مکان های دیدنی اردبیل و جاهای دیدنی آن با عکس برای گردشگران

لیست جاذبه ها و تفریحات اردبیل با عکس

اردبیل را می توان به عنوان یکی از شهرهای خوش آب و هوا معرفی کرد. شما می توانید زمستانی سرد و پوشیده از برف و همچنین تابستانی خنک را در این شهر تجربه کنید. آب‌وهوای اردبیل معمولا خنک و سرد است و اگر به برف بازی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم زمستان های این شهر را از دست ندهید. با سفر به این شهر می توانید بهترین کباب ها، دوغ ها و آش ها را میل کنید و با کیفیت ‌ترین عسل ها را به عنوان سوغاتی خریداری نمایید. در اردبیل مکان های تاریخی و جذابی وجود دارند که سالانه تعداد زیادی از گردشگران خارجی و ایرانی به دیدن آنها می روند. بیشتر مناطق این شهر کوهستانی بوده و بیشتر روزهای آن سرد و برفی است. در ادامه این مقاله به معرفی مکان های دیدنی اردبیل خواهیم پرداخت. پس اگر قصد سفر به این شهر دیدنی را دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

جاهای دیدنی و گردشگری اردبیل

همان طور که به آن اشاره کردیم، بیشتر مناطق اردبیل کوهستانی می ‌باشد. در ابتدا مکان های دیدنی اردبیل که داخل شهر قرار دارند را به شما معرفی می کنیم. سپس به سراغ مکان های دیدنی دور از شهر می رویم:

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل در کنار شهر اردبیل قرار دارد که در اطراف آن پیاده راه، شهربازی، پارک و جاده قرار گرفته است. تعداد زیادی از گردشگران به دیدن این دریاچه می روند و ساعات خوشی را در کنار خانواده و دوستان خود سپری می کنند. آب این دریاچه توسط آب های زیرزمینی تامین می شود که این آب ها در مسیر خود با سنگ نمک تماس پیدا می کنند و در نتیجه آب دریاچه شورابیل شور است.

دریاچه شورابیل

در چندین سال گذشته به علت کم شدن آب این دریاچه، آب های شیرین را به این دریاچه هدایت کردند و در نتیجه امروزه شوری آب دریاچه شورابیل تاحدودی کم شده است. در اطراف این دریاچه چمن های مصنوعی تعبیه شده است و در صورتی که هوا مساعد باشد می توانید به پیاده روی و یا دویدن مشغول شوید. لازم به ذکر است با کمک قایق های پدالی و موتوری می توانید در دو طرف دریاچه‌ جا به جا شوید‌ و از مناظر طبیعی لذت ببرید. از دیگر امکانات دریاچه شورابیل اردبیل می توان به پیست  کارتینگ، دوچرخه‌ های اجاره ای، خودروهای برقی، آلاچیق، کافی شاپ اشاره کرد. اگر قصد رفتن به این دریاچه را دارید باید به میدان پلیس و ورودی جاده شورابیل بروید.

 

جنگل فندقلو

اگر از طرف آستارا وارد اردبیل می شوید، باید از گردنه ای خطرناک و در عین حال زیبا و جذاب به نام گردنه حیران عبور کنید. گردنه حیران دارای جاده هایی در پیچ ‌و خم است که البته منظره ‌ای زیبا و دیدنی نیز دارد. اگر بسیار خوش شانس باشید می ‌توانید دریای ابری در میان کوه ‌ها را مشاهده نمایید. در میان گردنه حیران و شهر اردبیل منطقه‌ ای به نام جنگل فندقلو وجود دارد. این جنگل پر از گل بابونه، ازگیل، تمشک، فندق و درختان سیب وحشی می ‌باشد. سالانه چندین هزار نفر برای تماشای این طبیعت بکر و زیبا به این جنگل سفر می‌ کنند. برای رفتن به جنگل فندقلو می‌توانید از طرف روستای خانقاه سفلی حرکت کنید. زمانی که به شهر نمین می ‌رسید تابلو هایی را مشاهده خواهید کرد که جاده‌ های فرعی به طرف جنگل فندقلو و روستای خانقاه سفلی را به شما نشان می‌ دهند.

جنگل فندقلو

زمانی که به روستای خانقاه سفلی رسیدید کافی است از طرف زمین کشاورزی به طرف جنگل فندقلو بروید و پس از پشت سر گذاشتن پنج کیلومتر، به زمین‌ های مرتفع و پوشیده از درختان این جنگل خواهید رسید. این جنگل دارای تله‌ کابین، پیست اسکی روی چمن، آلاچیق، لوازم بازی برای کودکان و همچنین اقامتگاه می ‌باشد. جالب است بدانید که قسمت کوچکی از جنگل‌ های فندقلو حصار کشی شده است که در آنجا گوزن‌ های بومی را نگهداری می ‌کنند. گوزن‌ های نگهداری شده در این مناطق تحت نظارت و حمایت سازمان محیط زیست هستند. آدرس جنگل فندقلو: جاده اردبیل به نمین، روستای خانقاه سفلی، جاده فرعی به جنگل فندقلو.

دریاچه نئور

در زبان ترکی دریاچه نئور به دریاچه ‌ای گفته می‌ شود که آب رودخانه به آن نمی ‌ریزد. آب دریاچه نئور شیرین بوده و توسط جمع شدن آب چندین چشمه و همچنین ذوب شدن برف تامین می ‌شود. این دریاچه در واقع بین اردبیل و گیلان قرار گرفته است. دریاچه نئور فاصله زیادی با شهر اردبیل نداشته و همچنین جاده مناسبی دارد که افراد می توانند به راحتی به آنجا بروند. این دریاچه در فصول سرد و زمستان یخ می زند اما در فصول گرم می تواند پذیرای گردشگران و مسافران خارجی و داخلی باشد.

دریاچه نئور

لازم به ذکر است که بچه ماهی قزل ‌آلا رنگین کمان به درون دریاچه نئور رها می شود تا اکوسیستم طبیعی دریاچه متعادل بماند. مردم می‌توانند در فصول گرم به این دریاچه بروند و از صید انواع ماهی لذت ببرند. دریاچه نئور در ارتفاع حدوداً 2500 متری قرار دارد که دور تا دور آن را کوه ‌های مرتفع احاطه کرده است. آدرس دریاچه نئور: جاده اردبیل به خلخال، روستای بودالو، جاده فرعی روستای عباس‌آباد، کمپ نئور.

 

پیست اسکی آلوارس

اگر جزو افرادی هستید که به اسکی علاقه دارید، احتمال آنکه نام پیست اسکی آلوارس را شنیده باشید، بسیار زیاد است. این پیست اسکی را می‌ توان به ‌عنوان بزرگ ترین پیست اسکی کشور از لحاظ وسعت معرفی کرد که در دامنه کوه‌ های مرتفع سبلان قرار دارد. پیست اسکی آلوارس حدود پنجاه کیلومتر با شهر اردبیل فاصله دارد. همان ‌طور که می دانید شهر سرعین در مسیر قرار دارد.

080 1030x579 1 e1660809623727

می ‌توانید در مسیر رفت و برگشت به پیست اسکی در این شهر توقفی داشته باشید. در شهر سرعین آب گرم سنتی و مدرن وجود دارد که می ‌توانید از آب تنی کردن لذت ببرید. این پیست اسکی به تله ‌سیژ مجهز بوده و در هنگام بازگشت از پیست، امکانات رفاهی آن برای شما فعال می‌باشند. جالب است بدانید که حتی در فصول گرم سال نیز تعداد زیادی از مردم به این مناطق سفر می ‌کنند و از سر سبزی و زیبایی طبیعت لذت می ‌برند. از دیگر جاذبه ‌های گردشگری پیست اسکی آلوارس می‌توان به آبشار گوگور هم اشاره کرد که در کنار روستای آلوارس قرار گرفته است.


جاهای دیدنی و مذهبی اردبیل

در این قسمت از مقاله به معرفی مکان های دیدنی اردبیل از جمله بازارهای سرپوشیده و آرامگاه ها خواهیم پرداخت.

بازار سرپوشیده اردبیل

بازار سرپوشیده در ذهن بسیاری از جهان گردانی که در زمان‌ های قدیم به ایران سفر کرده‌ اند، مانند تصویری زیبا و دیدنی حک شده است. خوشبختانه می‌توان گفت که تا به امروز چندین بازار سر پوشیده در سراسر کشور به فعالیت خود ادامه داده‌ اند.

بازار سرپوشیده اردبیل

یکی از این بازارها، بازار اردبیل است که همانند قبل رونق دارد. این بازار در زمان صفویه بازسازی شده است و با رجوع به تاریخ به این نتیجه خواهیم رسید که بخشی از موقوفات بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بوده است. با مراجعه به این بازار می‌ توانید انواع صنایع دستی، خشکبار، لباس، پارچه، پنیر محلی و.. را به راحتی تهیه نمایید. آدرس بازار سرپوشیده اردبیل: بین خیابان امام خمینی و طالقانی.

پیاده راه شیخ صفی الدین اردبیلی

پیاده راه شیخ صفی الدین اردبیلی از جلوی مسجد عالی قاپو شروع می‌شود و تا ورودی خیابان بیضایی ادامه دارد.

پیاده راه شیخ صفی الدین اردبیلی

این خیابان سنگ فرش شده و چندین حوض به همراه چندین گل کاری در آن قرار دارد. آدرس: بلوار سعدی، جنب مسجد عالی قاپو.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

یکی از زاهد های بسیار معروف و مشهور به نام شیخ زاهد گیلانی در گیلان شاگردان زیادی از جمله شیخ صفی الدین اردبیلی را تربیت کرده بود. شاه اسماعیل اول یکی از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی می‌باشد. آرامگاه این شیخ زمانی خانقاه او بوده است.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

کتابخانه، ساختمان چینی‌ خانه، مسجد جنت ‌سرا، محراب و قندیل خانه از بخش ‌های دیدنی آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی می‌باشد.

آرامگاه شیخ امین الدین جبرائیل

شیخ امین‌ الدین جبراییل پدر شیخ صفی الدین اردبیلی می‌ باشد. این آرامگاه در روستای کلخوران شیخ و در نزدیکی شهر اردبیل قرار دارد.

آرامگاه شیخ امین الدین جبرائیل

گچ کاری و کاشی‌ کاری این بنا کمی آسیب دیده است اما هنوز هم زیبایی و جذابیت خود را از دست نداده است. آدرس: بزرگ ‌راه بسیج، خیابان شیخ جبراییل، روستای کلخوران شیخ.

پل هفت چشمه

پل داشکسن یا همان یدی گوز که در زبان فارسی به آن پل هفت چشمه گفته می ‌شود، یکی دیگر از جاذبه‌ های توریستی و گردشگری اردبیل می‌باشد. این پل در زمان صفویه ساخته شده است و جزو معدود پل‌های آجری روی این رودخانه است. پل هفت چشمه عرض کمی دارد.

034d85cb 0fb9 47b6 8494 920b24275d05 840x560 1 e1660809694450

پس می توان نتیجه گرفت که برای عبور و مرور پیاده ساخته شده است. لازم به ذکر است که در کنار این پل، یک پل برای عبور خودرو و پلی دیگر برای عبور پیاده و همچنین تماشای پل قدیمی ساخته شده است.

خانه رضازاده

ساخت خانه‌ های اعیانی از زمان قاجار در شهر اردبیل رونق گرفته است. اربابان و حاکمان محلی سعی داشتند که خانه‌ ای زیبا و اعیانی را برای سکونت خود انتخاب کنند. جالب است بدانید که از آن دوران چندین خانه حفظ شده است و بازسازی ‌های انجام شده است.

خانه رضازاده

اکنون این خانه ها مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران می ‌باشند. آدرس: بلوار طالقانی، کوچه اوچ دکان.


موزه‌ های شهر اردبیل

در ادامه معرفی مکان های دیدنی اردبیل، به معرفی موزه‌ های این شهر رسیدیم.

موزه مردم شناسی اردبیل

حمام تاریخی آقا نقی که چندین سال متروکه بود، سرانجام به موزه تبدیل شد. امروزه مردم این موزه را با نام موزه مردم‌ شناسی اردبیل می ‌شناسند. موزه نام برده دارای دو طبقه است که در آن‌جا آثاری تاریخی مانند شمشیر، لباس جنگ، لوازم بافندگی، لوازم کشاورزی، تفنگ، چراغ نفتی، فرش، اسناد و کتاب های خطی نگهداری می‌ شود.

موزه مردم شناسی اردبیل

لازم به ذکر است که در برخی از قسمت‌ های این موزه، مجسمه هایی با لباس ‌های محلی نصب شده است که آنها را در هنگام انجام کارهایی مانند حمام، فرش ‌بافی و غذا پختن نشان می ‌دهند. معماری حمام برای بسیاری از علاقه مندان بسیار جذاب و جالب است. آدرس موزه مردم‌ شناسی اردبیل: رو به روی مسجد عالی قاپو.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

این موزه شامل نمایشگاه‌ هایی از ده‌ ها گونه حیوانات، حشرات، پرندگان و ماهیان است.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

موزه تاریخ طبیعی اردبیل دارای 120 گونه از حیوانات تاکسی درمی شده می ‌باشد. آدرس: خیابان دانشگاه، جنب دانشگاه پیام نور.

موزه صنایع دستی اردبیل

در کوچه شهید گاه و در کنار مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، حمام شیخ وجود داشت که امروزه به موزه صنایع دستی اردبیل تبدیل شده است. در زمان‌های صفویه و قاجاریه حمام‌ های عمومی رونق بسیار زیادی داشتند. به همین علت در بسیاری از شهرهای ایران، چندین حمام عمومی وجود دارد.

موزه صنایع دستی اردبیل

حمام شیخ در زمان صفویه ساخته شده است. ساختار این حمام شباهت زیادی به حمام‌ های ترکی دارد. با بازدید این مجموعه می ‌توانید با صنایع دستی هنرمندان آشنا شوید. صنایعی همچون معرق، گلیم، فرش، تراشکاری سنگ، زیورآلات و… در این موزه به چشم می‌ خورند. آدرس موزه صنایع دستی اردبیل: میدان عالی قاپو، کوچه شهید گاه، حمام شیخ سابق.

پل معلق مشگین شهر

در سال 1394 و در دره کوه سبلان، پل معلق قوس ‌دار طراحی و ساخته شد. این پل را می‌توان به‌عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری و توریستی مشگین شهر معرفی کرد. قسمتی از پل، شیشه‌ ای ساخته شده است که جذابیت و زیبایی آن را چندین برابر می ‌کند. این مجموعه گردشگری دارای یک پل چوبی نیز بوده که مسافران می‌ توانند از روی آن عبور کنند.

پل معلق مشگین شهر

هنگام عبور از روی این پل صدای چوب پل به گوشتان خواهد رسید. آدرس پل معلق مشگین شهر: اردیبل، مشگین شهر، جاده موئیل، خیابان سعدی، پشت بیمارستان ولیعصر، مجموعه گردشگری پل لند یا نور سبلان.

سوغات خوراکی اردبیل

سوغات خوراکی اردبیل شامل عسل سبلان، سر شیر و کره، تخمه آفتابگردان، قره حلوا، حلوای سفید، باقلوا، حلوای زنجبیل، شکلات رسته، شیرینی قرابیه، فطیر، قند چوربی و بالاتماز می‌ باشد.

اقامت در اردبیل

قبل از شروع سفر خود به استان اردبیل، بهتر است محل اقامت خود را انتخاب نمایید. به شما پیشنهاد می‌ کنیم که از خالی بودن هتل‌ های شهر مورد نظر اطمینان حاصل نمایید. به همین منظور بهتر است قبل از شروع حرکت، هتل مورد نظر را برای چند روز رزرو کنید. بسیاری از مسافران و گردشگران دوست دارند که از صدا و شلوغی شهر به دور باشند. در این حالت به شما پیشنهاد می ‌کنیم که به اقامتگاه های بومی مراجعه کنید و در یکی از روستاهای نزدیک به شهرهای استان اردبیل، اقامت کنید. مزیت این اقامتگاه ‌ها آن است که از شلوغی و سر و صدای شهر دور خواهید شد و آرامش فکری و ذهنی زیادی را تجربه خواهید کرد. در عین حال از طبیعت بکر و دیدنی اطراف نیز نهایت لذت را خواهید برد.

اردبیل، شهری به یادماندنی

در این مقاله درباره مکان های دیدنی اردبیل با شما عزیزان صحبت کردیم. اردبیل را می ‌توان به ‌عنوان یکی از شهرهای جذاب و دیدنی ایران معرفی کرد که سالانه پذیرای چندین هزار مسافر و گردشگر ایرانی و خارجی می ‌باشد. با سفر به این شهر می ‌توانید از مکان ‌های دیدنی آن بهره‌ مند شوید و لحظات خوبی را برای خود و دوستان خود فراهم کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

مکان های گردشگری دزفول؛ لیست 20 جای دیدنی و تفریحی دزفول زیبا جاذبه های گردشگری ناشناخته در ایران مکان های گردشگری چابهار؛ 25 مکان تفریحی و دیدنی این شهر زیبا مکان های دیدنی ارومیه؛ از پیست اسکی تا بازار تاریخی، دریاچه ها و پارک ملی سه سو معرفی 20 جاده زیبا در ایران؛ نگاهی به زیباترین جاده های ایران با تصاویر کدام هتل‌های 5 ستاره کیش ارزان‌ترند؟ پرواز از شهر های زیبای ایران به کیش جزیره دلفین ها این رستوران های هتل خواجو اصفهان را از دست ندهید! مکان های خنک برای سفر در تابستان؛ مسافرتهای تابستانی به مکانهای خنک حقایق جالب درباره تخت جمشید؛ عجایب و دانستنی های این مکان تاریخی