تمام مزایای سفر با هواپیما + نکاتی در مورد سفر هوایی و معایب آن

سفر با هواپیما

سفر با هواپیما نسبت به سفر زمینی (سفر با قطار و خودرو) مزایا و معایبی دارد. اگر زمان و سرعت برای شما مهم است، بدون شک باید سفر با هواپیما را انتخاب کنید، ولی اگر قصد دارید از مناظر و طول مسیر سفر لذت ببرید بهتر است به سراغ قطار بروید و قید سفر با هواپیما را بزنید. در ادامه نکات و مزایایی در مورد سفر با هواپیما را توضیح داده ایم با ما همراه باشید.

مزایای سفر با هواپیما

سفر یکی از مناسب ترین کارها جهت فرار از روزمرگی و خستگی ‌های به وجود آمده از کار است. جهت مسافرت به مناطق متعدد وسایل حمل و نقل زیادی وجود دارد. از خودروی شخصی گرفته تا قطار، کشتی، اتوبوس، هواپیما و … افراد برای مسافرت استفاده می‌کنند. اما در این بین، هواپیما یکی از پر طرفدار ‌ترین وسایل حمل و نقل جهت مسافرت محسوب می ‌شود. البته مسافرت کردن با هواپیما همانگونه که دارای مزایای زیادی است، عیوبی هم دارد که نمی شود از آن‌ها چشم پوشید. اما فواید بیشتر سفر با هواپیما موجب شده است تا این وسیله ی حمل و نقل، انتخاب اول خیلی از افراد جهت سفر باشد. خوب است اگر شما نیز هدف مسافرت دارید با خوبی ها و عیوب  مسافرت رفتن با هواپیما آشنا شوید تا با آگاهی بیشتری سفر خود را شروع نمایید.

1. سرعت زیاد

یکی از اصلی ترین خوبی های سفر با هواپیما، سرعت بیش از حد آن است. سرعت زیاد هواپیما برای توریست ها و گردشگران صرفه جویی در زمان را به دنبال دارد. گردشگران از طریق استفاده از هواپیما خواهند توانست در کمترین زمان به دورترین نواحی دنیا سفر کنند و علاوه بر این، نمایی زیبایی از از شهرهایی که در مسیر قرار دارند را تماشا نمایند و لذت ببرند. بعضی از افراد به هیجان ارتفاع علاقه دارند و از تماشای چشم اندازها بسیار لذت  می برند و مسافرت با هواپیما را بسیار دلخواه می دانند.

برای خیلی از افراد مدت زمانی که در مسیر طی می کنند بسیار مهم است و دوست دارند که هر چه زود تر به مقصد رسیده تا بتوانند زمان بیشتری را در آنجا بگذرانند و از سفر خود لذت و استفاده بیشتری ببرند. از سوی دیگر هواپیما از کوتاه ترین راه ها برای رسیدن به مقصد استفاده می ‌نماید و هیچ مانعی مانند جنگل، کوه بر سر راه این وسیله حمل و نقل هوایی وجود ندارد.

2. دسترسی آسان

برای سفر به خیلی از جاها تنها گزینه، انتخاب هواپیما است. زیرا که با خیلی از وسایل نقلیه نمی شود به نواحی دور دست مسافرت نمود، اما هواپیما قابلیت سفر به دور ترین نقاط را هم فراهم کرده است.

3. خدمات رسانی

از دیگر خوبی های سفر با هواپیما می ‌توان به امکانات و خدمات بسیار با کیفیت تر آن نسبت به دیگر وسایل نقلیه اشاره نمود. در مسافرت های هوایی مهمانداران با رفتاری بسیار خوب پذیرای افراد هستند و به درخواست ‌‌های آن‌ها پاسخ می ‌دهند. علاوه بر این، ایرلاین‌ ها خدمات زیادی به افراد ارائه می‌ دهند که در خیلی از وسایل حمل و نقل دیگر این خدمات وجود ندارد. همچنین مسافران خواهند توانست با تهیه بلیط هواپیما برای کلاس‌ های پروازی فرست کلاس و بیزینس کلاس از خدمت رسانی ها و امکاناتی مانند صندلی ‌های خیلی راحت، تخت، تلویزیون، حمام، سیستم گرمایش و سرمایش، سرگرمی، کترینگ، اینترنت و خیلی خدمات دیگر استفاده کنند.

سفر با هواپیما

4. راحتی سفر

نمی شود از این مسئله  چشم پوشید که سفر با هواپیما راحت ‌ترین راه برای مسافرت رفتن است. درست است! شاید در فرودگاه مقداری دچار اضطراب شوید، ولی سفر با هواپیما شما را در سریع ترین زمان ممکن به مقصد مورد نظرتان می ‌رساند، علاوه بر این صندلی ‌هایی که در هواپیما وجود دارند در قیاس با صندلی‌ های دیگر وسایل نقلیه خیلی راحت ‌تر هستند.

5. امنیت بیشتر

بر خلاف دیدگاه برخی از افراد، امنیت سفر کردن با هواپیما در قیاس با دیگر وسایل نقلیه زیاد تر است و در سال ‌های اخیر نیز سوانح هوایی بسیار کمتر شده اند.

 

 

6. عدم وجود تصادف و ترافیک

برعکس مسافرت با ماشین و اتوبوس، هیچ ترافیک و تصادفی در هواپیما وجود نخواهد داشت. همچنین مسافران مجبور نیستند به دلیل توقف‌ در بین راه و در مکان های مختلف کلافه شوند.

7. امکان تردد در هواپیما

در مسافرت های طولانی مدت با هواپیما اصولا ساعاتی را جهت تردد در هواپیما در نظر می ‌گیرند تا افراد به درد  کمر و پا دچار نگردند.

8. سرگرم کردن کودکان

افراد خردسال در سفرهای هوایی اذیت نمی ‌شوند و مهمان داران در طی مسیر با هدایا و اسباب بازی ها کودکان را سرگرم می‌ کنند.

9. خرید بلیط ارزان تر برای کودکان

برخلاف سایر وسایل حمل و نقل، موقع خرید بلیط هواپیما مجبور نیستید برای کودک و بزرگسال بلیط با هزینه یکسان پرداخت نمایید. در سفر با هواپیما هزینه بلیط برای نوزاد و کودکان ۲ تا ۱۲ سال نسبت بزرگسالان ارزان تر است و به این شکل در هزینه‌ های خود صرفه جویی خواهد کرد.

10. نظافت سرویس ‌های بهداشتی

سرویس بهداشتی هواپیما در قیاس با دیگر وسایل نقلیه خیلی تمیزتر است. بنابراین امکان مبتلا شدن به بیماری از طریق هواپیما خیلی کمتر است.

11. خلق تجربه‌ای متفاوت

سفر با هواپیما می تواند تجربه ای متفاوت باشد. پرواز در فراز آسمان و مشاهده ابرها حتما حس خوبی به شما خواهد داد. البته زمان سریع رسیدن به مقصد هم برای خیلی از افراد بسیار خوشایند است و در سفر با هواپیما شما در زمان خود صرفه جویی می کنید.

12. هوای پاک‌تر

سفر با هواپیما  در مقایسه سفر با دیگر وسایل نقلیه، آلودگی های کمتری را وارد هوا می‌ کند و به این صورت هوای پاک‌ تری خواهیم داشت. این مسئله برای علاقه مندان و فعالان محیط زیست، بسیاری مهم است.

13. عدم خستگی

از دیگر خصوصیات حمل و نقل هوایی می‌ شود به خسته نشدن مسافران در طی مسیر اشاره کرد. از آن جایی که مدت زمان سفر با هواپیما به خیلی کمتر از دیگر وسایل نقلیه می باشد، مسافران هیچ گونه خستگی زیادی را تجربه نمی کنند و فقط از سفر خود لذت می‌ برند. این در حالی است که خبری از ترافیک های جاده‌ای و سر و صدای قطار وجود ندارد.

14. پرواز بر فراز ابرها

قطعا سفر با هواپیما تجربه ‌ای بسیار لذت بخش و متفاوت را نسبت به دیگر وسایل نقلیه برای شما ایجاد خواهد کرد. وقتی سوار هواپیما می ‌شوید کیلومترها از زمین فاصله خواهید گرفت و پرواز بر فراز ابرها طبیعتا برای خیلی ها لذت بخش خواهد بود و به تجربه‌ ای فراموش نشدنی تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر منظره ای که از درون هواپیما تماشا می ‌کنید را نمی شود در هیچ جای دیگری تجربه کنید.

سفر با هواپیما

معایب سفر با هواپیما

در کنار تمام مزایایی که در بالا توضیح دادیم، ممکن است سفر با هواپیما برای بعضی از افراد خیلی مناسب نباشد و دارای معایبی باشد که در ادامه در مورد آنها بیشتر توضیح می دهیم.

1. سوانح هوایی

یکی از اصلی ترین عیوب سفر با هواپیما امکان وجود نقص فنی و سانحه هوایی در آن است، که می‌ تواند خسارات زیادی را به بار بیاورد. البته با وجودی که سوانح هوایی  خیلی کم اتفاق می‌افتد و در سال‌ های اخیر نیز این حوادث خیلی کم شده اند، اگر سانحه ‌ای رخ دهد و هواپیما به هر دلیلی سقوط کند، امکان نجات جان مسافران بسیار کم است.

2. هزینه بلیط هواپیما

مسافرت رفتن  با هواپیما در قیاس با دیگر وسایل حمل و نقل پر هزینه تر است. به همین علت خیلی از افراد توانایی خرید بلیط هواپیما را نخواهند داشت.

3. استرس و ترس از ارتفاع

افراد متعددی هستند که ارتفاع هراس دارند و در سفر با هواپیما دچار اضطراب زیادی می ‌شوند. به همین علت ممکن است این گونه افراد به جای لذت از پرواز در آسمان ها، لحظات دشواری را پشت سر بگذارند.

4. معطلی در فرودگاه

معمولا مسافران ۲ ساعت پیش از سفرهای هوایی بایستی در فرودگاه حضور داشته باشند، تا مدارک و چمدان ‌های آن ها بررسی گردد. این مدت زمان نسبتا طولانی برای سالخوردگان و یا کودکان می ‌تواند کمی اذیت کننده باشد.

5. محدودیت در حمل بار

به علت ظرفیت محدودی که هواپیماها در حمل بار خواهند داشت، مسافران تا وزن معینی که ایرلاین مشخص می‌ کند می ‌توانند با خود بار حمل کنند. به همین علت در صورتی که مسافری تصمیم به حمل بار بیشتر از حد مشخص شده داشته باشد، باید مبلغی را به عنوان اضافه بار به ایرلاین پرداخت کند.

6. محدودیت در حمل مایعات

میزان حمل مایعات در هواپیما معمولا حدود ۱۰۰ میلی گرم است، بنابراین اگر تصمیم دارید بیش از این مقدار مایعات را با خود به درون هواپیما ببرید، باید با مسئولین مربوطه هماهنگ کنید.

7. تاخیر در پرواز

در استفاده از هواپیما تاخیر داشتن اتفاقی عادی در نظر گرفته  می‌ شود حتی برخی زمان ها به علت حساسیتی که جهت پرواز در موقعیت نامساعد هوا و نقص فنی وجود دارد، امکان دارد پرواز به کل کنسل شود.

8. فاصله فرودگاه از مرکز شهر

اغلب فرودگاه ‌ها در اطراف و خارج از شهر واقع شده اند و مسافران جهت رسیدن به مرکز شهر، ناچار هستند هزینه‌ زیادی جهت کرایه تاکسی پرداخت کنند.

سفر با هواپیما

انواع حمل و نقل هوایی و خوبی های هر کدام 

حمل و نقل هوایی دارای انواع متفاوتی  هستند و هر یک طبق نیاز مسافران و بازرگانان برگزیده می ‌شوند. در ادامه بعضی از را های معمول حمل و نقل به شکل هوایی را به همراه مزایای آن خواهیم آورد.

پرواز بازرگانی (مخصوص کالا)

پرواز بازرگانی یکی از معمول ترین روش‌های حمل و نقل است و بیشتر تاجران جهت حمل و نقل کالاهای خود از این راه استفاده می ‌کنند. این روش فقط مختص به حمل کالا بوده و امکان جابه جا کردن مسافر در این پرواز وجود ندارد. همه قوانین پروازهای بازرگانی از طریق سازمان بین المللی غیرنظامی  وضع می شود و اطاعت نکردن از آن به نشانه عدم اطاعت از مقررات کشوری و بین المللی در نظر گرفته می‌ شود.

پرواز سیستمی (ویژه مسافران)

پرواز سیستمی از لحاظ موقعیت و مقررات تفاوت ‌های زیادی با دیگر پروازها دارد. در پرواز سیستمی اولویت با موقعیت سنی، برنامه زمانی و هزینه بلیط است. به شکلی که برنامه پروازها از چند ماه قبل مشخص می شود و هزینه آن نیز بدون نوسانات بازار مشخص می گردد. این آن چیزی است که خیلی از بازرگانان و سلبریتی‌ها در پی آن هستند. البته، جهت استفاده کردن از خدمات سفر باید خیلی سریع اقدام به رزرو بلیط کنید. در غیر این صورت بلیط ‌ها با نزدیک شدن به زمان سفر گران تر خواهند شد و برخی خدمات آن حذف خواهند شد.

البته، این روش یک مزیت ویژه دارد. در واقع از مهمترین ویژگی های حمل و نقل هوایی به روش سیستمی تفاوت  قیمت بلیط طبق شرایط سنی است؛ به شکلی که قیمت بلیط‌ های گروه‌های سنی، نوزادان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با یکدیگر متفاوت است. همه ی هواپیماهای سیستمی به صندلی ‌های ویژه با سایز های مختلف  مجهز هستند و همین مسئله امکان قرار دادن نوزادان و کودکان را راحت تر می‌ کند.

پرواز چارتر (مخصوص مسافران و کالا)

پرواز چارتر به معنی اجاره هواپیما به صورت دربست از سمت نهاد ها یا کمپانی ‌های حقوقی می باشد. البته، خیلی از بازرگانان و اشخاص حقیقی نیز به این کار اقدام  می کنند، ولی اولویت با نهادهای بین المللی است. مثلا، ورزشکارانی که تصمیم سفر جهت شرکت در مسابقات را دارند، قادر خواهند بود از پرواز چارتر استفاده نمایند. استفاده از پرواز چارتر اغلب در مسیرهای پرتردد است تا شرایط رزرو کردن بلیط در هر شرایطی فراهم باشد.

از اصلی ترین خصوصیات حمل و نقل هوایی چارتری می ‌توان به امکان رزرو گروهی،رزرو طولانی مدت، صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها، راحت بودن در سفر، اجاره شخصی هواپیما و موارد دیگر اشاره نمود. همچنین، در پرواز چارتر امکان حمل کالا نیز وجود دارد و پروازها جهت انتقال کالا به مقصد اجاره می ‌گردند. خیلی از بازرگانانی که تصمیم به فرستادن طلا، پول و اجناس گران قیمت را دارند از پرواز چارتر بهره می برند.

حمل کالا به شکل عمومی و مخصوص

در این پرواز ها اجناس مربوطه طبق وزن و مقدار خطرناک بودن طبقه بندی می شوند و از طریق یکی از راه های عمومی  یا خصوصی حمل می ‌شوند. در روش عمومی، فقط کالاهای کم خطر و با ارزش کمتر مانند لوازم منزل و وسایل الکترونیکی حمل می گردند. در حالی که در روش خصوصی کالاهای ارزش مند یا دارای خطر بیشتر مانند اسید، مواد شوینده، طلا، و غیره حمل می گردند. حمل حیوانات نیز از به وسیله حمل و نقل خصوصی انجام می‌ گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با خصوصیات حمل و نقل هوایی آشنا نمودیم. در این روش ایمنی و سرعت حرف نخست را می ‌زنند؛ به طوری که نه از ترافیک خبری است و نه خطری جان مسافران را تهدید می‌ نماید. حمل و نقل هوایی دارای انواع ممتفاوتی است که طبق توضیحات فوق هر کدام اختصاص به امر خاصی دارند.

مطالب مشابه را ببینید!

مهم ترین نکات بهداشتی در هواپیما برای پیشگیری از بیماری ها قیمت بلیط هواپیما در اربعین 8 میلیون تومان مصوب شد نکات خواندنی در مورد هواپیما و خطوط هوایی + دانستنی های جالب در مورد هواپیما آشنایی با انواع بلیط هواپیما و تفاوت آنها با هم (از فرست کلاس تا اکونومی و …) لیست وسایل مجاز و غیر مجاز در هواپیما (حجم بار مجاز و وسایل ممنوعه) مقایسه سفر با هواپیما و دیگر روش های مسافرت و مزایای آن زمان خرید بلیط هواپیما کیش به تهران برای بازگشت بی دردسر سفر با هواپیما + نکاتی که برای داشتن سفری راحت با هواپیما باید بدانید غلبه بر ترس از پرواز؛ روش های کنترل ترس از هواپیما هزینه کنسلی بلیط هواپیما چطور محاسبه می ‌شود؟