مکان های دیدنی آلانیا + لیست جاهای توریستی این شهر با عکس

آلانیا یکی از شهرهای جذاب و توریستی در کشور ترکیه می باشد که سالانه میزبان گردشگران فراوانی از کل دنیاست. این شهر زیبا به علت دارا بودن طبیعت خیلی زیبا و سواحل شنی بکر مورد توجه خیلی از گردشگران قرار می ‌گیرد. آلانیا در اصل قسمتی از منطقه آنتالیا می باشد که از شمال به رشته کوه‌ های توروس و از جنوب به دریای مدیترانه و از شرق به قاضی پاشا و از سوی غرب به ماناوگات محدود می ‌شود. در طی تاریخ نیز بخشی از منطقه کیلیکیه و امپراتوری ایران است که بعد ها تحت حاکمیت یونانی ‌ها و رومی ‌ها درآمده است و لقب کوه زیبا به این ناحیه داده شد.

در زمان حکومت سلجوقیان، شهر آلانیا اهمیت سیاسی فراوانی داشته است و علاالدین کی قباد، پادشاه سلجوقی، اسم این شهر را علائیه انتخاب نموده بود، ولی در نهایت در سال 1472 میلادی تحت سلطه امپراتوری عثمانی درآمد و پس از انتخاب چندین اسم برای این شهر ، آتاتورک اسم آلانیا را انتخاب کرد. آلانیا به عنوان توریستی ترین شهر در کشور ترکیه دارای اماکن تاریخی و گردشگری فراوانی است و ساحل‌ های ماسه ای، آب و هوای خوب، قیمت مناسب هتل‌ ها در جذب گردشگر تاثیر زیادی دارند و توریست ‌ها در بیش تر مواقع جهت فرار کردن از شلوغی ‌های شهرهای دیگر به آلانیا سفر می کنند.

اغلب بهتر است پیش از شروع سفر خود اطلاعات مورد نیاز در مورد جاذبه‌ های آن منطقه داشته باشید تا در هنگام سفر با خیالی راحت و بدون اتلاف وقت لحظات خوشی را تجربه نمایید.

از لحاظ آب و هوایی نیز جای نگرانی وجود ندارد، به این دلیل که آلانیا دارای آب و هوای معتدلی می باشد و در تابستان شاهد هوای خوب و در زمستان نیز بارانی و مرطوب خواهید بود، بنابراین می شود گفت تقریبا همه ماه‌ های سال برای سفر به این شهر مناسب است. همچنین به شما این اطمینان را می ‌دهیم که در این شهر ساحلی زیبا به عنوان مکانی رویایی با مناظر جذاب و مردمان مهمان نواز سفری پر شور و به یاد ماندنی در انتظار شما خواهد بود، هم اکنون به فکر تهیه بلیط هواپیما باشید و چند روزی به دور از هیاهو و روزمرگی‌ های خود شاد باشید.

گشتی در بین مکان های دیدنی آلانیا

آلانیا قسمتی از استان آنتالیای ترکیه می باشد. آلانیا به دلیل آنکه بخشی اعظمی از سواحل دریای مدیترانه در این استان وجود دارد ، از اهداف اصلی گردشگران محسوب می شود. مکان های دیدنی آلانیا شامل چند ساحل جذاب و خیره ‌کننده، مناطق طبیعی دیدنی و چندین مکان تاریخی است. در این مقاله با چند تا از جاذبه های گردشگری این شهر آشنا خواهیم شد.

قلعه آلانیا و جاده سرخ

قلعه آلانیا و جاده سرخ

قلعه زیبایی در کنار اسکله آلانیا واقع شده است که نماد شهر آلانیا به حساب می آید و به اسم Alanya Kizil Kule معروف است. علت نام گذاری این قلعه به دلیل آجرهای قرمز رنگی است که در ساخت آن استفاده شده است. این قلعه دیدنی در سال 1227 ساخته شده و دارای ارتفاع 32 متری در 7 ضلع و ۵ طبقه است. هدف از ساخت این مکان برای حفاظت از اسکله در برابر حملات دریایی است که به دستور کی قباد سلجوقی بنا شده است. جهت دسترسی به طبقات بالا می‌ توانید از پلکان‌ های آن استفاده نمایید. در دیوارهای اصلی این قلعه سنگ آهک به کار رفته است و از شفت ‌های کلاسیک و آجرهای قرمز در بخش های فوقانی بکار رفته است. معماری درونی این قلعه خیلی تماشایی است و دارای طرح پیچیده ای می باشد. قلعه سرخ در سال ۱۹۵۰ مورد مرمت قرار گرفته و از سال 1980 نیز جهت بازدید آماده شده است. این روزها، طبقه اول این قلعه به عنوان موزه آلانیا معروف است. یکی از ویژگی ‌های خاص این قلعه می ‌توان به مخزن موجود در وسط آن اشاره نمود که خورشید بر روی آن تابش دارد.

قلعه آلانیا و جاده سرخ

قلعه آلانیا به عنوان تنها قلعه باقی مانده از زمان سلجوقیان است که در سال 1224 بر روی خرابه‌ های قلعه روم به دست علاالدین کی قباد بنا شده است. این قلعه با 82 برج و ۱۴۰ کنگره جزو مکان های جذاب آلانیا محسوب می شود و به علت قرارگیری بر روی صخره، بلند ترین بخش آن 240 متر ارتفاع دارد. این قلعه دیدنی در سال ۱۹۵۵ مورد مرمت و تعمیرات اساسی قرار گرفته است و برخی از بخش های آسیب دیده قلعه نیز بازسازی شده‌اند و اینکه از قرن ۲۰ تا کنون به عنوان یکی از مکان های جذاب و توریستی آلانیا شناخته شده است و در سال 2010 جزو اماکن تاریخی یونسکو ثبت شد. این روزها، در حول این قلعه چند رستوران وجود دارند که این محل را به مکانی توریستی مبدل کرده است. این قلعه زیبا دارای چند دروازه می باشد و نقاشی دیدنی بر روی یکی از بزرگترین دروازه‌ها وجود دارد. قلعه آلانیا شامل کلیسای آیا یورگی، مسجد سلطان سلیمان، مقبره سلطان آکشابه، حمام سلجوقی، اماکن باستانی، آرامگاه سیتی زین، کاخ علاء الدین، آب انبارهای فراوان، فانوس دریایی و زندان می باشد و به این دلیل یکی از معروف ترین مکان های دیدنی آلانیا محسوب می شود.

قلعه آلانیا و جاده سرخ

در حالت کلی، قلعه آلانیا یا Alanya Castle توسط یک دیوار با طول 7.۵ کیلومتر احاطه گردیده است. ساعت بازدید از این قلعه همه روزه از 10 صبح تا ۷ عصر امکان پذیر است که با خرید بلیت ورودی می ‌توانید بازدید از این قلعه را انجام دهید.

در کنار قلعه جاده‌ای واقع شده است که به دلیل رنگ سرخ آجرهایی که در بنای آن به کار رفته است به جاده سرخ معروف است. این جاده تاریخی که در سال 1227 ساخته شده، قلعه را به بندرگاه وصل می ‌کند.


ساحل اولاش

ساحل اولاش

ساحل اولاش Ulaş در 6 کیلومتری غرب آلانیا و در امتداد بزرگراه واقع شده است. این ساحل به صورت یک منطقه ویژه پیک نیک روی یک دماغه سنگی بنا شده است. ساحل شنی در یک خلیج واقع شده است که با پله‌ به آن دسترسی پیدا خواهید کرد. این محوطه با گیاهان و درختان بومی محصور گردیده است.


موزه باستان ‌شناسی

موزه باستان ‌شناسی

موزه باستان ‌شناسی آلانیا در سال 1968 تاسیس شد و در سال ۲۰۱۲ مرمت  شد. در این موزه، این قسمت ‌های اصلی را پیدا می ‌کنید: تمدن ‌های آناتولیایی، دریانوردی، تالار هرکول، سکه ‌شناسی، قلعه آلانیا. در این موزه اشیا طبق موضوعاتی مانند اسطوره ‌شناسی، تجارت، ورزش و سلامت، شیشه و لوازم زندگی تقسیم گردیده اند.


ساحل اینکه کوم

ساحل اینکه کوم

ساحل اینکه کوم در 30 کیلومتری غرب آلانیا با ماسه ‌هایی نرم یکی از عالی ترین مکان ها برای چادرزدن است. در فصل‌ های گردشگری، ساحل شلوغ و هتل‌های این ناحیه اغلب پر هستند. دریا پس از ۵ متر از ساحل، عمیق می ‌شود. بنابراین قسمت ‌های ابتدایی برای شنای کودکان مناسب است. ماسه ‌های این ساحل طلایی رنگ می باشند و به بدن نمی‌چسبند.


آبشار ساپا دره

آبشار ساپا دره

ساپادره Sapadere Canyon Alanya یک منطقه بکر طبیعی می باشد و در آن جریان رود، سنگ ‌های آهکی را بریده است و یک آبشار و حوضچه دلنشین پدید آورده است. باریکه ساخته شده با چوب نیز به گردشگران کمک می ‌کند از تماشای محیط جذاب اینجا لذت ببرند. از جاذبه‌ های طبیعی و بکر در آلانیا می‌ شود به دره سپادره اشاره کرد. این منطقه زیبا که در فاصله 30 کیلومتری از مرکز آلانیا واقع شده است و دارای طبیعی بسیار جذاب است. از فراز این کوه، آبشار خاص به پایین سرازیر می گردد و در مسیر دره جریان پیدا می کند که در انتها نیز به محلی بکر و سرسبزمنتهی می ‌شود.

آبشار ساپا دره

جهت دسترسی به دره می ‌توانید از راه پلکانی استفاده کنید و از طبیعت خاص آنجا لذت ببرید، همچنین در سال 2010 نیز جهت راحتی گردشگران در مسیر دره گذرگاه چوبی بنا شده است. در کنار برکه نیز رستورانی وجود دارد. بدون شک، این منطقه یکی از بهترین جاذبه‌ های دیدنی آلانیا محسوب می شود. در صورتی که با تهیه بلیط هواپیما سفری عالی به شهر آلانیا را شروع کردید، به شما توصیه می‌ شود تا از این دره زیبا دیدن کنید و از هوای تمیز، غذاهای طبیعی و محلی و مناظر زیبا لذت ببرید.


ساحل کلئوپاترا

ساحل کلئوپاترا

ساحل کلئوپاترا در غرب منطقه تاریخی پنینسولا و نزدیک داملاتاش واقع شده است. ساحل ماسه‌ای ست و جهت شنا کردن امن و تمیز می باشد. بنا بر افسانه ‌ها، کلئوپاترا ملکه مصر در سفری به این مکان، در این خلیج شنا کرده است و اسم این ساحل از این داستان گرفته شده است. این ساحل فضای خوبی برای خانواده ‌ها و زوج ‌های گردشگر می باشد.


ساحل پرتقال

ساحل پرتقال

ساحل ماسه‌ای در فاصله یک کیلومتری پرتقال در شرق آلانیا واقع شده است. این ساحل در بین محل ریختن دو رودخانه دیم کریک و اوبا کریک به دریا قرار دارد. دسترسی به این ساحل راحت است و انواع ورزش‌های آبی در آن یافت می شود.


غار داملاتاش

غار داملاتاش

غار داملاتاش Damlatas Caves در قسمت غربی آلانیا قرار دارد و محل خوبی برای گردش به حساب می آید و از لحاظ لغوی داملاتاش به معنای چکیدن آب از سطح بالا است. در این غار مناظر طبیعی زیبایی را از نزدیک مشاهده خواهید کرد، طوری که دیوار‌های سنگی به شکل عجیبی در طی زمان تغییر شکل داده اند. غار داملاتاش در سال 1947 به صورت اتفاقی در پی یک انفجار دینامیت پیدا شده است و براساس بررسی‌ های انجام گرفته بر روی این غار اینطور نتیجه گیری می‌ شود که در مدت زمان ۱۰ یا ۱۵ هزار سال به وجود آمده است، یکی از علل شکل گیری این غار بارش خیلی زیاد باران است. قطره ‌‌های باران درون حفره‌‌ها می رود و آن جا یخ می زند و استالاکتیت‌ ها و استالاگمیت‌‌ ها به وجود می آیند و با بلند شدن این بخش به یکدیگر متصل می شوند و ستون‌‌ های غار شکل گرفته اند. با وارد شدن به داخل غار باید مسیر ۲۰ الی ۳۰ متری را طی کنید و قندیل‌های یخی با کوه‌های گردی را تماشا خواهید کرد و در مسیر عبور گردشگران همانند حفره ای استوانه ای به سوی پایین خواهید رفت، اصلا نگران نباشید، زیرا امکان ریزش این غار اصلا وجود ندارد. مورد جالب توجه دیگر در باره غار داملاتاش در درمان بیماری آسم می باشد.

غار داملاتاش

بنابراین اگر شما نیز جزو اشخاص مبتلا به آسم می باشید، بهتر است در موقع سفرتان به این شهر جذاب بازدید از غار داملاتاش را در اولویت برنامه‌هایتان قرار دهید. جهت بازدید از این غار همه روزه خواهید توانست از ساعت ۹ صبح الی ۵ عصر مراجعه نمایید و با خرید بلیط ورودی لحظات هیجان انگیزی را تجربه نمایید.


رودخانه دیم چای

رودخانه دیم چای

از دیگر مکان های دیدنی و تفریحی در آلانیا می ‌توان به رودخانه دیم چای Dim Çayı اشاره نمود. رودخانه ای به طول 300 کیلومتر که از سوی قونیه به دریای مدیترانه جریان دارد و نقش اساسی در سرسبزی محیط اطراف و جذب گردشگر دارد. رودخانه دیم چای از دریا فاصله دارد، به همین دلیل شرجی نیست و دارای آب و هوای خنکی است و محیط اطراف این رودخانه به روحتان لطافت خواهد بخشید. اشخاص زیادی جهت گذران اوقات فراغت خود ساعت ‌ها در این طبیعت سرگرم می ‌شوند و به این دلیل در اطراف این رودخانه چند رستوران زیبا ساخته اند تا که بتوانید با نشستن در آلاچیق‌ ها از منظره بی نظیر رودخانه لذت ببرید و غذاهای خوشمزه میل کنید یا اینکه می ‌توانید در صورت تمایل در این رودخانه ماهی گیری نمایید.


اسکله آلانیا

اسکله آلانیا

اسکله آلانیا Alanya Iskele جزو مکان های دیدنی شهر آلانیا محسوب می شود، آلانیا به علت موقعیت جغرافیایی حساس در دریای مدیترانه همیشه مورد توجه حکومت‌ ها است و به عنوان بندر با اهمیت در کارهای تجاری نقش داشته است. در این اسکله، کشتی ‌های تجاری و توریستی زیادی پهلو می‌ گیرند و منظره خاصی خلق می ‌کنند. در زمان ‌های قدیم، اسکله آلانیا به عنوان یک بندر با خیلی مهم بوده است و امروز نیز به عنوان محلی جهت تردد کشتی‌ های کوچک کاربرد دارد. بازدید از این مکان جذاب و خرید از دستفروشان این اسکله به همه توصیه می ‌شود، همچنین با مقداری پیاده روی می ‌توانید به کارگاه کشتی سازی بروید که قدمتی 800 ساله دارد و یکی از بی خاص ترین جاذبه ‌های دیدنی آلانیا محسوب می شود.


موزه آتاتورک آلانیا

موزه آتاتورک آلانیا

خانه‌ای سنتی در محله شکرخانه آلانیا وجود دارد که این خانه شامل سه طبقه از جنس چوب و سنگ می باشد. این خانه به یادگار مانده از آزاک اوغلو به وزارت فرهنگ و گردشگری اهدا شده و از سال ۱۹۸۰ برای بازدید همگان افتتاح شد و در سال ۱۹۸۷ نیز مورد بازسازی قرار گرفت. در طبقه اول موزه می‌توانید پذیرایی، آشپزخانه و چند اتاق را همراه با روزنامه ‌ها و عکس ‌های آتاتورک از جنگ کورتولوش و نیمه اول زمان جمهوریت را تماشا کنید. در طبقه دوم نیز اتاق کار، استراحت و اتاق خواب وجود دارند و همچنین مجموعه ای از تمبرهای پستی و اسکناس‌ ها با تصاویری از آتاتورک وجود دارند. در موزه Alanya Atatürk Evi Müzesi می ‌توانید وسایل مردم شناسی را تماشا کنید که برخی از آن ‌ها در موزه باستان شناسی آلانیا وجود داشتند، مثل مبلمان قدیمی و لوازم خانگی که همه آن ها نشان دهنده زندگی خانواده ثروتمند در دهه 1920 هستند. همچنین چندین وسیله آتاتورک نیز در این موزه قرار دارد، مثل پیراهن، جوراب، جلیقه، لباس خواب، کفش و چنگال و چاقو. تماشای این خانه موزه همه روزه به جز یک شنبه ‌ها از ساعت 9صبح تا ۵:۳۰ عصر امکان پذیر می باشد و برای بازدید باید بلیت ورودی تهیه کنید.


غواصی

غواصی

یکی دیگر از تفریحات بسیار جذاب آلانیا غواصی در آب‌ های خروشان می باشد که در تابستان جزو تفریحات پرطرفدار به شمار می ‌رود، تابستان ‌های آلانیا با آب و هوای خیلی خوب امکان غواصی به یاد ماندنی را برای گردشگران فراهم می ‌کند. با غواصی در آب‌ های تمیز می ‌توانید صخره‌های دیدنی و مرجان ‌ها و ماهی ‌های زیبا را تماشا نمایید. ماجراجویی در زیر آب برای مبتدیان و حرفه‌ای ‌ها خیلی لذت بخش است و پس از غواصی قادر خواهید بود خودتان را به یک ناهار خوشمزه دعوت کنید.


کلیسای آیا یورگی

کلیسای آیا یورگی

از مکان های تاریخی و دیدنی آلانیا می شود به کلیسای کوچکی در درون قلعه آلانیا اشاره نمود که نام این کلیسا آیا یورگی (هاگیوس گئورگیوس) Aya Yorgi Church Alanya است و قدمت آن به قرن ششم و دوره بیزانس برمی ‌گردد. این کلیسا را می شود جزو آخرین آثار مسیحی‌ ها پیش از به روی کار امدن اسلام نام برد و در طی تاریخ نیز به کلیسای جامع تبدیل شده بود. فضای درونی این کلیسا با وجود تخریب ‌ها خصوصیت اصلی خود را حفظ نموده است.

مطالب مشابه را ببینید!

مکان های دیدنی آنتالیا + تصاویر جاهای دیدنی و گردشگری شهر آنتالیا در ترکیه مکان های گردشگری وان ترکیه برای توریست ها (جاهای دیدنی و معروف وان) مکان های دیدنی کوش آداسی (شهر و جزیره معروف ترکیه برای گردشگری) مکان های دیدنی ارزروم ترکیه + جاهای دیدنی ارزروم برای گردشگران ایرانی شهر یونانی، در ترکیه بازگشایی می شود معرفی زیباترین سواحل اروپا؛ 20 ساحل زیبایی خاص با تصاویر معرفی مکان های برتر گردشگری ایتالیا با تصاویر از جاهای دیدنی و تفریحی آن جاهای دیدنی کویت؛ صفر تا صد گردشگری و مکان های دیدنی کویت مکان های دیدنی آلمان؛ جاهای گردشگری و تفریحی کشور زیبای آلمان راهنمای گردشگری ارمنستان و معرفی مکان های گردشگری مهم و جاذبه های آن