تشخیص عسل اصلی با راهکارهای ساده (با سرکه، آب و آتش)

تشخیص عسل اصلی از تقلبی کار راحتی نیست اما روش هایی وجود دارد که می توانید به وسیله آن ها تا حدودی به طبیعی بودن این محصول پی ببرید. شما باید بدانید که استفاده از هر عسلی نمی تواند برای شما مفید باشد زیرا خواص بی نظیر آن تنها از نوع طبیعی به دست خواهد آمد.

متأسفانه بسیاری از عسل های تولید شده در کشورمان حاصل تغذیه زنبور از شکر است در صورتی که یک عسل خوب زمانی تولید خواهد شد که زنبور از شهد گل ها تغذیه کند. تشخیص عسل طبیعی برای مصرف کننده از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مصرف محصول تقلبی می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل در این مقاله راهکارهایی را بیان می کنیم تا بتوانید با بهره گیری از آن ها به کیفیت این مایع شفا بخش پی ببرید.

تفاوت عسل اصلی و تقلبی

قبل از این که بخواهیم روش تشخیص عسل اصلی را بیان کنیم بهتر است تا به تفاوت نوع اصلی با تقبلی آن بپردازیم. عسل طبیعی به محصولی گفته می شود که زنبور آن را از شهد گل ها دریافت کند سپس آن را تغلیظ کند و در کندوی خود ذخیره کند. خود عسل طبیعی هم در دو نوع ارگانیک و غیر ارگانیک در بازار وجود دارد. اگر زنبور از گیاه طبیعی استفاده کند شهدی ارگانیک تولید خواهد کرد اما اگر از گیاهان و گل هایی که در معرض سموم و آفت‌ های مختلف قرار گرفته باشند، تغذیه کند محصول نهایی طبیعی غیر ارگانیک خواهد بود.

Honey 1 e1657613891248

عسل غیر طبیعی به روش های مختلفی تولید می شود. در زیر به این روش ها اشاره می کنیم:

  • معمولاً در کنار تغذیه زنبور از گیاهان و گل ها، مقداری شکر، شیره و یا مواد دیگر به زنبور داده خواهد شد تا عسل را با سرعت بیشتری تولید کند. این محصول دارای کیفیت متوسطی خواهد بود و جز محصولات تقلبی به حساب می آید.
  • در برخی از موارد فروشنده برای بالا بردن حجم، به طور مستقیم آن را با موادی مانند شربت شکر ترکیب می کند. به این محصول عسل مخلوط گفته می شود.
  • اما تأسف بار تر از همه این موارد، زمانی است که عسل را به صورت کاملاً مصنوعی و بدون دخالت زنبور با غلیظ کردن شیره برخی از میوه‌ها مانند خرما، توت و شربت شکر به دست می آورند.

روش تشخیص عسل طبیعی با آب

تشخیص عسل یا انگبین طبیعی با آب به دو روش زیر امکان پذیر است و از گذشته تا کنون هم از این روش ها استفاده شده است:

  • آزمایش با آب سرد
  • آزمایش با آب گرم

آزمایش با آب سرد

اگر عسل طبیعی را با استفاده از قاشق، به آرامی و به مرور در لیوان حاوی آب سرد بریزیم شکل خود را حفظ می کند و در آب حل نمی شود. اگر یک قاشق از آن را یکباره در لیوان آب سرد بریزیم به صورت قطعه ای در ته ظرف باقی خواهد ماند و به آرامی در کف ظرف پخش می شود.

در غیر این صورت اگر عسل شما تقلبی باشد با ریختن آن در آب سرد پخش خواهد شد. حتی در صورتی که عسل طبیعی را با هم زن، هم بزنیم به سختی در آب سرد حل خواهد شد. تشخیص عسل اصلی تا حدودی با این روش ها امکان پذیر است اما به صورت صد درصدی نخواهد بود.

آزمایش با آب گرم

روش تشخیص با آب گرم هم به این صورت است که باید به همان روش قبلی مقداری انگبین را درون لیوان آب گرم بریزید. نوع طبیعی این ماده به راحتی در آب گرم حل نمی شود و باید با هم زن آن را با آب مخلوط کنید.  اگر عسل و آب فوراً با هم مخلوط شدند بدانید که آن ماده طبیعی نیست و دارای کیفیت پایینی است.

Honey 1 e1657613903543

تشخیص عسل طبیعی با آتش

برای انجام این آزمایش به یک پد یا پنبه نیاز خواهید داشت. البته باید بدانید که این آزمایش تنها می تواند این موضوع را اثبات کند که آب به شهد اضافه شده است یا خیر. برای انجام این آزمایش باید پنبه شعله ور شده را در عسل فرو ببرید. شما باید تا حد امکان سعی کنید تا آتش را درون شهد روشن نگه دارید و هم زمان ظرف را هم تکان دهید.  اگر آتش شعله ور شود و بسوزد به احتمال بسیار بالا آب به عسل اضافه نشده است در غیر این صورت می توان به طبیعی بودن آن شک کرد.

علاوه بر این روش می توانید با استفاده از یک چوب کبریت هم یک آزمایش را انجام دهید. شما باید یک عدد چوب کبریت را به مقداری عسل آغشته نمایید. بعد از آغشته کردن آن باید سعی کنید چوب کبریت را روشن کنید. همان گونه که می دانید آب و رطوبت مانع از روشن شدن کبریت می شوند به همین دلیل اگر این محصول با آب مخلوط شده باشد چوب کبریت روشن نمی شود.

با کمک شعله می توانید مقداری عسل را گرم کنید. اگر این محصول بعد از گرم شدن کف کرد بدانید که به احتمال زیاد تقلبی است در غیر این صورت بدانید که احتمالاً طبیعی می باشد.

تشخیص عسل طبیعی با سرکه

روش تشخیص عسل طبیعی با سرکه راحت است به همین دلیل اگر تست های بالا نتوانستند به شما کمک کنند پیشنهاد می کنیم که از سرکه استفاده کنید. برای تشخیص عسل اصلی ابتدا مقداری از آن را با آب ترکیب کنید. بعد از آن، حدود پنج قطره سرکه به آن اضافه نمایید. در این صورت احتمال به وجود آمدن دو رخداد وجود دارد:

  • مخلوط کف می کند.
  • مخلوط کف نمی کند.

اگر مخلوط ما با اضافه کردن سرکه کف کند نشان می دهد که عسل طبیعی نیست در غیر این صورت می توان تا حدودی به طبیعی بودن آن پی برد.

تشخیص عسل اصلی

تشخیص عسل اصلی با توجه کردن با ظاهر آن

عسل طبیعی را با توجه به ظاهر آن هم می توان شناسایی کرد اگر چه کار راحتی نیست. اگر این محصول به صورت ارگانیک و طبیعی تولید شده باشد حالت چسبندگی کمتری خواهد داشت به همین علت اگر مقداری از آن را با انگشتان خود لمس کنید حالت چسبندگی زیادی در انگشتان شما به وجود نخواهد آمد. به دلیل آن که عسل مصنوعی از شیرین کننده های مختلف و به خصوص شکر تولید می شود دارای حالت چسبندگی بالایی است.

نوع اصلی و تقلبی این ماده شفا بخش از نظر بافت هم با هم دارای تفاوت هایی می باشند. انتقال عسل طبیعی از یک ظرف به ظرف دیگر با سختی بیشتری انجام می شود زیرا غلیظ تر است. زمانی که عسل تقلبی را بین دو ظرف جا به جا می کنید با سرعت بیشتری این کار انجام می شود زیرا معمولاً دارای غلظت پایینی است.

برای تشخیص عسل اصلی می توانید مقداری از آن را بر روی نان قرار  دهید. اگر این محصول طبیعی باشد بعد از گذشت حدود یک دقیقه سخت خواهد شد. اگر غیر طبیعی باشد نه تنها سفت نمی شود بلکه نان مورد نظر را هم نرم تر از قبل خواهد کرد.

حتماً در هنگام خرید به بافت آن هم توجه کنید. به طور معمول عسل طبیعی و ارگانیک دارای ناخالصی های ریزی است. اگر با دقت به آن نگاه کنید متوجه خواهید شد که ذرات و گرده های ریزی در آن وجود دارد. اما اگر غیر طبیعی باشد معمولاً دارای یک بافت یکدست می باشد و کاملاً شفاف است.

علاوه بر این روش ها می توانید مقداری از آن را از انگشت و یا یک قاشق سرازیر کنید و به ظاهر آن توجه کنید. معمولاً نوع طبیعی این مایع به راحتی سرازیر نمی شود و به مرور و آرام آرام سرازیر می شود. اگر غیر طبیعی باشد به راحتی از قاشق و یا انگشت شما سرازیر خواهد شد که نشان دهنده تقلبی بودن آن است.

تشخیص عسل اصلی

تشخیص عسل اصلی با زرده تخم مرغ

تشخیص عسل اصلی با زرده تخم مرغ هم امکان پذیر است. این تست به عنوان یکی از برترین و در عین حال شگفت انگیز ترین تست ها شناخته شده است. برای انجام این آزمایش ابتدا مقداری عسل تهیه کنید و آن را با یک عدد زرده تخم مرغ مخلوط کنید. بعد از مخلوط کردن آن ها باید این مخلوط را خوب هم بزنید. شما باید این کار را به گونه ای انجام دهید تا تمامی این مواد با هم به صورت یکدست مخلوط شوند. اگر عسل طبیعی باشد شکل زرده تخم مرغ به گونه ای در خواهد آمد که انگار پخته شده است. در غیر این صورت شکل زرده تخم مرغ تغییر چندانی نخواهد کرد.

نتیجه گیری

ما در این مقاله تعدادی روش برای شما بیان کردیم که با استفاده از آن ها می توانید به کیفیت عسل پی ببرید. علاوه بر این روش ها، روش های بیشتری هم وجود دارد. تمامی این روش ها برای آزمایش کردن در خانه هستند و نمی توانند به صورت صد در صدی به ما این اطمینان را بدهند که نتیجه آن ها درست است. احتمال به وجود آمدن اشتباه در تمامی این روش ها وجود خواهد داشت به همین دلیل تشخیص عسل اصلی کار راحتی نیست.

بهترین راه این است که خرید های خود را از فروشگاه های معتبر انجام دهید تا محصولی ارگانیک به شما تحویل دهند. بهترین راه برای تشخیص اصل بودن عسل انجام تست های آزمایشگاهی است. در آزمایشگاه معمولاً درصد ساکارز این محصول خوشمزه سنجیده می شود. میزان ساکارز عسل طبیعی باید زیر 5 درصد باشد. پی بردن به این مورد در آزمایشگاه به راحتی امکان پذیر است.

مطالب مشابه را ببینید!

انواع گریپ فروت چیست و خواص جالب آن کدام است؟ خواص هلیله سیاه گیاه دارویی؛ کاربردها، خواص درمانی و نحوه مصرف آن خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی تفاوت جو پرک با جو دوسر؛ خواص انواع جو و تفاوت های آنها خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص و مضرات زعفران؛ خواص کلی و درمانی زعفران خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن همه چیز در مورد برنج قهوه ای؛ فواید مزایا و خواص آن خواص برنج سفید؛ ارزش غذایی، مواد معدنی موجود در آن و نحوه طبخ آن