اطلاعات در مورد ارز دیجیتال دوج کوین + آینده این ارز و تحلیل قیمت آن

همه چیز در مورد ارز دیجیتال دوج کوین

بیت کوین Bitcoin  یکی از ارزهای دیجیتالی است که در بین عموم مردم بسیار شناخته شده است و البتته نوسان هایی نیز دارد. به صورت همزمان، ارزهای دیجیتال و ارزهای رمزپایه دیگری مانند اتریوم و دوج کوین هم این روزها بسیار جلب توجه می کنند و عملکرد خوبی از خود نشان داده اند. در این مطلب روزانه قصد داریم رمز ارزپایه دوج کوین یا DOGE را بررسی کنیم و اطلاعاتی در مورد استخراج، قیمت و عملکرد آن را در اختیار شما قرار بدهیم.

مردم بیش از دیگر ارزها، در مورد بیت کوین حرف می زنند و گویا باقی رمزها را نادیده می گیرند. ارزهای دیجیتال دیگر حتی ممکن است که از بیت کوین بهتر باشند و بر طبق تکنولوژی پیشرفته تری کار کنند. ارزهای رمزنگاری شده علاوه بر دیجیتال بودن می توانند انجمن هایی بزرگ برای توسعه دهندگان و افراد فنی باشند. یای از آلبت کوین هایی که انجمنی بزرگ و در حال رشد در سراسر دنیا دارد، ارز رمزپایه دوج کوین Dogecoin می باشد.

اطلاعات در مورد ارز دیجیتال دوج کوین

در دسامبر سال 2013 میلادی ارزش یک واحد بیت کوین BTC از یک دهم دلار در سال 2009 میلادی به رقم 1083.14 دلار رسید، که این اتفاق باعث شد ارزهای دیجتال را دنیا جدی تر بگیرد. ولی بیلی مارکوس و جکسون پالمر بر این باور بودند که ارزهای رمزنگاری شده بیش از حد جدی گرفته شده اند. آنها معتقد بودند که ارزهای دیجیتال فقط برای سرگرمی استفاده می شوند و نه به عنوان پولی که همه با آن کار کنند. پس تصمیم گرفتند که کوین خاص خود را با نام Dogecoin بسازند.

اما چیزی که ممکن است دنیای اینترنت بیش از ارزهای دیجیتال به آن علاقه داشته باشد، میم Meme ها یا همان جوک های اینترنتی می باشد که یکی از محبوب ترین میم ها در تاریخ اینترنت دوج کوین می باشد که در سال 2013 و با افزایش طرفداران نژاد سگ شیبا اینو به اوج محبوبیت خود رسید. نام و لوگوی این رمز ارز از جوک اینترنتی محبوب و نژاد سگ شیبا اینو (Shiba Inu) که در مورد آن صحبت کردیم برگرفته شده است و تلفظ صحیح آن به فارسی دوژ می باشد.

وقتی که مارکوس و پالمر این ارز را خلق کردند بیشتر جنبه سرگرمی و میم بودن آن در نظر گرفته بودند و در ابتدا قرار بود از دوج کوین برای کمک به تولید کنندگان محتوا استفاده نمایند. ولی شبیه به دیگر میم دوج کوین به سرعت توانست در شبکه های اجتماعی مانند ردیت (Reddit) و توییتر محبوب گردد و به یک انجمن بزرگ در دنیا تبدیل شود.

در یک نگاه کلی دوج کوین یک ارز دیجیتال متن باز برای کاربران اینترنت در سراسر جهان است که اواخر سال 2013 میلادی بر مبنای فورکی روی شبکه لایت کوین ساخته شد. از این رمزارز به عنوان ارز دیجیتالی مهربان یاد می کنند زیرا این رمز ارزپایه از زمان موفقیتش، کمک های خیریه زیادی را انجام داده است. طرفداران آن که اغلب در Dogecoin Foundation کارهای خاصی (معمولا نیکوکارانه) انجام می‌دهند و خود را “Shibes” می‌نامند.

تاریخچه پیدایش دوج کوین

جوکی که به واقعیت تبدیل شد!

سال 2013 جکسون پالمر مدیر محصول و تحلیل گر داده شرکت ادولی در سیدنی استرالیا تصمیم گرفت که با ارزهای دیجیتال که هر روز به تعداد آنها اضافه می شود یک شوخی کند پس به عنوان یک شوخی متنی را در توییتر خود قرار داد که در آن نوشته شده بود در ارز دیجیتالی که نام آن دوج کوین می باشد سرمایه گذاری کنید و این ارز دیجیتال می تواند تبدیل به یکی از بهترین رمزپایه ها در دنیا شود. اما در واقع هیچ ارز دیجیتالی با این نام اصلا وجود نداشت!

او در دسامبر سال 2013 سایتی با نام Dogecoin ایجاد نمود و در صفحه اصلی این سایت عکس سکه ای را گذاشت که روی آن تصویر یک سگ قرار داشت. در متنی که روی این سایت بود اشاره شده بود که اگر شخصی قصد تبدیل دوج به واقعیت را دارد با او تماس بگیرد. درست در همان زمان در آمریکا برنامه نویسی به نام بیلی مارکوس که در حال برنامه نویسی و ساخت ارز دیجیتال خاص خود بود خیلی تصادفی با این سایت آشنا شد و با پالمر تماس گرفت و این دو با هم ار دیجیتال دوج را بر مبنای بلاک چین بیت کوین و استخراج مشابه با آن، از یک شوخی به واقعیتی جالب تبدیل کردند.

در 25 دسامبر سال 2013 میلادی نخستین سرقت کوین های DOGE اتفاق افتاد. در طی این سرقت میلیون دوژ از طریق هک کیف پول DogeWallet دزدیده شدند.

در ژانویه سال 2014 به برکت وجود اینترنت و شبکه های اجتماعی دوج کوین توانست بسیار سریع معروف شود و انجمن بزرگی درکل دنیا را تشکیل بدهد. ارزش بازار دوج کوین فقط در یک ماه به 60 میلیون دلار رسید. در این تاریخ حجم معاملات دوج برای مدتی کوتاه حتی از بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال هم بیشتر بود.

در دسامبر سال 2019 میلادی ارزش بازار دوج کوین بیش از 280 میلیون دلار شد و رتبه 30 بهترین ارزهای دیجیتال را از آن خود کرد.

در جولای سال 2019 پلتفرم بایننس در وبلاگ خود اعلام کرد که جفت رمزارزهای دوج کوین مانند BNB، USDT و USD لیسا می شوند. این خبر باعث افزایش ناگهانی سی درصدی قیمت دوج کویتن شد و بامپ دوج رخ داد.

در جولای سال 2020 کاربران تیک تاک چالشی جدید برای ترغیب کاربران به خرید این ارز را شروع کردند. با اینکه این حرکت باعث یک بامپ قیمتی در دوج شد با این حال در آگوست سال 2021 قیمت هر DOGE در زمان نگارش این متن 0.291 دلار بوده و در رتبه 7ام ارزهای دیجیتال قرار دارد.

در تاریخ ژانویه سال 2021 هم این با -38.06% افت قیمت نسبت به 6 ماه پیش خود به قیمت $0.128516 رسید و البته نسبت به قیمت یک سال پیش، بیش از 13 برابر رشد قیمتی داشت.

اطلاعات در مورد ارز دیجیتال دوج کوین

ایلان ماسک و دوج کوین

دنیای ارزهای دیجیتال مقداری عجیب به نظر می رسد زیرا با یک توئیت ایلان ماسک، این ارز توانست رتبه بندی عجیبی بگیرد. البته مشخص نیست که حمایت ایلان ماسک جدی بود یا خیر، ولی توییت های او با اشاره به این آلت کوین بر قیمت و ارزش آن موثر بود. تمام این بالا و پایین شدن دوج با یک کامنت در توئیتر در تاریخ 2 آوریل 2019 شروع شد که ایلان ماسک نوشته بود:

“Dogecoin ممکن است رمز ارز مورد علاقه من باشد. خیلی باحاله. ”

بعد از این اتفاق یک نظر سنجی راه اندازی شد که به نظر شما چه کسی مدیر عامل دوج کوین می باشد؟ این رای گیری با 358 1 رای انجام شد و ماسک با 49 درصد از آرا به عنوان مدیر عامل دوج کوین برنده اعلام شد هر چند که او مدیر این رمز ارز نیست.

در تاریخ 17 ژوئن سال 2020، ماسک در پاسخ به توئیتری که تقاضای بیت کوین را پاسخ داده بود نوشت:

«اوه! من فقط دو می‌فروشم»

البته باید گفت که همیشه صحبت های او موثر هم واقع نشده است و برای مثال بعد از حضور این میلیاردر آمریکایی در برنامه Saturday Night Live که از شبکه ان بی سی پخش شد، بعد از سوالات مکرر کارشناسان برنامه در مورد دوج کوین و پاسخ ماسک با این جمله که:

«دوج کوین از ابتدا برای شوخی ایجاد شده است»!

این آلت کاهش شدیدی را داشت.

یک بار هم او عکس پروفایل خود را در حالی که عینک دودی به چشم زده و تصویر سگ شیبونا روی آن منعکس شده بود، باعث افزایش قیمت 20 درصدی دوج شد.

البته این توئیت ها هنوز هم ادامه دارد و گاهی باعث نوسان دوج هم می شود.

فستیوال کریپتوکارنسی دوج

نخستین فستیوال دوج کوین با عنوان دوج پلوزا dogepalooza در مکزیک برگزار شد. این جشن با شعار «هر روز خوب کار کن» با هدف کمک به نهادهای خیریه آسیب دیده در دوران کرونا برگزار شد، یک فستیوال موسیقی بود که در کنار آن برای آشنایی بیشتر کاربران با ارز دیجیتال دوج آموزش هایی هم داده شد. دوج کوین به قدری به رشد خود در میان رمزارزها امیدوار است که در سایت فستیوال خود نوشته است:

« Dogecoin این پتانسیل را دارد که ارز آینده زمین ، مریخ و فراتر از آن باشد.»

ایلان ماسک هم برگزاری این فستیوال را بامزه توصیف کرده بود!

 در چه کارهایی از این ارز دیجیتال می توان استفاده نمود؟

طرفداران دوج کوین که خود را Shibes می نامند، کارهایی در امور خیرخواهانه انجام می دهند. حالا که با ارز رمزپایه دوج کوین آشنا شدید بهتر است بدانید که در چه کارهایی از این ارز دیجیتال محبوب استفاده می شود که چند نمونه از آن عبارتند از:

  • سال 2014 انجمن طرفدران دوج کوین مبلغی بالغ بر 50 هزار دلار به تیم تیراندازی جامائیکا برای شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی سوچی کمک کردند.
  • سال 2014 در روز جهانی آب انجمن طرفداران دوج کوین بیش از 30 هزار دلار بابت ساخت تصفیه آب چاه در کنیا کمک کرد.
  • سال 2014 انجمن طرفداران دوج کوین به عنوان اسپانسر، مبلغی بالغ بر 55 هزار دلار در مسابقات اتومبیلرانی NASCAR به فردی به نام جاش ویس پرداخت کردند.

در شبکه های اجتماعی نظیر Reddit دوج بسیار طرفدار دارد و برای تولید محتوای خوب برای یکدیگر دوج می فرستند. با استفاده از این انجمن برای اداف خیرخواهانه پول جمع می کنند. از جمله انجمن های خیریه دوج کوین در Reddit می‌توان به DogePizza و Socks For The Homeless اشاره کرد.

اطلاعات در مورد ارز دیجیتال دوج کوین

دوج کوین (Dogecoin) چطور کار می کند؟

دوج کوین فورکی روی شبکه لاکی کوین (Luckycoin) می باشد که خود فورکی روی لایت کوین (Litecoin) و در نهایت لایت کوین فورکی روی بلاک چین بیت کوین می باشد. دوج کوین و لایت کوین استخراج می شود و مانند آنها از الگوریتم گواهی اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

در اواخر ال 2014 از ادغام استخراج لایت کوین و دوج کوین، هارد فورکی ایجاد شد. همچنین هاردفورکی دیگر با نام دوج تریوم (Dogethereum) در سال 2018 در انجمن Bitcointalk معرفی شد که اطلاعات زیادی از آن در دست نیست. در واقع دوج تریوم یکی از تست های اولیه TrueBit روی شبکه اتریوم (Ethereum) است.

دوج کوین قیمت زیادی ندارد و دلیل صلی آن عرضه نامحدود کوین ها می باشد. مقدار کوین های قابل عرضه دوج کوین برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال نامحدود می باشد. پس قیمت آن در مقایسه با دیگر ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و لایت کوین که عرضه آنها محدود می باشد، احتمالا افزایش چندانی نداشته باشد.

در 11 جولای سال 2018 میزان کوین های عرضه شده دوج کوین 115,239,765,321 DOGE بود که این مقدار در 19 آوریل سال 2019 میلادی به 119,115,609,784 عدد رسید. میزان کوین های عرضه شده در ژانویه سال 20222 به 132,671,000,000 رسیده است. ارزش بازار این رمزارز بالغ بر 17 میلیارد دلار می باشد.

عملکرد شبکه دوج کوین خیلی به بلاک چین بیت کوین شباهت دارد. شاید این مثال درک چگونگی عملکرد دوج کوین را آسان تر کند. فرض کنید که تام در ایتالیا قصد ارسال 20 دوج را برای جک در کشور آلمان دارد. مراحل انجام این فرایند به ترتیب زیر می باشد.

  • تام 20 DOGE برای جک ارسال می‌کند.
  • نودها در بلاک چین دوج کوین حساب تام را بررسی می‌کنند تا از اینکه 20 DOGE در حساب خود دارد، اطمینان حاصل کنند. اگر بیش از نصف نودهای شبکه (51%) تایید کنند که تام این مقدار را در حساب خود دارد، تراکنش تایید و به بلاک‌چین اضافه می‌شود.
  • 20 DOGE به آدرس کیف پول جک ارسال می‌شود و جک آن‌ها را دریافت می‌کند.

تفاوت میان بیت کوین و دوج کوین

ارز رمزنگاری دوج کوین از لحاظ نحوه عملکرد خیلی شبیه به لایت کوین و بیت کوین می باشد با این وجود تفاوت هایی هم میان آنها وجود دارد که به شرح این جدول است:

ردیفمعیاربیت کوین (Bitcoin)دوج کوین (Dogecoin)
1سال ساخت2009 میلادی2013 میلادی
2مخترعساتوشی ناکاموتوجکسون پالمر و بیلی مارکوس
3الگوریتمSHA – 256Scrypt
4تعداد کل کوین های قابل عرضه21,000,000نامحدود
6حجم بلاک چین20 گیگابایت5.1 گیگابایت
7زمان ایجاد بلاک10 دقیقه1 دقیقه
8تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه5 الی 6 تراکنش60 تراکنش
9پاداش استخراج به ازای هر بلاک12.5 بیت کوین10,000 دوج کوین

استخراج دوج کوین

نودها برای خدماتی که انجام می دهند (بررسی و تایید تراکنش ها) به عنوان پاداش دوج کوین می گیرند که به این فرآیند به اصطلاح ماینینگ دوج یا استخراج گفته می شود. استخراج دوج کوین عملیاتی است که افراد برای چک کردن تراکنش های شبکه و تایید آنها به عنوان پاداش DOGE دریافت می کنند. در حال حاضر پاداش استخراج شبکه دوج کوین برای هر بلوک 10,000 DOGE است.

این کار بر اساس الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) انجام می‌شود؛ به این معنی که شما برای انجام دادن عملیات مذکور باید میزانی کار را انجام دهید که هر سال سختی آن بیشتر خواهد شد. باید مسائل پیچیده ریاضی را حل کنید. این عملیات توسط انسن قابل انجام نمی باشد، پس باید از دستگاه های استخراج استفاده کنید. برای استخراج دوج کوین شما دو گزینه پیش رو دارید:

  1. به صورت انفرادی
  2. به صورت مشارکتی با استفاده از استخرهای استخراج

منظور از استخر استخراج ماینرهایی می باشند (افراد مختلف) که قدرت پردازشی کامپیوتر و دستگاه های استخراج خود را با هم به اشتراک می گذارند تا شانس حدس زدن هش بلاک بیشتر شود و در نهایت در مدت زمان کمی به پاداش شبکه دست پیدا کنند.

برای استخراج دوج کوین از دتسگاه های مختلف می توانید استفاده کنید که از جمله این دستگاه ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • پردازشگر کامپیوتر (CPU)
  • کارت گرافیک (GPU) مانند: SAPPHIRE Pulse Radeon RX 580 – Nvidia GeForce GTX – ASUS RX Vega 64
  • استفاده از دستگاه‌های استخراج ASIC مانند: Innosilicon A2 Terminator – Bitmain Antminer L3 – BW L21 Scrypt Miner

قیمت دوج کوین (DOGE) از شروع تا به حال

ارز دوج کوین با قیمت اولیه 0.000299 دلار در سال 2013 کار خود را آغاز کرد. این موفقیت بسیار دور از انتظار بود. افزایش تقاضا برای این ارز دیجیتال باعث شد که در سال 2014 در زمانی کوتاه حجم معاملات آن حتی از بیت کوین هم فراتر برود. در سال 2018 میلادی با شناخته تر شدن ارزهای دیجیتال و افزایش محبوبیت آنها Dogecoin در بین 20 ارز برتر جا گرفت. در سال 2022 و در زمان درج این مطلب قیمت دوج حدود 0.131178 دلار می باشد و دهمین ارز برتر در بازار ارزهای دیجیتال می باشد.

نحوه ذخیره سازی ارز رمزنگاری شده Dogecoin (کیف پول های مختلف)

پس از خرید و یا استخراج کردن دوج کوین باید این ارز را در جایی امن نگه دارید. همانند پول نقد که در کیف پول قرار می دهید و همیشه به آن نیم نگاهی ندارید، برای نگهداری و ذخیره کردن ارزهای دیجیتال هم باید از کیف پول های مناسب استفاده کنید. شبیه به دیگر ارزهای دیجیتال که هر روز به تعداد آنها اضافه می شود، کیف پول های متعددی وارد بازار شده است که امنیت آنها یکسان نیست. به همین دلیل باید بهترین کیف پول دیجیتال را انتخاب کنید. در زیر لیست بهترین کیف پول ها را مشاهده می کنید که شامل:

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول سخت افزاری کیپ کی (KeepKey)
  • کیف پول اکسودوس (Exodus)
  • کیف پول سخت‌افزاری تروز (Trezor)
  • کیف پول نرم افزاری Jaxx
  • کیف پول نرم افزاری Dogecoin Wallet
  • کیف پول موبایل Coinomi

چند سوال مهم در مورد دوج کوین

در ادامه سوال های مهم در مورد ارز دیجیتال دوج کوین را با پاسخ آورده ایم.

روش به دست آوردن دوج کوین چگونه است؟

پس از اینکه با دوج کوین در این مطلب به صورت کامل آشنا شدید حالا سوال مهم این است که این ارز دیجیتال را چطور می توانیم به دست آوریم. می توانید از طریق استخراج دوج کوین، گرفتن پاداش، خرید و فروش، تولید محتوا و … دوج کوین را به دست آورید.

دوج کوین چیست؟ می تواند جای بیت کوین را بگیرد؟

دوج کوین و بیت کوین شباهت هایی از لحاظ بلاک چین با هم دارند ولی به صورت کامل شبیه به هم نیستند. با توجه به اینکه بیش از 60 درصد بازار در اختیار بلاک چین می باشد و با توجه به قدرت معاملاتی بالایی که دارد و همچنین بر اساس امنیت بالاتری که بلاک چین تامین کرده است به نظر نمی رسد که این ارز بتواند جای بیت کوین را بگیرد.

بهترین والت ها (کیف پول) برای دوج کوین چیست؟

والت های سخت افزاری و نرم افزاری معتبری در دنیا برای دوج کوین وجود دارند. اما شاید به صورت انحصاری والت و کیف پولی که در خود سایت دوج کوین قرار دارد بتواند گزینه مناسبی برای این ارز باشد.

مطالب مشابه را ببینید!

نوسان گیری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می شود؟ ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ درباره تاریخچه، کاربردها و مقایسه آن با سایر ارزها تتر و نکات مهم معاملاتی آن؛ اطلاعات 0 تا 100 ارز دیجیتال تتر و خرید آن نوسان گیری ارز دیجیتال چیست ؟ دامیننس چیست و چه تاثیری در ارزش ارز دیجیتال دارد؟ سخنان بزرگان در مورد بلاک چین و ارز دیجیتال + توصیه های مهم در مورد سرمایه گذاری ارز دیجیتال بیت تورنت | معرفی کامل BTT و تاریخچه آن ارز دیجیتال موباکس چیست؟ بررسی کامل MOBOX برای سرمایه گذاری، ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟ اطلاعات درباره ارز دیجیتال لونا و ویژگی های آن