بهترین فیلم های تاریخی جهان (15 فیلم تاریخی و پرطرفدار)

معرفی بهترین فیلم های تاریخی 

فیلم های تاریخی هم طرفداران خاص خود را دارند و این ژانر از فیلم هم می تواد شما را سرگرم کند. این فیلم ها طبق بعضی از حقایق ممکن است ساخته شده باشند هر چند تمام واقعیت ها در این فیلم ها نمایان نشده است. در ادامه بهترین فیلم های تاریخی جهان را معرفی کرده ایم با ما همراه باشید.

هیچ‌چیز به اندازه‌ی تماشای یک فیلم تاریخی دقیق به طرفداران این ژانر نمی‌چسبد. اما هیچ فیلمی وجود ندارد که تمام و کمال بر مبنای واقعیت ساخته شده باشد. دلایل متعددی می‌تواند برای حقیقت نداشتن تمام وقایع یک فیلم در زمان ساخت آن وجود داشته باشد. برخی فیلم‌ها، با استفاده از آزادی بیان، حقایقی را عنوان می‌کنند. برخی کارگردان‌ها با نگاه تیزبین‌شان، فیلم های تاریخی را با نزدیک‌ترین فرم داستانی به واقعیت، به تصویر کشیده‌اند. در این مقاله از سری مقالات معرفی بهترین های فیلم سینمایی در ژانرهای مختلف، بهترین فیلم های تاریخی جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱۵. فیلم قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل

فیلم قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل

(The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford)

درباره فیلم: قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بُزدل (به انگلیسی: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford) فیلمی در ژانر وسترن محصول سال ۲۰۰۷ است. این فیلم بر پایهٔ رمانی با همین نام نوشته ران هنسن (Ron Hansen) است که در سال ۱۹۸۳ نوشته شد. کارگردان این فیلم اندرو دامینیک است. برد پیت نقش جسی جیمز و کیسی افلک نقش رابرت فورد را بازی می‌کنند.

داستان فیلم: جسی جیمز، یاغی سنگدل و بی‌رحم و چهره‌ای افسانه‌ای و اسطوره‌ای آمریکا در سال ۱۸۸۲ کشته شد، اما پس از مرگش به صورت یک قهرمان محبوب درآمد و در ترانه‌ها، کتاب‌ها و بر پرده سینماها داستان‌های او بازگو شد. این فیلم اعمال خشونت‌آمیز جسی جیمز، مشکلات روحی او و خوار بودن نیات کشندگان او را نشان می‌دهد. داستان این فیلم دید رابرت فورد، قاتل جسی جیمز بیان می‌شود.


۱۴. فیلم ۱۲ سال بردگی

فیلم ۱۲ سال بردگی

(12Years a Slave)

درباره فیلم: ۱۲ سال بردگی (به انگلیسی: Years a Slave 12) یک فیلم درام تاریخی بر اساس خودزندگی‌نامه ۱۲ سال بردگی اثر سالومون نورثاپ است که یک سیاه آزاد بود، ولی ربوده شد و به‌عنوان برده فروخته شد. کارگردان فیلم، استیو مک‌کوئین و نویسندهٔ آن جان ریدلی است. چیویتل اجیوفور نقش «سالومون نورثاپ» را ایفا می‌کند. ۱۲ سال بردگی برای اولین بار در سی و هشتمین دورهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در سپتامبر ۲۰۱۳ اکران شد و اکران عمومی آن هم در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۳ بود. این فیلم هم‌اکنون جزو ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در وبگاه IMDb است. این فیلم اولین فیلم تاریخ سینماست که در آن یک سیاه‌پوست اسکارِ بهترین فیلم را تصاحب کرده‌است.

داستان فیلم: سال ۱۸۴۱، سالومون نورثاپ (چیویتل اجیوفور) یک سیاهپوست آزاد است که با همسر و فرزندانش در ساراتوگای نیویورک زندگی می‌کند. او با نواختن ویولن امرار معاش می‌کند. یک شب توسط چند نفر اراذل و اوباش اغفال شده، به وسیله آن‌ها مسموم و به‌عنوان برده فروخته می‌شود. به هوش که می‌آید، خود را در غل و زنجیر می‌بیند. سپس به مزارع پنبه در جنوب آمریکا برده می‌شود، جایی که ابتدا توسط یک برده‌دار به نام ویلیام فورد خریده شده و بعد از آن به ادوین اِپس (مایکل فاسبندر) فروخته می‌شود. نورثاپ ۱۲ سال از زندگی خود را به‌عنوان یک برده جنوبی می‌گذراند.


۱۳. فیلم ناخدا و فرمانده: آخر دنیا

فیلم ناخدا و فرمانده: آخر دنیا

(Master and Commander: The Far Side of the World)

درباره فیلم: «ناخدا و فرمانده: آخر دنیا» (انگلیسی: Master and Commander: The Far Side of the World) یک فیلم به کارگردانی پیتر ویر است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.

داستان فیلم: ناخدا و فرمانده آخر دنیا، فیلمی ماجراجویی حماسی تاریخی جنگی درام به کارگردانی پیتر ویر و با بازی راسل کرو است. سال 1805. اروپا به اشغال نیروهای «ناپلئون» درآمده و فقط نیروی دریایی بریتانیاست که مانع از پیروزی کامل او است. در آب های امریکای جنوبی «ناخدا جک ابری» (کرو)، فرمانده «اچ. ام. اس. سورپرایز» دستور گرفته کشتی نظامی فرانسوی «اشرون» را که منطقه را زیر نظر دارد تسخیر یا غرق کند…


۱۲. فیلم تورا! تورا! تورا!

فیلم تورا! تورا! تورا!

(Tora! Tora! Tora!)

درباره فیلم: تورا! تورا! تورا! (ژاپنی: トラ・トラ・トラ) فیلمی در ژانر جنگی به کارگردانی ریچارد فلایشر و کینجی فوکاساکو است که در سال ۱۹۷۰ منتشر شد.

داستان فیلم: این بازخوانی چشمگیر حمله به پرل هاربر همه چیز را در روزهایی که منجر به آن لحظه غم انگیز در تاریخ آمریکا شده است ، جزییات می دهد. با تشدید روابط ایالات متحده و ژاپن در تحریم مواد اولیه ایالات متحده ، مینورو گندا ، افسر ستاد هوایی (اعتصاب تیزویا میهاشی) اعتصاب پیشگیرانه را علیه ایالات متحده برنامه ریزی کرده است. اگرچه آژانسهای اطلاعاتی آمریكا ارتباطات ژاپنی را با اشاره به این حمله متوقف می كنند ، اما حاضر نیستند اعتقاد داشته باشند كه چنین اعتصابی در زمین آمریكا می تواند رخ دهد.


۱۱. فیلم شیر در زمستان

فیلم شیر در زمستان

(The Lion in Winter)

درباره فیلم: شیر در زمستان (به انگلیسی: The Lion in Winter) یک درام تاریخی ۱۹۶۸ ساخته شده توسط خانه فیلم آوکو، بر اساس نمایشی در برادوی کار جیمز گولدمن است. کارگردان فیلم آنتونی هاروی است و تهیه کنندگی آن بر عهدهٔ جوزف ئی. لوین است. در این فیلم پیتر اوتول، کاترین هپبورن، جان کستل، آنتونی هاپکینز در نقش ریچارد شیر دل (در اولین فیلم خود)، جین مرو و تیموتی دالتون و نایجل تری نقش آفرینی کرده‌اند. این فیلم دوازدهمین فیلم پرفروش سال ۱۹۶۸ لقب گرفت و برنده سه جایزه اسکار، از جمله بهترین بازیگر نقش اول زن برای هپبورن شد.

داستان فیلم: فیلم شیر در زمستان با بازی آنتونی هاپکینز و پیتر اوتول داستان شاه هنری دوم در سال 1183 است که بعد از تاجگذاری میخواهد ولیعهد را انتخاب کند و در این زمینه با ملکه بر سر اینکه کدام پسرشان را را انتخاب کنند اختلاف نظر دارند بنابراین….


۱۰. فیلم کشتی 

یلم کشتی 

(Das Boot)

درباره فیلم: کِشتی (به آلمانی: Das Boot) فیلمی ۱۴۹ دقیقه‌ای به کارگردانی ولفگانگ پترسن با بازی یورگن پروشنو محصول کشور آلمان غربی پیشین است.[۲]

داستان فیلم: این فیلم داستان یک ناوگان نیروی دریایی است که یک روز مجبور می شوند با بیگانه ها که به زمین آمده اند مبارزه کنند و آنها را از بین ببرند، این بیگانگان ب ه زمین آمده اند تا یک منبع انرژی در زیر اقیانوس بسازند و…

مطلب مشابه: بهترین فیلم های درام + لیست 20 تایی ژانر درام با توضیحات و نقد


۹. فیلم استالینگراد

فیلم استالینگراد

(Stalingrad)

درباره فیلم: استالینگراد (روسی: Сталинград) فیلمی در ژانر جنگی، درام، و ماجرایی است که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به توماس کرتشمن اشاره کرد.

داستان فیلم: استالینگراد ۱۹۴۲: درگیر و دار تصرف استالینگراد خانه‌ای در مجاورت رود ولگا همانند گذرگاهی مانع رسیدن نیروهای آلمانی به روسیه است. این خانه که سربازان روس از آن محافظت می‌کنند برای ارتش آلمان نازی بسیار مهم است و برای عبور از رودخانه باید از این مسیر رد شوند اما مقاومت سربازان ارتش سرخ این اجازه را به آنها نمی‌دهد.


۸. فیلم لینکلن 

فیلم لینکلن 

(Lincoln)

درباره فیلم: لینکلن فیلمی بیوگرافی، درام، تاریخی و جنگی، محصول سال ۲۰۱۲ کشورهای آمریکا و هند به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است. بازیگرانی چون دانیل دی-لوئیس، سالی فیلد، دیوید استراترن، جوزف گوردون لویت، جیمز اسپیدر، هال هالبروک، تامی لی جونز و جان هاکس در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم لینکلن که اقتباسی آزاد از کتاب تیم رقبا: نبوغ سیاسی آبراهام لینکلن به قلم دوریس کیرنس محسوب می‌شود، از نظر کارگردانی، عملکرد تیم فیلمبرداری و بازیگران به ویژه دانیل دی-لوئیس، مورد ستایش طیف گسترده‌ای از منتقدان قرار گرفت.

این فیلم به موفقیت تجاری قابل توجهی دست یافت و در جشنواره‌های مختلف افتخارات متعددی را بدست آورد که از میان آنها می‌توان به کسب دو جایزه اسکار، یک جایزه گلدن گلوب و یک جایزه بفتا اشاره کرد.

داستان فیلم: در پی شعله‌ور شدن آتش جنگ داخلی آمریکا، آبراهام لینکلن رئیس جمهور این کشور با معضل تداوم کشتار در میدان‌های نبرد دست و پنجه نرم می‌کند. از سوی دیگر، او با بسیاری از اعضای کابینه خود بر سر یک موضوع بسیار مهم، دچار اختلاف نظر می‌‎شود و…


۷. فیلم آخرین امپراتور

فیلم آخرین امپراتور

(The Last Emperor)

درباره فیلم: آخرین امپراطور (به انگلیسی: The Last Emperor) نام فیلمی است که زندگی پویی، آخرین امپراطور چین را به تصویر درآورده است. این فیلم، برنده ۹ جایزه اسکار شد از جمله جایزهٔ اسکار بهترین فیلم را در سال ۱۹۸۷ بدست آورد. آخرین امپراتور بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده‌است.

داستان فیلم: در سال 1950 میلادی در منچوری – مرز بین چین و روسیه – عده ای جنایتکار جنگی را تحت تدابیر شدید امنیتی از قطار پیاده می کنند. در میان این جنایتکاران یکی با دیگران فرق دارد.


۶. فیلم بیا و بنگر

فیلم بیا و بنگر

(Come and See)

درباره فیلم: بیا و بنگر (روسی: Иди и смотри؛ بلاروسی: Ідзі і глядзі) فیلمی در ژانر جنگی و درام به کارگردانی الم کلیموف است که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد. این فیلم به دوران اشغال بلاروس شوروی به دست نیروهای آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

داستان فیلم: بلاروس، نزدیک مرز لهستان، سال ۱۹۴۳. پسر نوجوانی به نام «فلوریا» (کرافچنکو) تفنگی را از زیر خاک بیرون می‌آورد تا به پارتیزان‌هایی که، به رهبری «کوساچ»، در جنگل مخفی شده‌اند، بپیوندد. نیروهای نازی به منطقه یورش می‌برند و پارتیزان‌ها عقب می‌کشند تا خود را برای یک ضد حمله آماده می‌کنند.


۵. فیلم شب به یاد ماندنی

یلم شب به یاد ماندنی

(A Night to Remember)

درباره فیلم: محصول کشور انگلستان و در ژانر بیوگرافی ، تاریخی می‌باشد و به کارگردانی Roy Ward Baker در سال 1958 ساخته شده است. در فیلم یک شب به یاد ماندنی بازیگرانی چون Honor Blackman، Kenneth More، Robert Ayres، Ronald Allen، و… به ایفای نقش پرداخته اند.

داستان فیلم:  در ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۲ ، کشتى بزرگ و « غرق نشدنى » تایتانیک در راه کویینز تاون انگلستان به نیویورک با کوه یخ تصادم کرد و ۱۵۱۳ نفر مسافر و خدمه‏ى آن ( از جمع ۲۲۲۴ نفرى ) غرق شدند …


۴. فیلم سقوط 

فیلم سقوط 

(Downfall)

درباره فیلم: سقوط با نام کامل سقوط آخرین روزهای رایش سوم (به آلمانی: Der Untergang) و (به انگلیسی: Downfall) فیلمی در ژانر درام جنگی، ساخته الیور هرشبیگل محصول سال ۲۰۰۴ است. سقوط بر اساس کتاب پناهگاه هیتلر تراودل یونگه، کتاب تا آخرین ساعت ملیسا مولر، کتاب هیتلر یوآخیم فست، خاطرات آلبرت اشپر و ارنست-گونتر باده روایت شده است. سقوط دوازده روز آخر زندگی آدولف هیتلر یعنی از ۱۷ تا اواخر آوریل سال ۱۹۴۵ میلادی را در سنگر زیرزمینی فرماندهی او به تصویر کشیده است. در این مرحله، فیلم از فروریختن ماشین نظامی و دستگاه سیاسی عظیم رژیم نازی آلمان آن پرده برمی‌دارد. سقوط پر هزینه ترین فیلم تاریخ سینمای آلمان به شمار می‌رود. سقوط در اسکار ۲۰۰۴ نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. امپایر این فیلم را در لیست صد فیلم برتر تاریخ سینمای جهان قرار داد.

داستان فیلم: داستان این فیلم تاریخ آلمان نازی را از نوامبر سال 1942 تا 8 مه 1945 روایت می کند. که در آن تراودل یونگه، آخرین منشی و ماشین‌نویس آدولف هیتلر، داستان روزهای آخر زندگی پیشوای آلمان را تعریف می‌کند که در پناهگاهی در برلین می‌گذرد.


۳. فیلم گتیزبرگ

فیلم گتیزبرگ

(Gettysburg)

درباره فیلم: «نبرد گِتیزبِرگ» (انگلیسی: The Battle of Gettysburg) یک فیلم مستند آمریکایی به کارگردانی «هرمان هافمن» است که در سال ۱۹۵۵ منتشر شد.

این فیلم درباره نبرد تاریخی گِتیزبِرگ در جریان جنگ داخلی آمریکاست و در محل پارک ملی گِتیزبِرگ در جنوب پنسیلوانیا فیلم‌برداری شده است.

این فیلم در سال ۱۹۵۶، نامزد دریافت دو جایزه اسکار بود.

داستان فیلم: ژوئن سال ۱۸۶۳. شهر کوچک گتیزبرگ ایالت پنسیلوانیا به کانون اصلی عظیم‌ترین و خونین‌ترین جنگ در تاریخ جنگ‌های انفصال آمریکا بدل می‌شود. یک دسته از نیروهای شمالی به محل اردوی نیروهای جنوبی ̎ژنرال لانگ‌استریت̎ (برنجر) نزدیک می‌شوند. ̎ژنرال لی̎ (م. شین)، فرمانده نیروهای جنوب تصمیم می‌گیرد که نیروهایش را در اطراف شهر گیتزبرگ جمع کند. از سوی دیگر، فرمانده هنگ ۲۰، ̎سرهنگ جاشوآ چمبرلین̎ (دانیلز) همهٔ افراد و فراریان هنگ‌ها و گروهان‌های دیگر را دور خود جمع می‌کند و در عین حال مراقب رفتار برادر کوچکترش، ̎ستوان توماس چمبرلین̎ (هاوئل) هم هست که از فرماندهان زیر دست خود او است. …


۲. فیلم فهرست شیندلر 

فیلم فهرست شیندلر 

(Schindler’s List)

دبراه فیلم: فهرست شیندلر (به انگلیسی: Schindler’s List) فیلمی آمریکایی در ژانر درام تاریخی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، محصول سال ۱۹۹۳ است. این فیلم بر اساس رمان کشتی شیندلر نوشته رمان‌نویس استرالیایی، توماس کنیلی، ساخته شده‌است. فیلم داستان صنعتگری آلمانی به نام اسکار شیندلر را به تصویر می‌کشد، که در طول جنگ جهانی دوم جان بیش از هزار یهودی که اغلب پناهندگان لهستانی بودند را با استخدام آن‌ها در کارخانه‌های خود، از هلوکاست نجات داد.

فیلم‌برداری اصلی بیش از ۷۲ روز در سال ۱۹۹۳ در شهر کراکوف لهستان انجام شد. اسپیلبرگ با فیلم‌برداری به صورت سیاه و سفید، فضای فیلم را به مستند نزدیک کرد. یانوش کامینسکی، فیلم‌بردار این اثر، تلاش کرد تا در فیلم حس بی‌زمانی در داستان را ایجاد کند. جان ویلیامز موسیقی این فیلم را نوشت و ویولنیست اسرائیلی، ایتساک پرلمان، تم اصلی را اجرا کرد.

فهرست شیندلر در ۳۰ نوامبر ۱۹۹۳ در واشینگتن، رونمایی شد و در ۱۵ دسامبر ۱۹۹۳ در آمریکا پخش شد. علاوه بر آنکه این فیلم غالباً در فهرست‌های برترین فیلم‌ها حضور دارد،توانسته‌است یک موفقیت تجاری نیز با فروش ۳۲۲ میلیون دلاری در ازای بودجه ۲۲ میلیون دلاری، بدست آورد. فهرست شیندلر در ۱۲ بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد، و در هفت بخش از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین موسیقی برنده شد. به‌علاوه جوایز متعدد دیگری از جمله هفت جایزه بفتا، و سه جایزه گلدن گلوب را برده‌است. بنیاد فیلم آمریکا فهرست شیندلر را در رتبه هشتم ۱۰۰ فیلم برتر آمریکایی تمام دوران‌ها قرار داده‌است. کتابخانهٔ کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۴ این فیلم را برای نگهداری در فهرست ملی ثبت فیلم انتخاب کرد.

داستان فیلم:  اسکار شیندلر تاجری معمولی است که عضو حزب نازی می‌باشد، به خاطر طبع خوشگذران و عیاش خود و با توجه به دوستی بین او و مقامات رده بالای ارتش که بیشتر به خاطر سخاوت وی است، موفق می‌شود کارخانه‌ای را با پول یهودیانی که در خفا با آنان شریک شده بخرد. سپس با توجه به همین روابط خود یهودیان را به عنوان کارگر در کارخانه اشتغال می‌دهد. رفته رفته این راه فراری برای بعضی از یهودیان می‌شود که در قرنطینه مانده‌اند و خطر مرگ هر لحظه آنان را تهدید می‌کند. فیلم تغییر دیدگاه اسکار شیندلر را نشان می‌دهد از صبر و قدردانی یهودیان تأثیر گرفته و رفته رفته خود را وقف تسهیل شرایط و زنده نگه داشتن آنان می‌کند.


۱. فیلم آپولو ۱۳

فیلم آپولو ۱۳

(Apollo 13)

درباره فیلم: آپولو (به انگلیسی: Apollo 13) فیلمی ۱۴۰ دقیقه‌ای به کارگردانی ران هاوارد با بازی تام هنکس محصول کشور ایالات متحده آمریکا است.[۳] فیلم نامزد ۹ جایزه اسکار بود که در دو مقام بهترین صدا و تدوین موفق به دریافت جایزه گردید.

داستان فیلم: داستان فیلم در مورد پروژه آپولو ۱۳ است. در این پروژه برای بار سوم قرار بود که انسان روی ماه فرود آید، ولی با منفجر شدن کپسول‌های انرژی آن از انجام عملیات منع شدند تا بتوانند با باقی سوخت مسیر رو به سمت زمین را طی کنند. در این فیلم به گونه‌ایی درام با مضامین حماسی از زمان آمادگی فضانوردان تا بازگشت آنان به زمین را به تصویر می‌کشد.

مطالب مشابه را ببینید!

معرفی بهترین سریال های اکشن؛ 20 سریال هیجانی اکشن با داستان و معرفی بازیگران بهترین سریال های عاشقانه خارجی؛ لیست 16 سریال رمانتیک و داستان آنها بهترین انیمه های سریالی؛ 20 انیمیشن محبوب سریالی و داستان ها بهترین فیلم‌های بهرام بیضایی؛ 11 فیلم برتر این کارگردان و داستان این فیلم ها بهترین فیلم های عباس کیارستمی؛ لیست 16 فیلم برتر این کارگردان و داستان آنها معرفی فیلم های فلسفی؛ 22 فیلم برای علاقمندان به فیلم های فلسفی عمیق چطور فیلم نت با محتوا گوی سبقت را ربود؟ بهترین فیلم های مسعود کیمیایی؛ لیست 20 فیلم دیدنی و معروف این کارگردان معرفی پلتفرم های پخش فیلم و سریال خارجی؛ معرفی آثار برتر هر پلتفرم بهترین فیلم های مافیایی؛ لیست 18 فیلم هیجان انگیز مافیایی و داستان آنها