جنگل های معروف ایران برای سفر و گردشگری با عکس و آدرس

معرفی جنگل های جذاب و معروف ایرانی برای گردشگران

انواع جاذبه های طبیعی و گردشگری در کشور ما به دلیل متفاوت بودن آب و هوا و شرایط جغرافیایی ایران به وجود آمده اند.

از مورد توجه ترین و دوست داشتنی ترین جاذبه های طبیعی ایران، جنگل ها هستند که در هر زمانی از سال و هر فصل با رنگ و شکل منحصر به فرد خود، ‌نگاه ها را جلب و روح انسان را نوازش می کنند.

منطقه زاگرس و البرز را به عنوان ریه های ایران می شناسند؛ این نام گذاری به سبب متمرکز بودن بیشتر جنگل های کشور در دامنه این کوه ها است!

جنگل وسیع و بزرگ هیرکانی، زیر مجموعه های زیادی از جنگل های مختلف را شامل می شود که در شمال ایران گسترانده شده اند. قسمت کمی از جنگل هیرکانی نیز در کشور جمهوری آذربایجان است و بقیه بخش های این جنگل به صورت پراکنده در شش استان شمالی کشورمان قرار گرفته اند. از کهن ترین جنگل های دنیا، جنگل های دامنه البرز و گوشه و کنار دریای خزر هستند که قدمتی چهل میلیون ساله دارند. این جنگل ها نیز از جمله جنگل های هیرکانی به حساب می آیند.

در ادامه، شما را با چند مورد از جنگل های معروف ایران آشنا می کنیم (با آدرس آنها) و به بررسی این جاذبه ها می پردازیم. با ما همراه باشید…

1- جنگل گیسوم در استان گیلان

این جنگل برای کسانی که علاقمند به تماشای جنگل در کنار دریا هستند بسیار دوست داشتنی است چون این جنگل در حاشیه ی دریا قرار دارد. با گذشت زمان بخشی از جنگل هایی که در دامنه های البرز قرار داشتند به زمین های کشاورزی و شهر تبدیل شدند و سکونت انسان ها در آنها موجب از بین رفتن این جنگل ها شد.  امروزه تعداد بسیار اندکی از جنگل ها به خط ساحل نزدیک هستند و در کنار دریا قرار دارند.

جنگل گیسوم در استان گیلان

جنگل گیسوم از جمله بخش های شهرستان تالش است. قسمتی از آن دارای امتیازات ویژه رفاهی است و منطقه گردشگری به شمار می آید. جنگل گیسوم پوشش گیاهی بسیار غنی دارد که شبیه به بقیه جنگل های جنگل های اطرافش است. این جنگل متشکل از درخت های وحشی و در بین آنها درخت های میوه مانند تمشک، آلو، انجیر و… است. در اطراف جنگل گیسوم باغ های وسیعی از درختان خرمالو و کیوی نیز قرار دارد.

جنگل گیسوم در استان گیلان


2- جنگل ابر در استان سمنان از جنگل های معروف ایران

جنگل هایی که در دامنه کوه های مرتفع هستند، به ابرها متصل میشوند و صحنه ای فوق العاده را به تصویر میکشند. جنگل ابر، گونه ای جادویی از جنگل های رویایی داستان ها در واقعیت است. به طوری که در حین قدم زدن در آن حس می کنید درختان در آغوش آسمان ریشه زده اند و شما در حال راه رفتن روی ابرهای جادویی هستید.

جنگل ابر در استان سمنان از جنگل های معروف ایران


3- جنگل ارسباران در استان آذربایجان شرقی

این جنگل یکی از گسترده ترین جنگل های کشور است. آب و هوای جنگل ارسباران همانند مناطق کوهستانی قفقاز است و در ادامه رود ارس این جنگل ها به قفقاز می رسند.

قسمت هایی از این جنگل منطقه حفاظت شده هستند و منظور از جاذبه گردشگری جنگل ارسباران، همان بخش های حفاظت شده این جنگل ها است. در واقع بخش های وسیعی از این جنگل هنوز هم غیر قابل دسترسی و کاملا بکر و طبیعی است!

جنگل ارسباران در استان آذربایجان شرقی


4- جنگل دالخانی در رامسر از جنگل های معروف ایران

این جنگل به دالان بهشت مشهور است و از چشم نوازترین جاده های جنگل های کشور محسوب میشود که افراد زیادی را به خود جلب می کند.‌ جنگل دالخانی یک گونه شگفتی طبیعت به شمار می آید و برای هر کسی که به کوه نوردی، طبیعت گردی و حتی تفریح در طبیعت علاقمند است نوعی شگفتانه به حساب می آید.

جنگل دالخانی در رامسر از جنگل های معروف ایران

 

این جنگل در ارتفاع حدودی ۸۰۰ متری است و از جمله جنگل های تقریبا مرتفع محسوب می شود. دالخانی در دو فصل بهار و پاییز به بهشتی از جنس جنگل ابری تبدیل میشود.

 

جنگل دالخانی در رامسر از جنگل های معروف ایران


5- جنگل ماسال در استان گیلان

تعدادی از جنگل های ایران از توابع جنگل ماسال محسوب میشوند. این جنگل وسیع و گسترده در بین کوه های شهرستان تالش پدید آمده است و به عنوان شهر آبشار ها هم لقب گرفته است.

جنگل ماسال در استان گیلان


6- جنگل حرا در جزیره قشم از جنگل های معروف ایران

هر گاه از محیط های طبیعی و جنگل های بسیار سخن گفته می شود، در ذهن بسیاری از افراد تصویری از جاده های شمال و حرکت به سمت جنگل های آن جرقه می خورد. اما حقیقت این است که کلکسیون بی همتایی از جنگل ها در قسمت جنوبی کشورمان و در جزیره هزار رنگ قشم پدید آمده است.

جنگل حرا در جزیره قشم از جنگل های معروف ایران

یک دسته گیاهی بسیار مقاوم و قوی به نام حرا وجود دارد که در زمان مد از سر تا ریشه در آب میرود و صحنه ای بسیار عجیب و فوق العاده را به تصویر می کشد. جنگل های حرا در جزیره قشم نیز متشکل از همین گیاه هستند. این جنگل های اعجاب انگیز حدود چهل میلیون سال قدمت دارند و از جمله ثروت های عظیم باستانی کشورمان محسوب می شوند.

جنگل حرا در جزیره قشم از جنگل های معروف ایران

درختان حرا که در آغوش آب شور پرورش یافته اند منظره ای شورانگیز و فوق العاده جذاب را در بندرعباس و جزیره قشم شکل داده اند که دیدن انها اصلا خالی از لطف نیست!


7- جنگل فندقلو در استان اردبیل

یکی از زیباترین جنگل های کشور در استان اردبیل پدید آمده است. جنگل فندقلو در فاصله ای نزدیک به شهر یمین قرار دارد و از جمله جنگل های کوهستانی به شمار می آید. این جنگل دارای آب و هوایی سرد است که دلیلش نزدیکی آن به سطح دریا میباشد.

جنگل فندقلو در استان اردبیل

دشت های گوناگون و بسیاری در جنگل فندقلو وجود دارد که در فصل های مختلف رنگ های زیبای آنها چشم انسان را نوازش می کند و فندقلو را به یکی از رنگارنگ ترین جنگل های ایران تبدیل کرده اند.

جنگل فندقلو در استان اردبیل

در این جنگل گل های بابونه و سوسن چلچراغ رشد می کنند که از جمله گل های بومی و مختص به ایران هستند. گل سوسن چلچراغ از جمله مشهور ترین گلهای جهان است و به همین سبب جنگل های فندقلو از سراسر جهان گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. درصورتی که علاقمند به دیدن این جنگل هستید بهتر است که در فصل بهار و خصوصا در ماه خرداد به آنجا مسافرتی داشته باشید.


8- جنگل دوهزار در استان مازندران

جنگل دوهزار، جنگلی کوهستانی است که در استان مازندران قرار دارد و یکی از مشهور ترین جنگل های ایران به شمار می آید. جنگل دوهزار به سبب کوهستانی بودن تنوع گیاهی بسیار فشرده و سرسبز و زنده ای دارد.

جنگل دوهزار در استان مازندران

در بلندای جنگل دوهزار پیوسته مه غلیظی قابل مشاهده است. به هر مقدار که ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته باشید، محیط ناب تری از جنگل قابل مشاهده است. به علت خزه هایی که در سرتاسر جنگل روی سطح سنگ ها روئیده اند؛ همواره محیطی سرسبز از جنگل در معرض دید می باشد.

جنگل دوهزار در استان مازندران

برای اینکه بتوانید به بلندی های این جنگل دسترسی پیدا کنید می بایست اندکی در حرفه کوهنوردی مهارت داشته باشید. در ارتفاعات جنگل دوهزار، قله ای وجود دارد که سیالان نام دارد. چشم انداز خارق العاده و بی همتایی  در روبروی این قله قرار دارد که با استراحت و توقف درآن می توانید حجم عظیمی از زیبایی را در قالب مناظر رنگارنگ و طبیعی آن به چشمان خود هدیه کنید.


9- جنگل الیمستان در استان مازندران از جنگل های معروف ایران

قدم زدن در این جنگل تجربه ای متفاوت و بی حد و حصر را در طول زندگی شما به وجود می آورد که مطمئنا هرگز از رفتن به آن پشیمان نخواهید شد. الیمستان، می تواند به راحتی آدرنالین خون شما را افزایش دهد و با زیبایی هایی که در چنته دارد هر لحظه سراسر وجود شما را از هیجان لبریز کند.

جنگل الیمستان در استان مازندران از جنگل های معروف ایران

اگر مسیر این جنگل را تا پایان آن طی کنید به قله ای تقریبا مرتفع و چشم انداز بی نظیری از آن دست پیدا خواهید کرد.‌پوشش گیاهی که در این جنگل وجود دارد متشکل از گیاهان خوراکی است که خواهان بسیاری در میان مردم دارند. البته برخی از این گیاهان ممکن است فارق از رنگ و شکلی که دارند، از جمله گیاهان سمی و خطرناک باشد پس سعی کنید بدون شناخت و اطلاعات کافی از آنها استفاده نکنید یا در صورت استفاده حتما از فردی که تخصصی در این زمینه دارد مشورت بگیرید.

جنگل الیمستان در استان مازندران از جنگل های معروف ایران

زیباترین نکته درباره این جنگل مه آلود بودن آن است که فضایی ورای تصور انسانی و کاملا رویایی به آن می بخشد و شما را در واقعیتی بسیار چشم نواز غرق می کند. به گونه ای که به یک بار تجربه آن راضی نخواهید بود! پس اگر قصد گردش در یکی از معروف ترین و زیباترین جنگل های  ایران را دارید؛ از پیشنهاد انتخاب این جنگل به راحتی عبور نکنید.

10- جنگل راش در شهرستان سواد کوه

این جنگل به دلیل وجود درختان راش در آن به همین نام معروف شده است. این درختان از جمله کمیاب ترین درختان جهان هستند که میتوانند حتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال عمر کنند. مشاهده کردن درختان رشید و تنومند این جنگل و راه یافتن در میان آنها احوالاتی مملو از حس خوب و آرامش را به شما هدیه می کند. وجود آبشارها و جاذبه های چشم نواز این جنگل سبب شده است که جنگل راش به بهشتی از جنس رویا در واقعیت تبدیل شود.

جنگل راش در شهرستان سواد کوه

 

در این مقاله به معرفی ده مورد از معروف ترین جنگل های ایران پرداختیم. امیدواریم ضمن جنگل گردی و لذت بردن از طبیعت بی نظیر کشورمان ایران مراقب محیط زیست و نگهداری از آن نیز باشید!

جنگل راش در شهرستان سواد کوه

مطالب مشابه را ببینید!

نگاهی به رزرو هتل در اصفهان مکان های گردشگری چابهار؛ 25 مکان تفریحی و دیدنی این شهر زیبا مکان های دیدنی ارومیه؛ از پیست اسکی تا بازار تاریخی، دریاچه ها و پارک ملی سه سو معرفی 20 جاده زیبا در ایران؛ نگاهی به زیباترین جاده های ایران با تصاویر کدام هتل‌های 5 ستاره کیش ارزان‌ترند؟ پرواز از شهر های زیبای ایران به کیش جزیره دلفین ها این رستوران های هتل خواجو اصفهان را از دست ندهید! مکان های خنک برای سفر در تابستان؛ مسافرتهای تابستانی به مکانهای خنک حقایق جالب درباره تخت جمشید؛ عجایب و دانستنی های این مکان تاریخی بازدید از این نقاط خاطراتی تازه و جدید را در ذهنتان به ثبت می‌ رساند