تهیه کباب مجلسی و رستورانی طرز تهیه غذاهای نونی؛ دستور تهیه 10 غذای نونی خوشمزه