تمام مزایای سفر با قطار و روش های خرید بلیط قطار

مزایای سفر با قطار

مزایای سفر با قطار بیشمار است. شاید تصمیم سفر دارید ولی هنوز برای وسیله مسافرت خود تصمیمی نگرفته اید و در میان انتخاب کردن قطار، هواپیما یا اتوبوس تردید دارید ؟ نگران نباشید! در این مقاله ما تصمیم داریم تمام خوبی های استفاده از قطار را برای شما بیان کنیم تا در تصمیم گیری تان سریع تر عمل کنید. اگر اهل سفر کردن باشید احتمالا می دانید که خیلی از اشخاص جهت سفر های کاری و یا تفریحی خود علاقه به استفاده از قطار دارند؛ بخصوص اگر راه زیادی در پیش داشته باشند. اما چرا؟ خب یکی از علل آن می تواند فضای بیشتری که جهت نشستن و خواب در قطار وجود دارد باعث علاقه افراد به آن می شود. البته در رابطه با هزینه نیز قطار در قیاس با هواپیما وسیله ارزان قیمت تری است.

اینکه شما چه وسیله نقلیه ای را برای سفر گزینش نمایید کاملا بسته به سلیقه شماست و نمی شود گفت که لزوما قطار مناسب ترین وسیله جهت سفر و فراهم کردن بلیط قطار بهترین کار ممکن است! ولی در زمینه ایمنی و اطمینان قطار در دسته مناسب ترین وسیله ها قرار می گیرد.

مزایای سفر با قطار

سفر با قطار در ایران

همانگونه که می اطلاع دارید هر قطار دارای یک لوکوموتیو و چند واگن است که به دسته های باری و سفری تقسیم می شوند. واگن های سفری همچنین دسته بندی و انواع متعددی دارد که شامل VIP، اتوبوسی و صندلی های تخت شو هستند. قطار ها دارای پیشینه ای طولانی می باشند که حدودا به سده ۱۵۰۰ میلادی باز می گردد! نخستین قطاری که به ایران وارد شد به نام ماشین دودی معروف بود و مسیر حرکتی آن از تهران به ری بود. نخستین خط ریلی ایران نیز در سال 1262 توسط مسیو بواتال به وجود آمد که بعد ها در اختیار یک شرکتی بلژیکی قرار گرفت.

ناوگان های قطاری انواع متعددی دارند و بسته به کاربرد و مسیر حرکت آن ها دارد. مثلا متروهای شهری نیز شکلی از قطارها هستند و حتی در برخی کشور ها این مدل قطارها بدون صندلی هستند و مسافران به شکل ایستاده مناظر اطراف را مشاهده می کنند. اصولا در این مدل قطار ها، مسیری گزینش می شود که دارای جنبه توریستی زیادی باشد تا مسافران کسل نشوند.

مزایای سفر با قطار

انواع قطارها

قطار ها دارای انواع متعددی هستند به کمک فناوری های روز، تغییرات زیادی در این صنعت اتفاق افتاده است. بعضی از قطارها دارای تکنولوژی مگلو یا شناوری مغناطیسی می باشند که در این مدل قطارها حرکت با کمک نیروی مغناطیسی رخ می دهد. قطارهای برقی  از انواع سریع قطار ها می باشند که به وسیله ی ریل و یا کابل های هوایی نیرو آن ها  تامین می شوند و تکنولوژی مونوریل یکی از عجیب ترین مدل های آن است که تک ریلی می باشد و مقداری بالاتر از زمین است! قطار های دیزلی نیز از مدل های قدیمی تر قطارها هستند که در خیابان های آمریکا مشغول جابجا کردن مسافران  بودند.

چرا سفر با قطار بهتر است؟

ولی به چه دلیل قطار به ابزاری پر طرفدار تبدیل گشته است؟ شاید به این علت که ریسک رانندگی  کردن در جاده با قطار وجود ندارد. به غیر از این شما در قطار مجبور نیستید در فضای تنگ صندلی خودرو بنشینید و خیلی هم خسته شوید. در قطار شما می توانید راه بروید، از رستوران استفاده کنید و بیشتر با خانواده وقت بگذرانید! البته این نکته را هم باید اضافه نماییم که به ویژه در مسافرت های نوروزی اغلب استفاده از قطار خیلی مقرون به صرفه تر از سفر هوایی است؛ به ویژه برای خانواده هایی که دارای فرزند کوچک هستند.

معمولا در شرکت های راه آهن برای کودکان زیر دوسال هزینه بلیط اخد نمی گردد که البته خیلی از اپراتور ها نیز چنین گزینه ای ارائه نمی دهند. برای سفر هایی که بیش از ۶ ساعت طول راه در پیش رو خواهید داشت، خیلی مناسب تر است که قطار را انتخاب نمایید و به راحتی در قطار بخوابید. حتما از موقعیت سخت خوابیدن در ماشین اطلاع دارید و دیگر احتیاجی به اشاره به آن نیست.

اغلب قطار ها دارای پزشک هستند. پس در صورتی که در طی سفر دچار بیماری  شوید جای هیچ نگرانی نیست و تا حدی مشکل شما را رفع می کنند.

مزایای سفر با قطار

قطار و کلی فایده! مزایای سفر با قطار

این مسئله وجود دارد که خرید بلیط قطار و مسافرت کردن در مسیرهای زیاد با قطار علاوه بر این که به صرفه تر و راحت ‌تر است، حس خوب سفر را در امن ترین شکل خود به شما القا می کند و البته، علاقه مندان مخصوص به خود را هم دارد. سفر با قطار، تجربه ‌ی خاصی است که خاطره‌ آن تا همیشه در ذهن شما باقی می ‌ماند.

بلیط قطار عموما دارای قیمت ارزان تری در قیاس با هواپیما است و تقریبا در میان همه مسیر های ممکن جهت رسیدن به مقصد، قیمت بلیط  قطار مناسب تر به نظر می رسد. به ویژه اگر خیلی علاقه مند به سفر با هواپیما نباشید. سفر با قطار، هم آسان تر است و هم  دارای ایمنی بیش‌ تری دارد. این نکته را اهالی شمال کشور که به تهران و یا سایر شهرها سفر می ‌کنند و علاقه ‌ای به سفر هوایی هم ندارند، خیلی خوب درک می‌ کنند. خیلی وقت ‌ها، سفر با قطار، بهترین انتخاب جهت سفرهای داخلی است.

دلیل دیگر، روحیه ‌ی ماجرا جویانه‌ ی افرادی است که علاقه مند به سفر با قطار هستند و اگر بتوانند ظرف کم ‌ترین زمان ممکن بلیط قطار‌‌شان را فراهم کنند، کوله‌ های خود را به سرعت خواهند بست و دیگر هیچ مانعی جهت سفر وجود نخواهند داشت.

مزایای سفر با قطار

خرید بلیط قطار راحت تر از بلیط هواپیماست

اغلب افراد اطلاعات کافی و مفیدی درباره سفر با قطار ندارند و همین موجب می‌ شود جهت سفر به شهرهای دیگر وسایلی مانند سفر با هواپیما یا اتوبوس را انتخاب کنند. این اتفاق موجب می ‌شود که تعداد کمی از مسافران اقدام به تهیه بلیط قطار نمایند و در نتیجه تقاضای کمتر موجب می گردد که فرایند تهیه بلیط قطار خیلی آسان تر از هواپیما باشد. البته خوب است اشاره کنیم که مسافرت با قطار هم مثل دیگر وسایل نقلیه چون هواپیما و اتوبوس در روز های شلوغ، خیلی طرفدار می یابد.

راحتی و آسایش مسافرت با قطار

از شما می‌خواهیم فقط چند دقیقه نشستن در اتوبوس را تجسم نمایید. ممکن است مقصدی که شما قصد سفر به آن را دارید حدود ۱۰ ساعت به طول بیانجامد؛ دراین حالت شما باید در جایی که مخصوص شما در نظر گرفته شده است بنشینید و نخواهید توانست کار دیگری انجام دهید. درست به همین علت است که خیلی از مسافران ترجیح می ‌دهند در موقع سفر با اتوبوس همه مدت سفر را در خواب باشند.

اما مسافرت رفتن با قطار می‌ تواند شما را از این معضل رها سازد. اغلب صندلی های قطارها به راحتی باز می شوند و راحت هستند و این امکان برای شما وجود دارد که پای خود را دراز کرده و در طول سفر راحت باشید. آیا از نشستن و خوابیدن در قطار خسته می شوید؟ نگران نباشید. شما در قطار می ‌توانید در واگن ‌ها قدم بزنید و یا از درون  قطار منظره بیرون را نظاره نمایید. حتی اگر علاقه داشته باشید خواهید توانست به قسمت بوفه و رستوران قطار مراجعه نمایید و نوشیدنی و غذای مورد علاقه خود را در طول سفر میل کنید.

مزایای سفر با قطار

روش های خرید بلیط قطار

از آنجا که قطار صنعتی دارای قدمتی طولانی در ایران می باشد؛ دارای کارگزاران زیادی هم هست. اما اغلب در فصول شلوغ سال مثل تابستان که اوج سفرهای مردم است جهت خرید بلیط به مشکل بر خواهیم خورد! به همین دلیل توصیه می شود بلیط خود را به صورت اینترنتی خریداری نمایید؛ که البته با تقاضای زیادی که برای خرید بلیط قطار وجود دارد همچنان کمبود ظرفیت تعداد قطار احساس می شود.

عواملی که در قیمت بلیط تاثیر می گذارند مواردی مانند، درجه یک؛ درجه دو؛ سالنی و….بودن کوپه های قطار است و این دسته بندی نشان گر میزان خدماتی است که ارائه می دهند. قطارها، طبق امکانات، سرعت و امکانات موجود در هر کوپه، به درجات۱ تا ۳ دسته بندی می شوند، اما آن‌ چه در طول چند سال کنونی موجب ایجاد تغییرات اساسی در عرصه‌ ی صنعت راه آهن است، تنوع خودِ قطارها است. تعرفه بلیط قطار در مسیرهای داخلی با توجه به نوع قطار، کارگزار ریلی ارائه دهنده آن، مسافت و… متفاوت است که همین تنوع قیمت نیز پیدا کردن یک بلیط ارزان قطار را ساده تر می کند

یکی دیگر از مزیت های قطار این است که هزینه اضافه بار در قطار وجود ندارد. برخلاف سفر هوایی که جهت حمل بار های خود با محدودیت روبرو هستید و بایستی هزینه های اضافه بار خود را نیز بپردازید. این موضوع در کنار سایر عوامل موجب می گردد که مسافرت با قطار مقداری دلچسب و البته به صرفه تر باشد. نکته دیگر هم اینکه اصولا ایستگاه های قطار در مراکز شهر و یا نزدیک به مرکز شهر قرار گرفته اند؛ پس در هزینه های رفت و آمد نیز صرفه جویی می شود.

مطالب مشابه را ببینید!

لوازم مورد نیاز سفر؛ هرآنچه برای مسافرت نیاز دارید کوهنوردی در زمستان؛ اصول کوهنوردی، نکات ایمنی و لباس مناسب در فصل سرد مهم ترین نکات بهداشتی در هواپیما برای پیشگیری از بیماری ها جلوگیری از یخ زدن ماشین در زمستان؛ قسمت هایی از خودرو که یخ میزنند و پیشگیری از آن تجهیزات مورد نیاز دوچرخه سواری از کلاه ایمنی و عینک گرفته تا لباس مناسب سایت خارجی راهنمای سفر مناطق دیدنی اسکاندیناوی؛ راهنما و نکات سفر به مناطق گردشگری اسکاندیناوی لیست تجهیزات اسکی؛ از عینک تا چوب اسکی و اطلاعات درباره فواید اسکی کردن هتل 5 ستاره قصر طلایی مشهد اصول کمپ زدن و نکات کمپینگ؛ تجهیزات مورد نیاز و نکات ضروری