جاذبه های گردشگری شهر آدانا به همراه تصاویر از مکان های گردشگری آن

شهر آدانا و جاهای دیدنی آدانا

شهر آدانا، به عنوان مرکز استان آدانا، یکی از شهر های مهم می باشد. آدانا دارای جمعیت حدود 3/3 میلیون نفر می باشد که از لحاظ جمعیت در رده پنجم شهرهای پرجمعیت ترکیه واقع شده است. این شهر که دارای تاریخی خیلی غنی است، در ناحیه جنوبی و میانی ترکیه و در داخل دلتای حاصل از دو رود سیحان (سیحون) و جیحون و در داخل منطقه آکدنیز قرار دارد. منطقه خیلی پر اهمیت تجاری و تاریخی چوکوروا  نیز در آدانا قرار گرفته است که به عنوان کهن ترین منطقه آکدنیز با تاریخ حدود 2000 سال میزبان اتفاقات خیلی مهمی بوده است. در این مقاله نیز به بررسی مکان های دیدنی آدانا خواهیم پرداخت.

این شهر با جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود سالانه میزبان بیش تر از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی بوده است. موقعیت جغرافیایی بسیار خوب، بناهای تاریخی دیدنی، رسومات خیلی جالب منطقه آدانا عامل اصلی جذب مسافران به این منطقه است. در این مقاله نیز با توجه به اهمیت این شهر، اصلی ترین جاهای دیدنی آدانا را بررسی خواهیم نمود.

وضعیت آب و هوای آدانا

از لحاظ آب و هوایی این شهر خیلی گرم محسوب می شود. کسانی که در فصل زمستان به این شهر سفر کرده اند خیلی خوب اطلاع دارند که هوای آن در زمستان به حدود ۱۸ درجه سانتی گراد خواهد رسید و زمستان دلچسبی را تجربه می کنند. در تابستان نیز دمای هوا در این شهر بین 35 تا ۴۳ درجه سانتی گراد است که البته هوا در آن جا خیلی گرم است. شهر آدانا در فصل زمستان و بهار بارندگی خیلی زیادی دارد، ولی سایر ماه‌ های سال بارندگی را تجربه نخواهد کرد.

آنچه باید در مورد فرهنگ آدانا بدانیم

آدانا با توجه به دارا بودن طبیعت و آب و هوای متفاوت، یکی از اصلی ترین مناطق کشاورزی در ترکیه محسوب می شود. محصولاتی مانند پنبه، نخود، پسته و انواع دیگر غلات آدانا در ترکیه زبانزد عام و خاص می باشند. یکی دیگر از اصلی ترین نکات در باره آدانا، کباب آدانا است. این کباب که مهم ترین نوع آن از گوشت گوسفند نر تهیه می شود، یکی از تند ترین و لذیذ ترین کباب ها در دنیا است. چندین غذای معروف ترک دیگر مثل چی کوفته (Çiğ Köfte) نیز دارای اصالت آدانایی می باشند. در زمینه صنایع دستی نیز آدانا به عنوان یکی از بهترین مناطق بافت فرش و گلیم به حساب می آید.

آدانا به دلیل دارا بودن قومیت های متعدد از جمله ترک، کرد و عرب در طی تاریخ متحمل جنگ ها و تغییراتی فراوانی بوده است. ولی فرهنگ و سنت های این منطقه توسط این اتفاقات از بین نرفته است و همچنان پا برجا می باشند. رقص ویژه آدانا، لباس محلی خیلی زیبا، افسانه ها و داستان های فولکور نشانه ای بر این فرهنگ قوی و بی نظیر می باشند که آشنایی و بازدید از آن یکی از ارزشمند ترین تجربه ها برای هر فردی خواهد بود. به علت داشتن جمعیت و وسعتی زیاد؛ شهر آدانا یکی از اصلی ترین شهرهای ترکیه به شمار می رود. به همین دلیل پیشرفت های زیادی در زمینه های تجاری و گردشگری در این شهر رخ داده است.

مکان های دیدنی شهر آدانا

  • پارک کوباندید
  • شهر باستانی آناوارزا
  • پل واردا آدانا
  • برج ساعت آدانا
  • شهر باستانی شار
  • پل سنگی آدانا
  • جاذبه های گردشگری طبیعی آدنا
  • ییلاق آکچاتکیر آدانا
  • رود جیحون آدانا
  • سد سیحان آدانا
  • ییلاق بلمدیک آدانا
  • مسجد بزرگ
  • مسجد اتاتورک

پارک کوباندید آدانا

پارک کوباندید آدانا

مساحت این پارک 17.5 هکتار است و در ساحل غربی دریاچه پشت سد سیهان قرار داد. پارک کوباندید آدانا بر یک تپه قرار گرفته که از روی آن قادر خواهید بود منطقه زیبایی از دریاچه پشت سد و همه مناطق اطراف آن را ببینید. این پارک دارای مقبره کوبان است که از آن به عنوان یک مرد حکیم که در روستای کارسلی بوده نام می برند و همچنین اشخاص بسیار زیادی وجود دارند که موقع مسافرت به این بخش به زیارت مقبره رفته و جهت برآورده شدن حاجت های خود دعا می کنند.


منطقه گیاه شناسی سلیمان دمیرل

منطقه گیاه شناسی سلیمان دمیرل

این مکان نیز دارای مساحت 550 هکتار است و در ۱۰ کیلومتری شهر قرار گرفته است. همان گونه که از نام این منطقه معلوم است دارای گونه های خیلی زیادی از گیاهان جنگلی است و همچنین برای خیلی از افرادی که جهت تحقیقات و مطالعات در رابطه با دانشگاه چوکوروا از آن استفاده می کنند مکان مناسبی است. لازم به ذکر است این نکته را بیان نماییم که هنگام ورود به آنجا می توانید مشاهده نمایید بیش از صد نوع گونه های گیاهی در آن وجود دارد.


پارک آبی ماویسو آکالند (Mavisu Aqualand)

پارک آبی ماویسو آکالند (Mavisu Aqualand)

ماویسو آکالند یک پارک آبی تفریحی زیبا و هیجان انگیز است که در منطقه رودخانه سیحان قرار گرفته است. در این پارک آبی می توانید با سرسره های آبی ، رودخانه ، استخر موج و … شور و هیجان خاصی را تجربه نمایید. شنا در این استخرها کاملا امن است چون غریق نجات ها همیشه در کنار استخرها مراقب این هستند تا به افرادی که مهارت زیادی در شنا ندارند کمک نمایند. در این پارک آبی رستوران های فراوانی هست که می توانید در آنجا غذا های لذیذ و خوشمزه مثل غذاهای دریایی و کبابی را در حالی که به موسیقی گوش می دهید میل نمایید.


خرابه های آناوارزا (Anavarza)

خرابه های آناوارزا (Anavarza)

خرابه های آناوارزا خرابه های قلعه آناوارزا می باشند که بر دامنه های کوهی نزدیک به روستای دیلکایا در آدانا واقع شده است. این قلعه مربوط به تاریخ باستانی مردم بومی این محل می باشد و در مسیر رسیدن به آن هیچ نوع استراحتگاه یا رستورانی وجود ندارد و ماجراجویان فراوانی مسیر رسیدن به آن را طی می کنند.


پارک مِرکِز

پارک مِرکِز

چند متر از مسجد سابانچی دور بشوید تا به پارک بزرگ مرکز برسید. پارکی که مساحت 80 هکتاری دارد. بخش بزرگ این پارک در کرانه غربی رودخانه سیهان واقع شده است و تنها ۸ هکتار آن در ساحل شرقی قرار گرفته است. این مکان عالی ترین مکان جهت استراحت و تفریح گردشگران و محلیان آدانا می باشد. طیف زیادی از تاریخ شهر و گیاهان آدانا را در این مکان می ‌توانید مشاهده کنید. در قسمت تفریحات پارک قادر خواهید بود به بیش از ده استخری که در پارک وجود دارد و زمین بازی، قایق رانی، دوچرخه سواری، زمین اسکیت، مینی آمفی تئاتر و زمین شطرنج بروید.


مسجد مرکزی سابانجی

مسجد مرکزی سابانجی

در نگاه نخست، احتمالا با تماشای مسجد سابانجی که یکی از مکان دیدنی های آدانا می باشد، یاد مسجد آبی در شهر استانبول بیفتید. از لحاظ معماری، شباهت ‌های خیلی زیادی بین این دو مسجد وجود دارد ولی در عین حال، اختلافات خیلی زیادی نیز در طراحی آن ها مشاهده می گردد. با این وجود، این مسجد که در سال ۱۹۹۸ افتتاح گردیده است، یکی از اصلی ترین نماد های آدانا می باشد که هم اکنون، بزرگترین مسجد بالکان نیز می باشد.

این مسجد گنجایش 29000 نمازگزار را دارد و شش مناره این مسجد، از اصلی ترین ویژگی ‌های آن می باشد. چهار مناره با ارتفاع ۹۹ متر و دو مناره با ارتفاع ۷۵ متر را مشاهده می‌ کنید که به زیبایی هر چه تمام تر، کنار یکدیگر قرار گرفته اند. کاشی ‌کاری و نقاشی‌ های برجسته صحنه ‌ای را ایجاد کرده است که بدون شک، سالیان سال، در یادتان خواهد ماند.


شهر باستانی آناوارزا

شهر باستانی آناوارزا

شهر تاریخی آناوارزا که به «شهر شکست ناپذیر» نیزمشهور می باشد و از جمله اصلی ترین جاهای دیدنی آدانا است در طی تاریخ تحت تاثیر حکومت های فراوانی همچون امپراطوری روم، حکومت بیزانس، امپراطوری عثمانی و… بوده است و هر یک از آن ها تاثیر خیلی زیادی در معماری و زیبایی این شهر گذاشته اند. امروزه باقی مانده زیادی از این شهر مانند دیوارهای خیلی بلند، راه های ستونی، استادیوم باستانی، حمام و… در منطقه کوزان باقی مانده اند و تبدیل به مکانی خیلی دیدنی برای گردشگران شده اند. نکته جالب در باره این شهر این می باشد که شباهت خیلی زیادی به شهر تاریخی افسوس در ازمیر دارد.


پل واردا

پل واردا

این پل در سال ۱۹۱۲ به دست آلمانی ها جهت عبور قطارهای مسافری و باری در حوالی روستای هاجکری و در فاصله حدود 50 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. این پل تاریخی و دیدنی با طول ۲۰۰ متر و ارتفاع ۱۰۰ متری، زیبایی ویژه ای را در میان طبیعت آدانا ازآن خود نموده است و به یکی از نامی ترین مکان دیدنی آدانا تبدیل گشته است.


برج ساعت (Adana Büyük Saat Kulesi)

برج ساعت (Adana Büyük Saat Kulesi)

برج ساعت آدانا با ارتفاع 33 متری خود، به عنوان عظیم ترین برج ساعت کشور ترکیه در حال نشان دادن زمان می باشد. این برج در دوران فروانروایی ضیا پاشا آغاز به ساخت کرد و در سال 1883 و در دوران فروانروایی عابدین پاشا اغاز به کار نمود. این برج در منطقه خیلی مهم تاریخی و فرهنگی آدانا یعنی منطقه سیحان واقع شده است و مثل برج ساعت ازمیر از همان هنگام شروع به کار، بدون توقف در حال نشان دادن زمان می باشد و اکنون به عنوان یکی از مکان های دیدنی آدانا در درون این شهر به شمار می رود.


شهر شار (Şar Antik Kenti)

شهر شار (Şar Antik Kenti)

این شهر باستانی که در منطقه طوفان بیلی آدانا واقع شده است به عنوان مرکز انجام اعمال مذهبی و دینی در دوران حکومت هیتی ها محسوب می شد و پیش از آن در زمان روم و بیزانس نیز به عنوان شهری مسکونی استفاده می شده است. امروزه نیز بقایایی از این بناها در منطقه دیده می شود که باستان شناسان آن ها را مربوط به زمان امپراطوری روم می دانند. شهر شار نیز یکی از دیدنی ترین جاهای دیدنی آدانا محسوب می شود.


تاش‌کوپرو (آدانا)

تاش‌کوپرو (آدانا)

تاسکپرو یکی از قدیمی ترین پل‌ های جهان است که در شهر آدانا  در کنار رودخانه سیهان واقع شده است. این پل، پلی سنگی می باشد که قدمت آن به سا‌ل ‌های ۱۲۰-۱۳۵ میلادی برمی ‌گردد. این سازه به دست رومی‌ های باستان بنا شده است و روزگاری مکان عبور و مرور وسایل نقلیه بوده است اما هم اکنون تنها افراد از روی آن گذر می‌ کنند. این پل 320 متر طول و ۲۱ طاق دارد.


موزه آتاتورک

موزه آتاتورک

مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار و رهبر دولت سکولار ترکیه، در سال 182 در این خانه متولد شد. در سال ۱۹۳۵ شورای شهر تسالونیکی تصمیم گرفت ساختمان را به دولت ترکیه واگذار نماید که بعد از آن، آن را به  موزه‌ ای در قالب زندگی و دستاورد های مصطفی آتاتورک تبدیل نمایند.


پل سنگی

پل سنگی

پل سنگی آدانا که بر بر رود سیحان واقع شده است، دو منطقه سیحان و یورگیر را به همدیگر متصل می کند. این پل نیز یکی از شاهکارهای معماری روم است در ابتدا دارای 20 ستون بود اما امروزه تنها ۱۴ ستون آن مورد استفاده جهت پیاده روی عابرین قرار می گیرد. این پل تاریخی نیز یکی از دیدنی ترین مکان های دیدنی آدانا و جاذبه های تاریخی این منطقه در میان بازدید کنند گان و باستان شناسان می باشد.


ییلاق آکچاتکیر (Akçatekir Yaylası)

ییلاق آکچاتکیر (Akçatekir Yaylası)

منطقه آکچاتکیر فاصله تقریبی 90 کیلومتری شهر آدانا واقع شده است. این ییلاق که جزو دیدنی مناطق طبیعی ترکیه و مکان های زیبای آدانا به شمار می رود، هر ساله میزبان صدها هزار گردشگر و ساکنان منطقه چوکوروا می باشد که از شدت گرمای تابستان به این منطقه خیلی خوش آب و هوا سفر می کنند. مناظر خیلی زیبا، هتل ها و امکانات تفریحی با کیفیتی عالی عامل اصلی جذب گردشگران به این منطقه می باشند.


رود جیحون

رود جیحون

رود جیحون یا همان رود جیحان، دارای طبیعی خیلی زیبا و شگفت انگیز می باشد. رود جیحون که دارای طولی در حدود 500 کیلومتر می باشد، به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین آب دریای سفید و یکی از دیدنی ترین مناطق در میان جاهای دیدنی آدانا محسوب می شود. مهم ترین بخش این رود که طبیعت حاصل از آن خیلی مورد توجه گردشگران قرار می گیرد، دامنه کوه نورهاک است که جهت دسترسی به آن جا گردشگران باید اول به منطقه البیستان سفر نمایند و از آنجا شاهد طبیعت خیلی جذاب این رود شوند.


سد سیحان (Seyhan Barajı)

سد سیحان (Seyhan Barajı)

این سد که در سال 1955 بر رود سیحان (سیحون) بنا گردیده شد، دارای منظره ای خیلی زیبا و طبیعتی خاص در اطراف آن است. این سد که یکی از عظیم ترین تامین کنندگان برق چوکوروا می باشد، با ذخیره بیش از 8 میلیون متر مکعب آب در پشت دیوارها، به یکی از جاهای جذاب آدانا و رود سیحان تبدیل  گشته است.


ییلاق بیلمدیک (Belemedik Yaylası)

ییلاق بیلمدیک (Belemedik Yaylası)

ییلاق بلمدیک، یکی از بهترین نقاط گردشگری و مکان های دیدنی آدانا می باشد. ساختن سازه های بتی و آجری در این منطقه ممنوع می باشد و تنها خانه ها و بنا های چوبی در آن وجود دارند. طبیعت خیلی زیبا و حیات وحش بی نظیر ییلاق بلمدیک در فصل های گرمسیری به ویژه فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی است.


مسجد بزرگ

مسجد بزرگ

این مسجد به عنوان یکی از قدیمی ترین مسجد های باستانی در شهر آدانا واقع شده است و قدمت آن مربوط به قرن ۱۶ می باشد. در رابطه با محل آن می شود گفت که در خیابان کیزیلی و جنب تالار رمضانوقلو قرار گرفته است. ساخت این مسجد به سال 1512 باز می گردد و در سال 1540 به اتمام رسید. در زلزله‌ ای که سال ۱۹۹۸ اتفاق افتاد صدماتی به این مسجد وارد شد، اما در سال 2005 تلاش کردند که همه این صدمات را به صورت کامل مرمت کنند. در رابطه با طراحی آن باید بگوییم که معماری زمان باستانی عثمانی را الگو قرار داده اند و مناره های زیبای مسجد بزرگ می شود به خوبی بیانگر هنر به نمایش گذاشته شده باشد. جهت تزیین نمای این مسجد از دو سنگ رنگی خیلی جذاب و خاص استفاده گردیده است و در بخش شرقی نیز یک مدرسه وجود دارد که قدیمی است و جهت طراحی آن نیز بازهم از معماری عثمانی استفاده گردیده است.

مطالب مشابه را ببینید!

مکان های دیدنی آنتالیا + تصاویر جاهای دیدنی و گردشگری شهر آنتالیا در ترکیه مکان های گردشگری وان ترکیه برای توریست ها (جاهای دیدنی و معروف وان) مکان های دیدنی کوش آداسی (شهر و جزیره معروف ترکیه برای گردشگری) مکان های دیدنی ارزروم ترکیه + جاهای دیدنی ارزروم برای گردشگران ایرانی شهر یونانی، در ترکیه بازگشایی می شود معرفی زیباترین سواحل اروپا؛ 20 ساحل زیبایی خاص با تصاویر معرفی مکان های برتر گردشگری ایتالیا با تصاویر از جاهای دیدنی و تفریحی آن جاهای دیدنی کویت؛ صفر تا صد گردشگری و مکان های دیدنی کویت مکان های دیدنی آلمان؛ جاهای گردشگری و تفریحی کشور زیبای آلمان راهنمای گردشگری ارمنستان و معرفی مکان های گردشگری مهم و جاذبه های آن