مکان های دیدنی همدان و جاهای دیدنی این شهر برای گردشگران با عکس

مکان های دیدنی همدان برای گردشگران

مرکز استان همدان، شهر همدان است. این شهر در زمان مادها بنا شده و به نام هگمتانه معروف بود. همدان در زمان مادها پایتخت ایران محسوب می‌ شد و همین موضوع این شهر را به یکی از شه های تاریخی ایران تبدیل نمود. هر ساله گردشگران بسیاری به شهر همدان سفر می‌ کنند. به همین دلیل قصد داریم در این نوشته شما را با مکان های دیدنی و جاهای تفریحی همدان برای گردشگران و مسافران آشنا نماییم.

غار علیصدر

طولانی‌ ترین غار آبی جهان، غار علیصدر نام دارد که به عنوان یکی از بخش های جذاب و ماندنی سفر بازدیدکنندگان شناخته می شود. غار علیصدر در ارتفاعات ساری قیه و نزدیک به روستای علیصدر در شهرستان کبودرآهنگ قرار گرفته است.

مکان های دیدنی همدان

محوطه این غار دارای دالان های پیچ در پیچ و همینطور دهلیزهای متعددی بوده و ارتفاع آن از سطح دریا 2100 متر می باشد. بازدید از این غار با قایق انجام می شود و دمای داخل غار همیشه 20 درجه سانتی گراد است.

مکان های دیدنی همدان

این غار بیست و سومین اثر طبیعی ملی ایران می باشد که در سال 1387 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ثبت گردید. ساعت بازدید از غار علیصدر در 6 ماه اول سال از ساعت 8 تا 17 و در 6 ماهه دوم سال از ساعت 8 تا 15 است.


دریاچه و سد اکباتان

تنها دریاچه شهر همدان در 11 کیلومتری این شهر قرار گرفته و آماده بازدید گردشگران است. این دریاچه دارای فضایی زیبا و چشم نواز بوده و با برخورداری از امکانات تفریحی و گردشگری، هر ساله مسافران زیادی را به سمت خود جذب می نماید.

مکان های دیدنی همدان

برای راحتی بیشتر مسافران و بازدید کنندگان، در این منطقه امکاناتی مانند رستوران و مهمان سرا نیز وجود دارد.


آرامگاه باباطاهر عریان

آرامگاه بابا طاهر عریان، شاعر و عارف ایرانی که در اواخر سده چهارم و اوایل سده پنجم می زیست، در همدان قرار دارد. این اثر نیز در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مکان های دیدنی همدان

این آرامگاه در میدانی با همین نام در بخش شمال همدان قرار دارد. در سطح محوطه داخلی آرامگاه بابا طاهر، کاشی کاری معرق و همچنین تزئینات ظریفی به کار رفته که موجب جلوه خاصی در قسمت های داخلی مزار شده است.

اشعار این شاعر بزرگ با لهجه ملایری و لهجه لری سروده شده اند. در بخش داخلی این آرامگاه، 24 دو بیتی روی 24 قطعه سنگ زیبا حک شده و در قسمت پایین اطراف بخش داخلی مزار نصب گردیده اند.

مکان های دیدنی همدان

ساعت بازدید از این آرامگاه در فصول بهار و تابستان از ساعت 9 تا 21 و در پاییز و زمستان از ساعت 9 تا 17 می باشد.

موزه صنایع دستی استان همدان نیز در کنار آرامگاه باباطاهر عریان قرار دارد که بازدید از آن به گردشگران توصیه می شود.


آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا، طبیب، شاعر و عارف ایرانی که دارای شهرت جهانی است، در میدانی به همین نام قرار گرفته و هر ساله افراد زیادی برای بازدید از این مکان به همدان سفر می کنند. این میدان با درختان چنار کهنسال و آب نماهای زیبا، فضایی دلپذیر را به صورت تفرجگاه به وجود آورده است.

مکان های دیدنی همدان

تالار جنوبی آرامگاه ابوعلی سینا محل نگه داری سکه، سفال و همینطور اشیای کشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد است. مجموعه ای نفیس از کتاب های خطی این دانشمند، در تالار شمالی گردآوری شده اند.

مکان های دیدنی همدان


تپه هگمتانه

شهر همدان که در قدیم با نام هگمتانه شناخته می شد، اولین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و همینطور رم در ایتالیا، از شهرهای باستانی معدودی هستند که همچنان زنده و مهم مانده اند. هرودوت شهر هگمتانه را ساخته دیاکو می داند و می گوید که این شهر هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره ها بوده اند.

مکان های دیدنی همدان

در سال های اخیر با توجه به حفاری های باستان شناسی مشخص شده که محل کاخ های با شکوه این ناحیه باستانی در تپه هگمتانه قرار داشته و نکته قابل توجه این شهر باستانی، شبکه پیشرفته آب رسانی آن است.

مکان های دیدنی همدان


گنبد علویان

این بنا از نمونه های منحصر به فرد معماری ایران زمین و به جا مانده از معماری دوره اسلامی می باشد. این گنبد در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله قرار دارد. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و همینطور گچ بری بعد از اسلام در همدان بوده و در سال 1310 به ثبت آثار ملی درآمده است.

مکان های دیدنی همدان


امامزاده حسین

این امامزاده در همان ابتدای خیابان شهدای شهر همدان قرار دارد. حرم این امامزاده از آثار بر جسته معماری شهر همدان بوده و دارای گنبدی آجری است. نمای ورودی به صورت دو طبقه بوده و هر طبقه حجره هایی دارد. در این بنا ضریح چوبی نفیس و گنبدی مرتفع ساخته شده است.

156448595 e1662370737605


بازار سنتی همدان

مجموعه بازار همدان در خیابان های بابا طاهر، اکباتان و همینطور شهدا قرار داشته و بناهای آن مربوط به دوره قاجاریه می باشد. بازار سنتی همدان نیز مانند اکثر بازارهای سنتی شهر های قدیمی ایران دارای سقف است. بخش هایی از این بازار پوشش گنبدی شکل داشته و دارای معماری ویژه ای است.

مکان های دیدنی همدان

در بازار سنتی همدان راسته های مختص به اصناف مختلف وجود داشته و برخی از مورخان قدمت این بازار را به دوره سامانیان نسبت می دهند. اما اغلب کارشناسان این مجموعه را بازمانده دوره قاجار می دانند.


برج قربان

یکی از آثار تاریخی قرون هفتم و هشتم هجری، برج قربان در شهر همدان می باشد. این برج بین چهار باغ شهید مدنی و خیابان طالقانی قرار دارد. این بنا مدفن امرای سلجوقی و حسن بن عطار حافظ ابوالعلا همدانی می باشد.

مکان های دیدنی همدان

گفته می شود در زمان حمله افغان ها در دوره صفویه، این بنا سنگرگاه فردی به نام قربان بوده و او برای دفاع از اهالی محل تلاش می کرد، به همین دلیل مسجد و بقعه به نام قربان شهرت یافته است.

مکان های دیدنی همدان


حمام تاریخی قلعه

از دیگر مکان های تاریخی همدان، حمام قلعه است. این حمام سنتی در یکی از محله های قدیمی و اصیل همدان به نام قاشق تراشان قرار دارد.

مکان های دیدنی همدان

حمام قلعه مربوط به دوره قاجار بوده و مساحتی در حدود 1500 متر مربع دارد. این حمام از دو بخش سرد و گرم تشکیل شده و ورودی آن هشتی شکل است. پس از عبور از هشتی، حمام سرد قرار گرفته و بعد از آن حمام گرم قرار دارد. حمام قلعه بخش زنانه و مردانه داشته است.

مکان های دیدنی همدان

حمام تاریخی قلعه در سال 1387 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. پس از آن این حمام به عنوان موزه مردم شناسی همدان، آماده پذیرایی گردشگران و علاقمندان است. داخل حمام سفره خانه سنتی وجود دارد که گروه های موسیقی اجراهای مختلفی را برای بازدید کنندگان برگزار می کنند.


موزه تاریخ طبیعی شهر همدان

موزه تاریخی همدان در انتهای چهار باغ آزادگان و در زیر بنای تقریبی 2000 متر مربعی قرار دارد. این موزه به همت جعفر محمد علیزاده تاسیس گردیده و تمامی نمونه ها توسط ایشان و دانشجویان جمع آوری شد.

مکان های دیدنی همدان

این موزه داخل دانشکده کشاورزی قرار گرفته و انواع گونه های طبیعی، حیوانی و همچنین گیاهی ایران و جهان در آن وجود دارد. موزه تاریخ طبیعی همدان به عنوان سرمایه ای گران بها برای مطالعه و پژوهش شناخته می شود.

مکان های دیدنی همدان


شیر سنگی

در انتهای خیابان 12 متری و در یک میدان در شرق همدان، محوطه سنگ شیر وجود دارد. از این مجسمه دو نوع وجود داشته که یکی از آنها در دروازه همدان قرار داشته است و در زمان حمله اعراب به دروازه شیر مشهور شد. قسمتی از این محوطه در زیر ساختمان های مسکونی مدفون شده و بخشی دیگر هم به میدان تبدیل شده است.

مکان های دیدنی همدان

این اثر که در سال 1310 در فهرست آثار ملی ثبت گردید، به دوره های مختلف نسبت داده می شود.

مکان های دیدنی همدان


آرامگاه عارف قزوینی

قبر ابوالقاسم عارف قزوینی، شاعر و تصنیف ساز زمان مشروطه نیز در خیابان بوعلی و در آرامگاه ابوعلی سینا قرار دارد. این شاعر در سال 1259 در شهر قزوین به دنیا آمد.

مزار عارف قزوینی scaled e1662370812967


مسجد جامع

مسجد جامع همدان از بناهای قاجاری محسوب شده و دارای دو کتیبه به سال های 1253 و 1251 است. قدمت این مسجد به زمان فتحلی شاه و همینطور محمد شاه که از پادشان دوره قاجار بودند، می رسد. با گذشت زمان در معماری مسجد تغییراتی صورت گرفت و گچ بری های ایوان جنوبی آن از بین رفت و از مصالح جدید استفاده شد. مناره های این مسجد نیز از بخش های جدید می باشد.

5379 e1662370824156


معبد نهاوند، لائودیسه

در منطقه دو خواهران شهر همدان، معبد نهاوند قرار داشته و از آثار تاریخی دوران سلوکیه در ایران است. براساس کتیبه ای سنگی که با خط یونانی نوشته شده بود، این معبد را پادشاه سلوکی آنتوخیوس سوم که پیش از میلاد حکومت می کرد، برای نیایش همسرش لائودیسه بنا کرد. پس از پایان حکومت سلوکیان، اشکانیان در این معبد حضور داشتند.

مکان های دیدنی همدان


موزه هگمتانه

موزه هگمتانه یکی از موزه های شهر همدان و از ارزشمند ترین موزه های کشور ایران است. این موزه در میدان هفت تیر، شرق تپه هگمتانه و نزدیک به گودال در داخل شهر قرار دارد. بنای این موزه در ابتدا مدرسه بوده و اکنون با تغییر کاربری به موزه تبدیل شده است.

مکان های دیدنی همدان

در این موزه از آثار و اشیای به دست آمده از تپه هگمتانه نگه داری شده و اشیائی از سراسر استان همدان نیز در این موزه برای بازدید وجود دارند.


گنج نامه همدان

یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران، گنج نامه همدان می باشد. این منطقه دارای محبوبیت زیادی برای مسافران و گردشگران بوده و از امکانات زیادی برخوردار است.

با سفر به گنج نامه هم آب و هوای دلپذیری را تجربه خواهید کرد و هم به تماشای آثار دوران با شکوه هخامنشی خواهید نشست. علاوه بر آن تفریحات متنوعی برای گردشگران در نظر گرفته شده و همین امر سبب شده تا گنج نامه افراد زیادی را مجذوب خود نماید.

مکان های دیدنی همدان

گنج نامه در دامنه کوه الوند قرار داشته و با طبیعتی منحصر به فرد به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شده است. در گذشته این منطقه آبشار و کوه و کتیبه بود.

یکی از تفریحات موجود در گنج نامه، تله کابین است. با سوار شدن تله کابین از گنج نامه به دشت میشان خواهید رفت. دشت میشان نیز یکی ازدشت های دیدنی و زیبا برای گردش است. تجربه سفر با تله کابین در این منطقه، می تواند تجربه لذت بخشی را برای شما رقم بزند.

مکان های دیدنی همدان

در گنج نامه همدان ضمن وجود اقامتگاه های مناسب و رستوران ها، تفریحاتی مانند سورتمه در دل کوهستان نیز وجود دارد. بنابراین افرادی که عاشق تجربه تفریحات هیجانی هستند، می توانند از سورتمه سواری لذت ببرند.

مکان های دیدنی همدان

همچنین در فصل های سردتر سال، پیست اسکی پذیرای مشتاقان اسکی است. سرمای همدان موقعیت مناسبی را برای این تفریح فراهم می نماید و فصل اسکی معمولا در همدان طولانی می باشد.


بازارچه سوغاتی: گنج نامه همدان

در گنج نامه یک بازارچه سنتی برای خرید سوغاتی وجود دارد و در این مکان شما می توانید لوازم مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

مکان های دیدنی همدان


مکان های دیدنی گنج نامه همدان

در گنج نامه می توانید به تماشای غار آکواریوم رفته و از 21 آکواریوم پر از ماهی دیدن نمایید. این غار جذاب به غیر از ماهی، خزندگان دیگری را نیز برای بازدید دارد.

آبشار بلند و منظره زیبای آن، یکی دیگر از جاذبه های دیدنی گنج نامه همدان می باشد. علاوه بر آن در این مکان شهربازی هم برای بچه ها وجود دارد.

در دل کوه ها، کتیبه های تاریخی به سه زبان باستانی حک شده اند. در گنج نامه همدان دو لوح وجود دارد. یکی از این لوح ها به نام داریوش کبیر و لوح دیگر به نام خشایارشاه است.


اقامت در کوهستان

دو نوع اقامت در گنج نامه وجود دارد. اولی سوئیت و دومی ویلاهای کوهستانی.

ویلاهای کوهستانی این منطقه با الوند مجاورت داشته و شرایط زندگی کوهستانی را برای افراد فراهم می آورند. اما سوئیت ها به صورت یک مجتمع گردشگری شامل اتاق های زیبا و چشم اندازی عالی به الوند و دشت های مجاور می باشند.

و در نهایت…

در این نوشته به معرفی مکان های دیدنی همدان پرداختیم. سفر به همدان و بازدید از جاذبه های تاریخی و تفریحی آن، می تواند به یکی از بهترین مسافرت های هر فردی در زندگی اش تبدیل شود.

مطالب مشابه را ببینید!

جاذبه های گردشگری ناشناخته در ایران مکان های گردشگری چابهار؛ 25 مکان تفریحی و دیدنی این شهر زیبا مکان های دیدنی ارومیه؛ از پیست اسکی تا بازار تاریخی، دریاچه ها و پارک ملی سه سو معرفی 20 جاده زیبا در ایران؛ نگاهی به زیباترین جاده های ایران با تصاویر کدام هتل‌های 5 ستاره کیش ارزان‌ترند؟ پرواز از شهر های زیبای ایران به کیش جزیره دلفین ها این رستوران های هتل خواجو اصفهان را از دست ندهید! مکان های خنک برای سفر در تابستان؛ مسافرتهای تابستانی به مکانهای خنک حقایق جالب درباره تخت جمشید؛ عجایب و دانستنی های این مکان تاریخی بازدید از این نقاط خاطراتی تازه و جدید را در ذهنتان به ثبت می‌ رساند