برای سرمایه گذاری، ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟

بعضی از افراد برای فرار از تورم و شرایط بد اقتصادی، اقدام به سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال و یا طلا می کنند که ممکن است به دلیل آگاهی نداشتن کامل، دچار خسارت و ضرر مالی شوند و به همین جهت در ادامه توضیحات و اطلاعاتی در مورد این دو روش سرمایه گذاری ارائه کرده ایم.

ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

اقتصاد نا‌متوازن و شرایط تورمی، اکثر افراد را با این چالش مواجه کرده ‌است که اندوخته خود را طلا بخرند یا ارز دیجیتال؟ چرا که سود بیشتر و یا دست کم حفظ سرمایه‌ی پس انداز شده اهمیت زیادی دارد. راه ‌های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد. اما خرید طلا و رمز ارز ها قابل توجه افراد و موسسات و نهاد های زیادی در سراسر دنیا قرار گرفته ‌است.

 برای درک بهتر این موضوع که ارز دیجیتال بهتر است یا طلا، در این مقاله به بررسی جوانب مختلف آن، مزایا و معایب هر کدام، انواع رمزارزها، نحوه سرمایه‌گذاری و موارد مهم دیگری آشنا خواهید شد.زندگی در دنیای امروز و شرایط اقتصادی و سیاسی دنیا، افراد زیادی حتی نوجوانان را در وادی این موضوع قرار داده ‌است. بنابراین افراد علاقمند به این حوزه با بالا بردن دانش خود می‌ توانند سرمایه گذاری درست و به جا داشته باشند. طی این مقاله قصد داریم تا به طور کامل سرمایه گذاری بر طلا و ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار داده و جوانب آن‌ها را کامل بررسی نماییم.

برای سرمایه گذاری، ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟

مقایسه ماهیت طلا و ارز دیجیتال

طلا یک سرمایه فیزیکی قدیمی و پرطرفدار و ارز دیجیتال یک مساله نوظهور و جدید است. اگرچه روش‌ های سرمایه‌ گذاری زیادی وجود دارد، اما خرید و فروش ارز دیجیتال یا طلا جزو روش ‌های محبوب بین افراد می ‌باشد. افراد زیادی به سرمایه گذاری طلا پرداخته اند و سودهای زیادی هم برداشت کرده ‌اند و آگاهی نسبی نسبت به این مساله دارند. در هر صورت دانش خاصی نیاز ندارد.

 شما با در دست داشتن پول و خرید مقداری طلا، پول خود را ذخیره و از نوسانات دلار و بی ارزش شدن پول کشور در امان نگه می ‌دارید، ضمن اینکه فارغ از شرایط تورمی کشور و ارزش پول، گاها ارزش طلا نسبت به دلار بیشتر شده و از حیث نوسانات انس جهانی طلا نیز می ‌توان به کسب سود پرداخت. البته سرمایه‌ گذاری روی طلا معایبی نیز دارد. ممکن است در کوتاه مدت ضرر بزرگی را متحمل شوید و حتی نگهداری آن هم خود مساله مهمی است.

با وجود اینکه تحلیل گران رمز ارزها آینده خوشی برای سرمایه گذاران این حوزه پیش بینی کرده اند باز هم به خاطر شرایط تحت فشار اقتصادی ایران بایستی احتیاط بیشتری به عمل آورد. دانش کافی و قدرت تحلیل در این زمینه اهمیت زیادی دارد. اگرتوانایی تشخیص ارزش رمزارز را نداشته باشید، توانایی استفاده از آن را هم نخواهید داشت. مثلا اگرکلیدکیف پول دیجیتال ‌تان را فراموش کنید در واقع سرمایه شما از بین رفته است. ضمن اینکه هیچ ارگان و نهادی مسئول از بین رفتن سرمایه شما نخواهد بود. در واقع باید به این موضوع توجه داشت که که ارز دیجیتال چالش های زیادی دارد و اکثر اوقات تنها مزایای آن ذکر شده است و کمتر از معایب و ریسک‌‌ های آن سخن به میان آمده است.

در سال ‌های اخیر هکرها میلیون ها دلار رمز ارز را هک کرده و ربوده ‌اند. حرکت کردن با فناوری، کار ساده ‌ای نیست. تنها کسانی که تحمل ریسک  ضرر و سود آن را در کنار یکدیگر دارند باید اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کنند. با وجود چالش ها افراد زیادی در این راه سرمایه گذاری کرده‌اند و سود برده‌اند. دلیل آن هم وابسته نبودن به سیاست دولت‌ها، عدم توانایی دولت در مصادره و بلوکه شدن، قابلیت دسترسی بین المللی، هزینه پایین عملیاتی، قراردادهای هوشمندانه شفاف و هم چنین استفاده افراد به صورت ناشناس، به خصوص در شرایط تحریم ایران گزینه مناسبی می‌باشد.

در سال های اخیر ارز دیجیتال یا طلا بهتر بوده است

در سال‌ های اخیر قیمت طلا رشد چشمگیری داشته و افراد سرمایه ‌گذار در این حوزه کاملا رضایت داشتند. نوسان ناگهانی قیمت طلا و قیمت روز افزون آن به سود عده زیادی تمام شده ‌است. از طرفی تحلیل‌گران، بیت کوین و ارزهای دیجیتال را بهتر از سرمایه گذاری به روی طلا می ‌دانند.

خب دلیل این امر را هم مدت زمان کوتاه ظهور و طرفداران زیادش می ‌دانند. با وجود اینکه اطلاعات زیادی در این زمینه هنوز در بین خیلی از افراد وجود ندارد، اما امید است که ارزهای دیجیتال جایگاه خود را در زندگی روزمره افراد بیشتر باز کنند. بانک ‌ها افراد را به سرمایه ‌گذاری روی طلا تشویق می ‌کنند؛ زیرا در هر برهه از زمان ریسک پایین تری دارد. ولی با وجود محدود شدن منابع طلا،  ارزش طلا را می ‌توان بهتر درک کرد. و همین مساله کمبود سبب ارزش روزافزون آن خواهد گردید.

مزایا و معایب خرید ارز دیجیتال

ارز دیجیتال هم مانند طلا منابع کمیاب و محدودی دارد. ضمن اینکه استخراج آن نیز سخت است. طبق گفته کارشناسان حدود 21 ملیون ارز دیجیتال در حال گردش است.  عدم وجود خارجی و فیزیکی و قابل دید نبودن از گزینه‌های محبوب بین دوستداران ارز دیجیتال می ‌باشد.

حجم زیادی از آن را می ‌توان در سراسر دنیا معامله کرد. با یک گوشی تلفن همراه یا یک لپ تاپ شما می ‌توانید هر مقدار که نیاز دارید ارز دیجیتال جابه جا  کنید. ارز دیجیتال جای رشد زیادی در آینده دارد. شما ممکن است با خریدار بیت کوین ملاقات می ‌کنید و با کد  qr به صورت شخصی، ارز دیجیتال را منتقل کنید یا از یک شخص ثالث استفاده کنید و ارتباط دیجیتال خود با طرف دیگر برقرار کنید.

شباهت طلا و ارز دیجیتال در چیست؟

در پاسخ به این امر که ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟ بهتر است این دو مقوله را با هم مقایسه کنیم.

دلیل اصلی جذب افراد به این دو نرخ رشد روزافزون آن است. افراد زیادی می ‌پرسند ارز دیجیتال یا طلا؟

در واقع هر کدام از آنها را می ‌توانید به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت انتخاب کنید. تنها با این تفاوت که خرید ارز دیجیتال نیازمند اینترنت و نرم افزار است. استخراج هر دو  نیز ادامه دارد. فقط با این تفاوت که برای استخراج طلا باید زمین را حفر کرد اما استخراج ارز دیجیتال به روش الگوریتمیست می باشد و با استفاده از نودهای پرمصرف معادلات را حل می‌ کنند تا تراکنش های بلاک‌چین حل شود و بیت کوین بیشتری ایجاد شود. شکل نقد کردن طلا سرعت و آسانی بالایی دارد و همیشه افراد زیادی آماده خرید و فروش آنها می ‌باشند.

بیت کوین هم نیز مانند طلا خاصیت نقد شوندگی بالایی دارد. طلا فقط به عنوان یک کالای سرمایه ای مورد استفاده قرار نمی ‌گیرد و در صنایع مختلف، ساخت وسایل الکترونیکی، لوازم منزل و تزئینی و دندانپزشکی کاربرد دارد. ارز دیجیتال نیز با کمک فناوری بلاک چین به صنایع مختلف کمک زیادی کرده ‌است. این نوع ارز به افرادی که در سراسر دنیا به سیستم بانکی دسترسی ندارند به عنوان یک سیستم پولی جهانی کمک شایانی کرده‌است.

برای سرمایه گذاری، ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟

تفاوت های طلا و ارزدیجیتال

برای درک بهتر خرید ارز دیجیتال یا طلا، تفاوت‌های این دو را باید در نظر گرفت. طلا به صورت فیزیکی است و ارز دیجیتال به صورت الکترونیکی است. طلا یک دارایی ملموس است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

برخلاف طلا که یک سرمایه گذاری فیزیکی می ‌باشد و احتمال تقلب و دستکاری در میزان خالص آن وجود دارد و این مساله ریسک و نگرانی به همراه دارد. ارز دیجیتال سرمایه گذاری مطمئن ‌تری است، چرا که مبتنی بر فناوری بلاک‌چین میباشد و امکان تقلب در حداقل ممکن قرار دارد.

استخراج و قیمت گذاری طلا زیر نظر و کنترل دولت‌ ها می باشد و در آن دخالت دارند. ولی ارز دیجیتال به صورت غیر متمرکز است. که همین موضوع باعث تقاضای بیشتر شده است. هیچگاه مقدار یک سوت طلا را مقدور نیست که خرید و فروش کنید با اینکه طلا قابل تقسیم است. اما در مورد ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین قضیه متفاوت است.کمترین مقداری که می ‌توانید در شبکه انتقال دهید 546 ساتوشی است.

نگهداری طلا به عنوان یک دارایی فیزیکی در گاوصندوق ‌های خصوصی و یا  صندوق امانات بانک یا خزانه صورت می‌ گیرد. در مورد ارز دیجیتال شما باید یک کیف پول دیجیتال داشته باشید که کلید خصوصی آن در یک مکان امن نگهداری شود.

ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟

کارشناسان اقتصادی و تحلیل گران اعتقاد دارند که با وجود نوظهور بودن رمز ارز‌ها، با استقبال افراد زیادی مواجه شده‌اند. ویژگی‌های منحصربه فرد آن که ذکر شد، باعث مقبولیت بیش از حد آن شده‌ است. طوری که برآورد شده است که سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال ده برابر از طلا بهتر است. آمارها و نمودارهایی نشان داده است بیت کوین حرکت مثبت تری در طول زمان داشته‌است.

سود سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال یا طلا

با وجود سوددهی طلا، نظری به تاریخچه ارزهای دیجیتال سوددهی بسیار بالای آنها را روشن می‌ کند. مثلا در بازه زمانی سالهای 2014تا2021 شهروندان ایرانی زیادی با خرید ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین یا اتر به سودهای چندین برابری به دلار رسیده ‌اند. برای مثال کسانی  ده ملیون تومان به خرید بیت کوین در سال    2016 اختصاص داده‌ اند و بعد از چند سال سرمایه آنها سیصد تا چهارصد ملیون و حتی بیشتر شده است.

برای سرمایه گذاری، ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟

در ایران خرید ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟

برای پاسخ به اینکه ارز دیجیتال یا طلا،  باید بدانید نرخ تورم در آینده چقدر خواهد بود. پول ملی کشور ما نوسان زیاد داشته است و دارد. به طور قطعی نمی ‌توان رشد تورم را تعیین کرد، اما توجه به بعضی فاکتورها مثل رشد نقدینگی و مولفه‌های دیگر تا حدودی در این زمینه به شما کمک می ‌کند. افرادی که قرار است سرمایه ‌گذاری ‌های کلانی در این حوزه داشته باشند، بایستی مولفه‌ های کلان اقتصادی در سطح ملی و بین المللی را در نظر بگیرند.

 بدین صورت نرخ رشد قیمت ارز دیجیتال، طلا و دلار را تا حدودی پیش بینی کنند. شما حتی  در صورتی که خود توانایی چنین موضوعی را ندارید، تحلیل گران اقتصادی بسیاری هستند که شما را در این حوزه یاری می‌کنند.کافیست شما با آنها ارتباط بگیرید. آنها به دلیل داشتن تحصیلات مربوطه و شم اقتصادی قوی و توانایی آنالیز کردن مسائل اقتصادی معاملات شما را ایمن تر میکنند. به علت شرایط سخت اقتصادی در کشور عزیزمان ایران افرادی که سرمایه زیادی در دست ندارند و با همین سرمایه کم خرید و فروش انجام می ‌دهند، بهتر است که دقت کافی در این موضوع داشته باشند چرا که بی احتیاطی در این موضوع موجب از دست رفتن سرمایه‌ی آنها خواهند بود.

مطلب مشابه: توصیف بزرگان در مورد بازارهای ارز دیجیتال (سخنان جالب در مورد انواع ارز دیجیتال از افراد برجسته)

ارز دیجیتال یا طلا در بازارهای جهان                                                                  

معمولا نرخ ارز دیجیتال و طلا بر حسب دلار بیان می‌شود و مستقیما در ایران هم تاثیر خود را می ‌گذارد. قیمت هر اونس طلا در محدوده زمانی مشخص نوسان خواهد داشت. اما در مورد ارزهای دیجیتال قابل پیش بینی نیست. ممکن است رشد دو یا سه برابری داشته باشد و ممکن است روند کاهشی داشته باشد.

مهم ترین ارزهای دیجیتال

در این بخش به معرفی برترین ارزهای دیجیتال می پردازیم.

اینکه که کدام یک از این رمزارزها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید نیازمند دانش زیادی در این موضوع می‌باشد. اگر شما تبدیل به یک تریدر حرفه ای در این حوزه شوید قطعا سودهای کلانی را به جیب خواهید زد. تجربه به دست آوردن چنین سودهایی قطعا لذت بخش است اما زحمت زیادی را می‌طلبد.

شما اگرقدرت ریسک پایین دارید و آشنایی زیادی با ارز دیجیتال ندارید، تتر یک گزینه کم ریسک است.

کسانی که دنبال این هستند که ارز دیجیتال بهتر است یا طلا و از بین این دو گزینه ارز دیجیتال را انتخاب کرده‌اند و از طرفی آشنایی زیادی با ارز دیجیتال ندارند، می‌توانند ارز تتر را که نسبت به بیت کوین و اتر و دیگر ارزهای دیجیتال که بیان شد، ریسک کمتری دارد، انتخاب کنند چرا که خطر کمتری دارد. در واقع هر تتر برابر با یک دلار است. برابری ارزش دلار و تتر آن را تبدیل به بهترین گزینه برای این اشخاص کرده است. پس اگر نمی‌دانید که ارز دیجیتال یا طلا بهتر است در مرحله اول ارز تتر را امتحان کنید.اما برای سودآوری بیشتر و بهتر در این زمینه از دنبال کردن صفحات افراد تحلیل گر اقتصادی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دست نکشید.

مطلب مشابه: اطلاعات درباره ارز دیجیتال لونا و ویژگی های آن

برای سرمایه گذاری، ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟

پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال

جی پی مورگان غول بانکداری وال استریت با در نظر داشتن استراتژیهای بازارهای جهان اعلام نموده که سال 2023 تحولات و قانونگذاری ‌های جدیدی در حوزه ارز دیجیتال اتفاق خواهد افتاد. خود این مساله به نزدیک شدن  روش های بازار های مالی  دیجیتالی به مدل سنتی آن می‌شود. بسیاری از ابرقدرت ها در تلاش هستند که با روش قانونمند سازی بخش‌های زیادی از این بازارها، نگرانی ها را در مورد نوسانات آن کاهش دهند.

 بسیاری از معامله‌گران، معاملات بلند مدت را با این شیوه انتخاب می ‌کنند. بسیاری از تحلیل گران نظر دارند که بازار ارز دیجیتال از سال 2023رشد صعودی خود را آغاز کرده ‌است. پیش بینی می‌گردد با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی جهان در سال 2025 این بازار به اوج شکوفایی خود برسد. با توجه به شرایط سخت بازار و عدم ثبات اقتصادی افراد و نهادها و سازمان ‌های زیادی سرمایه خود را وارد این بازار می ‌کنند. بدین طریق سرنوشت و آینده خوبی را می ‌تواند برای قیمت ارزهای دیجیتال و ادامه حیاتشان رقم بزند. به طور حتم ارزهای دیجیتال جایگاه اصلی و واقعی خود را در جوامع خواهند یافت. پیشرفت سریع تکنولوژی که به سرعت نور در حال حرکت است. کمبود وقت و از طرفی سرعت یافتن کارها گویای این است که راه برگشتی از ارزهای دیجیتال وجود نخواهد داشت.

ارز بیت کوین

رمز ارز بیت کوین سهم بسیار بزرگی از بازار ارزهای دیجیتال دارد. در سال 2021 به دلیل افزایش چند برابری در قیمت باعث جلب توجه افراد زیادی در سطح جهان شد، اما متاسفانه این روند دوام زیادی نداشت. بیت کوین در سال 2022 کاهش قیمت زیادی داشت و سقوط ارزش قیمت داشت. دلایل زیادی از جمله جنگ اوکراین و روسیه، بیماری کرونا، تورم جهانی و.. تاثیرگزار بودند.

اما تحلیل گران اقتصادی پیش بینی می‌کنند که بین سال های2023 تا 2025سلطان رمزارزها روند رو به رشدی خواهد داشت.

ارز اتریوم

بعد از بیت کوین بیشترین و بزرگترین بازار به اتریوم اختصاص دارد. اتریوم هم مانند بیت کوین روند مشابهی را طی کرد. به نحوی که در سال 2021 به سقف 4800دلار رسید و در سال 2022 یک سقوط افتضاحی را تجربه کرد. در مورد اتریوم هم نظر اقتصادانان بر این است که در سال‌های آتی رشد بالایی را تجربه خواهد کرد.

ارز کاردانو

بعد از بیت کوین و اتریوم و تعدادی از استیبل کوین‌ها رمزارز کاردانو جزو ارزهایی است که در بازار و پیش بینی قیمت ارزها اهرم تاثیرگذاری می ‌باشد.

تحلیل گران پیش بینی کرده‌ اند که بعد از گذشتن از روند نزولی طی سال 2022 بتواند روند صعودی خود را در پی گیرد.

فناوری بلاکچین چیست؟

مفهوم بلاکچین را اکثر افراد نمی ‌دانند، بزرگترین رمز ارزها مثل بیت کوین و اتریوم از فناوری بلاکچین استفاده می‌ کنند. در یک تعریف ساده بلاکچین راهی است که به شکل گسترده و توزیع شده اطلاعات را ثبت و ذخیره می ‌کند. بلاکچین یک نوع پایگاه داده است. پایگاه داده به مجموعه‌ای از اطلاعات گفته می‌شود که به شکل الکترونیکی در یک سیستم کامپیوتری ذخیره می ‌شوند. بلاکچین اطلاعات را به شکل جدیدی ذخیره می‌کند. و یکی از تفاوت‌های بلاکچین با سایر دیتا بیس ‌ها در مدل ذخیره اطلاعات است. یک زنجیره بلوکی، اطلاعات را به شکل گروهی جمع‌آوری می ‌کند که نامشان بلوکها است. ظرفیت زیادی ندارند و محدود هستند. زمانی که پر می ‌شوند و اطلاعات یک بلوک تکمیل می ‌شود به بلوک قبلی که پر شده ‌‌است اضافه می ‌گردد. و بدین صورت زنجیره‌ ای شامل بلوک‌های حاوی اطلاعات ایجاد می ‌شود که به آن بلاکچین می‌ گویند.

مطلب مشابه: اطلاعات درباره ارز دیجیتال تتر و تمام مزایای و معایب آن

برای سرمایه گذاری، ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟

تاریخچه ارز دیجیتال در ایران

الان حدود سیزده سال است که بیت کوین در دنیا معرفی و مطرح شده است. در سال‌های پیش‌تر اگر در رابطه با ارز دیجیتال صحبت می‌ کردید به احتمال زیاد دیگران مسخره می ‌کردند و درک درستی ازین موضوع نداشتند. اتفاقی که هنوز هم کمابیش مخصوصا در بین افراد سنتی و قدیم باز هم به چشم می ‌خورد. ارز دیجیتال در ایران هنوز هم برای بسیاری از افراد ناشناخته است. به عنوان یک پدیده فراگیر هنوز در بین افراد مطرح نیست. اما فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال مسیر خود را در این سالها طی کرده‌ اند.

در ابتدا زمانی که در مورد بیت کوین با خیلی از اشخاص صحبت می شد، بازاریابی شبکه های هرمی تداعی میشد. این امر به خاطر ناآگاهی و حتی از طرفی به خاطر جهان سومی بودن کشور ما و عدم توجه کافی و دیر رسیدن فناوری به این نوع کشورها می ‌باشد. البته با افزایش آگاهی در این زمینه شرایط بهبود پیدا کرده است. استقبال خوب مردم در ایران از فناوری بلاکچین و ارز دیجیتال در ابتدا اتفاق خوبی است. اما قانون گذاری ها و نبود قوانین مدون و مرتب، مشکل بر سر راه ایجاد خواهد کرد.

چه بسا همین موانع قانونی تاثیر چشمگیری روی فعالیت مردم در ایران در این حوزه داشته ‌است. در سال‌های گذشته افراد زیادی به وسیله کامپیوترهای خانگی بیت کوین استخراج می‌ کردند. ولی با سخت‌تر شدن شبکه بیت کوین امکان استخراج با استفاده از دستگاه‌های خانگی از بین رفت. در شهریور سال 1397دولت استخراج رمز ارزها را به عنوان یک صنعت پذیرفت. با قانونی شدن این روند فعالان این حوزه شروع به برگزاری کلاس و همایش در این حوزه کردند. در همین زمان امکان خرید دستگاه‌های ماینری با مجوز وزارت صنعت و معدن امکان‌پذیر شد. اما این روزها دیری نپایید و دوباره مشکلاتی بر سر راهی ماینرها بوجود آمد.

 برچسب‌هایی با عنوان قاچاقچی و … به این افراد زده شد. فارم ‌های ماینینگ کشف و پلمپ می ‌شدند. در نهایت بعد کشمکش‌ های بسیار اعلام شد افراد باید از وزارت صمت مجوز بگیرند. مشکلات متعدد دیگری سبب شد تا افراد بسیاری از این حوزه کنار بکشند.

اوضاع رمز ارزها در شرایط فعلی ایران

ایرانیان زیادی به صورت حرفه‌ای وارد این حوزه شده‌اند. صرافی ‌های مطرح مثل بایننس اجازه فعالیت ایرانیان در پلتفرم خود را نمی ‌دهند. این مساله نیز به نوبه خود مانعی در سرراه می ‌باشد. آگاهی کم خیلی از افراد در این حوزه سبب سودجویی افراد کلاهبردار نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا شده‌ است. با تمام این تفاسیر فعالان این حوزه در جریان پیشرفت ‌های این مساله و پروژه‌های جذابی که به مرحله اجرا در می‌آیند، هستند.

نتیجه‌ گیری

در مقاله ارز دیجیتال بهتر است یا طلا، توضیحات کاملی در زمینه مقایسه ارز دیجیتال یا طلا ارائه دادیم. انتخاب هریک ازآنها به سطح دانش و آگاهی شما، میزان ریسک پذیری، طول مدت سرمایه ‌گذاری و فاکتورهای دیگری بر می‌ گردد.

به مرور زمان ارزش دلاری گرم طلا زیادتر می ‌شود و طلا یک اندوخته قابل اعتماد خواهد بود. اما از آن طرف افراد در حوزه فناوری بلاکچین و توسعه دهندگان این شبکه‌ ها مشکلات موجود در آن را حل خواهند کرد و با ایجاد فورک‌های جدید موارد کاربرد آن را در جریان روزمره زندگی افزایش خواهند داد. به همین سبب به آن طلای دیجیتال هم می‌ گویند اما چون ارز دیجیتال تازه نفس و نوظهور است و بسیاری از افراد آگاهی عمیقی در رابطه با چالش ‌های آن ندارند، بهتر است افراد که ریسک پذیری پایینی دارند همچنان به خرید و فروش طلا بپردازند.

افرادی هم که سواد رمز ارزها را دارند و خودشان یا به کمک تحلیل‌های اقتصادی می‌ توانند تشخیص دهند که ارز دیجیتال یا طلا بهتر است، ارز دیجیتال و بیت کوین به آنها توصیه می ‌شود. اما باز هم نمی ‌توان به طور قطع گفت کدام یک بهتر است.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری؛ لیست بروز برترین ها بازار فارکس یا ارزدیجیتال؟ مقایسه کریپتو و بازارهای مالی نوسان گیری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می شود؟ ارزدیجیتال دش چیست؟ معرفی کریپتوی دش DASH، تاریخچه، مزایا و معایب آن ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ درباره تاریخچه، کاربردها و مقایسه آن با سایر ارزها اصطلاحات تخصصی و مهم ارزهای دیجیتال؛ تمام عبارات کلیدی در کریپتو! تتر و نکات مهم معاملاتی آن؛ اطلاعات 0 تا 100 ارز دیجیتال تتر و خرید آن آموزش ورود به دنیای ارزهای دیجیتال؛ نقشه راه کریپتو کارنسی نوسان گیری ارز دیجیتال چیست ؟ لیست قیمت ارزهای دیجیتال به صوت لحظه‌ای و تغییرات روزانه و هفتگی