بهترین فیلم های روانی (10 فیلم برتر با موضوع بیماری روحی و روانی)

معرفی 10 فیلم برتر با موضوع روانی

فیلم های با موضوع روانی بسیار مخاطب دارند و با استقبال روبرو می شوند. در این بخش روزانه 10 فیلم برتر روانی (بیماری های ذهنی و روانی) بر طبق امتیازات سایت IMDB را معرفی کرده ایم که ارزش تماشا را دارند و به شما هم پیشنهاد می کنیم که اینم فیلم های خاص را دانلود کنید.

۱۰. فیلم دختر، از‌هم‌گسیخته (Girl, Interrupted)

سال تولید: ۱۹۹۹
کشورهای سازنده: آلمان، انگلستان
زبان: انگلیسی
ژانر: زندگی‌نامه، درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: جیمز منگولد
بازیگران اصلی: وینونا رایدر (Winona Ryder)، آنجلینا جولی (Angelina Jolie)، کلیا دووال (Clea DuVall)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۷ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۳ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۵۳ از ۱۰۰

فیلم دختر، از‌هم‌گسیخته (Girl, Interrupted)

داستان فیلم دختر، ازهم‌گسیخته

سوزانا با نقش آفرینی (وینونا رایدر) بعد از تمام کردن دوران دبیرستان در اواخر سال ۱۹۶۰ دچار افسردگی می‌شود و به همین علت دست به خودکشی می‌زند.

خودکشی نافرجام او باعث می‌شود والدینش او را به یک مؤسسه نگهداری از بیماران روانی بفرستند. در این مؤسسه دختران زیادی با مشکلات گوناگون بستری هستند. لیزا (آنجلینا جولی) جامعه ستیز است و بارها از مؤسسه فرار کرده‌است. دیزی (بریتنی مورفی) دختری است که مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته و عادت ندارد غذایش را در حضور بقیه بخورد. پلی قربانی آتش سوزی است و… سوزانا به مرور با آن‌ها آشنا می‌شود و در نهایت تصمیم می‌گیرد با لیزا از مؤسسه فرار کند…

بازخورد مخاطبان و منتقدان

این فیلم در مورد بیماری های روانی مختلف است که با تماشا کردن این فیلم در مورد این اختلالات اطلاعاتی را دریافت می کنید. مثلا لیزا رو (Lisa Rowe) در این فیلم شخصیت جامعه ستیز دارد که مدام برای پرستارها، مشکل ایجاد می کند و می خواهد بیماران تحت کنترل او باشند. آنجلینا جولی به دلیل بازی خوبی که در این نقش داشت، توانست جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را بگیرد.

فیلمنامه این فیلم طبق داستان واقعی زندگی سوزانا کیسن و با اقتباس از کتابی ساخته شده است که خود او در مورد تجربه بستری شدن یک ساله و نیمه اش در بیمارستان روانی نوشته است. بعضی آن را با فیلم پرواز بر فراز آشیانه فاخته مقایسه کرده اند که آن هم یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما است.

۹. فیلم هوانورد (The Aviator)

سال تولید: ۲۰۰۴
کشورهای سازنده: آمریکا، آلمان
زبان: انگلیسی
ژانر: زندگی‌نامه، درام
رده سنی: ۱۳+
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
بازیگران اصلی: لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio)، کیت بلانشت (Cate Blanchett)، کیت بکینسیل (Kate Beckinsale)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۵ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۶ از ۱۰۰

فیلم هوانورد (The Aviator)

داستان فیلم هوانورد

فیلم هوانورد بر اساس زندگی هاوارد هیوز (با بازی لئوناردو دی کاپریو) کارگردان، تهیه کننده و خلبان مشهور آمریکایی ساخته شده است. البته این فیلم فقط به بخشی از زندگی هیوز بین سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۴۶ میلادی (از 24 سالگی تا 42 سالگی) می‌پردازد. در ابتدای فیلم تمرکز داستان بر فعالیت هیوز در عرصه‌ی سینما است. جایی که شاهد تلاش هیوز برای ساخت فیلم Hell’s Angels (فرشته‌های جهنم) و تاسیس کمپانی فیلمسازی RKO هستیم. اما پس از آن داستان به سمت اقدامات هیوز برای ساخت هواپیما و تلاش‌هایش برای شکستن رکورد سرعت پرواز می‌رود. هیوز که به اختلال وسواس فکری عملی (OCD) مبتلا بود، بعدها ایرلاین TWA را تاسیس کرده و به عنوان رقیب ایرلاین پان آمریکن به ریاست خوان تریپ (با بازی الک بالدوین) وارد این حوزه می‌شود. تلاش‌های او برای موفقیت در ساخت و پرواز با هواپیمایی جدید و برخوردهایش با کاترین هپبورن (با بازی کیت بلانشت) اتفاقات فیلم را تشکیل می‌دهد …

نظر مخاطبان و منتقدان

این فیلم با الهام از زندگی شخصی به نام هاوارد هیوز نوشته شده است. محوریت اصلی موضوع فیلم در مورد بیماری های روانی نمی باشد، تماشاگر فیلم با مشاهده آن درک بهتری از این موضوع پیدا می کند که اختلال وسواس جبری (نام دیگر آن اختلال وسواس فکری و عملی است) چگونه در زندگی واقعی افکار و رفتارهای انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و نیز اینکه این مسئله در بلند مدت چهیامدهایی می تواند داشته باشد.

فیلم هوانورد یکی از بهترین فیلم های کارگردان معروف اسکورسیزی است. این فیلم 5 جایزه اسکار گرفت و در 6 بخش دیگر هم نامزد جایزه شده است.

۸. فیلم هنوز آلیس (Still Alice)

سال تولید: ۲۰۱۴
کشورهای سازنده: آمریکا، انگلستان، فرانسه
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
رده سنی: ۱۳+
کارگردان‌ها: ریچارد گلتزر (Richard Glatzer)، واش وستمورلند (Wash Westmoreland)
بازیگران اصلی: جولیان مور (Julianne Moore)، الک بالدوین (Alec Baldwin)، کریستن استوارت (Kristen Stewart)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۱ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۵ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۵ از ۱۰۰

فیلم هنوز آلیس (Still Alice)

داستان فیلم هنوز آلیس

آلیس استاد زبان‌شناسی دانشگاه است که روزگار خوبی را پشت سر می‌گذارد و زندگی صادقانه ای دارد. آلیس به مرور زمان متوجه تغییراتی در بدنش می‌شود از جمله اینکه بعضی از مسائل ساده را به راحتی فراموش می‌کند و مبحث درسی در سر کلاس یادش می‌رود. آلیس ابتدا چندان موضوع را جدی نمی‌گیرد اما با تشدید شدن این حالت به دکتر مراجعه می‌کند و بعد از انجام آزمایشات مشخص می‌شود که به نوعی بیماری آلزایمر بسیار خاص مبتلا است. آلیس که از شنیدن این خبر شوکه شده تمام تلاش خود را می‌کند که تسلیم این بیماری نشود اما اوضاع سخت‌تر از چیزی پیش می‌رود که انتظارش را می‌کشیده است…

نظر مخاطبان و منتقدان

این فیلم در مورد بیماری روانی آلزایمر می باشد و در آن به شکلی هنرمندانه، تاثیر مخرب و مهلک این بیماری به تصویر کشیده شده است. بازخوردهای فیلم در مجموع مثبت بود. یکی از نقاط قوت این فیلم بازی تاثیرگذار جولیان مور در نقش آلیس است که به دلیل آن توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را دریافت نماید.

«هنوز آلیس» تا حدود زیادی فیلمی ناراحت کننده است و ممکن است هنگام تماشای فیلم، اشک شما را در آورد. واقعیت زندگی همین است و هر چه اثر هنری ملموس تر و نزدیک تر به واقعیت های زندگی باشد، فاخرتر و ارزشمندتر می باشد.

۷. فیلم دفترچه امیدبخش (Silver Linings Playbook)

سال تولید: ۲۰۱۲
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: دیوید او. راسل (David O. Russell)
بازیگران اصلی: بردلی کوپر (Bradley Cooper)، جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence)، رابرت دنیرو (Robert De Niro)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۲ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۷ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۲ از ۱۰۰

فیلم دفترچه امیدبخش (Silver Linings Playbook)

داستان فیلم دفترچه امیدبخش

پاتریزیو سولیتانو (بردلی کوپر) پس از آنکه توسط مادرش از آسایشگاه روانی (دارای بیماری دوقطبی) به خانه باز می‌گردد، تصمیم می‌گیرد که سبک زندگی خود را عوض کرده و گذشته‌ها را فراموش کند. او که به خاطر حمله به همکارشان در مدرسه که در خانه‌اش با همسر او مشغول عشق‌ بازی بود، به آسایشگاه روانی منتقل شده‌بود، پس از بازگشت تلاش می کند که همسرش را دوباره بدست آورد. در این بین او با خواهر دوست همسرش، تیفانی (جنیفر لاورنس) روبه‌رو می‌شود که به تازگی شوهر خود را در یک حادثه از دست داده‌است. در این بین رابطه‌ای دوستانه میان این دو بر قرار می‌شود و تیفانی سعی می کند به پاتریزیو نزدیک شود تا به کمک او بتواند در مسابقه رقص باله شرکت کند.

نظر مخاطبان و منتقدان

این فیلم بسیار جالب است و به بهترین شکل ممکن، مفاهیمی مانند دیوانه بودن یا غیر عادی بودن را به چالش کشیده است. در واقع تماشاگر همگام با داستان فیلم به این فکر می کند که داشتن بیماری روانی و یا اختلال ذهنی چه معنایی دارد. آیا واقعا کسی به چنین اختلالی مبتلا است و راه برگشتی ندارد و می توان امیری برای مداوای او متصور بود؟

نقش اصلی فیلم دفترچه امیدبخش را بردلی کوپر بازی می کند و به اختلال دو قطبی (افسردگی شیدایی/ Bipolar Disorder) مبتلاست. استیون اسکولزمن، روان درمان گر دانشکده پزشکی هاروارد، باور دارد که رفتارها و حالات ذهنی معلم مبتلا به اختلال دو قطبی خیلی نزدیک به واقعیت است و سازندگان فیلم، در شخصیت پردازی او موفق عمل کرده اند. نکته مثبت دیگر این فیلم بازی خوب جنیفر لارنس در نقش تیفانی است. او به دلیل بازی در این نقش توانست که جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن را دریافت نماید.

۶. فیلم کلوپ صبحانه (The Breakfast Club)

سال تولید: ۱۹۸۵
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: جان هیوز (John Hughes)
بازیگران اصلی: امیلیو استورز (Emilio Estevez)، جاد نلسون (Judd Nelson)، مولی رینگوالد (Molly Ringwald)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۳۷ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۹ از ۱۰۰

فیلم کلوپ صبحانه (The Breakfast Club)

داستان فیلم کلوپ صبحانه

داستان فیلم کلوپ صبحانه درباره پنج نوجوان است که مجبورند به خاطر تنبیه انضباطی، هشت ساعت اضافی را در مدرسه بگذرانند.

هیچ کدام از آنها از نظر شخصیت و خانواده با هم شباهتی ندارند.

ماجرا از آنجا آغاز می شود که یکی از پسرها سربه سر یکی از دخترها می گذارد و بحث بینشان آغاز می شود.

نظر مخاطبان و منتقدان

نفر که مجبور به تن دادن به این توفیق اجباری می شوند که هر کدام به نحوی مشکلات از حیث سلامت روانی دارند: یکی از آنها در منزل مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته است؛ دیگر تلشی افرجامی برای خودکشی داشته است؛ و به همین منوال هریک مشکلاتی جدی را از سر گذرانده‌اند.

در ابتدای امر، اگر می‌خواستند شروع به نوشتن مقاله کنند، حتما راجع‌به تصویری که جامعه انتظار داشته از آنها ببیند قلم می‌زدند. منتها این ۹ ساعت دیدگاهشان را کاملا تغییر می‌دهد و واقف به نقاط پنهانی در ناخودآگاهشان می‌شوند که شاید به‌هیچ‌وجه انتظارش را نمی‌کشیدند. همین مسائل است که باعث شد تا فیلم کلوپ صبحانه در دیدگاه مخاطبان و منتقدان تبدیل به اثری فاخر و ماندگار شود.

دیالوگ جالب و ماندگاری از این فیلم هست که هنوز هم برای علاقه‌مندان به سینما جالب و تأمل‌برانگیز است:

همه ما خصلت‌های عجیب‌وغریب خودمان را داریم. فقط بعضی بهتر قادر به مخفی‌کردنشان هستیم.

– اندرو

۵. فیلم قوی سیاه (Black Swan)

سال تولید: ۲۰۱۰
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، هیجان‌انگیز
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: دارن آرونوفسکی (Darren Aronofsky)
بازیگران اصلی: ناتالی پورتمن (Natalie Portman)، میلا کونیس (Mila Kunis)، ونسان کسل (Vincent Cassel)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۸ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۰ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۵ از ۱۰۰

فیلم قوی سیاه (Black Swan)

داستان فیلم قوی سیاه

قوی سیاه روایتگر ماجرای زندگی نینا سیرز (ناتالی پورتمن) دختریست که همه دوران کودکی و نوجوانی خود را به فراگیری و تمرین ممتد رقص باله گذرانیده است. نینا به عنوان یک بالرین حرفه‌ای و ستاره یک شرکت معتبر، در تلاش برای به‌دست آوردن نقش اول باله معروف دریاچه قو اثر چایکوفسکی است. اما مدیر شرکت و طراح رقص‌های این باله (به بازی ونسان کسل)، که در مورد توانایی‌های نینا برای بازی هم‌زمان در دو نقش قوی سفید معصوم و قوی سیاه اغواگر مطمئن نیست، قابلیت‌های او را زیر سؤال می‌برد.

شخصیت «نینا سیرز» که ناتالی پورتمن نقش آن را ایفا کرده، دچار نوعی وسواس شدید برای تکامل در حرفه خود در حد یک بیماری روانی است. او دستخوش یک اراده با میل قوی است و توانایی انعطاف‌پذیری و رهایی از هدف خود را ندارد. شخصیت «لیلی» رقیب نینا با بازی میلا کونیس، فردی است که متقابلاً بیشتر در پی آسودگی و صفای زندگی است تا تکامل گرایی. «مادر نینا» با نقش‌آفرینی باربارا هرشی، مادری است بیش از حد مراقب که آرزو دارد دخترش به موفقیتی دست یابد که خودش به آن نرسیده‌است. دیگر شخصیت فیلم، بث، یک ستاره پیشین شرکت باله است که وینونا رایدر آن را بازی کرده‌است. او ستاره ایست که ستاره اقبالش غروب کرده و نینا اکنون جای او را می‌گیرد. بث از فرط ناراحتی ظاهراً خود را جلوی ماشین پرت کرده و مصدوم می‌شود.

نینا نقش قوی سفید را به خوبی بلد است اما نقش قوی سیاه منفی را نمی‌تواند ادا کند. این مانع رفته رفته تبدیل به سوهان روحش شده تا جایی که با خطر از دست دادن تعادل روحی خود مواجه می‌شود. او برای مقابله با سقوط و جایگزین شدن با لیلی در دریاچهٔ قو دست به هر کاری می‌زند، از تمرینات شدید شبانه‌روزی گرفته تا آزمایش مواد مخدر و غیره.

توهمات او تا حدی پیش می‌روند که نینا در خیال پریشان خود، لیلی را به قتل می‌رساند. در واقع، نینا در ذهن خود دچار دگرگونی تدریجی می‌شود که او را از قوی سفید نجیب و سختکوش به قوی سیاه و آسوده‌خاطر تبدیل می‌کند؛ و این دگرگونی نهایتاً در زمان اجرای نمایش باله اوج می‌گیرد.

نینا در این درگیری با خود هر چند به قیمتی گزاف، پیروز می‌شود و هر دو نقش را ایفا می‌کند و در صحنه نهایی و به یاد ماندنی فیلم، او خطاب به استاد و کارگردان نمایش (به نقش ونسان کسل) در حالیکه نیمه جان به نور خیره شده‌است می‌گوید: «تجربه کردم. من کمال را تجربه کردم.»

نظر مخاطبان و منتقدان

فیلم قوی سیاه به شکل هنرمندانه ای عمیق ترین احساسات و ذهنیات انسان را به تصویر کشیده است. نینا در ظاهر امر خود را خوب و سرحال نشان می دهد؛ ولی در خلوت خود برای دست پیدا کردن به ایده آلی که از نقشش در رقص دریاچه قو در ذهن دارد کارهایی عجیب می کند، به خود آسیب فیزیکی می رساند و خودش را تحت فشار می گذارد تا حدی که سلامت عقلی خود را به خطر می اندازد.

به باور خیلی از منتقدان و مخاطبان، ناتالی پورتمن با بازی در این فیلم توانست بهترین نقش دوره حرفه ای کاری را ایفا کند و به دلیل این جایزه اسکار را هم گرفت. چنین نقش افرینی هنرمندانه جز در اثری خوش ساخت و عمیق مانند قوی سیاه ممکن نمی شد. اگر علاقمند به فیلم با موضوع بیماری روانی و چالش هایی که به همراه دارد، هستید، این فیلم را حتما ببینید.

۴. فیلم مرد بارانی (Rain Man)

سال تولید: ۱۹۸۸
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: بری لوینسون (Barry Levinson)
بازیگران اصلی: داستین هافمن (Dustin Hoffman)، تام کروز (Tom Cruise)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۰ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۹ از ۱۰۰

فیلم مرد بارانی (Rain Man)

داستان مرد بارانی

چارلی بابیت (تام کروز) جوانی که غرق تجارت اتومبیل‌های لوکس است با خبر می‌شود پدرش فوت کرده و خانه ۳ میلیون دلاری‌اش را به برادر نادیده‌اش، ریموند (داستین هافمن) که مبتلا به ساوانت اوتیسمی است، بخشیده‌است.

نظر مخاطبان و منتقدان

مرد بارانی یکی از فیلم های کلاسیک و ماندگار است و اگر به دنبال تماشای فیلم با موضوع بیماری روانی هستید، حتما آن را تماشا کنید. از داستان عالی فیلم، شخصیت پردازی های بدون ایراد و بازی تحسین برانگیز بازیگران اصلی آن که چشم پوشی کنیم، 3 نکته مهم وجود دارد که باید بدانید:

نخست اینکه پیش از اکران این فیلم کم سابقه بود که بیمار اوتیسمی به این شکل مورد توجه داستان قرار بگیرد. نکته دیگر به توجهی ارتباط دارد که به توانایی های بیماری اوتیسمی نشان داده می شود. قدرت زیاد او در انجام محاسبات ریاضی، قدرت حافظه بی نیر و مهارت او در خواندن و مطالعه کتاب های پیچیده. این توجه نشان می دهد بیماری روانی صرفا نقص و کمبود نیست و می توان با رویکردی دیگر با آن روبرو شود و خوبی هایش را هم دید.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم مرد بارانی

دکتر: ریموند، می‌دونی اوتیسم چیه؟ – ریموند: آره. – دکتر: پس با این واژه آشنا هستی؟ – ریموند: آره. – دکتر: به نظرت تو اوتیسم داری؟ – ریموند: فکر نمی‌کنم. نه. قطعا نه.

۳. فیلم ذهن زیبا (A Beautiful Mind)

سال تولید: ۲۰۰۱
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: زندگی‌نامه، درام
رده سنی: ۱۳+
کارگردان: ران هاوارد (Ron Howard)
بازیگران اصلی: راسل کرو (Russell Crowe)، اد هریس (Ed Harris)، جنیفر کانلی (Jennifer Connelly)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۲ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۷۴ از ۱۰۰

فیلم ذهن زیبا (A Beautiful Mind)

داستان فیلم ذهن زیبا

جان نَش (راسل کرو) از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و به سمت استادی برگزیده می‌شود. او توانایی خارق‌العاده‌ای در کشف رابطه بین اشکال و اعداد به هم ریخته دارد. ازدواج با آلیشیا (جنیفر کونلی) به زندگی او رنگ و لعابی دیگر می‌دهد تا اینکه ظاهراً ویلیام پارچر (اد هریس) مأمور سیا به سراغش می‌رود و از او می‌خواهد با توجه به استعداد بی‌نظیرش در زمینه فعالیت‌های رمز شکنی به سیا کمک کند اما…

نظر مخاطبان و منتقدان

فیلمنامه این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی فردی به نام جان فوربز نش جونیور نوشته شده و اقتباسی از کتاب ذهن زیبا نوشته سیلویا ناسار است. ریاضی دارن در این فیلم تئوری جدیدی را معرفی می کند که نظریه های اقتصاد یک قرن اخیر را زیر سوال می برد.

این تقابل با ارزش های گذشته است که ریاضی دان مشهور را تا مرز دیوانه شدن می کشاند و دست اندرکاران فیلم به بهترین شکل ممکن از به تصویر کشیدن جزییات داستان برآمده اند.ذهن زیبا افتخارات و جوایز زیادی را گرفته است و در 4 بخش جایزه اسکار گرفته است. بهترین فیلم سال، بهترین بازیگر نقش مکم زن، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اقتباسی.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم ذهن زیبا

کلاس‌های درس ذهنت رو کند می‌کنند و توانایی آدم برای نشان‌دادن خلاقیت واقعی رو نابود می‌کنند.

– جان نش

۲. فیلم ویل هانتینگِ خوب (Good Will Hunting)

سال تولید: ۱۹۹۷
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، عاشقانه
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: گاس ون سنت (Gus Van Sant)
بازیگران اصلی: رابین ویلیامز (Robin Williams)، مت دیمون (Matt Damon)، بن افلک (Ben Affleck)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۶ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۳ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۸ از ۱۰۰

فیلم ویل هانتینگِ خوب (Good Will Hunting)

داستان فیلم ویل هانتینگِ خوب

ویل هانتینگ بیست ساله از بوستون جنوبی یک نابغه طبیعی است که خودآموخته است. او به عنوان سرایدار در MIT کار می کند و اوقات فراغت خود را با دوستانش چاکی، بیلی و مورگان به نوشیدن مشروب می گذراند. هنگامی که پروفسور جرالد لامبو یک مسئله دشوار ریاضیات ترکیبی را به عنوان چالشی برای دانشجویان فارغ التحصیل خود روی تخته سیاه قرار می دهد، ویل مشکل را به صورت ناشناس حل می کند و هم دانش آموزان و هم لامبو را شگفت زده می کند.

نظر مخاطبان و منتقدان

خیلی در مورد اینکه چطور زندگی بهتری داشته باشیم قلم زده اند و کتاب نوشته اند. ولی شاید هیچ کتابی به اندازه این فیلم نتواند به شما در پی بردن به اعماق روان انسان کمک کند. داستان، شخصیت پردازی ها و همه ویژگی های فیلم در حدل عالی می باشند و به سادگی می توان با شخصیت آن ارتباط برقرار کرد و خود را جای آنها گذاشت. اینکه چگونه خیلی از وقت ها از زیر بار مسئولیت ها شانه خالی می کتیم، دیگران به خاطر کمبودی های زندگی مان مقصر می دانیم و توانایی هایی را که دارید دست کم می گیریم. این ها همه تجربه های ویل هانتینگ هستند که با وجود افسرده بودن، نبوغ و استعداد دارد و می خواهد با کمک درمانگر متعهدش کاستی هایی که دارد را کنار بگذارد.

مشاهده این فیلم با موضوع بیماری روانی بدون شک برای شما تجربه ماندگار خواهد بود و اگر به این سبک فیلم ها علاقمند هستید، دیدن آن را به شما پیشنهاد می کنیم. این فیلم که در فهرست صد فیلم برتر جای دارد، در 2 بخش جایزه اسکار گرفته است، بهترین بازیگر نقش کمک مرد و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم

تو درباره فقدان حقیقی چیزی نمی‌دونی، چون این فقط زمانی اتفاق می‌افته که کسی یا چیزی رو بیشتر از خودت دوست داشته باشی. و من شک دارم که تا حالا جرئت کرده باشی چیزی رو تا این حد دوست داشته باشی.

– ویل هانتینگ

۱. فیلم دیوانه از قفس پرید (One Flew Over The Cuckoo’s Nest)

سال تولید: ۱۹۷۵
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: گاس میلوش فورمن (Miloš Forman)
بازیگران اصلی: جک نیکلسون (Jack Nicholson)، لوئیز فلچر (Louise Fletcher)، بن افلک (Ben Affleck)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۷ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۴ از ۱۰۰

فیلم دیوانه از قفس پرید (One Flew Over The Cuckoo’s Nest)

داستان فیلم دیوانه از قفس پرید

در سال ۱۹۶۳، رندل پاتریک مک مورفی (جک نیکلسون) را به جرم داشتن رابطه جنسی با دختری پانزده ساله (که در ایالات متحده جرم سنگینی محسوب می‌شود) دستگیر می‌کنند. از آنجایی که احتمال می‌رود وی برای اجتناب از اعمال شاقه (کار سخت در دوران محکومیت) است که تمارض به داشتن بیماری روانی می‌کند، وی به حکم دادگاه برای بررسی وضعیت روانی‌اش به تیمارستان ایالتی فرستاده می‌شود.

اما مک مورفی در تیمارستان، با مقررات سخت تیمارستان که توسط زن سرپرستاری (پرستار راچد با بازی لوئیز فلچر) اعمال می‌شود مخالفت می‌کند و حتی یکبار به همراه سایر بیماران اقدام به فرار می‌کنند اما دوباره به بیمارستان روانی برگردانده می‌شوند. این مخالفت‌ها باعث دشمنی سرپرستار با وی می‌گردد و پس از جدالی بین مک مورفی و برخی از دوستانش با سرپرستار، جدال کنندگان را به بخشی می‌فرستند که به آن‌ها شوک الکتریکی وارد می‌شود. بعد از وارد کردن شوک الکتریکی به سر او وی در تصمیمش برای فرار مجدد مصمم تر می‌شود. در سکانسهای پایانی داستان طی اتفاقاتی، یکی از بیماران خودکشی کرده و به خاطر نقش سرپرستار در خودکشی وی، مک مورفی به قصد خفه کردن و کشتن سر پرستار به وی حمله می‌کند اما با دخالت یکی از کارمندان مرد تیمارستان، سرپرستار در ثانیه‌های پایانی از مرگ نجات پیدا می‌کند. در نتیجهٔ این اقدام غیرقابل گذشت وی را با لوبوتومی (برداشتن تکه‌ای از مغز) به موجودی تبدیل می‌کنند که دیگر خودش نیست و زندگی نباتی پیدا کرده‌است. در پایان مشخص می‌شود فرد وعده داده شدهٔ داستان (دیوانه‌ای که از تیمارستان روانی فرار می‌کند) مک مورفی نبوده بلکه…

نظر مخاطبان و منتقدان

اما بهترین فیلم با موضوع بیماری روانی در فهرست این مطلب، مقداری متفاوت تر از دیگر فیلم ها است. در این فیلم درخشان، شاهد لایه های عمیق تری هستید که بینش جالبی راجع به زندگی در جوامع امروزی نصیب شما خواهد کرد. تقابل بیماران روانی بخش با سر پرستار سرکوبگر کنایه ای می باشد بر اصحاب قدرت که سعی می کنند با عادی سازی مردم کار ساده تری برای حفظ منافع خود داشته باشند. طعنه ای بر پروسه هایی که برای حذف عناصری که به باور آنها غیر عادی هستند در پیش می گیرند.

پرواز بر فراز آشیانه فاخته، که یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی از کتابی به همین نام نوشته کن کیسی (Ken Kesey) ساخته شده است، فیلم فاخری می باشد که ارزش دیدن دوباره و دوباره را دارد و با تعمق در سیر داستان، دیالوگ ها و شخصیت پردازی های فوق العاده آن اطلاعات ارزشمند و جالبی دستگیر شما می شود.

این فیلم با موضوع بیماری روانی تبدیل به نخستین فیلمی شد که در تاریخ 41 ساله مراسم اسکار تا زمان اکران فیلم در تمامی بخش های اصلی این جایزه معتبر را دریافت کرد که شامل: ۱. بهترین فیلم سال؛ ۲. بهترین بازیگر نقش اصلی مرد؛ ۳. بهترین بازیگر نقش اصلی زن؛ ۴. بهترین کارگردانی؛ و ۵. بهترین فیلم‌نامه اقتباسی.

امیدواریم این فیلم های روانی مورد توجه شما قرار بگیرد و از تماشای آنها لذت ببرید.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین فیلم‌های بهرام بیضایی؛ 11 فیلم برتر این کارگردان و داستان این فیلم ها بهترین فیلم های عباس کیارستمی؛ لیست 16 فیلم برتر این کارگردان و داستان آنها معرفی فیلم های فلسفی؛ 22 فیلم برای علاقمندان به فیلم های فلسفی عمیق چطور فیلم نت با محتوا گوی سبقت را ربود؟ بهترین فیلم های مسعود کیمیایی؛ لیست 20 فیلم دیدنی و معروف این کارگردان معرفی پلتفرم های پخش فیلم و سریال خارجی؛ معرفی آثار برتر هر پلتفرم بهترین فیلم های مافیایی؛ لیست 18 فیلم هیجان انگیز مافیایی و داستان آنها بهترین پلتفرم‌های تماشای فیلم و سریال خارجی بهترین فیلم های اصغر فرهادی؛ 10 فیلم پر مخاطب و معروف این کارگردان ایرانی فیلم هایی با موضوع جنگ جهانی؛ 22 فیلم با داستان و تصاویر