دیدنی های استانبول و بهترین مکان های تفریحی و گردشگری همراه با عکس

در این مطلب دیدنی های استانبول و بهترین مکان های تفریحی و گردشگری شهر استانبول را با عکس و ویدیو معرفی کرده ایم با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی استانبول و مکان های تفریحی آن

استانبول یکی از زیباترین شهرهای کشور ترکیه و حتی دنیا می باشد که جاذبه های زیادی در این شهر خواهید دید. این شهر توریستی، دارای مراکز تفریحی و جاهای دیدنی بسیاری است. هر روزی که در استانبول باشید، می توانید جاذبه های تاریخی، فرهنگی و معماری آن را مشاهده کنید و عاشق این شهر شوید.

ایرانیان در تمام فصول سال، استانبول ترکیه را برای سفر انتخاب می کنند. این شهر زمانی پایتخت سه امپراتوری بزرگ روم، عثمانی و بیزانس بود. شهر استانبول به سرعت در حال رشد است و جاذبه های تاریخی و قدیمی خود را هم حفظ کرده است. دیدنی های استانبول شامل مساجد، کاخ ها، موزه ها، بازارهای تاریخی و … می باشد که می تواند فرهنگ غنی کشور ترکیه را در استانبول ببینید.

بازار بزرگ

بازار بزرگ

بازار بزرگ استانبول بسیار تماشایی است. در هر قدم وارد مسیرهای پرپیچ و خم می شوید و جذابیت های این بازار، حال شما را دگرگون می کند. در این بازار هر چیزی پیدا می شود. از فروشگاه های پارچه تا فروشگاه های ادویه را در این بازار مشاهده می کنید.

بازار شلوغ و رنگارنگ استانبول نمونه کوچکی از سبک زندگی سنتی در شهر استانبول می باشد و فرهنگ این شهر را به خوبی نشان می دهد. هر گوشه ای از بازار توجه شما را جلب می کند. از غرفه های آن می توانید شیرینی تازه تهیه کنید و صدای موسیقی بلند محلی را بشنوید. اگر این فرصت برای شما فراهم شود که بتوانید این بازار را ببینید، استانبول را به شکلی جذاب درک خواهید کرد.

بازار شامل 61 خیابان سرپوشیده می باشد و بیش از 4 هزار مغازه در آن وجود دارد. بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده دنیا است. ئسعت این بازار در مجموع 30 هزار و 700 متر مربع می باشد. روزانه بین 250 تا 400 هزار نفر از این بازار دیدن می کنند. این بازار در سال 1455 ساخته شده است. بازار بزرگ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و در قرن 16 هم گسترش داده شد. اگر قصد خرید هم نداشته باشید، مهم نیست، فقط کافی است وارد این بازار شوید و از زیبایی های آن لذت ببرید.


مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه بنایی شگفت انگیز است که در حدود هزار سال کلیسای مسیحیت بود و به دلیل معماری خاص و با شکوهی که دارد شهرت جهانی پیدا کرده است. ایاصوفیه یا هاگیا صوفیا پس از تصرف استانبول توسط ترک های عثمانی، به مسجد تبدیل شد و به دستور سلیمان اول با پوشاندن نقاشی ها و نگارگری های معرف دین مسیحی، نخستین نماز جمعه پس از سه روز در آن اقامه شد. این مسجد در قرن 6 میلادی بازسازی شد. پس از تغییر دولت ترکیه به جمهوری، رئیس جمهور وقت، مصطفی آتاتورک این مسجد را به موزه تاریخی تبدیل کرد. این بنا یکی از با ارزش ترین نمونه های به جا مانده از معماری دوره بیزانس می باشد.

گنبد بزرگ مسجد، یکی از مهمترین نمادهای استانبول می باشد. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین 55 متر و قطر آن 31 متر است که با 40 پشت بند بزرگ و روی 4 ستون اصلی قرار گرفته است. تعدادی از اشیای مذهبی تاریخی، دیوارنگاره های قدیمی و دیگر اشیای ارزشمند تاریخی هم در این موزه نگهداری می شود.

مسجد ایاصوفیه یکی از پربازدیدترین و جذاب ترین دیدنی های استانبول می باشد. ساختمان ایاصوفیه در دوره امپراتوری بیزانس در سال 532 میلادی بنا شد و به دستور امپراتور ژوستین یکم ساخته شد. برای بازسازی بنا دو معمار به نام های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) انتخاب شدند.این بنا با کار 10 هزار کارگر در طول 5 سال و تحت نظر 100 استاد تکمیل شد.


مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانه بزرگترین مسد استانبول است. این بنا یکی از آثار نمادین و تاریخی این شهر است و شکوه خاصی دارد. این مسجد به عنوان مکانی مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد، برای بازدید هم باید شئونات اسلامی را رعایت کنید. لباس مناسب در ورودی این مسجد در اختیار بازدیدمنندگان قرار داده می شود. فضیا داخلی مسجد خیلی هنرمندانه و زیبا می باشد و شگفتی بازدیدکنندگان را بر می انگیرد. تمام قسمت های سقف گنبدی مسجد، با هنرهای دیدنی مزین شده است. این مسجد ترکیبی از بهترین نمونه های ترکیب هنر معماری و هنرهای تزیینی می باشد.

این مسجد جامع در سال 1550 تا 1557 ساخته شده است. این مسجد را معمار بزرگ و مشهور عثمانی معمار سنان به دستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول طراحی کرد. ارتفاع گنبد آن 53 متر و قطر گنبد 27/5 متر می باشد. طبق سنت های معماری عثمانی این مسجد دارای 4 مناره است. وجود مناره یا گل دسته نشانه مساجدی می باشد که به دستور پادرشاهان ساخته می شدند. سبک معماری آن، مانند دیگر کارهای سنان و معماران عثمانی، ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است.


مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا

در دوره عثمانی، رستم پاشا، صدراعظم وقت، که فردی باهوش و ثروتمند بود، دستور داد مسجدی با نام خودش در شهر استانبول بسازند. کاشی کاری های خاص مجسد رستم پاشا نمونه ای دیگر از هنر معماری استاد سینان است. از قدمت این مسجد نزدیک به 5 قرن می گذرد و قرارگیری آن در منطقه مرکزی تجاری دلیل خوبی برای به سرقت نرفتن کاشی کاری های گران قیمت این بنا محسوب می شود. معروف ترین کاشی این مسجد در سمت راست در ورودی اصلی قرار دارد. روی این کاشی، مینیاتوری از کعبه مربوط به سال 1080 است که زیبایی خیلی خاصی دارد. دیواری بین دیوار محراب و منبر مسجد، با طراحی از شاخه های پر شکوفه درختان تزیین شده به گفته بعضی، سینان برای طراحی گل های این کاشی ها از نقش پارچه های محبوب ترک در قرن شانزدهم الهام گرفته است.


کلیسای چورا

کلیسای چورا

یکی دیگر از زیباترین معماری های باقی مانده از دوره بیزانس کلیسای چورا در استانبول می باشد که مانند کلیسای ایاصوفیه در دوره عثمانی به مسجد و امروزه به موزه تبدیل شده است. کلیسای چورا نسبت به دیگر کلیساهای دوره بیزانس زیاد بزرگ نیست، ولی به دلیل بکر ماندن دکوربندی داخل، بسیار منحصر به فرد می باشد. درهای ورودی اصلی، بدنه اصلی کلیسا و عبادتگاه از قسمت های اصلی این معماری دیدنی می باشد.


7ec9a6c8 2ca2 4801 b7b3 3792972c5281 e1653553179118

برج دختر

برج دختر مکانی جالب نزدیک به سواحل استانبول است. داستان ها و افسانه های زیادی در مورد این برج گفته شده است. بازدیدکنندگان باید با فرابر خود را به این برج بروند و از پله های آن بالا بروند. بازدید از برج دختر شما را با تاریخچه و داستان های مرتبط با آن آشنا می کند و نقاشی های دیواری زیبای آن هم شما را شگفت زده می کند؛ دیوارهایی که به بالکنی با چشم اندازی زیبا منتفی می شود.

قدمت برج دختر به سال 24 قبل از میلاد می رسد و روی جزیره ای کوچک بنا شده است. این جزیره در محلی قرار دارد که آب های دریای سیاه به دریای مرمره می رسد. برج دختر در سال 2000 بازسازی شد و هم اکنون شبیه به رستوران می باشد.


خیابان استقلال

خیابان استقلال

خیابان استقلال یکی از خیابان های شلوغ و مناطق خرید در استانبول می باشد. این خیابان شلوغ مانند خیابان آکسفورد در لندن می باشد، به یک خیابان نمادین و جذاب برای گردشگران تبدیل شده است. خیابان استقلال میزبان فردشگاه های متعدد از برندهای برتر دنیای مد، بوتیک‌های مستقل، رستوران‌ها و کافه‌های فراوان است و می‌توان ترکیبی از فرهنگ سنتی و غربی را در آن مشاهده کرد.

این خیابان همیشه شلوغ و مملو از گردشگر و اهالی شهر می باشد که به دنبال خرید و گشت و گذار می باشند. در این خیابان حتی برای یک لحظه هم خسته نمی شود و حوصله شما سر نمی رود. در این خیابان می تونید سبک زندگی مدرن در شهر استانبول را در اصلی ترین حالت خود ببینید. نوازنده های خیابانی در این خیابان، آثار موسیقی جذاب و شنیدنی را اجرا می کنند و لذت گشت و گذار در این خیابان را دو چندان می کنند.


ترامواهای قرمز قدیمی

ترامواهای قرمز قدیمی

استانبول وسایل نقلیه مختلف و متنوعی دارد که شما می توانید سوار تاکسی، اتوبوس، فرابر، تراموا و … شوید. در موقع گشت و گذار در شهر استانبول، متوجه وجود ترامواهای قرمز قدیمی می شوید که در خیابان ها حرکت می کنند. بیشتر آنها در منطقه بی اغلو دیده می شوند. گشت و گذار و تفریح با تجربه سواری در وسایل قدیمی، جذاب تر خواهد شد. به خصوص وقتی از خیابان های سنگ فرش رد می شوید.


جزایر استانبول

جزایر استانبول

چنانچه به دنبال این هستید که خارج از شهر گشت بزنید، قایق کرایه کنید و به سوی یکی از جزایر نزدیک شهر استانبول بروید. بویوک آدا معروف ترین آنها می باشد و چون بزرگ ترین جزیره از میان نه جزیره اطراف استانبول می باشد، براحتی می توانید به نقاط دورتر بروید، جایی که خودتان باشید و طبیعت، عمارت های تاریخی دوره عثمانی و نماهایی بی نظیر از دریا شما را به وجد خواهد آورد. دو جزیره کوچک هیبلی آدا و بورگاز آدا هم مقاصد مهمی می باشند که در آنجا می توانید خیابان های شلوغ را بگردید و در نهایت به کافه ای دنج و خلوت برسید که زیر سایه درختان پنهان شده است یا اینکه عمارت زیبایی را پیدا کنید که ذوق عکاسی را در وجود شما بیدار کند. در این دو جزیره همچنین می توانید دوچرخه کرایه کنید، لازم نیست همیشه پیاده روی کنید.


تفریحگاه مودا

تفریحگاه مودا

چنانچه می خواهید استانبول را از زاویه دیگری ببینید، به بخش اسیایی آن بروید. تفریحگاه مودا جایی می باشد که می توانید روی صخره های ساحلی بنشینید و بخش اروپایی استانبول را تماشا کنید. مودا یکی از بهترین محله های کادیکوی به حساب می آید. پس وقتی گشت و گذار شما در ساخل تمام شد، راه را به سوی این محله و به خصوص مواد کااسی ادامه بدهید. سپس از میان کافه های بی نظیر، گالری ها، رستوران ها و بوتیک هایی که مودا عرضه می کند، یکی ار انتخاب کنید.


محله‌های بالات و فنر

محله‌های بالات و فنر

محله های بالات و فنر مکان های فوق العاده ای برای گشت و گذار می باشند. در خیابان ها قدم بزنید و غرق تماشای ساختمان های تاریخی شوید که با نماهای رنگی و تزیینات زیبا، خیابان ها را زیباتر کرده اند. در این مسیر به کلیساهای تاریخی و دبیرستان فنر بر می خورید. در اینجا کافه های دنج، فروشگاه های مختلف و رستوران هایی افتتاح شده که جوانان آنها را اداره می کنند و اکنون محله تاریخی را به خانه خود تبدیل کرده اند.


باسیلیکا سیسترن

باسیلیکا سیسترن

شهر استانبول در دوره های مختلف در محاصره بوده است. پس همیشه نیاز به منبع آب شیرین برای شهر بسیار ضروری بود. از این رو چندین مخزن روباز و زیرزمینی در دوره بیزانس در استانبول ساخته شد و آب از طریق آبراه هایی از مسافت های دور به این منابع سرریز می شد. باسیلیکا سیسترن یا آب‌انبار باسیلیکا استانبول در سال 532 میلادی به دستور امپراتور یوستینیانوس اول برای کاخ بیزانس و زمین‌های اطراف آن حفر شد و ساخته شد. این آب انبار تقریبا 2 هزار مخزنی، بزرگ ترین آب انبار موجود در دوره بیزانس می باشد و در زیر شهر استانبول قرار دارد. دلیل این نام گذاری، ستون های ردیفی آن می باشد. به این اب انابر همچنین سارای که به زبان ترکی به معنی مکان است، گفته می شود. امروزه در این اب انبار علاوه بر مشاهده ستون ها، سقف های طاقی شکل و سازه های هنری زیبا، اغلب صدای اجراهای موسیقی و رقص را می توانید بشنوید که باعث جذابیت بیشتر این مکان شده است.

در این اب انبار ستون های مزین به نقش برجسته هایی مانند سر مدوسا و پر طاووس را مشاهده می کنید. اگر آب انبار جریان داشته باشد، می توانید تصویر بازتابیده ستون ها را در آب های تیره مشاهده کنید. این آب انبار زیبا را گاهی قصر غرق شده هم می نامند. باسیلیکا سیسترن مساحتی نزدیک به ۸۹۰۰ متر مربع دارد.


مسجد آبی

مسجد آبی

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد در نزدیک موزی ایاصوفیه واقع شده است. به دلیل استفاده از کاشی های به رنگ آبی در فضای داخلی، به آن مسجد آبی می گویند. این مسجد با شکوه گنبدی بزرگ دارد و 6 مناره با شکوه و جذاب دارد. هشت گنبد کوچک تر هم دارد. مسجد سلطان احمد برای مراسم مذهبی مورد استفاه قرار می گیرد. موقع بازدید از آن، باید سئونات اسلامی را رعایت کنید. بازدید از این مجموعه باید در ساعاتی باشد که مراسم مذهبی و یا نماز جماعت در آن برگزار نمی شود.


تنگه بسفر

تنگه بسفر

تنگه بسفر مرز میان آسیا و اروپا در ترکیه است و باریکه آبی می باشد که دریای سیاه را به دریای مرمره پیوند می زند. این تنگه چشم اندازهای زیبایی از مناطق ساحلی استانبول دارد و افق شهری استانبول از این تنگه دیدنی است. این تنگه نه تنها محل عبور کشتی های تجاری بین المللی می باشد، بلکه برای گردشگران هم جذابیت زیادی دارد. در این مکان می توانید گشت و گذار ویژه ای در استانبول داشته باشید.


کاخ و پارک ییلدیز

کاخ و پارک ییلدیز

یکی از پارک های بزرگ استانبول، پارک ییلدیز است. این پارک که در منطقه بشیکتاش قرار دارد، زمانی اصلی ترین شکارگاه سلطان سلیمان بود. بعد از گذشت مدتی، کاخ به دستور سلطان عبدالحمید دوم در اواخر قرن 19 میلادی در این مکان بنا شده است. این کاخ در واقع بنایی کوچک در پارک است که سلطان عبدالحمید آن را بازسازی نموده است.


کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی در زمان عثمانی مرز اداری بود و به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است. این قصر در زمان عثمانی علاوه بر مرکز اداری، محل حرم سلطنتی هم بود. این بنای با شکوه روی تپه ای مشرف به دریای مرمره، تنگه بسفر و شاخ طلایی قرار دارد. قدمت این سرا به پانزده قرن می رسد و دارای بخش هایی مانند کتابخانه، اتق های کارمندان، حرمسرا، اشپزخانه و … می باشد. این مکان که اندکی پس از دولت عثمانی به موزه تبدیل شد، امروزه میزبان آثار گرانقدری مانند الماس معروف 86 قیراطی کاسیکچی می باشد. از آنجایی که در موزه توپکاپی آثار ادبی و فرهنگی زیادی مربوط به ایرانیان نگهداری می شود، ممکن است بازدید از این موزه برای ایرانیان بسیار جذاب باشد.

این مکان در طول تاریخ میزبان چهار هزار نفر بوده است. فضا و دکوراسیون داخلی آن به خوبی سبک زندگی اشرافی و لاکچری ساکنان آن را نشان می دهد. این قصر یکی از مهمترین یادگاری های تاریخی در ترکیه می باشد.


برج گالاتا

برج گالاتا

در قسمت شمالی شاخ طلایی به بنای زیبایی می رسیم که جلوه ای بی نظیر از معماری قرون وسطا را به نمایش می گذارد. از بلندای برچ گالاتا بهترین نمای شهر زیبای استانبول را می بینید. از این برج زیبا در قرن 15 به عنوان دانجن (زندان زیرزمینی داخل قلعه) استفاده می‌شد. کمی بعد این برج برای دیده بان آتش سوزی استفاده شد و مدتی بعد هم به عنوان رصدخانه در اختیار تقی الدین نجوم شناس قرار گرفت. امروزه این برج 70 متری دارای کافه، رستوران سنتی و آسانسور می باشد.


قلعه روملی حصار

قلعه روملی حصار

در تنگه بسفر و ساحل روملی یکی از زیباترین قلعه های کشور ترکیه قرار دارد. قلعه روملی حصار توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده است. دیوار این قلعه مستطیلی شکل است و حدود 82 متر ارتفاع دارد. کنترل تنگه بسفر برای جلوگیری از هر نوع حمله احتمالی از جانب دریای سیاه دلیل اصلی ساخت قلعه روملی بود. این قلعه سه برج اصلی، سه در ورودی اصلی، 13 برج مراقبت کوچک، مسجد، مخزن صلاح، اتاق استقبال و زندان می باشد.


کاخ دلمه باغچه

کاخ دلمه باغچه

در قرن نوزدهم میلادی کاخی ساخته شد که آخرین سلاطین عثمانی از آن به عنوان کرسی حکومتی استفاده می کردند. در کاخ دلمه باغچه به وضوح شاهد تلفیق معماری عربی و اروپایی هستید که این خود گواه قرار گرفتن این شهر بین دو قاره می باشد. این کاخ به دستور عبدالمجید یکم بنا شد. از آنجا که مصطفی آتاتورک در دوره نخست وزیری خود در ترکیه، سه ماه پایانی عمر را در این کاخ گذراند، از این کاخ به عنوان کاخ آتاتورک هم یاد می شود. کاخ دلمه باغچه در واقع لوکس ترین و جدیدترین کاخ عثمانی است که در ساخت آن از چهارده هزار کیلو ورق طلا بهره گرفته اند.

مطالب مشابه را ببینید!

مکان های دیدنی آنتالیا + تصاویر جاهای دیدنی و گردشگری شهر آنتالیا در ترکیه مکان های گردشگری وان ترکیه برای توریست ها (جاهای دیدنی و معروف وان) مکان های دیدنی کوش آداسی (شهر و جزیره معروف ترکیه برای گردشگری) مکان های دیدنی ارزروم ترکیه + جاهای دیدنی ارزروم برای گردشگران ایرانی شهر یونانی، در ترکیه بازگشایی می شود معرفی زیباترین سواحل اروپا؛ 20 ساحل زیبایی خاص با تصاویر معرفی مکان های برتر گردشگری ایتالیا با تصاویر از جاهای دیدنی و تفریحی آن جاهای دیدنی کویت؛ صفر تا صد گردشگری و مکان های دیدنی کویت مکان های دیدنی آلمان؛ جاهای گردشگری و تفریحی کشور زیبای آلمان راهنمای گردشگری ارمنستان و معرفی مکان های گردشگری مهم و جاذبه های آن